445 1957 "Skrotbilen"

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Ansgar445 » Fre 24 Apr 2015 08:59

I går byttet jeg simmering på pinjongen i den nye bakakselen. Idet jeg skulle montere "medbringeren" (festet til mellomakselen) oppdaget jeg at pinjongen hadde flyttet seg ca 1 cm bakover. Jeg fikk nappet den frem igjen slik at jeg fikk montert alt på plass. Det jeg lurer på nå er om det i det hele tatt skal være mulig å flytte på pinjongen i lengderetningen? Skal ikke ytre og indre lager holde den på plass?
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Brukerens avatar
Ansgar445
 
Innlegg: 211
Registrert: Tor 14 Jul 2011 09:53
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Torbo2 » Fre 24 Apr 2015 09:07

Det er koniske lagre på pinjongen som holdes på plass av mutteren til flensen så det er nok ingen feil. Men viktig at mutteren daras til med riktig moment. Minst 220 Nm (22 kgm) eller mer på enkelte av type Spicer. Locketite er en ekstra sikring.
Torbo2
 
Innlegg: 4620
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Torbo2 » Fre 24 Apr 2015 09:40

På en godt brukt diff må man ofte ta bort 0.05 mm shims for å få diffen til å gå lydløst på delbelastning. Det skal ikke være slakk i lageret men gå lett rundt med håndkraft et svakt spenn med andre ord. Ca 0,1 kgm. Se manual. Kan lastes ned fra forumet
Torbo2
 
Innlegg: 4620
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Ansgar445 » Fre 24 Apr 2015 09:52

OK, shimsing av pinjongen er utenfor hva jeg kan få til i bakgården. Jeg er redd det bare blir værre.. Jeg får heller montere og så ta det derfra tror jeg.
På bildet sees pinjongen med sine to lagre. Disse lagrene sitter vel med presspasning? Og de er montert hver sin vei.. Det er derfor jeg grubler på hvordan jeg kan ha bevegelse i lengderetningen..
pinjong.PNG
pinjong.PNG (126.26 KiB) Vist 11797 ganger
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Brukerens avatar
Ansgar445
 
Innlegg: 211
Registrert: Tor 14 Jul 2011 09:53
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Reodor57 » Fre 24 Apr 2015 10:03

De lagerne oppfører seg som forhjulslagerne dine. Eneste forskjellen er at shimsene er de som regulerer strammingen og ikke mutteren som på forhjulslagerne. Er ikke værre å fjerne shims enn å skifte tetting på akselen. Det er bare det at en må shimme ferdig før en setter på tettingen igjen. Grunnen til at du har aksialvandring er at lagerne er slitt slik at rullene har fått litt mindre diameter. Er ikke mye som skal til før det merkes. Ble fjerne en shim på min aksel før montering og det fungerer greit det :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2805
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Torbo2 » Fre 24 Apr 2015 17:02

Går den lydløst uten "syngelyder" trenger du neppe gjøre noe. Spander gjerne castrol
GL5 hypoid Olje. Men ikke bruk den på girkassen . Den må være gl3 eller gl4. Har du montert sammen vil du knekke den nye simmeringsn om du skal shimse vekk. Dette går nok bra, prøv og se (lytt). Simmeringsn er grei å bytte selv om diffen er montert i bilen. Lyder ved pådrag/belastning kan skyldes tanninngrep -justering/slitasje. Men er det greit så er det greit. Justere Hjullagre /sjekk er også viktig, men det vet du nok.
Torbo2
 
Innlegg: 4620
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Ansgar445 » Lør 25 Apr 2015 11:38

Har skaffet 50mm firkantstål til fjærfester. Blir til at jeg monterer på og tar det derfra. Må bare få ferdig garasjen først... :) Takk for alle tips så langt!
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Brukerens avatar
Ansgar445
 
Innlegg: 211
Registrert: Tor 14 Jul 2011 09:53
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Ansgar445 » Ons 20 Mai 2015 08:41

Her er en sammenlikning av nærlys før og etter montering av 6 volt rele. Releene handlet jeg av en kar på New Zealand og kostet 75 pr stk inkl frakt (Ebay). Nå er ikke jeg mye ute å kjører om natten men dette er nok med på å øke sikkerheten på dagtid også.
Bilde
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Brukerens avatar
Ansgar445
 
Innlegg: 211
Registrert: Tor 14 Jul 2011 09:53
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg 445 » Ons 20 Mai 2015 08:43

Fungerer de også på parklysene? De ser også sterkere ut på bilde 2..
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5764
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Ansgar445 » Ons 20 Mai 2015 08:59

Det blir vel mindre belastning på eksisterende lyskurs siden forbruk fra hovedlys er erstattet med forbruk fra styrestrøm på releet - mer juice til parklys. Tror jeg da.. :)
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Brukerens avatar
Ansgar445
 
Innlegg: 211
Registrert: Tor 14 Jul 2011 09:53
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Reodor57 » Ons 20 Mai 2015 09:43

Releer kan anbefales! Har montert på Duetten, og PVn står for tur. Det er natt og dag kan en si. Eneste ulempen jeg ser er at blinklyset nå blinker mye fortere... Sikkert det også pga generellt høyere spenning på lysene/mindre motstand i anlegget.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2805
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Ansgar445 » Fre 05 Jun 2015 12:42

Nyfabrikerte fjærfester til amazonakselen som snart skal over på Duetten... Dette blir spennende!

Bilde
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Brukerens avatar
Ansgar445
 
Innlegg: 211
Registrert: Tor 14 Jul 2011 09:53
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Reodor57 » Fre 05 Jun 2015 15:57

Lekkert :-). Husket hullene for fjærboltene også? Dvs hodet som stikker opp på oversiden av fjærpakka. De er med på å possisjonere akselen og holde fjærbladene sammen, men dette vet du jo, selv om det er lett å glemme disse i kampens hete. Lettere å få de på rett plass når skoene ikke er festet til akselen ennå.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2805
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Ansgar445 » Fre 05 Jun 2015 16:00

Joda, jeg har bare ikke tatt den gamle akselen av bilen ennå og er derfor litt usikker på dimensjon og plassering av hullet :)
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Brukerens avatar
Ansgar445
 
Innlegg: 211
Registrert: Tor 14 Jul 2011 09:53
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Ansgar445 » Søn 14 Jun 2015 08:12

Endelig var 4.1 utvekslingen på plass.. Forskjellen fra 5.13 er stor! Har ikke lenger dårlig samvittighet når jeg kjører i 60 :D

Plassering av feste for t-stykket til bremserør var forskjellig på Amazon og gammel Duett, derfor må jeg legg opp nye rør, men det blir til vinteren. Fjærfestene på den gamle akselen sto også i ulik vinkel i forhold til hverandre. Den ene var 6 grader den andre 12... Slurv fra fabrikk? Det var ikke tegn på deformasjon.

Vurderer å bytte fra M40 til M4 kasse da denne nok er bedre tilpasset B16 og 4.1 aksel. Merker at prosedyre for igangsetting på 1 gir har endret seg... Men da må M4'en min på service først.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Brukerens avatar
Ansgar445
 
Innlegg: 211
Registrert: Tor 14 Jul 2011 09:53
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

ForrigeNeste

Gå til Min PV-Duett

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

cron