Sikkerhet - her kan det fylles på ...

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Sikkerhet - her kan det fylles på ...

Post by Torbo2 »

Sikkerhet:
Legger inn litt her i ny og ne, etter som jeg kommer på ting:
Sikkerhet PV/Duett
Det har vært antydet noen bekymringer ang. sikkerheten til våre biler!
Det kan bli et omfattende tema med mange synspunkter.
Kanskje du har gode tips her som kan legges til? :?:

En ting er sikkert, skadestatistikken er svært lav, men noe har årsak i liten kjørelengde. Derved også lav pris på forsikringen, til dels også kasko. Men er god sikekrhetsfaktor er også at man "kjører bil" og er oppmerksom med disse bilene! Og at bilene sier fra når det går for fort i svingene osv....

Farlig @@@@@@@@@@@@@@@@@ utbedring
Redusert bremseeffekt i lange nedoverbakker.@@@@@@@@ Ta pause midt bakken - bytt bremsevæska hvert annet år

Forklaring: Bremsevæska er "hygroskopisk" og vegetabilsk, dvs. at den kan oppta vann og fuktighet fra omgivende luft. Derved nedsettes kokepunktet og væske kan koke med mye varme fra bremsene. En god væske kan tåle over 250 grader og en godt brukt ned mot 100 grader. Resultat av dårlig væske er fjærende pedal og manglende bremseeffekt!
Fersk bremsevæske vil også redusere rust i bremsesystemet, hvor sylindrene er utsatt. Og her er det derved også en gevinst ved å være på den sikre siden....Varmeutvikling i bremsene skal det "forskes" litt mer på, bl.a. ved hjelp av Duettens nye IR-termometer...
Image
Ser nå at BT. har er termometer som går høyere i temperatur, men det er dyrere. Det hadde nok vært bedre, da tempen kan komme over 300 grader, men jeg kommer nok til å måle flere ganger underveis, før digitaltallene går i oppløsning..
Utstikkende lås på trekantvinduene framme @@@@@@@@@ La låsen stå åpen under kjøring
(egen erfaring fem sting i hodet på et 10 cm langt kutt for noen år siden (jeg satt på høyre side med belter, men beltene var vel ikke stramme nok? osv... )

Feiljusterte bremser/lang pedalvandring @@@@@@@@@@@@@@ oppjustering på alle hjulene!
Hvorfor: Om vandringen på bremsebåndene bak er mindre (på grunn av mindre slitasje) enn framme, vil bremsene fungere først bak (millisekunder) og på en våt/gltt vei kan bakstussen av bilen slå uforberedt, før man rekker å kontrastyre... De som mener de kan reagrere og utføre en handling i løpet av få millisekunder trenger ikke tenke på dette....
For min del er reaksjonstiden lengre en responstiden på bremsene... Men vet jet at det er en feil og er forberedt så er saken en annen...
En annen sak er at dårlig justerte bremser vil øke bremselengden betydelig - mange meter. Om noen ganger er en meter nok!
Om klubben finner interesse for dette, kan det også sjekkes ut på et fritt område om noen tviler....

Bilbelter @@@@@@@@@@sørge for riktig stramming og sjekke mekanismer og fjærer til låsene.

En-krets bremsesystem @@@@@@@@sette på høytsittende bremseveskebeholder og følge med på nivået!

Små baklykter på noen biler @@@@@@@@@@@sørge for at lyktene er rene og har god spenning

Svake hovedlys på enkelte biler@@@@@@@@@ lysrele (klubben kan levere 6 volts til grei pris).

Stiv rattstamme som kan komme inn i bilen ved kollisjon og gi farlige skader på førerens bryst og hode.@@@@@@ Utfordring tenker….
flere tanker:
Image alá 140-serie...?

På min Amazon 69 er det er fin løsning på dette, kanskje den kan kopieres?
Om noen fatter interesse, kan dette konstrueres etter kjente prinsipper...?

Manglende hodestøtter
– utfordring! @@@@@@@Her kan man finne matchende støtter fra en moderne bil – inkludert fester og sveise dem inn i seteryggen!?

Farlig/uheldig håndbremsplasering i tidligere modeler av PV/Duett@@@@@@@@@Flytte plasseringen ned og ut mot sidepanel eller bygge om til nyere type? (pals).

Se godt ut!@@@@@@@@@@@@@@@@@@@Mikroskopisk lag med såpe på vinduene
- Dugg på vinduen kan irritere, men det verste er at det gå på sikkerheten løs om man ikke ser godt ut gjennom vinduene!
Ved å legge på et mikroskopisk lag med zalovann på innsiden av vinduene kommer det ikke dugg! (de må på forhold være gullande rene)
Det kommer ikke dugg, selv om varmeapapratet er helt ute av funksjon!! Tro det eller ei! :D
Dette er en måte å komme seg til bestemmelses-stedet på om varmeapapratet ryker på en regnfull dag!
Så her kan man snakke om et ekstra grep på sikkerheten!
Last edited by Torbo2 on Sat 14 Jan 2012 23:10, edited 9 times in total.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Sikkerhet - her kan det fylles på ...

Post by Torbo2 »

Hva sier Transport Økonomisk Institutt: :shock:
Transportøkonomisk institutt gjennomførte i 1998 en undersøkelse med formål å undersøke risikoen avhengig av bilens alder (Fosser og Christensen, 1998) Datagrunnlaget var data fra Gjensidige og omfatter 210 000 privateide lette biler som pr 31.12.1991 var forsikret i Gjensidige og skader registrert i en treårsperiode. Det betyr at bare kjøretøyer eldre enn 1991-modell var med i utvalget. Undersøkelsen viste at skadefrekvensen var høyest for de nyeste bilmodellene. Det var tatt hensyn til faktorer som fylke, årlig kjørelende samt eier og førers alder og kjønn, men ikke til andre faktorer knyttet til bilen enn årsmodellen.
En svensk undersøkelse (Nilsson, 1998) kom til en liknende konklusjon, men på et aggregert nivå. Han hadde sett på sammenhengen mellom nybilsalg og drepte bilførere i perioden 1954 til 1996. Konklusjonen var at det kunne se ut som nye biler var en negativ trafikksikkerhetsfaktor. Konklusjonen var den samme om det ble benyttet antall biler under 5 år isteden for nybilsalget. Årsaken til denne sammenhengen kan være vanskelig å finne. I utgangspunktet er nyere biler sikrere enn eldre, kommenterte Nilsson, men det skjer noe når utskiftningstakten er høy. Av faktorer som trekkes fram som kan påvirke resultatene negativt, er hyppigere bytte av bil, at nyere biler stimulerer til høyere hastighet og at eldre biler ikke skrotes i samme takt som nybilsalget.
4
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Sikkerhet - her kan det fylles på ...

Post by hlyshaug »

En faktor er jo at "nye" sikkerhetsdetaljer som ABS, antispinn, airbags osv gjør at vi føler oss tryggere, og spiser opp den økte marginen disse sakene gir oss med å kjøre hardere og fortere. I tillegg blir avstanden mellom fot, hånd og hjul stadig økt av elektronikk og svarte bokser.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Sikkerhet - her kan det fylles på ...

Post by Torbo2 »

hlyshaug wrote:En faktor er jo at "nye" sikkerhetsdetaljer som ABS, antispinn, airbags osv gjør at vi føler oss tryggere, og spiser opp den økte marginen disse sakene gir oss med å kjøre hardere og fortere. I tillegg blir avstanden mellom fot, hånd og hjul stadig økt av elektronikk og svarte bokser.
Og når man føler seg for sikker blir det farlig sier ekspertene....
Og så er det ikke så lett å tenke/gjøre på to ting om gangen! :roll:
Damene kanskje? :?:
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Sikkerhet - her kan det fylles på ...

Post by Torbo2 »

Jeg har vel et inntrykk av at uoppmerksomhet og at mange kjører "uten å kjøre", bare forflyttes og tenker med på å komme fram i tide, og bruker "dødtida" (kjøreturen) til å gjøre avtaler via mobilen osv..
For å tenke mer høyt, og spøøre andre? ER mye av gleden ved å kjøre bil blitt borte?

Er gleden ved å mekke selv også blitt mer eller mindre borte?
- Før i tiden stod folk i gata og div. steder og mekka og ordnet ting... Og det gikk som regel an å slå av en prat...

Et annet tankekors: Jeg ser ikke noen unger i gata lengre heller?
- Tror jeg vet hvor de er...?
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Sikkerhet - her kan det fylles på ...

Post by hlyshaug »

Utfordringene ved å kjøre er borte - da finner man andre utfordringer mens man kjører...

Et barndomsminne: Sykling i gata lørdag ettermiddag, og kunne høre "Trafikk & musikk" sammenhengende hele veien, akkompagnert av vaske- og verktøylyder rundt alle oppkjørsler.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Sikkerhet - her kan det fylles på ...

Post by Torbo2 »

hlyshaug wrote:Utfordringene ved å kjøre er borte - da finner man andre utfordringer mens man kjører...

Et barndomsminne: Sykling i gata lørdag ettermiddag, og kunne høre "Trafikk & musikk" sammenhengende hele veien, akkompagnert av vaske- og verktøylyder rundt alle oppkjørsler.
Da blir oppfordringen: Ut å skru i gata! Lag liv! Lag litt rot rundt bilen så tantene i området, som er litt "stramme i maska", får noe å bry seg med". Ha en grei replikk på lur, om noen skulle bry seg.... Jeg har noen metoder her...- og nabotantene har fått seg noe å tenke på, mens de speidet etter oljeflekker på bakken osv. Og minst en av dem har nå et blidere uttrykk når de passerer meg, eksempelvis liggende på bakken.
Kan ikke ta disse historiene her - de passer ikke og så er det sikkert noen som tror jeg tuller... ?
Og tull hører vel ikke hjemme her....
Men nå skal jeg ut å få på den siste sidelista, takkert være Reodor, som fant fem fine klips fra delelageret. Obs. han skal få betalt på en eller annen måte...
De jeg bestillte fra VP var feil. De tenkte vel mer på juleflesk og presanger når de rotet i lagerhyllene?
Altså - arbeidsliste: På med pynte list, bagasjeromslist (med list og lempe), rullgardin, grill, dørterskler, støtfanger bak og vinduspusser-enhet. Så ordne ting og tang til selskap i kveld og da tror jeg jaggu dagen går uten ventetid?
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Sikkerhet - her kan det fylles på ...

Post by hlyshaug »

Men nå skal jeg ut å få på den siste sidelista, takkert være Reodor, som fant fem fine klips fra delelageret. (klippe, klippe) De jeg bestillte fra VP var feil. (klippe, klippe) Altså - arbeidsliste: På med pynte list, bagasjeromslist (med list og lempe), rullgardin, grill, dørterskler, støtfanger bak og vinduspusser-enhet.
Mener den svenske PV-klubben også har klips i salgslisten?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Sikkerhet - her kan det fylles på ...

Post by Torbo2 »

Dette var fra VP-autoparts. Tror neppe PV-klubben har, men vet ikke...
User avatar
445
Posts: 6099
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Sikkerhet - her kan det fylles på ...

Post by 445 »

hlyshaug wrote:En faktor er jo at "nye" sikkerhetsdetaljer som ABS, antispinn, airbags osv gjør at vi føler oss tryggere, og spiser opp den økte marginen disse sakene gir oss med å kjøre hardere og fortere. I tillegg blir avstanden mellom fot, hånd og hjul stadig økt av elektronikk og svarte bokser.
Kan ikke dy meg, men må legge ut et bilde jeg tok den 16/12.
Det hadde kommet 3-4 cm med bløt snø, og det var litt subbete å kjøre.
Først så jeg to biler som hadde truffet hverandre i et kryss. Den ene av dem hadde kjørt videre og meid ned et skilt og et gjerde.
Deretter, ca 200 meter senere, sto denne:
IMG_0590.JPG
Jeg kjenner ikke forhistorien. Det kan godt tenkes at det var andre som var skyld i at denne bilen sto slik (unnamanøver?)
Poenget er at jeg tror ikke dette hadde skjedd med en eldre bil der fører kjenner føret godt på bilen, uten noen elektroniske lure-filtre mellom vei og fører.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6099
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Sikkerhet - her kan det fylles på ...

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Dette var fra VP-autoparts. Tror neppe PV-klubben har, men vet ikke...
Den svenske PV-klubben har mye mer enn man tror!
Artikkel 095384 "Clips för blanklister på skärmar" kr 4,- pr stk.

Har ikke mye med sikkerhet å gjøre, men det går "sikkert" greit.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Sikkerhet - her kan det fylles på ...

Post by Torbo2 »

NB: Jeg legger ting inn i første avsnitt etter som jeg kommer på ting, så ikke tingen vandrer rundt omkring...
Etter en viss tid kunne vel dette blitt samlet på et vis, slik at andre matnyttige ting også kommer med...?
Nå legger jeg inn noen om bremser...øverst/første avsnitt...
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Sikkerhet - her kan det fylles på ...

Post by Torbo2 »

Generelt (legger ikke denne inn øverst) ahr vår bilen en stor fordel:
Vi får føling med naturkreftene, man kjenner at man kjører for fort i en sving, man har direkte føling med styring og understell, bremsene trekker til en av sidene eller pedalen går langt inn etter vhert som bremsene slites osv..
Noe har selvjustering, men det er kun få...
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Sikkerhet - her kan det fylles på ...

Post by Torbo2 »

Det er ikke alltid det hjelper med hjelpemidler, som ryggevarsler o.a.
Image (naboens bil)...
Nå er vel dette litt utenom sikkerhet i vanlig forsatand, men det kan jo være et poeng sammenhengen...?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Sikkerhet - her kan det fylles på ...

Post by Torbo2 »

Denne lingen fra våre svenske venner kan også være noe "å tygge på"?
http://www.vibilagare.se/opinion/ledare ... pris-35861
Post Reply