Page 1 of 1

Hvordan skifte kingbolt?

Posted: Mon 31 May 2010 13:22
by finnis
Jeg har fått beskjed på eu-kontrollen av jeg må skifte en kingbolt (selv om jeg har tenkt til å holde meg langt unna EU-landene med bilen).

Er det noen som har erfaring med dette? Er det noe jeg kan gjøre selv, eller burde jeg ta med bilen til værksted?

Setter pris på alle innspill :)

Skifte kingbolt PV

Posted: Mon 31 May 2010 17:15
by ola
Hei; Først og fremst; Jeg har aldri byttet kingbolt på en PV, og jeg har skudd en del. Dernest: Skaff deg en verkstedhåndbok for PV, selges bl.a. av de svenske forhandlerne som CVI og VP, Jørgenrud kan sikkert også skaffe deg en. Der får du svar på dette og en masse annet nyttig, selv om de fleste av oss holder oss unna de mer spesialistbetonte reparasjonene. For å skifte kingbolter bør du i alle fall ha jobbet med forstillinger tidligere, samt ha tilgang på verktøy så som avdragere etc. Vet at det er foringer som må presses ut (og nye inn), og det krever også verktøy som i alle fall ikke jeg har i min samling. Jeg er blitt fortalt at mange Volvomekanikere tidligere manglet et ledd eller to på en av pekefingrene, dette var fra kingboltreparasjoner når man skulle få bærebroa på plass igjen ved hjelp av en vaklevoren jekk. Fingeren ble brukt for å kjenne etter når man kunne få inn den gjennomgående bolten, og glapp jekken da bli fingerklipp resultatet. Huttetu :shock:

Jeg ville i alle fall gått til et bilverksted for en sånn jobb, jeg kjenner mine begrensninger på mekkefronten.

Hadde du mye slark? Jeg vet at bittelitt slark kan "fjernes" for en stund ved å presse godt med fett inn i kingboltene, samme gjelder andre ledd på forstillinga.

Lykke til!

kingbolter

Posted: Mon 31 May 2010 22:10
by Eivind Laag
Hei. Skifte av kingbolter er ikke noe hokus pokus. Det største problemet er at dagens bilverksteder ikke har det utstyret som skal brukes. Etter at det er satt inn nye foringer må disse hones/broshes for å tilpasse disse til den nye bolten.
Skulle det være noe du lurer på kan du treffe meg på 90574845.

Hilsen E Laag

Det blir vel mest sansynlig værksted

Posted: Tue 01 Jun 2010 10:22
by finnis
Jeg er riktignok ikke kjent for å kjenne mine begrensninger på mekkefronten, men dette hørtes ut som litt komplisert for meg som lærer mens jeg holder på. Jeg har elle værkstedshåndbøkene for bilen, skal sjekke om det står godt beskrevet. Hvis ikke blir dette en jobb for værkstedet:-) Må bare finne noen i nærheten som har utstyret som du sier.

Forøvrig virker det ikke som om det er noe særlig slark i den siden, men en må jo bare rette seg etter det som blir sagt på eu-kontrollen.

Takk for hjelpen så langt!

Posted: Wed 02 Jun 2010 08:30
by 445
Kanskje du kan forsøke først med å presse inn fett, som foreslått, og få kontrollert om dette er tilstrekkelig bra? Gjerne et annet sted enn første gang.

Hvor hadde du PKK (Periodisk Kjøretøy Kontroll, også kalt EU-kontroll) hen? Var det hos NAF?

Periodisk Kjøretøy Kontroll

Posted: Wed 02 Jun 2010 10:41
by finnis
Nei var ikke hos NAF, det var på mitt lokale værksted.

Hvis jeg får den igjennom kontroll hos noen andre bare ved å fette, kan den være farlig å kjøre med? Er det noe som kan brekke av, eller blir det i værste fall "mer" slark etterhvert hvis den ikke skiftes?

Jeg skal skifte indre bærearmsforinger først, det klarer jeg sikkert selv:-)

Re: Periodisk Kjøretøy Kontroll

Posted: Sat 08 Jan 2011 23:15
by Torbo2
For å byttte kingbolder må man ha et spesielverktøy, en åpen dor for å drive ut de gamle. Den kan lages. Kraftige fratjern med en 18 mm tapp i hver ende. Bolten er nøyaktig 19 mm.
i tilegg trengs en justerbar brotsj som har styring i enden. Uten styring er jobben bortkastet, da foringene skal ha 0-klaring mot bolten.
Strengt tatt skal foringene hones, men det er ikke mange som kan gjøre den slags i dag.
Selv har jeg brotsjet fire oppheng og kun brotsjet. Litt trange men ikke farlig trange. Det skal jo være plass til fett og de skal ikke kunne skjære seg... Men heller ikke slakk! Her kommer fagkunnskap inn...
Det er litt av en jobb, så det beste er å finne en dreven mekaniker til formålet....