Bytte av bakre oljetetning til veiv

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
User avatar
samaron
Posts: 19
Joined: Sat 15 Oct 2022 23:14
Location: Jæren

Bytte av bakre oljetetning til veiv

Post by samaron »

Har litt oljelekkasjer jeg tar hånd om. Én av disse er veiven bak svinghjulet.

Må ærlig innrømme at jeg ikke fant riktig tetning først, siden jeg forventet å finne en simmerring i delelistene rundt om. Har nå bestilt filtbitene, papirpakninger, trekiler osv for å gjøre jobben, men stusser på fremgangsmåten.

Finner svært lite informasjon rundt bytte av oljetetningen. Virker ganske rett frem når jeg ser på videoer hvor det byttes på gamle amerikanske V8ere. Amerikanerene har også neopren-erstatninger som jeg ikke har klart å finne til B16.

I eksplosjonstegningen under så ser det ut til at øvre halvdel (nummer 30) er avtagbar også. Har hørt noen si motoren må ut av bilen og veiven må ut av motoren. Jeg har tilgang på løftebukk, så hvis jeg forstår dette riktig så kan egentlig jobben gjennomføres ved å fjerne girkasse og svinghjul? Kan øvre halvdel av tetningen også byttes ved å skru av nummer 30 i tegningen? Noe annet jeg bør være obs på?

Image
User avatar
445
Posts: 6099
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte av bakre oljetetning til veiv

Post by 445 »

Velkommen på forumet!
Og velkommen i gjengen med oljelekkasje fra bakre tetning på veiva.
Jeg har en 60-modell med samme lekkasje. Hvert annet år har jeg den på EU-kontroll så har jeg med et ekstra sett med filtdotter, papirpakninger og trepinner. Viser frem dette til kontrolløren og sier at det "ikke er mulig" å få det tett med trepinner....
Det er ganske mye jobb å bytte dette, og ofte blir ikke resultatet noe bedre enn det var.
Det finnes et neopren/lisse-alternativ som blant annet selges av et firma i Stavanger. Har hørt at dette skal fungere bra.

Du har riktig fremgangsmåte beskrevet under. Vær klar over at på B16 så sitter clutch-huset montert med innvendige skruer. Det vil si at det er litt knotete å ta av clutch og svinghjul, men det går. Svinghjulet sitter med 6 bolter, hvorav 1 bolthull er forskjøvet i forhold til de andre. Det kan med andre ord bare monteres i 1 stilling på veiva.
Hvis du skal bruke den originale filt-løsningen er det viktig at filten er godt druknet i olje før montering. Er den tørr så vil den "svi seg" mot veiva og ikke tette skikkelig.

Bruker også pakningslim (ikke silikonklisset) men f.eks Biltemas 36-1776 eller Permatex på trepinnene og papirpakningene.

Jeg har nok noen bilder av jobben som jeg kan sende deg/legge ut hvis du ønsker.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
samaron
Posts: 19
Joined: Sat 15 Oct 2022 23:14
Location: Jæren

Re: Bytte av bakre oljetetning til veiv

Post by samaron »

Må si lekkasjen er ikke større en at det er en liten dråpe som er synlig på undersiden av clutch-huset. Opplever ikke at den faktisk drypper på bakken når bilen er parkert. Slik det høres ut så er det nok best tjent å bare ignorere det til det eventuelt blir verre.

Slipper heldigvis EU-kontroll ettersom jeg har en 58-modell, men kontrolløren hos Statens Vegvesen anmerket det ikke når jeg var på kontroll på slutten av fjoråret. Girkassen min har derimot i ettertid utviklet en lekkasje av mer betydning i forkant, mest sannsynlig tetning til inngående aksling. Tanken var egentlig å ta tetningen til veiven i samme slengen.

Har du navnet på firmaet som selger neopren/lisse-alternativet til oljetetningen? Kunne nok ikke skadet å kjøpt en slik til fremtiden.

Uansett et par gode poeng her som er notert. Tusen takk for svaret!
Post Reply