Olas PV 444ES -53, tidligere Påls bil
-
- Posts: 14
- Joined: Tue 18 Feb 2020 16:28
Olas PV 444ES -53, tidligere Påls bil
Dette blir starten på en tråd som fortsetter der Pål fra Fannrem avsluttet. Jeg kjøpte og overtok prosjektet i månedsskiftet januar-februar, og nå er karosseri og en haug med deler på plass hos meg i Snåsa. Har brukt tid på å gjøre meg kjent med bilen og gå gjennom hva som finnes av deler og legge en plan for etterhvert å få den lakkert før man kan begynne å pusle den sammen igjen. Dere som har fulgt Påls tråd gjennom årene vet at dette er et meget godt prosjekt, utallige timer er nedlagt i å få bort all vesentlig strukturell rust, og karosseriet er stort sett klart for å klargjøres for lakkering. Mye ekstra deler fulgte med, og mye nytt er innkjøpt som kommer godt med den dagen sluttmontering starter.
En -53 ES er i mine øyne en årsmodell som kun konkurrerer med L-modellen fra -57 i design, utvendig såvel som innvendig. Har hatt flere 544A opp gjennom årene, men dragningen mot delt frontrute har holdt seg helt til denne sjansen dukket opp. Planen nå er å få lakkert bilens underside før montering av forstilling (allerede renovert av Pål) og bakaksling slik at jeg får et rullende karosseri. Det vil ta noen uker, men lakk og diverse småting er nå bestilt og jeg er i gang med å samle alle deler som utgjør bakaksel/hjuloppheng. Skal etterhvert legge ut bilder underveis, må bare sette meg inn i hvordan dette forumet funker først.
En -53 ES er i mine øyne en årsmodell som kun konkurrerer med L-modellen fra -57 i design, utvendig såvel som innvendig. Har hatt flere 544A opp gjennom årene, men dragningen mot delt frontrute har holdt seg helt til denne sjansen dukket opp. Planen nå er å få lakkert bilens underside før montering av forstilling (allerede renovert av Pål) og bakaksling slik at jeg får et rullende karosseri. Det vil ta noen uker, men lakk og diverse småting er nå bestilt og jeg er i gang med å samle alle deler som utgjør bakaksel/hjuloppheng. Skal etterhvert legge ut bilder underveis, må bare sette meg inn i hvordan dette forumet funker først.
Re: Olas PV 444ES -53, tidligere Påls bil
Hei og velkommen på forumet! Hyggelig at du nå tar fatt på resten av Påls arbeid med å få denne på veien igjen. Gleder meg til å følge prosessen videre. 53ES har absolutt et særpreg!
Bilder legger du inn med attachments under feltet du skriver i. Der henter du inn bilder som du har tatt og legger inn tekst til bildene om du ønsker. Ikke tenk på størrelser på bilder, det fikser programmet selv. Bildene bør være tatt i landskapsformat og ikke på høykant. Sett pekeren der du vil ha inn bildet i teksten, og trykk på place innline
Bilder legger du inn med attachments under feltet du skriver i. Der henter du inn bilder som du har tatt og legger inn tekst til bildene om du ønsker. Ikke tenk på størrelser på bilder, det fikser programmet selv. Bildene bør være tatt i landskapsformat og ikke på høykant. Sett pekeren der du vil ha inn bildet i teksten, og trykk på place innline
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Olas PV 444ES -53, tidligere Påls bil
Velkommen på forumet! Har fulgt Påls prosjekt nøye, og er utrolig imponert av det arbeidet som er nedlagt.
Gleder meg til å følge prosjektet videre!
Gleder meg til å følge prosjektet videre!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
-
- Posts: 14
- Joined: Tue 18 Feb 2020 16:28
Re: Olas PV 444ES -53, tidligere Påls bil
Takker for tips, bilder kommer! Har vært på shoppingtur og mottatt en liten pakke fra Jørgenrud med småting jeg trenger for å få på plass bakaksel.
Blant det jeg handlet var en kraftig avdrager, og nå har jeg fått av hjullagrene på stikkaksler.
Hva er beste fremgangsmåte når nye lager skal på? Stikkaksler i fryseboks og lagrene i varm olje? Ellers er det masse småpirk, jeg forbereder å lakke bakakselen før jeg monterer, traversen er som klargjort av Pål - sandblåst og lakkert og ser ut som ny.Re: Olas PV 444ES -53, tidligere Påls bil
Lagrene setter du på og drar de på plass med bolgene på bremseskjoldet til de ikke går lenger. Deretter shimser en venstre side til de går passe løst uten slakk. Det kan gjøres på den måten at en setter på et shims på venstre side og gir høyre stikkaksel et rapp med en gummiklubbe. Alternativt trekker en i venstre stikkaksel etter først å ha strammet maks. En drar da til en oppnår lett gange uten slakk og måler med et digitalt skyvelær hvor mye en må legge i mellom aksel og bremseskjold for å opprettholde lett gange uten slakk. Dette er pirkearbeide men nødvendig.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
-
- Posts: 14
- Joined: Tue 18 Feb 2020 16:28
Re: Olas PV 444ES -53, tidligere Påls bil
Nå går det litt fremover her. I forrige uke fikk jeg omsider lakkert undersiden av bilen for montering av akslinger sånn at jeg kan ha bilen på hjul til den skal på lakkverksted utpå våren en gang. Fargen blir 08 Maroonrød, den originale gråfargen synes jeg blir for dyster. Det ble et greit resultat, skal uansett sette inn bilen med tectyl under etter lakkering. Nå gjenstår støtdempere, fjærer bak og montering av nye hjullagre/tetninger bak samt bremser og håndbrekk. Etter det blir det montering av ratt/styring samt bremserør.
Re: Olas PV 444ES -53, tidligere Påls bil
Her går det fremover!
Fin løftebukk forresten. Har den bare 1 søyle?
Fin løftebukk forresten. Har den bare 1 søyle?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Olas PV 444ES -53, tidligere Påls bil
Reagerte på en ting til. Er balatareimene montert bak akselen på denne modellen. På våre 444 og 544 er de plassert foran akselen på bærearmen og rett opp i bunnen på karosseriet ikke i rammevangen som her. Den løsningen tror jeg er forbeholdt Amazon.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
-
- Posts: 14
- Joined: Tue 18 Feb 2020 16:28
Re: Olas PV 444ES -53, tidligere Påls bil
Bukken er en ensøyler som også er flyttbar når ikke i bruk. Kjempepraktisk når plassen ikke er ubegrenset. Reimene har jeg montert slik jeg mener de har vært montert, dette bakakselopphenget er ellers veldig enkelt i forhold til min 5 år yngre 544A.
Re: Olas PV 444ES -53, tidligere Påls bil
Nå kjente jeg at jeg ble litt misunnelig , men jeg har antagelig for liten takhøyde . Hvor høyt er det hos deg?ola.ora@gmail.com wrote: ↑Tue 17 Mar 2020 13:02 Bukken er en ensøyler som også er flyttbar når ikke i bruk. Kjempepraktisk når plassen ikke er ubegrenset.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
-
- Posts: 14
- Joined: Tue 18 Feb 2020 16:28
Re: Olas PV 444ES -53, tidligere Påls bil
Takhøyden min er ca 3 meter, da blir det ikke full ståhøyde under bil men uendelig bedre enn å kravle under bil på bukker. Liften er Kinavare, men så langt plug & play.
-
- Posts: 14
- Joined: Tue 18 Feb 2020 16:28
Re: Olas PV 444ES -53, tidligere Påls bil
Driver og klargjør diverse for montering, bl.a rattstamme.
Dette er "koppen" under rattet som huser blinklysspaken på 444, støpt i aluminium. Har vært hastelakkert med blank svart av en tidligere eier. Hvilken finish/farge skal denne egentlig ha? Glassblåsing/klarlakk er en mulighet, en annen er matt grå. Hva mener folket?
Dette er "koppen" under rattet som huser blinklysspaken på 444, støpt i aluminium. Har vært hastelakkert med blank svart av en tidligere eier. Hvilken finish/farge skal denne egentlig ha? Glassblåsing/klarlakk er en mulighet, en annen er matt grå. Hva mener folket?
Re: Olas PV 444ES -53, tidligere Påls bil
Hei Ola! I min Duett er denne "koppen" bare grå og ru.
Det tok forresten litt tid før jeg forsto (via tidl. redaktør i PV-Mag) at jeg vet hvem du er.
Vi har jo vært på noen kjøreturer sammen i regi av Oslo&Akershus-avd.
Gleder meg veldig til å følge prosjektet videre.
Det tok forresten litt tid før jeg forsto (via tidl. redaktør i PV-Mag) at jeg vet hvem du er.
Vi har jo vært på noen kjøreturer sammen i regi av Oslo&Akershus-avd.
Gleder meg veldig til å følge prosjektet videre.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
-
- Posts: 14
- Joined: Tue 18 Feb 2020 16:28
Re: Olas PV 444ES -53, tidligere Påls bil
Begynte å slipe i dag, og det ser ut som om du har rett, grunnen til at noen senere har prøvd å forskjønne med å kline på svart lakk er nok at den originale grå lakken har flasset av. Da må jeg forsøke å finne sånn skrukkelakk, har sett noen tråder om dette siden instrumentpanelet i Amazon og 544 har dette. Alternativet, siden jeg i likhet med HP skal lappe og lakkere rattet seinere, er å lakke koppen i samme farge (benhvit?) som rattet får. Vi får se.
Og Ja, vi har truffet hverandre noen ganger mens jeg bodde i Drammen. Flyttet nordover til min barndoms Trøndelag og trives bra med det - en av bonusene er at nå har jeg funnet meg et hus som har god plass til Volvohobbyen . Har fortsatt min trofaste 544A, den tror jeg neppe jeg kvitter meg med noen gang.
Og Ja, vi har truffet hverandre noen ganger mens jeg bodde i Drammen. Flyttet nordover til min barndoms Trøndelag og trives bra med det - en av bonusene er at nå har jeg funnet meg et hus som har god plass til Volvohobbyen . Har fortsatt min trofaste 544A, den tror jeg neppe jeg kvitter meg med noen gang.
Re: Olas PV 444ES -53, tidligere Påls bil
Vedr. "skrukkelakk": viewtopic.php?f=16&t=1033&p=6178&hilit= ... lakk#p6178
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen