"Ny" Favoritt på gang..

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
445
Posts: 5968
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Godt nytt år! Bare å glede seg til våren.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3064
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Godt Nytt år til dwg også. Bilen er vel ikke helt kjøreklar ennå i mine øyne. Endelokk på kingboltene må klemmes skikkelig på plass, så da må begge hjulspindelene av. Hjulvinklene er heller ikke helt 100 så må finne ut av det. Spissingen er ok, men den er litt kalvbeint, og det får jeg ikke justert vekk. Er enten øvre bærearm eller armen mellom øvre og nedre bærebru som har fått seg en smell en eller annen gang i tiden. Ser ingen umiddelbar feil, så da er det demontering og måling mot deler en har liggende som gjelder. Samtidig må jeg gå en runde til med bremsene da de drar litt tross nye tromler og bånd. Planlegger å bytte til skivebremser, men først etter EU i april.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3064
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Ellers har jeg lest meg til noe nytt vedr Stromberg forgassere. Foruten et hav av nåler å velge mellom, så er guidene for dybdejustering av typen forgasser med faste dyser bare et utgangspunkt for justering. Noen steder står det at reguleringsskruen på disse skal skrues helt inn når motoren er innkjørt.DET ER FEIL. Den skal være to runder ut. En bruker spesialverktøy for å presse dysa som er grunnjustert til fet blanding oppover med CO måler tilkoblet. En har da 3 minutter på seg fra vanntermostaten åpner til CO er justert til 2,5. Så med to forgassere må en ha to sett med justeringsverktøy da de skal justeres samtidig. Dette har jeg nå forsøkt på en forgasser på en testmotor jeg har, men det er overhodet ikke noen lett sak å gjøre. Har testet med en Colortune og miljøbensin til nå, men her må det lages opplegg for CO måler er jeg redd for. Dessuten er dette noe ordentlig søl med bensin da verktøyet sitter tvers igjennom flottørkammeret. Men, noe skal en jo bryne innsiden av hodet på i disse Coronatider. Bølla er neste Justeringskandidat med to forgassere og blyfri 95 oktan. Denne er grunnjustert, men det skal ifølge boka gi for fet blanding, noe jeg har tro på at stemmer.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 5968
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Hørtes veldig tungvint ut å måtte justere forgasseren i løpet av en 3-minutters periode. Tenker med gru på logistikken hos datidens verksteder. De måtte antagelig bare gjøre så godt de kunne uansett temperatur.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3064
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Var nok ikke så ofte de trengte å justeres, og kravet til avgasser kom sent. Som regel holdt det sikkert å bytte membran, og eventuellt nål når de måtte repareres. Det en ser i dag er ofte at noen har tatt forgassere fra andre motorer enn de i utgangspunktet er ment for, og har brukt feil verktøy for å skifte deler. Da blir mye feil. Mine er fra en B30. Det betyr andre nåler og dyser med annet innpress. De er også et avstemt par, så det er ikke bare å bytte ut den ene. En kan heller ikke sette på to enkle..Men, jeg nærmer meg ihvertfall noe som er riktig. Det jeg også har lært her er at feil verktøy ødelegger dysa. Selv en ørliten deformering/stuking gir helt feil resultat på virkemåten.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply