Restaurering av 55 PV
Restaurering av 55 PV
Hei.
Har fått fatt på en PV 55 modell som er påbegynt demontert og gjort klar for ombygging til B21. Mitt ønske her er å gjøre den så original igjen som mulig.
Det jeg har blitt fortalt er at sist det var montert en motor i denne bilen så var det en B18, men orginalt en B4B?
Jeg ønsker deres synspunkter på hvilken motor jeg bør få tak i og sette i. Blir det for tamt med en B4b?
Har fått fatt på en PV 55 modell som er påbegynt demontert og gjort klar for ombygging til B21. Mitt ønske her er å gjøre den så original igjen som mulig.
Det jeg har blitt fortalt er at sist det var montert en motor i denne bilen så var det en B18, men orginalt en B4B?
Jeg ønsker deres synspunkter på hvilken motor jeg bør få tak i og sette i. Blir det for tamt med en B4b?
Re: Restaurering av 55 PV
Hei, velkommen på forumet og gratulerer med nyervervelsen!
Jeg må innrømme at jeg helst liker det originalt, dvs. at jeg stemmer for B4B hos deg (B16 kom vel i -57?). "Tamt" er det kanskje, men for eksempel B16 eller B18 river ikke akkurat skinnet av pølsa det heller spør du meg
Jeg må innrømme at jeg helst liker det originalt, dvs. at jeg stemmer for B4B hos deg (B16 kom vel i -57?). "Tamt" er det kanskje, men for eksempel B16 eller B18 river ikke akkurat skinnet av pølsa det heller spør du meg
Re: Restaurering av 55 PV
Velkommen på forumet!
Legg gjerne inn "bosted" i profilen din. Kanskje det bor en PV-entusiast ikke så langt unna.
Jeg flyttet innlegget fra "Generelle diskusjoner" til "Medlemmenes egne prosjekter".
Det skal bli spennende å følge renoveringen din. Håper du oppdaterer ofte.
Hva slags motor du skal sette inn avhenger jo litt av hva du skal bruke bilen til.
I Oslo og Akershusavdelingen av PV-klubben er det minst 2 biler med B4B som er med på kjøreturer, og de følger fint trafikken i alle fartssoner vi vanligvis kjører i.
Jeg kjører bil med B16, og den kjører 4-500 mil hver sesong - både til fra jobb og langkjøringer på 20-30 mil i slengen.
Personlig trives jeg best rundt 70-80 med den bilen, så jeg oppsøker ikke 110-sonene annet enn når jeg har det travelt med å komme hjem.
En B4B-motor er jo en 6V-motor, så jeg hadde i alle fall spart meg for all ekstra jobb der er å bygge om til 12V (lys, vindusviskere etc.)
Men, hvis det har stått B18 i den, så kanskje den allerede er bygget om til 12V?
Så er det spørsmål om hva slags motor du kan skaffe for å sette inn.
Tror ikke det er så lett å få tak i B4B, men det hender at jeg ser dem til salgs.
B16 finnes det flere av. Torbo2 og jeg har de siste årene renovert et par B16 hver vinter, så skulle du trenge en motor så har vi nyrenovert til salgs
Lykke til med videre funderinger - legg dem gjerne ut her
Legg gjerne inn "bosted" i profilen din. Kanskje det bor en PV-entusiast ikke så langt unna.
Jeg flyttet innlegget fra "Generelle diskusjoner" til "Medlemmenes egne prosjekter".
Det skal bli spennende å følge renoveringen din. Håper du oppdaterer ofte.
Hva slags motor du skal sette inn avhenger jo litt av hva du skal bruke bilen til.
I Oslo og Akershusavdelingen av PV-klubben er det minst 2 biler med B4B som er med på kjøreturer, og de følger fint trafikken i alle fartssoner vi vanligvis kjører i.
Jeg kjører bil med B16, og den kjører 4-500 mil hver sesong - både til fra jobb og langkjøringer på 20-30 mil i slengen.
Personlig trives jeg best rundt 70-80 med den bilen, så jeg oppsøker ikke 110-sonene annet enn når jeg har det travelt med å komme hjem.
En B4B-motor er jo en 6V-motor, så jeg hadde i alle fall spart meg for all ekstra jobb der er å bygge om til 12V (lys, vindusviskere etc.)
Men, hvis det har stått B18 i den, så kanskje den allerede er bygget om til 12V?
Så er det spørsmål om hva slags motor du kan skaffe for å sette inn.
Tror ikke det er så lett å få tak i B4B, men det hender at jeg ser dem til salgs.
B16 finnes det flere av. Torbo2 og jeg har de siste årene renovert et par B16 hver vinter, så skulle du trenge en motor så har vi nyrenovert til salgs
Lykke til med videre funderinger - legg dem gjerne ut her
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Restaurering av 55 PV
Er den bygget om til B18 med forstilling også hadde jeg vel nesten beholdt denne. Er det ikke B18 forstilling og frontboks (Bærebjelken under motoren er annerledes, radiator og panserfeste er annerledes) så hadde jeg gått for B16 eller B4B i 1956 utgave. B4b i 1956 utgave har normale plugger og 51 hk. De før hadde 44 hk. B16 har ca 60 hk, men mangler det karakteristiske oljefilteret ved siden av motoren.
Har en ikke byttet frontboks slik at en får på plass større radiator kan B18 by på kjøleproblemer. Det ble til og med satt på oljekjøre på disse på grunn av stor innvendig friksjon. Etter hva jeg kan se av bildene har du en B4b/B16 frontboks. B16 er en fin motor. Har dette selv i min Duett. Seigdragningsevnen er nesten bedre enn B18 da både B4B og B16 har maks dreiemoment på 2000 o/min mot B18 på rundt 2500 etter hva jeg husker.
Har en ikke byttet frontboks slik at en får på plass større radiator kan B18 by på kjøleproblemer. Det ble til og med satt på oljekjøre på disse på grunn av stor innvendig friksjon. Etter hva jeg kan se av bildene har du en B4b/B16 frontboks. B16 er en fin motor. Har dette selv i min Duett. Seigdragningsevnen er nesten bedre enn B18 da både B4B og B16 har maks dreiemoment på 2000 o/min mot B18 på rundt 2500 etter hva jeg husker.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Restaurering av 55 PV
Hei dere!
Takk for velkomsten!
Jeg skal selvfølgelig prøve å oppdatere så ofte det lar seg gjøre, men som tre barns far så er det ikke tid man har nok av til overs.
Selv ser jeg for meg å sette inn en b16 eller b4b som dere anbefaler. Det står en B4B 53modell i horten, riktig motor i forhold til bil men 16hk er vel merkbar forskjell.
Som dere sikkert ser på bilde så har tunnelen blitt kappet ut for å gjøre plass til en større girkasse, men før jeg sveiser fast den gamle delen så vil jeg har i en motor slik at jeg er helt sikkert på at den står riktig. Videre vil jeg prøve å sette den sammen så godt det lar seg gjøre for så å heller ta del for del. Jeg har verken tid eller ork til å ta en totaltrestaurering nå..
445, nyrenovert er jo topp det Står de i Oslo de også?
Reodor57: Hvordan ser du forskjell på understell og frontboks? Jeg antar at jeg kan måle frem til bredden på radiator på frontboksen?
Takk for velkomsten!
Jeg skal selvfølgelig prøve å oppdatere så ofte det lar seg gjøre, men som tre barns far så er det ikke tid man har nok av til overs.
Selv ser jeg for meg å sette inn en b16 eller b4b som dere anbefaler. Det står en B4B 53modell i horten, riktig motor i forhold til bil men 16hk er vel merkbar forskjell.
Som dere sikkert ser på bilde så har tunnelen blitt kappet ut for å gjøre plass til en større girkasse, men før jeg sveiser fast den gamle delen så vil jeg har i en motor slik at jeg er helt sikkert på at den står riktig. Videre vil jeg prøve å sette den sammen så godt det lar seg gjøre for så å heller ta del for del. Jeg har verken tid eller ork til å ta en totaltrestaurering nå..
445, nyrenovert er jo topp det Står de i Oslo de også?
Reodor57: Hvordan ser du forskjell på understell og frontboks? Jeg antar at jeg kan måle frem til bredden på radiator på frontboksen?
Re: Restaurering av 55 PV
Siden jeg har en radiator stående så var det lett for meg å måle.oysteink wrote: Reodor57: Hvordan ser du forskjell på understell og frontboks? Jeg antar at jeg kan måle frem til bredden på radiator på frontboksen?
En B4B / B16 - radiator har ca 41,5 cm mellom skruehullene i bredden.
En B18 radiator er bredere.
Etter hva jeg kan se så har du den smale typen frontboks, da du ellers ikke hadde hatt plass til den type panserhengsler - men den kan jo selvfølgelig ha blitt modifisert en gang
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Restaurering av 55 PV
Ja, nyrenovert motor står i Oslo.oysteink wrote: 445, nyrenovert er jo topp det Står de i Oslo de også?
Skulle det bli handel, så kan du enten hente den i Oslo - eller at jeg kan ta den med til Grimstad. Det siste krever LANG planleggingshorisont, da det ikke er så ofte jeg kjører den veien, men det hender at jeg er i Kristiansand.
Om sommeren er jeg svært ofte i Kragerø, så da er alt litt lettere.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Restaurering av 55 PV
Når det gjelder motorfestene i traversen, så vil jeg anslå hullavstanden til å være ca 33 cm for B16. Hullene er noe ovale, så det kan godt være 34 også.
Siden gummiklossene står på skrå vil avstanden mellom toppen av skruene på motorfestene være i underkant av 30 cm.
Jeg ser du har hjelpesnekken festet på vanlig måte for B4B/B16 så jeg kan tenke meg at du har riktig travers.
Hvis det har stått en B18 i denne så kan det tenkes at det er boret ekstra hull i traversen, da den motoren er bredere.
Siden gummiklossene står på skrå vil avstanden mellom toppen av skruene på motorfestene være i underkant av 30 cm.
Jeg ser du har hjelpesnekken festet på vanlig måte for B4B/B16 så jeg kan tenke meg at du har riktig travers.
Hvis det har stått en B18 i denne så kan det tenkes at det er boret ekstra hull i traversen, da den motoren er bredere.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Restaurering av 55 PV
B18 frontboks har bla en karakteristisk fjær bak grillen og armene til panseret kommer opp fra toppen av frontboksen. Som 445 sier er traversen en 444 type. Den ble erstatte i 1961 på 544 av en forsterket en hvor festet til hjelpesnekke sitter på rammevangen. For å feste en B18 på nåværende bærebru kan en også bruke motorfestene til B16 . Uansett er det ikke å anbefale å bruke en B18 på en B16 forstilling. Når en da presser den litt blir den for myk i styringen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Restaurering av 55 PV
Det stemmer eksakt. Jeg får opp på loftet i morgen for å se om jeg har en radiator til b16 liggende.oysteink wrote:En B4B / B16 - radiator har ca 41,5 cm mellom skruehullene i bredden.
Hvilken girkasse passer til b16 da? Har noen kasser liggende.
Re: Restaurering av 55 PV
Den originale er en 3-trinns H6 med usynkronisert førstegir.oysteink wrote:Hvilken girkasse passer til b16 da? Har noen kasser liggende.
Jeg har byttet til M4 for å få synkronisering på førstegir og 4 gir. Du kan også bruke M40-kasse.
M4/40 medfører bytte til 544 mellomaksel da den er ca 5 cm kortere.
Merk at M4 og M40 finnes med to ulike bolthull-mønstre, en for B4B/B16 kløtsjhus og en for B18/B20.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Restaurering av 55 PV
Jeg hadde 2stk m40 kasser på loftet
Stemmer det at kassen til venstre er til b4b/b16?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Stemmer det at kassen til venstre er til b4b/b16?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Restaurering av 55 PV
Både ja og nei. Den til venstre har hulling som passer til B-16 kasser, men kløtsjhuset er til B18, og passer ikke på B16 motorer.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Restaurering av 55 PV
Hehe, mente clutch hus jaG.Larson wrote:Mangler det ett bilde her? Ser ingen gearkasser. Kun clutchhus.
Sent from my iPhone using Tapatalk