Bremsetromler
Bremsetromler
Fra tid til annen dukker det opp bremsetromler med spor og striper, som man ønsker å gjøre noe med. Men, det er en utfordring her
I går spente jeg opp en testbremsetrommel i dreiebenken for å se om det gikk. Dette var baktrommel, så dreide litt på fremsiden av trommelen først så den skulle være helt plan i midten. Deretter ble den snudd og festet med gjennomgående bolt i senter. Justerte inn med måleklokke så det gikk fint.
Så langt så godt. Dreiingen gikk også bra, men Volvo oppgir ikke slitasjetoleransene og maksimum innvendig diameter. Da blir det vanskelig. De oppgir ny diameter som er 228,6mm og at kast kan være 0,15mm. Men hva med MAKS diameter? Jeg har sett tromler med større slitasje enn mine, men hva er akseptabel slitasje slik at dette ikke går "åt skogen" ved hard belastning. Grovmåling tilsier godstykkelse på 5,7mm når ny. Ser ut til at jeg nå er nede på ca 2,6mm godstykkelse for testtrommelen.
Noen som har noen meninger?
I går spente jeg opp en testbremsetrommel i dreiebenken for å se om det gikk. Dette var baktrommel, så dreide litt på fremsiden av trommelen først så den skulle være helt plan i midten. Deretter ble den snudd og festet med gjennomgående bolt i senter. Justerte inn med måleklokke så det gikk fint.
Så langt så godt. Dreiingen gikk også bra, men Volvo oppgir ikke slitasjetoleransene og maksimum innvendig diameter. Da blir det vanskelig. De oppgir ny diameter som er 228,6mm og at kast kan være 0,15mm. Men hva med MAKS diameter? Jeg har sett tromler med større slitasje enn mine, men hva er akseptabel slitasje slik at dette ikke går "åt skogen" ved hard belastning. Grovmåling tilsier godstykkelse på 5,7mm når ny. Ser ut til at jeg nå er nede på ca 2,6mm godstykkelse for testtrommelen.
Noen som har noen meninger?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Bremsetromler
Har egentlig ikke peiling, men synes umiddelbart at 2,6 mm høres ganske tynt ut.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bremsetromler
Kan så være, men har sett flere tromler med like tynnt gods i bruk, så derfor bringer jeg det opp her om noen skulle ha noen praktiske erfaringer. Stål er strerke greier. Sidene på trommelen er mye tynnere, og den slites ikke, så det er originalt.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Bremsetromler
Bremsetromlene bak er jo mindre utsatt enn de framre, så det er litt mer å gå på, men sunn fornuft tilsier at maks diameter bør være innenfor 230 mm.
De er jo også utstyrt med en ekstra ring i ytterkant, som tar opp trykk fra bremsebåndene.
Grunnen til at godset kan være tykkere i innfestingen er at det ikke er trykkrafter der, bare krafter i rotasjonsteningen, og i den retningen er det betydleig med gods for å ta opp krefter. Hadde det ikke vært krav til stabilitet, kunne det klart seg med et par mm der.
Ute på ringen mot bremseskoene er det høye trykk fra bremsebåndene, kombinert med selvpåtrekk av båndene.
Derfor må man ikke dreie av for mye, helst ikke over 230 mm. 230,5 bak bør gå på grunn av mindre bremsekraft der.
Man må også tenke på at en bremsejobb skal være varig, og derfor kan man legge inn en sikkerhetsfaktor og helelr kjøpe nye eller bytte til gode tromler om man er i tvil.
Helst ville jeg lagt meg på maks 1 mm slitasje - altså 229,5 som maks.
Selve tromlene der hvor skoene går er det støpejen, og ikke spesielt god strekkfasthet. Mot navet er det harbarka stål.
De er jo også utstyrt med en ekstra ring i ytterkant, som tar opp trykk fra bremsebåndene.
Grunnen til at godset kan være tykkere i innfestingen er at det ikke er trykkrafter der, bare krafter i rotasjonsteningen, og i den retningen er det betydleig med gods for å ta opp krefter. Hadde det ikke vært krav til stabilitet, kunne det klart seg med et par mm der.
Ute på ringen mot bremseskoene er det høye trykk fra bremsebåndene, kombinert med selvpåtrekk av båndene.
Derfor må man ikke dreie av for mye, helst ikke over 230 mm. 230,5 bak bør gå på grunn av mindre bremsekraft der.
Man må også tenke på at en bremsejobb skal være varig, og derfor kan man legge inn en sikkerhetsfaktor og helelr kjøpe nye eller bytte til gode tromler om man er i tvil.
Helst ville jeg lagt meg på maks 1 mm slitasje - altså 229,5 som maks.
Selve tromlene der hvor skoene går er det støpejen, og ikke spesielt god strekkfasthet. Mot navet er det harbarka stål.
Re: Bremsetromler
Godt råd! Disse "testtromlene" er 235mm om jeg ikke målte helt feil. Tror det er få tromler som er under 230mm.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Bremsetromler
Rart at det ikke er oppgitt maksmål.
For å skjele til bremseskiver er det ofte et par mm å gå på... Men det er vel ikke så mange som dreier disse. Det dreier seg vel mest om rust og utskifning..
For å skjele til bremseskiver er det ofte et par mm å gå på... Men det er vel ikke så mange som dreier disse. Det dreier seg vel mest om rust og utskifning..
Re: Bremsetromler
Står bare at de skal skiftes om det er riper, ujavnheter eller sprekker i dem. Men, når de koster rundt 2800,- per trommel foran og bak, blir det fort veldig dyrt.. Men, igjen bedre med en sikker bil så langt det lar seg gjøre.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Bremsetromler
Da er tromlene kontrollmålt etter jamning til 232mm. Altså en slitasje på 1,7mm. Det ser også ut til at tromlene er dreid en gang før da det er en skarp kant innerst, men da vet jeg at det er mulig å spenne de opp i dreiebenken for en liten justering om det skulle bli aktuellt. Gøy å prøve seg frem når det er ting en ikke har gjort før. metoden var enkel og kostet ikke skjorta annet en ett gjengestag på 20mm (Trommelbosset er 24mm innvendig, men det er ikke dreiebenken) og ca 10 minutter til oppspenning. En ting jeg så på den ene trommelen var at den utenpå så ut til ha kast i seg, mens den innvendig ikke hadde det, så en kan bli lurt av det yttre utseendet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Bremsetromler
Spennende!
Jeg har brukt en gammel avkappet aksling til formålet. Den står på senterspisser i hver ende, med nydreid kon som matsjer eksakt i trommelen.
Konen i chuksen dreier jeg til litt hver gang for å sikre noen eventuelle avvik i chucken..
Derved blir sentreringen innenfor hundredelen.
jeg setter også på fem muttere for å sikre svikt mellom nav og trommel, som i utgngspunktet er to enheter. De er som regel rustet fast eller satt seg på annen måte. Men likevel, muttere er jo tilgjengelige. de kan i verste fall løsne og da er man ute å kjøre...
På andre biler bruker jeg en firebakket chuck og måleur mot den gamle anleggsflaten på flere punkter og baserer sentreringen på gjennomsnittet av fire målepunkter.
En enklere variant på moderne biler er å bare ta - dreie av slitekanten på tromlene og pusse innvendig med slipepapir. Da får man et bra resultat, om det ikke er dype spor. Men det er sjelden på nyere biler som nesten ikke bremser bak...
Jeg har brukt en gammel avkappet aksling til formålet. Den står på senterspisser i hver ende, med nydreid kon som matsjer eksakt i trommelen.
Konen i chuksen dreier jeg til litt hver gang for å sikre noen eventuelle avvik i chucken..
Derved blir sentreringen innenfor hundredelen.
jeg setter også på fem muttere for å sikre svikt mellom nav og trommel, som i utgngspunktet er to enheter. De er som regel rustet fast eller satt seg på annen måte. Men likevel, muttere er jo tilgjengelige. de kan i verste fall løsne og da er man ute å kjøre...
På andre biler bruker jeg en firebakket chuck og måleur mot den gamle anleggsflaten på flere punkter og baserer sentreringen på gjennomsnittet av fire målepunkter.
En enklere variant på moderne biler er å bare ta - dreie av slitekanten på tromlene og pusse innvendig med slipepapir. Da får man et bra resultat, om det ikke er dype spor. Men det er sjelden på nyere biler som nesten ikke bremser bak...
Re: Bremsetromler
Her sitter trommelen med gjennomgående bolt i maskinen med skive og kontramutter på baksiden av maskinen. Setter måleklokke på festet til dreiejernet så da blir det stabilt. Trommelen blir da sentrert, og sitter med friksjon mot chucken. Bare å etter stramme på baksiden når den er sentrert. En vil da oppdage om det er kast i trommelen i forhold til senter når en starter opp dreiebenken. Er det det må en line opp på andre siden mot selve spindelen. Vet ikke hvor mye dette vil gi seg når en dreier, men det virker stabilt da det er bosset en klemmer hardt inntil chucken. Nedbøyingen blir etter ha jeg kan bedømme mikroskopisk da en ikke har en fri ende på vanlig måte.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Bremsetromler
Med den innfesting bør trommelen i alle fall ikke stikke sin vei!Reodor57 wrote:Her sitter trommelen med gjennomgående bolt i maskinen med skive og kontramutter på baksiden av maskinen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bremsetromler
Skal litt til å ryke av en 20mm gjengestang med vanlig dreiing ja. En mater jo ikke på mer enn en trenger heller.
En ting jeg observerte var at trommelen hadde ørlite mindre diameter innerst enn ytterst, så tydelig at det er krefter utover her.
Jeg har satt i gang "Jørgenrud" Dvs Lars Dankertsen på å finne ut hvor mye en kan dreie av trommelen. Han mente å ha lest ett eller annet sted at en kan dreie av 1,5mm. Dvs 3mm større diameter, men han skulle undersøke nærmere.
En ting jeg observerte var at trommelen hadde ørlite mindre diameter innerst enn ytterst, så tydelig at det er krefter utover her.
Jeg har satt i gang "Jørgenrud" Dvs Lars Dankertsen på å finne ut hvor mye en kan dreie av trommelen. Han mente å ha lest ett eller annet sted at en kan dreie av 1,5mm. Dvs 3mm større diameter, men han skulle undersøke nærmere.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Bremsetromler
Greit å få klarhet i dette!
hva sier måleuret om du måler på annleggsflaten på tromlene det hvor tromlene går?
Er det kast innenfor 0,2- 0,3 mm bør det gå bra uten mer sentrering. Det vil ikke merkes på bremsepedalen.
hva sier måleuret om du måler på annleggsflaten på tromlene det hvor tromlene går?
Er det kast innenfor 0,2- 0,3 mm bør det gå bra uten mer sentrering. Det vil ikke merkes på bremsepedalen.
Re: Bremsetromler
Var vel i nærheten av 0,10-0,15 på måleuret så dreiinga ble veldig javn helt fra starten av.
Fant på en metode for å sentrere ved neste runde som kan fungere. Lager en stang med et kulelager i enden som jeg fester i skruestikka på verktøyholderen. Da kan jeg bare justere frem og tilbake på lageret så vil den sentrere seg. Legger ut bilde når jeg får laget den.
Fant på en metode for å sentrere ved neste runde som kan fungere. Lager en stang med et kulelager i enden som jeg fester i skruestikka på verktøyholderen. Da kan jeg bare justere frem og tilbake på lageret så vil den sentrere seg. Legger ut bilde når jeg får laget den.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Bremsetromler
Spennende!