Roger sin PV Sport!
Re: Roger sin PV Sport!
Er det en sprekk i ellers bra metall, eller er det mye rust ellers på traversen?
Du kan bruke en hammer og en litt spiss dor/kjørner og søke litt rundt om på traversen. Med andre ord, se om du slår tvers gjennom
Hvis den (mot formodning) er frisk ellers, så er det kanskje lettest å sveise sprekken med mesteparten av forstillingen på plass.
Jeg hadde ned min forstilling for noen år siden, og fant en del rust der traversen ligger an mot "ramma".
Du kan bruke en hammer og en litt spiss dor/kjørner og søke litt rundt om på traversen. Med andre ord, se om du slår tvers gjennom
Hvis den (mot formodning) er frisk ellers, så er det kanskje lettest å sveise sprekken med mesteparten av forstillingen på plass.
Jeg hadde ned min forstilling for noen år siden, og fant en del rust der traversen ligger an mot "ramma".
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Roger sin PV Sport!
Heldigvis er forstillingen enkel å demontere. Tar en av bremseslanger/rør og løsner stag fra styre og hjelpesnekke sitter den bare i motorfester og 8 lett tilgjengelige bolter opp mot "ramma". Henger en opp motoren slik 445 gjorde, så er den ute i ett stykke på et par timer. Mye lettere å jobbe med da, og en får full oversikt over tilstanden. Jeg måtte skjøte inn litt på innsiden av tårnene, men ellers var den grei. Om din har vært hardt kjørt på dålige veier før er ikke dette et unormalt fenomen. Som regel er det den øvre bærebrua som da får belastningen. Det hender at indre festet mot bærebrua til og med ryker.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Roger sin PV Sport!
Bruddet ser ut som sprekk i ellers bra metall ja.
Ser det er litt rust på innsiden, men ellers ser den bra ut.
Blir nok å bytte den ut med en frisk en.
Har dere peiling på hvilke årganger jeg kan bruke?
Mener å ha lest at det er forskjell på traversene ut fra om bilen har B16 eller B18 motor?
Ser det er litt rust på innsiden, men ellers ser den bra ut.
Blir nok å bytte den ut med en frisk en.
Har dere peiling på hvilke årganger jeg kan bruke?
Mener å ha lest at det er forskjell på traversene ut fra om bilen har B16 eller B18 motor?
Re: Roger sin PV Sport!
Det er forskjell på travers til B16 og B18.
Traversen til B16 har feste for hjelpesnekke. Skal finne bilder å legge ut.
Traversen til B16 har feste for hjelpesnekke. Skal finne bilder å legge ut.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Roger sin PV Sport!
Her er min B16-forstilling på vei ut:
Her ser du samme traversen noen arbeidstimer senere. Legg merke til festet der hjelpesnekken er montert:
Her ser du samme traversen noen arbeidstimer senere. Legg merke til festet der hjelpesnekken er montert:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Roger sin PV Sport!
Forstilling spredt over ca 5 meter benk.
Parafinvasket, sandblåst, epoxygrunnet og epoxymalt.
Noen deler måtte byttes ut, andre deler trengte litt sveising.
Parafinvasket, sandblåst, epoxygrunnet og epoxymalt.
Noen deler måtte byttes ut, andre deler trengte litt sveising.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Roger sin PV Sport!
En "kvikkfiks" vil da være å sveise traversen på stedet.PV-Sport wrote:Bruddet ser ut som sprekk i ellers bra metall ja.
Ser det er litt rust på innsiden, men ellers ser den bra ut.
Det er en relativt stor jobb å ta fra hverandre hele forstillingen.
Du må være forberedt på å legge ned mange timer og få en del overraskelser.
F.eks fjærskåler: Her må ofte nye deler på plass. Sveises på ene siden, skrus på andre:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Roger sin PV Sport!
Når det gjelder årganger blir det 1961(2) og nyere som er original med B18 motor, men det er like greit å få et sveiseverksted (Om en ikke sveiser selv) til å gjøre jobben. Bærebrua er ikke deformert, så en sliping og sveising av sprekken er vel så bra, og en slipper også å lete etter ny og kvitte seg med gammel. Samtidig har en historien på den som sitter der og vet hva den er god for. En "ny" bjelke vet en som regel ikke noe om.
Sjekk samtidig undersiden på "rammevangene" at det ikke er rust der.
Sjekk samtidig undersiden på "rammevangene" at det ikke er rust der.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Roger sin PV Sport!
Har funnet en del bilder av disse nå, så jeg tror jeg skal klare å finne riktig travers.
Er det mye spenn i fjærene når hjulene henger?
Lønner det seg å demontere og montere fjærene med traversen på bilen?
Hadde jo vært kjekt å tatt ned hele forstillinga i ett stykke, og demontert det på benken...
Er det mye spenn i fjærene når hjulene henger?
Lønner det seg å demontere og montere fjærene med traversen på bilen?
Hadde jo vært kjekt å tatt ned hele forstillinga i ett stykke, og demontert det på benken...
Re: Roger sin PV Sport!
Ikke mye spenn i fjærene etter min erfaring. Med senkefjærer er det enda mindre. Tipper det er en "vandring" på et par tre cm innerst på nedre bærearm når du løsner den fra traversen. Sett på en vanlig tvinge så er det greit å slippe det lille spennet som er.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Roger sin PV Sport!
Jeg forstår det slik at du nå går for komplett gjennomgang av forstillingen.
Det var løsningen jeg også valgte. Dokumenterte jobben her: viewtopic.php?f=4&t=1357
Jeg sjekker tilstanden på B18-traversen i løpet av helgen.
Det var løsningen jeg også valgte. Dokumenterte jobben her: viewtopic.php?f=4&t=1357
Jeg sjekker tilstanden på B18-traversen i løpet av helgen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Roger sin PV Sport!
Nja, forstillinga er veldig bra ellers, så det blir nok bare litt rengjøring og kanskje nye gummitetninger.445 wrote:Jeg forstår det slik at du nå går for komplett gjennomgang av forstillingen.
Det var løsningen jeg også valgte. Dokumenterte jobben her: viewtopic.php?f=4&t=1357
Jeg sjekker tilstanden på B18-traversen i løpet av helgen.
Re: Roger sin PV Sport!
Da er jeg i gang med traversbytte.
Lagde en bukk i tre for å henge opp motoren i:
Nå gjenstår ta løs bremserør og løsne traversen fra rammevangene før den kan løftes ut.
Festene som holder øvre bærebru til traversen var ikke lik på høyre og venstre side. Satt sammen av forskjellige årganger ser det ut til.
Nye slike fester og bremseslanger + div småtteri er bestilt hos Jørgenrud.
Takk til Terje på Kongsberg som skaffet meg "ny" travers rimelig fort! Så får jeg ferdig bilen nå i høst og kan starte 2017 sesongen med frisk bil.
Traversen kommer ferdig sandblåst. Tips til holdbar grunning og maling mottas med takk!
Lagde en bukk i tre for å henge opp motoren i:
Nå gjenstår ta løs bremserør og løsne traversen fra rammevangene før den kan løftes ut.
Festene som holder øvre bærebru til traversen var ikke lik på høyre og venstre side. Satt sammen av forskjellige årganger ser det ut til.
Nye slike fester og bremseslanger + div småtteri er bestilt hos Jørgenrud.
Takk til Terje på Kongsberg som skaffet meg "ny" travers rimelig fort! Så får jeg ferdig bilen nå i høst og kan starte 2017 sesongen med frisk bil.
Traversen kommer ferdig sandblåst. Tips til holdbar grunning og maling mottas med takk!
Re: Roger sin PV Sport!
Jeg har brukt biltemas 2K grunning (art 30323) og 2K båtmaling (art 36538) på min travers.PV-Sport wrote:Traversen kommer ferdig sandblåst. Tips til holdbar grunning og maling mottas med takk!
Husk imidlertid at alle steder der du skal skru sammen deler må det kun være syltynt lag maling.
Torbo2 fortalte meg dette da jeg malte mine deler, men likevel ble det for tykt lag. Tykke lag med lakk gjør at skruene løsner etter hvert - og det gjorde de....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Roger sin PV Sport!
Var på biltema en tur i dag for å sjekke. Art nr 30323 fantes ikke. Mulig de har tatt denne ut av sortimentet sitt...?Jeg har brukt biltemas 2K grunning (art 30323) og 2K båtmaling (art 36538) på min travers.
Hva tror dere om å bruke Hammerite rett på?