Page 1 of 1
Bakhjulslager - slitasje
Posted: Sat 08 Dec 2012 13:29
by Torbo2
På forrige smøretreff tok jeg meg den frihet (litt diskret) å sjekke noen bakhjulslagre på noen biler. Og der var det flere biler om hadde ganske mye slitasje, og et par var mistenkelig dårlige (utslitt?). Jeg sa ifra det det var nødvendig. Feil med lagrene ser man uten å trekke ut bakakslingene, men det kan jo være smart å gjøre noe med det? Er hjullagrene mye slitt/defekt kan man høre det under kjøring. Man hører det normalt ikek ved å ruótere hjulene nå bilen er oppjekket, da sår i lagre som regel høres best ved belastning.
Hvordan sjekke?
Enkelt: Jekke opp bilen bak og sette under bukker, helst under bakakslingen. Ta et spett eller en sterk planke (eik) og lirk under hjulet, opp og ned for å sjekke slakken. Om det ikke åpenbarer seg noe, kan du få en medhjelper til å holde en finger på åpningen/sprekken mellom trommel og bremseskjoldet. Da skal det være minimal bevegelse. Opptil en halv millimeter er trolig bra, men når man setter inn nye lagre skal det være praktisk talt 0 mm klaring/slakk.
Etter en sjekk kan det være nok å justere (ved å ta vekk shims -krever fagkunnskap), men er det mye slakk er det nok på plass med nye lagre, da de trolig "synger på siste verset"......
Vet ikke om dette er overflødig, men det er i det minste en huskeliste for meg selv....
Re: Bakhjulslager - slitasje
Posted: Sat 08 Dec 2012 20:14
by hlyshaug
Nyttige tips!
Opplevde en gang at et lager skar seg på min Lada Niva, på høyre forhjul, hvis jeg ikke husker feil. Dette skjedde på motorveien - under en forbikjøring - og jeg trodde først at jeg hadde punktert. Bilen skar rett mot høyre, og marginene var på min side, slik at det verken ble kollisjon eller grøftekjøring. Flaks også at det var snø, for da jeg fikk stoppet var det svært varmt på dette hjulet, som da sto dønn... Absolutt en lærerik opplevelse.
Re: Bakhjulslager - slitasje
Posted: Sat 08 Dec 2012 21:14
by Torbo2
Det var interessant!
De gangene jeg ahr opplevd røket lager var på forhjulsdrevne biler, og da har ytre lagerskål løsnet i navet. Men på Lada var det vel en glødende spindel når lagret røk?
Men du skulle jo tatt bilde! Du kunne jo anskaffet det et slikt lite et som du kan ha med som et smykke, som er griet å ha med hele tiden?
Min FM2 har min sønn overtatt, og tro det elerl ei! Han bruker det av og til, bl.a. på rute sekstiseks..
Det var omtrent det eneste dama hadde med seg hjem i dag. Lommeboka og andre ting ble stjålet!
Det verste var at jeg advarte henne flere ganger og problematikken!
Hun tok den dypeste væsken hun hadde, men i løpet de ti sekundene betalingen foregikk, var lommeboka borte!
Noen ganger er sekunder nok!
Re: Bakhjulslager - slitasje
Posted: Sun 09 Dec 2012 10:26
by hlyshaug
Både min Nikkormat, FM, FM2, FG20 osv er smykker. Jeg har kun solgt et eneste kamera i mitt liv, og angrer fremdeles. Mitt første kamera - en Agfa Carat fra 1930-tallet - ble solgt for å finansiere et Nikon FM i 1979.
Re: Bakhjulslager - slitasje
Posted: Sun 09 Dec 2012 11:24
by Torbo2
Det man ikke selger angrer man jo ikke på. Men ting tar plass, så jeg må nok "snu litt på flisa" her, selge litt og satse på min avtagende hukommelse?
Re: Bakhjulslager - slitasje
Posted: Sun 09 Dec 2012 20:26
by 445
Torbo2 wrote:På forrige smøretreff tok jeg meg den frihet (litt diskret) å sjekke noen bakhjulslagre på noen biler. Og der var det flere biler om hadde ganske mye slitasje, og et par var mistenkelig dårlige (utslitt?). Jeg sa ifra det det var nødvendig.
Hvor lang tid tar det å bytte bakhjulslager på 1 (én) bil?
Lurer på om dette kan være noe for et mekke-treff.
Re: Bakhjulslager - slitasje
Posted: Sun 09 Dec 2012 22:16
by Torbo2
Fra to-tre timer til en dag. Kanskje jeg vil bruke en halv dag, da jeg er så nøye med oppjusteringen, og så er jeg ute av trening. Skiftet på Duetten for tre-fire år siden, og alt gikk smakk, smakk, men jeg doblet nok tiden med rustrens, sinkgrunning og justering med måleur.
Flere bruker en dag+, da det er fristende å rense/slipe/sandblåse bremseskjoldene samtidig. Og deretter grunne og lakke dem. Selv bruker jeg kun sinkgrunning. Det tørker fort og holder i årevis, så lenge at jeg ikke har sett rust på de jeg har overhalt.... Men det beste er vel 2k-grunning og lakk/klarlakk?
Re: Bakhjulslager - slitasje
Posted: Sun 09 Dec 2012 22:36
by 445
Torbo2 wrote:Fra to-tre timer til en dag. Kanskje jeg vil bruke en halv dag, da jeg er så nøye med oppjusteringen, og så er jeg ute av trening.
Da er nok ikke dette noe for et mekketreff.
Kanskje for en lang temakveld?
Re: Bakhjulslager - slitasje
Posted: Sun 09 Dec 2012 22:49
by Torbo2
Det går jo å ta et teorikurs på temaet? Eller en mellomting, å ha med en bakakslng og demostrere i tillegg?
Eller bruke dagen på et vis?
Re: Bakhjulslager - slitasje
Posted: Sun 09 Dec 2012 22:53
by 445
Eller dele det opp i to kvelder?
En for demontering, rensing, maling.
En for montering, tilpasning og kontoll (og dobbeltkontroll)
Re: Bakhjulslager - slitasje
Posted: Wed 12 Dec 2012 00:14
by Torbo2
Her en en måte å gjøre det på...
Fra vår venn fra Illinois....
Re: Bakhjulslager - slitasje
Posted: Wed 12 Dec 2012 13:27
by 445
Rene kunstverket.
Re: Bakhjulslager - slitasje
Posted: Sat 22 Dec 2012 21:10
by Torbo2
445 wrote:Rene kunstverket.
Ja, vakkert! Det er slikt som gjør at enkelte av oss bruker ekstra lang tid på noen jobber! Men vakre ting gir jo større glede, samt gleden av at det ikke begynner å ruste på mange år....