444 pv

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 57 og 58 mod pv

Post by Torbo2 »

Rakk ikke å grunne takrenna i går, og i da var det ikke rustent, til tross for litt småyr og fuktighet nat og i dag! Snakk om kvalitetsstål!
Jeg bruker to lag med Hagmans topomponet grunning for å safe med lakk på toppen. Ovatrol en nok best til båter og under bilen som ikke skal lakeres med stek lakk med sterke løsemidler...?

Hvorfor bruker du Owatrol? Jeg ville snakket en billakkerer om det før jeg brukte tid på Owatrol. Tror ikke den matsjer med verken Akryllakk eller mer moderne saker? Synd om du skulle oppleve koking og krakelering.
Jeg unner deg ikke den ekstraerfaringen/jobben med å pusse ned lakken om tre år få å omlakkere. har også fått meg meg at det er syrt å lakkere...
Last edited by Torbo2 on Sat 01 Oct 2011 19:40, edited 1 time in total.
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 57 og 58 mod pv

Post by jangu1@hotmail.com »

Han i malesjappa sa at jeg kunne lakke over den. Det var det beste de hadde og han overbeviste meg. Jeg var andre steder også men alle annbefaler det de selger. Med tokomponent lakk også. Jeg tenkte jeg skulle gå ned og se på bilen åssen det har gått med den. Jeg har vært med madamen og sett etter bil i dag også har vi vært en tur i Svergie på harry tur. Så i dag har jeg ikke gjort noe med bilen. Så en vet ikke helt hva som skjer fra dag til dag. Men det er jo greit da at ikke er helt spikra hver dag.

Ha en fin kveld da dere. :)
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 57 og 58 mod pv

Post by Torbo2 »

Beklager tilleggsspørmål her, men jeg er fortsatt bekymret. Var det en i et firma som solgte billakk som sa dette?
Owartrol er jo løselig i whitespirit, altså lettløselig, og detfor har jeg tanker om at sterke løsemidler fra billakk kan myke opp Owatrolen selv om den er tørket. ?

Men er du sikker så er du sikker. Jeg var/er bare usikker på dette?
Man vil jo det beste for disse bilene! :D
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 57 og 58 mod pv

Post by jangu1@hotmail.com »

Han var nok ikke noe bil lakkerer han jeg snakket med nei. Da pusser jeg det av igjen og kjøper noe annet til uka.
Ja denne bilen håper jeg varer i 100 år til når jeg er ferdig med den. Den gjør nok det også hvis den blir tatt vare på. Men jeg har den nok ikke om 100 år tror jeg. Ikke ungene mine heller tror jeg. :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 57 og 58 mod pv

Post by Torbo2 »

Nå ble jeg roligere...
Om får tid, kunne du jo malt en platebit med Owatrol og latt den tørke og spraya på lakk for å se hva som kjer...
Sikkert nyttig for mange, da det er mange som sverger til OwatoL. Men de fleste bruker det under bilen og andre steder hvor det ikke skal lakkeres. Til og med på lett overflaterust har noen gode erfaringer.
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 57 og 58 mod pv

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Nå ble jeg roligere...
Om får tid, kunne du jo malt en platebit med Owatrol og latt den tørke og spraya på lakk for å se hva som skjer...
Tror jeg har noe Ovatrol stående. Er i Stockholm i skrivende stund, men skal jommen teste overmalbarhet med 2-komponent i løpet av høsten.

Har brukt mye Owatrol, men kun sammen med Bengalakk.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 57 og 58 mod pv

Post by jangu1@hotmail.com »

Jeg skal skjære en bit i morgen og prøve på. Så ser vi jo det relativt fort tenker jeg. Om den koker eller ikke. Men i morgen må jeg prøve og få gjort noe med bilen igjen. Jeg tror jeg skal begynne og se om jeg klarer og få til noe i gulvet på høyre side i morgen tenker jeg. Der er det ett lite hull jeg kan prøve og trene meg på. For det blir jo ikke veldig synlig. Prøve meg fram litt der det ikke synes tenker jeg. Så Skal jeg prøve og få av tecktylen på inneskjermene bak i morgen tenkte jeg. Så jeg ser om det er rust under tecktylen der. Jeg varmer opp tecktylen også skraper jeg den bare av også pusser jeg etterpå. Det gjorde jeg på bensintanken og det ble ganske bra synes jeg.
Så skal jeg skru av dørene i morgen og sjekke om det er noe rust under dem. Det kan ikke være mye i tilfelle for jeg kjenner ikke noe når jeg kjenner med fingrene under kanten der. Men det kan sikkert pusses og lakkes der også uten at det skader noe. Så skal jeg prøve og få av alle asfaltplatene på bilen så jeg ser om det gjemmer seg noe rust der.
Ja det er svindyrt og lakke en bil. <jeg var innom en lakkerer i Moss her om dagen og han skulle ha 15 til 20,000 kr for og lakke den. Ser dere en oransje bil samme hva slag men det er fargen jeg er ute etter hvis dere kunne sagt i fra til meg åssen den så ut. Eller skal jeg lakke den lilla kanskje? En spessiel farge skal jeg hvertfall ha på den. Eller en annen kul farge til pv,n. Tar gjerne i mot tips om noe jeg kan gjøre med den som er kult.
Jeg skulle hatt tak i ett orginalt ratt som er helt til 57 modellen. Så hvis noe vet om hvor det går ann og få tak i det til en overkommelig pris er jeg takknemlig for tips.

Men det står ikke øverst på ønskelista enda. Jeg skal fikse bremser og mye annet før det. I dag fikk jeg vognkort i mitt navn på 57,n. Må jeg vise 58 modellen på biltilsynet tro siden det ikke har vært norskeskilter på den før. Så jeg tenkte jeg skulle få tak en kult regnummer til den.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: 57 og 58 mod pv

Post by Håvard E Johansen »

Hei. 15-20 til lakkering er ikke noe u\pris i disse dager. mange som skal ha langt over 30.
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 57 og 58 mod pv

Post by jangu1@hotmail.com »

Hei. Nei det er vel ikke noe overpris det sikkert men. Husker jeg fikk lakkert en Volvo 142 på begynnelsen av 80 tallet og det betalte jeg 1,500 kr for den gangen.
Men med alle disse miljøkrava som er i dag så blir det vel bare sånn.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 57 og 58 mod pv

Post by jangu1@hotmail.com »

Men fra 15 til 20,000 kr er mye for en som er arbeidsledig da. Særlig når man ikke har mere enn ca 11,000 utbetalt i måneden. Da er barnebidrag og skatt trekt og diverse andre trekk gjort. I dag har jeg skrudd av dørene og pussa panseret helt blankt og koffertlokket helt blankt. Så har jeg lakkert noen små deler til varmeapparatet også. Lakkerer alt sånt i svart jeg selv om det er andre farger på det.
Tror det var lyseblått jeg på den svarte bilen. Og det kan jeg ikke være bekjent av. Så har jeg skylla gjennom registeret til varmeapparatet 3 ganger nå med zalovann. Det ser ut som registeret er tett. Så da lodder jeg rundt de kantene jeg fikk slått løs når jeg skulle ha det ut. Men en av dagene må jeg ut og kjøpe mere svart lakk på sprayboks. Også venter jeg på grunninga fra hagmans. Så jeg kan få kommet i gang med og grunne litt. Skal pusse undersiden av dørene i morgen tenker jeg. Så en av dagene så skal jeg pusse innsiden av panseret og koffertlokket. Og ta av listene som går langs panseret.

Ha en fin kveld.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: 57 og 58 mod pv

Post by pals »

Jeg har et godt råd for å holde kostnadene nede, Jan Gunnar. Det er et ordtak som heter "mål to ganger - kapp en gang".
I overført betydning blir det å gjøre et godt forarbeid / research før den kostbare jobben skal gjøres. I dette tilfellet lakken.
Jeg kan f.eks garantere at Owatrolen som er smurt på i takrenna er uønsket fra lakkereren sin side. Uansett er det alt for risikabelt å smøre på noe som du ikke vet om lakken tåler. Ikke ta sånne sjanser. Det finnes syreprimere og rustomvandlere som stopper rust og er overlakkbare. Spør fagfolk.

Det er heller ikke grunnarbeidet som koster mest. Det er bare veldig mye arbeid, men det er ikke noe problem for deg ser jeg :)
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: 57 og 58 mod pv

Post by Håvard E Johansen »

Hei. Dem selger den grunninga rett siden av meg her.(Hagmans) dem selger å lakk til verkster++privat. dem lager spraybokser selv med lakk. 2k må brukes innen 24 timer, grunnet at det er herder i den. men vet ikke hvor langt det er fra deg til sarpsborg jeg. tror dem tar 290kr for den hagmans epoxy primer jeg.
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 57 og 58 mod pv

Post by jangu1@hotmail.com »

Takk for tipset pals. Jeg skal ringe til lakkereren i morgen og spørre hva han annbefaler av ruststopp. Eller sånn som omdanner rusta. Jeg har pusset av en av den owatrolen jeg la på. Jeg tør ikke bruke den når dere sier sånn. Jeg lytter heller til erfaringer fra dere enn folk som bare vil selge. Tror det er lurerer gitt.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 57 og 58 mod pv

Post by jangu1@hotmail.com »

Det tar meg ca. 50 herfra til særp. Så kanskje jeg heller skulle kjøre dit og hente den. Så kan jeg ta med litt oransje lakk samtidig. Takk for tipset. Jeg finner vel en adresse på nettet ett sted tenker jeg.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 57 og 58 mod pv

Post by 445 »

jangu1@hotmail.com wrote:Hei. Nei det er vel ikke noe overpris det sikkert men. Husker jeg fikk lakkert en Volvo 142 på begynnelsen av 80 tallet og det betalte jeg 1,500 kr for den gangen. Men med alle disse miljøkrava som er i dag så blir det vel bare sånn.
Det har vel også skjedd en del med lønningene de siste 30 år...
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply