444 pv

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Post Reply
Håvard E Johansen

Re: 57 og 58 mod pv

Post by Håvard E Johansen »

Hei. Hvordan går det med bilen? blir det lakk på noen deler? gleder meg til å se, har jo lik bil selv. Heter jo ikke bil. pv heter det. hehe :D
jangu1@hotmail.com

Post by jangu1@hotmail.com »

Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
I dag har jeg pussa resten av taket så nå er det bare litt småflekking igjen så er hele bilen fri for lakk. Da er det bare vannrennene på taket. Men vet ikke helt åssen jeg skal få bort lakken der. Så kom gjerne med tips. Så her er det noen bilder fra dagens jobb. Det er nok ikke så lenge til det kommer flere bilder.
Kos dere med bildene.

Mvh Jan-Gunnar
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
jangu1@hotmail.com

Ja pv heter det. Og det går framover. Men skal snart begynne og pusse på den som skal bli oransje. Den 58 modellen skal jeg ikke legge ned så mye jobb på. Men den skal bli fin da håper jeg. Så det kommer nok til og gå litt fortere med den håper jeg. Så jeg har noe og kjøre med til våren.
jangu1@hotmail.com

Jeg har lakkert noen små deler som det lokket over kontakten til bensinmåleren. Så har jeg lakkert noen deler til varmeapparatet. Skal ta bilder av dem og legge dem ut her i morgen kanskje. Så i morgen tenkte jeg skulle skrape ren bensintanken igjen og lakke den i steden. Hele tanken altså.
Pv er jo bil men det er en vilken som helst bil synes jeg da. 58,n er det ikke så mye jobb på heller siden den er ferdig sveiset. Så den er egentlig bare og skru sammen igjen og lakkere. Så er det en pv igjen.

Mvh Jan-Gunnar
Håvard E Johansen

Hei. Slipe takrenna, kan du jo bruke stålbørste\ rondel på drillen. Det bruker jeg en hel del. + at dem er mye biligere en den kusa. hehe

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe- ... larborste/
jangu1@hotmail.com

Hei.
Da skal jeg på biltema i morgen og kjøpe sånn. Jeg kommer ikke nedi vannrenna heller med negerkusa så jeg må ha noe annet. Og da var jo den fin den du la ut fra biltema. Takk for tipset.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Håvards tips er bra, men jeg synes det går litt tregt i forhold til den runde svarte saken som er omtalt som et godt slipeverktøy.
Jeg har bare kjørt hardt på med grovrengjøreren og så tilpasser den seg underveis. Men det kan spise opp noen tiendeler av toppen av renna. Men her i Norge er det vel ikke så mye regn at det skulel være noen problem? :D
Det viktige er å jobbe suksessivt, men rondellen i begegelse hele tiden uten å stoppe opp. Da kan det bli litt for dype spor som man ikke trenger.

Jeg var ute å slipte litt på bakskjermen på min sønns PV i dag. Langs innfestingen på skjermen og karrosseriet var det "null hull" - rust! Det til tross for at jeg ikke finslipte med fint slipepapir i fler grader før grunning, som er Reodors brilliante råd!
Hadde jeg finslipt før grunning hadde det nok heller vært fare for at grunningen slapp taket ved demontering!
Jeg brukte også sinkskiver under skruehodene for mange år siden, på samme måte som på VW Golf 1, og bilen har vært kjørt i saltlake i flere år!

Grunnen til at jeg tok av skjermen var på grunn av at bilen trenger ny lakk, og for å få lakken godt inn mellom skjøtene. Her gjør jeg rent på alle skjermene, fornyer grunningen på anleggsfrlatene og fester skjermene med tre skruer og setter tre 10 mm muttere imellom skjerm og karosseri før jeg lerverer bilen til lakkeringsverkstedet. Da skulle det komme lakk godt innover i skjøten, og begrense muligheten for rust til det usannsynlige.
Etter lakkering skal jeg sette på nye lister og legge på guffe (tjukk svart fra biltema med ca. 5% olje), mot skjerm og krosseri før jeg skrur fast, og igjen med sinskiver..... DEt brukte jeg sist og skjermene løsnet fint og guffar var fortsatt litt myk.

Men jeg har tre skjermer igjen....
Håvard E Johansen

Den stålbørste sliperen, den er veldig skummel mot klær å kropp. om den får tak i buksa. så kan du bli litt lys i stemen. hehe. om du skjønner? å det setter seg fort stål pigger i deg. for det løsner små tråer under bruk. Torbo kjenner sikkert problemet. så husk værne utstyr til den. :shock: 8)
Torbo2

Post by Torbo2 »

Har nok opplevd at den roterende saken har vært på tur, men trengte du å minne meg på det da? :?
Må vel også tilstå at jeg har fått slike biter i øynene, og jeg håper jeg slipper å forklare hvorfor. Noen ganger brukte jeg bare vanlige briller, og den andre gange orker jerg ikke fortelle om. Men jeg kan fortelle at skikkelige vernebriller er viktig.... Og så sliper jeg alltid slik at den spiser seg innover fra en kant, da den ellers vil hogge til i kanten, og da flyr det ofte svære biter av den runde svarte saken, for svarte f..... Tror jeg må ha pene øyne, siden de er ganske tiltrekkende for slipepartikler og annet... Akkurat nå sitter jeg å klør i høyre øye, til tross for at jeg var forsikitg i dag... Jeg syndet nok litt, da jeg bare skulle ta en flekk i tilleggg.. - med vanlige briller, men statisitkken stemte ikke, det kom noe inn selv med liten sannsynlighet....
Ser vel bedre i morgen etter noe satltvannsbad... Det pleier å hindre betennelse....
jangu1@hotmail.com

Ja verneutstyr er viktig. Husker da jeg gikk på yrkesskolen på maskin og mekaniker linja. Vi måtte bruke hårnett. Ikke veldig kledelig men dog. Og læreren vår hadde bestandig med seg hunden sin. Og den hadde nesten like mye hår som mange i klassen min. Så en dag pakket vi bikkja inn i hårnett så den nesten ikke kunne gå nesten. Læreren vår synes ikke det var noe gøy. Og vi hadde vernebriller og skinnforkle på oss når vi sveiset. Selvfølgelig også sveisemaske når vi sveiset da.
Så jeg får nok innvestere i litt verneutstyr. Jeg skulle gjerne hatt masse penger så jeg kunne kjøpt akkurat det jeg hadde lyst på. I dag har jeg lyst til og grunne bilen. Men får se hvor langt jeg kommer og hva jeg gidder. Skal skru av dørene i dag hvertfall og pelle av døråpnerene eller dørhåndtaka eller hva de heter. Så har jeg lyst til og prøve meg på og sveise der batteriet skal stå. 8) Men nå må jeg ut i solen. Og fikse litt bil. Har nå fått satt inn 58,n det gikk bra det jeg tok bruksbilen med tau mellom bilene og slapp pv,n sakte nedover og holdt igjen med den andre bilen. Kjærringa torde ikke se på en gang. Ingen satt inne i pv,n bare jeg som gikk fram og tilbake og styrte. Ha en fin dag alle sammen. :D
445

Post by 445 »

Skal du bruke noe virkelig effektivt å slipe med, så velger du denne sirkulærbørsten og setter på vinkelsliperen.

Image

Når ståltrådene fra denne løsner, så er det fryktelig vondt. Briller er PÅBUDT!
Har plukket slike ståltråder ut av leggen. De ble "skutt" gjennom langbukse og sto i leggbeinet.
Ikke spesielt behagelig, men man har da Leatherman å dra dem ut med ....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Håvard E Johansen

Hei. å kjøre drillen riktig veien forhold til kanten på emnet. er alfa. har gjort den blemma mange ganger. gått utover både kropp å deler. :cry: Den som torbo viser bilde av har jeg brukt mye.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Å, nå skjønner jeg! Trodde de stikkene du 445 har i armen var fra noe annet! Greit å få ting avklart sånn at det ikke oppstår misforståeler.

Den slipeskivaa så interessant ut! Om med vinkelsliper burde den vel ta unne litt. Det kan se ut som de trådene der, som prosjektiler, kan stikke dybt så det kejnens?
Sleit ur en av de andre i dag, og den gikk faktisk bra i takrennene på venstre side, hvor det var noen rustflekker, men den var till trang i begynnelsen, selv om den var godt nedslitt....
jangu1@hotmail.com

Da er vannrenna pussa ned og hatt på owatrol olje som skulle være så bra for og stoppe rusta. Bare hatt på der jeg ikke får pussa det helt blankt. For da hadde det blitt hull. Og det er ikke noe særlig i taket blant annet. Så i morgen tenkte jeg at jeg skulle ta pussemaskinen og pusse det helt blankt også ha på mere owatrol olje der jeg ikke så noe særlig på slutten. Så må det stå og tørke ca 24 timer også skal jeg grunne den tenkte jeg. To lag med grunning tro Så tenkte jeg at jeg skulle begynne og sveise rust. :roll:
Og innimellom der så skal jeg begynne og pusse på 58,n. Så jeg ikke blir arbeidsledig. Den bør jeg ha ferdig til våren hvis jeg har penger til og kjøpe alle deler jeg trenger til begge bilene. Fant en bakskjerm til en eldre modell enn de jeg har i dag. Den var hel men det var ikke noe hull til baklys så enten hører den til de med retningsvisere eller så hører den til sånne med baklysa høyere opp. 57,n har stått ganske lenge nå helt bar enkelte steder og ikke rusta enda. Så luftfuktigheten er ikke så ille her.
jangu1@hotmail.com

Så har jeg skrapa ren bensintanken igjen og vasket den med white sprit. Tatt av den tykke guffa igjen. Så jeg lakker den hvertfall to strøk. Men så har jeg noe rusk i tanken hører jeg når jeg rister på den. Så jeg får prøve og få ut det i morgen. Kom gjerne med tips til åssen jeg skal få ut det av tanken.
Jeg bare gleder meg til i morgen så jeg kan gå ut og holde på med bilen igjen. For i dag har jeg ikke fått gjort så mye. :?
Men det er nye muligheter igjen i morgen.
Post Reply