Mener du type, lengde, dimensjon eller farge?xthomas20056 wrote:noen som vet hvilke slanger som skal på motoren og varme apperatet?
Min volvo PV544
Re: Min volvo PV544
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
-
- Posts: 74
- Joined: Sat 23 Jun 2012 11:10
- Location: Grøa
Re: Min volvo PV544
hvor alle slangene skal monteres, husker det ikke nå lenger.
noe som skal inn på vannpumpa og noe skal inn på varme appraratet, men husker ikke alt
noe som skal inn på vannpumpa og noe skal inn på varme appraratet, men husker ikke alt
Re: Min volvo PV544
Delekatalogene på hjemmesiden viser ganske bra.
Her er en illustrasjon:
Her er en illustrasjon:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Min volvo PV544
Her er en til:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
-
- Posts: 74
- Joined: Sat 23 Jun 2012 11:10
- Location: Grøa
Re: Min volvo PV544
Da har jeg endelig fått tilbake toppen, så nå er den ferdig lakkert, regner med den er klar til og monteres om 1 times tid.
Hvor mange nm skal ventil løfterne trekkes fast med?
Og hvor mange mm skal det være melllom ventil løfter og ventilen?
Håper på raskt svar.
Hvor mange nm skal ventil løfterne trekkes fast med?
Og hvor mange mm skal det være melllom ventil løfter og ventilen?
Håper på raskt svar.
Re: Min volvo PV544
Tror ikke det er oppgitt? Jeg pleier å ta det på feelingen, men er du usikker, kan du gi dem 40 Nm /4 kgm, som samsvarer med dimensjonen på svinghjulsboltene. Det er det nærmeste jeg kan komme i første omgang.
Jeg skan sjekke med KG i Sverige også. men da må du vente opptil en halvtime...
Så tar du en kontroll på dem ved neste ettertrekking av toppen og ventiljustering. Sitter de like fast, løsner de trolig ikke senere.
Ventilbyrygga må skrus sukseessivt av og på så ikke akslingen blir skadet.
De hadde heller ikke noe her, så se under eller bruk maks 4 kgm.....
Jeg skan sjekke med KG i Sverige også. men da må du vente opptil en halvtime...
Så tar du en kontroll på dem ved neste ettertrekking av toppen og ventiljustering. Sitter de like fast, løsner de trolig ikke senere.
Ventilbyrygga må skrus sukseessivt av og på så ikke akslingen blir skadet.
De hadde heller ikke noe her, så se under eller bruk maks 4 kgm.....
Last edited by Torbo2 on Mon 15 Oct 2012 17:16, edited 1 time in total.
Re: Min volvo PV544
fra amazonklubben i Sverige:
Det finns nog inget angivet moment tror jag , har aldrig sett nåt iallafall .
Men enligt den svarta "verkstadshandboken" så står det att en UNC 5/16 med hållfasthetsklass 8.8 skal dras med 22 Nm och en 10.9 med 31 Nm .
Mest troligt så är det en 8.8 skruv .
Själv så drar jag dessa skruvar på "känn" .
Kanskje 3 kgm /30 Nm er tilstrekkelig? Det er jo ikke bra å dra for mye.. På frihånd merker du fort nåt de sitter som de skal, men dra i alle fall ikke for mye!
Det finns nog inget angivet moment tror jag , har aldrig sett nåt iallafall .
Men enligt den svarta "verkstadshandboken" så står det att en UNC 5/16 med hållfasthetsklass 8.8 skal dras med 22 Nm och en 10.9 med 31 Nm .
Mest troligt så är det en 8.8 skruv .
Själv så drar jag dessa skruvar på "känn" .
Kanskje 3 kgm /30 Nm er tilstrekkelig? Det er jo ikke bra å dra for mye.. På frihånd merker du fort nåt de sitter som de skal, men dra i alle fall ikke for mye!
-
- Posts: 74
- Joined: Sat 23 Jun 2012 11:10
- Location: Grøa
Re: Min volvo PV544
Takk for svar.
Da har toppen blitt montert og ventilene justert akkurat slik som de skal være. Så mangler jeg bare og kjøpe meg noen nye slanger som skal være til varme apparatet, så er det bare å glede seg på oppstart
Bilder kommer vel iløpet av neste uke kansje
Da har toppen blitt montert og ventilene justert akkurat slik som de skal være. Så mangler jeg bare og kjøpe meg noen nye slanger som skal være til varme apparatet, så er det bare å glede seg på oppstart
Bilder kommer vel iløpet av neste uke kansje
Re: Min volvo PV544
Spennende..
Kjøre helst motoren rundt uten coilledning til oljetrykket kommer, så får motoren en smidig oppstart.
Kjøre helst motoren rundt uten coilledning til oljetrykket kommer, så får motoren en smidig oppstart.
-
- Posts: 74
- Joined: Sat 23 Jun 2012 11:10
- Location: Grøa
Re: Min volvo PV544
Da har jeg fått montert på siste rest av slangene, men da jeg skulle fylle på frostvæske på motoren så jeg at det kom til og lekke mellom vannpumpe og rørene som gikk inn til den.
For jeg montere bare med vanlige o-ringer da jeg holdt på, men nå skal jeg på mekonomen og kjøpe meg orginale tettninger.
Jeg håpet egentlig på oppstart imorgen men det gikk ikke helt som etter planen
For jeg montere bare med vanlige o-ringer da jeg holdt på, men nå skal jeg på mekonomen og kjøpe meg orginale tettninger.
Jeg håpet egentlig på oppstart imorgen men det gikk ikke helt som etter planen
Re: Min volvo PV544
Pakningslim på "o-ringene" (med firkantprofil) er jo en god sikkerhet her.
-
- Posts: 74
- Joined: Sat 23 Jun 2012 11:10
- Location: Grøa
Re: Min volvo PV544
Takk for hjelpen, det blei bra nå når jeg fikk pakningslim på dette.Torbo2 wrote:Pakningslim på "o-ringene" (med firkantprofil) er jo en god sikkerhet her.
Så nå har jeg en kompis som ville kjøpe med oljefilter til meg idag, så da håper jeg på oppstart iløpet av kvelden.
Håper jeg bare har koblet rett ledninger på dynamoen nå så jeg ikke får meg en overaskelse når jeg skal starte så det ikke sier PANG frammi der når jeg holder på
-
- Posts: 74
- Joined: Sat 23 Jun 2012 11:10
- Location: Grøa
Re: Min volvo PV544
Tror dere det går bra når jeg justerte ventilene til 0.50 istede for det som skal være orginalt?
Noen som har brukermanuall hvordan man gjør det?
For jeg og en kompis vill bare sjekke om det var rett det vi gjorde.
Noen som har brukermanuall hvordan man gjør det?
For jeg og en kompis vill bare sjekke om det var rett det vi gjorde.
Re: Min volvo PV544
Bør ikke kjøre lenge med så stor klaring da dette skader vippearmer og ventiler.
Enkleste måten å justere ventiler på er følgende. Roter motoren riktig vei for hånd. Når ventilene på sylinder nr 1. "vipper over". Dvs en kommer opp og den andre starter på "nedturen" så justeres ventilene på sylinder nr 4. Og motsatt.
Når ventilene på sylinder nr 3 "vipper" justerer en på nr 2 og motsatt. Dette fordi stemplene i sylinder nr 1 og 4 går likt, og det samme gjelder for nr 2 og 3. Tror dette står forklart et annet sted på forumet også. Tipset er også å dra motoren rundt uten plugger til oljetrykket kommer, for deretter å sette inn pluggene og starte opp på vanlig måte. Fordelen er jo at en også vil høre om det er noe som er direkte galt før en starter opp.
Jeg har ikke fulgt med på denne tråden, men dersom motoren har vært i biter og har ny kobbertoppakning bør den kun kjøres varm uten belastning første gang. Ikke kjør med bilen. Start opp, la den gå varm og stopp den og la den bli kald. Gjør det gjerne et par ganger. Deretter trekker en til topplokket på ny. Neste gang er ved oljeskift etter 100 mil. Husk å justere ventiler hver gang toppen blir ettertrukket. Etter dette kan en stort sett glemme å ettertrekke toppen, og en får ikke tidlig havari av motoren. (Moderne motorer er laget annerledes og har ikke dette behovet). Lærte trikset av en gammel motormekanikker som aldri hadde problemer med toppakninger som røk etter at han hadde skiftet den...
Enkleste måten å justere ventiler på er følgende. Roter motoren riktig vei for hånd. Når ventilene på sylinder nr 1. "vipper over". Dvs en kommer opp og den andre starter på "nedturen" så justeres ventilene på sylinder nr 4. Og motsatt.
Når ventilene på sylinder nr 3 "vipper" justerer en på nr 2 og motsatt. Dette fordi stemplene i sylinder nr 1 og 4 går likt, og det samme gjelder for nr 2 og 3. Tror dette står forklart et annet sted på forumet også. Tipset er også å dra motoren rundt uten plugger til oljetrykket kommer, for deretter å sette inn pluggene og starte opp på vanlig måte. Fordelen er jo at en også vil høre om det er noe som er direkte galt før en starter opp.
Jeg har ikke fulgt med på denne tråden, men dersom motoren har vært i biter og har ny kobbertoppakning bør den kun kjøres varm uten belastning første gang. Ikke kjør med bilen. Start opp, la den gå varm og stopp den og la den bli kald. Gjør det gjerne et par ganger. Deretter trekker en til topplokket på ny. Neste gang er ved oljeskift etter 100 mil. Husk å justere ventiler hver gang toppen blir ettertrukket. Etter dette kan en stort sett glemme å ettertrekke toppen, og en får ikke tidlig havari av motoren. (Moderne motorer er laget annerledes og har ikke dette behovet). Lærte trikset av en gammel motormekanikker som aldri hadde problemer med toppakninger som røk etter at han hadde skiftet den...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
-
- Posts: 74
- Joined: Sat 23 Jun 2012 11:10
- Location: Grøa
Re: Min volvo PV544
Takk for svar Reodor57.Reodor57 wrote:Bør ikke kjøre lenge med så stor klaring da dette skader vippearmer og ventiler.
Enkleste måten å justere ventiler på er følgende. Roter motoren riktig vei for hånd. Når ventilene på sylinder nr 1. "vipper over". Dvs en kommer opp og den andre starter på "nedturen" så justeres ventilene på sylinder nr 4. Og motsatt.
Når ventilene på sylinder nr 3 "vipper" justerer en på nr 2 og motsatt. Dette fordi stemplene i sylinder nr 1 og 4 går likt, og det samme gjelder for nr 2 og 3. Tror dette står forklart et annet sted på forumet også. Tipset er også å dra motoren rundt uten plugger til oljetrykket kommer, for deretter å sette inn pluggene og starte opp på vanlig måte. Fordelen er jo at en også vil høre om det er noe som er direkte galt før en starter opp.
Jeg har ikke fulgt med på denne tråden, men dersom motoren har vært i biter og har ny kobbertoppakning bør den kun kjøres varm uten belastning første gang. Ikke kjør med bilen. Start opp, la den gå varm og stopp den og la den bli kald. Gjør det gjerne et par ganger. Deretter trekker en til topplokket på ny. Neste gang er ved oljeskift etter 100 mil. Husk å justere ventiler hver gang toppen blir ettertrukket. Etter dette kan en stort sett glemme å ettertrekke toppen, og en får ikke tidlig havari av motoren. (Moderne motorer er laget annerledes og har ikke dette behovet). Lærte trikset av en gammel motormekanikker som aldri hadde problemer med toppakninger som røk etter at han hadde skiftet den...
Jeg skal prøve å se om jeg lånt men bladsøker så jeg får justere ventilene når de er kald.
Så skal jeg prøve å gi lyd fra men om det går bra eller ikke