544
-
jangu1@hotmail.com
Re: 544
Ja takk for tipsene. Jeg tror jeg borrer ett 6mm hull og setter inn en 6 mm bolt der som du beskriver. Og migger den fast på baksiden det var lurt i grunn. Jeg prøver det i morgen tror jeg. 
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Full strømstyrke på miggen og ca. et sekund+ så sitter den. Du kan også lime den med epoxylim om du er usikker på miggen. Den vil aldri løsne uansett!
Det viktigste er å borre rett. Begynn med 3 mm så 5 eller rett på seks med litt kjølevæske (olje) om ta det litt rolig så blir det nok bra. skal du lime må du rense godt først f.eks. med silikonfjerner, da sitter dette nesten bedre enn origialt.
Det viktigste er å borre rett. Begynn med 3 mm så 5 eller rett på seks med litt kjølevæske (olje) om ta det litt rolig så blir det nok bra. skal du lime må du rense godt først f.eks. med silikonfjerner, da sitter dette nesten bedre enn origialt.
-
jangu1@hotmail.com
Tusen takk for tipset Torbo. Det skal prøves. Jeg tror det blir med miggen. Jeg tror ikke jeg har lim så da blir det nok en sveis der. 
-
jangu1@hotmail.com
Tror du jeg klarer og gjøre det mens den står der eller må jeg ta den av tror du? Jeg skal hvertfall fikse det i deg. Så får jeg se hva jeg får gjort for noe mere. Nå fikk jeg plutselig masse jeg kan gjøre. Men hva gjør jeg mrd dynamoen som er for stor? Grenrøret er for stort. Eller så er det dynamoen som er for stor. 
"Det ene drar det andre med seg", sies det.. Du må nok ha en vekselstrømsdynamo? Men det kan vel noen som har grenrør se på og evt ta et bilde?
Jeg har ikke hatt på grenrør, men bygget om (kuttet) standard med to utløp, som gir nesten like bra eksosflyt, og holder til opptil 150+ hk uttak av motoren.
Så det kan være et alternativ om du skal bruke samme dynamoen?
Brukte vekselstrømsdynamoer selges for ca. 500 kroner har jeg sett.
Det hullet du skal borre kan du fint borre slik plata står nå. men når du skal migge fast på baksiden, kan du løsne øvre bærebolt og slippe ned "ruklet"...
Tror kanskje du må migge i to sekunder med full guffe, men det ser du i sveisemaska, når de smelter - flyter ut, slk at du ikke får en "sukkertopp" hallveis festet på...
Ellers kan du bruke Araldit, som er greit nok epoxylim. Det fins rikgnok typer med større bruddstyrke, og de langsomttørkende er sterkest (også aralditt), og med litt varme så økes styrken ytterligere. Da kan du løfte bilen etter denne tappen etterpå.
Med den overflaten (omkretsen x lengden) rundt bolten innover vil du få en strekkfasthet på flere hundre kg. Så i prinsippet kunne du også ha limt inn en passende tykk galvanisert spiker med samme størrelse på hodet som du ser på andre siden. Da kreftene som virker på denne tappen er bare noen få kg, trolig under 30?
Men slike råd er vel litt på kanten, så det er herved ikke sagt.... Det var mest en illustrasjon.
Jeg har ikke hatt på grenrør, men bygget om (kuttet) standard med to utløp, som gir nesten like bra eksosflyt, og holder til opptil 150+ hk uttak av motoren.
Så det kan være et alternativ om du skal bruke samme dynamoen?
Brukte vekselstrømsdynamoer selges for ca. 500 kroner har jeg sett.
Det hullet du skal borre kan du fint borre slik plata står nå. men når du skal migge fast på baksiden, kan du løsne øvre bærebolt og slippe ned "ruklet"...
Tror kanskje du må migge i to sekunder med full guffe, men det ser du i sveisemaska, når de smelter - flyter ut, slk at du ikke får en "sukkertopp" hallveis festet på...
Ellers kan du bruke Araldit, som er greit nok epoxylim. Det fins rikgnok typer med større bruddstyrke, og de langsomttørkende er sterkest (også aralditt), og med litt varme så økes styrken ytterligere. Da kan du løfte bilen etter denne tappen etterpå.
Med den overflaten (omkretsen x lengden) rundt bolten innover vil du få en strekkfasthet på flere hundre kg. Så i prinsippet kunne du også ha limt inn en passende tykk galvanisert spiker med samme størrelse på hodet som du ser på andre siden. Da kreftene som virker på denne tappen er bare noen få kg, trolig under 30?
Men slike råd er vel litt på kanten, så det er herved ikke sagt.... Det var mest en illustrasjon.
-
jangu1@hotmail.com
Da takker jeg for tips igjen. Jeg skal se om jeg finner noe lim her som kan brukes.
Skulle du ikke finne aralditten, akn du banke på bolten med en pennhammer slik at overflaten blir noe ruglete og så banke den inn, så sitter den i generasjoner! "Som fot i hose"... (nå vet jeg ikek hva hose er, men det er kanskje sko)... Eller kan det ha noen med dette å gjøre: For ikke å bli misforstått, oppgir jeg bare nettadressen: http://www.hoseandfittings.com/ (ting som sitter sammen)...
Pass på at du sliper til et pent hode som er likt det på andre siden og setter den inn med samme avstand fra hodet til den spes. løse brikken som på andre siden.
Pass på at du sliper til et pent hode som er likt det på andre siden og setter den inn med samme avstand fra hodet til den spes. løse brikken som på andre siden.
-
jangu1@hotmail.com
I dag fikk jeg gjort ferdig bremsene på høyre forhjul. Satt inn nye hjullager og montert den nye bremsetrommelen. Så har jeg satt på nye stag i forstillinga. Og montert frontkassetten. Skrudd fast forgasserene og eksosmanifolden. Så blir det vel og få montert panseret i morgen og ta noen bilder skal jeg gjøre i morgen. Så i morgen skal jeg sette på girspaken og den kassetten rundt girspaken. 
Du verden!
Det må jeg si var mye jobb på en dag!
Godt jobbet!
Det må jeg si var mye jobb på en dag!
Godt jobbet!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
-
jangu1@hotmail.com
Ja har fått gjort en del i dag. Er ganske fornøyd selv også. Ble litt innspirert av pvmagazinet som kom i posten.
Så da blir det forhåpentligvis gjort en del i morgen også. Tror jeg skal begynne og montere forskjermene
snart også. For da begynner det jo og ligne på en bil igjen. De innerskjermene foran
kan jeg bare lakke med bengalakk med en skvett owatrololje i de? For
denne bilen skal ikke kjøres på vintertid.
Så da blir det forhåpentligvis gjort en del i morgen også. Tror jeg skal begynne og montere forskjermene
snart også. For da begynner det jo og ligne på en bil igjen. De innerskjermene foran
kan jeg bare lakke med bengalakk med en skvett owatrololje i de? For
denne bilen skal ikke kjøres på vintertid.
-
jangu1@hotmail.com
-
jangu1@hotmail.com
Oki. Da tar jeg svart bengalakk og fortsetter i samme stilen som jeg har begynt.
Tror du ikke det blir best da? Da slipper jeg hvertfall koking.
Tror du ikke det blir best da? Da slipper jeg hvertfall koking.
Fortsett med Benga i motorrommet siden du har startet med det.
Er helt enig med Torbo2 om at epoxy og billakk er det beste, men noen ganger er "det beste den godes fiende".
For deg er det vel også et mål å få denne bilen på veien snart.
Er helt enig med Torbo2 om at epoxy og billakk er det beste, men noen ganger er "det beste den godes fiende".
For deg er det vel også et mål å få denne bilen på veien snart.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086