Nå bærer det snart på låven for "Gråbein", men ca 350 mil har det blitt i sommer. Mye justeringer og korreksjoner, men nå begynner den å bli hyggelig å kjøre. Irriterer meg litt over eksoslekkasje som stadig vender tilbake, men skal nå forsøke å ikke bruke nedre festet ved bunnpanna. Det ser ut til at dette festet medfører at det blir store spenninger mellom manifolden og topplokket som får den til å lekke etter kort tid. Dette forplanter seg videre til innsuget slik at den får falsk luft. To SU forgassere og høyere utveksling gjør at den også følger trafikken greit på behagelig turtall, og fortsatt har litt å gå på i motbakkene. Fikk også med meg en 3.de premie på landstreffet. Før vinterlagring skal baksetet ut, slik at dette kan oppgraderes med nytt trekk i vinter.
Gråbein blir imidlertid ikke stående alene, men får følge av Fiaten i vinter slik at den slipper å føle seg ensom og alene. Garasjen hjemme skal brukes til nedplukking av "Blåmann" som skal slipes ned til stålet og lakkes på nytt. Lager egeDet kombinert med litt motorbygging (Ikke Volvo) og girkasseoverhaling tror jeg vil medføre at jeg ikke blir arbeidledig i vinter heller...
(Wisch me luck!)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Med den viten og kunnskapen du og flere andre her sitter inne med,går nok dette veldig bra.Nå har ikke jeg vært med i klubben/forumet veldig lenge,men jeg må si jeg er imponert over hvor mye mange av dere får til på forholdsvis kort tid,også bruker dere jo tid på å hjelpe oss som ikke kan så mye også og takk for det.
Gratulerer med flott duett og vel overstått "innkjørings sesong" Blir spennende å se hvordan "blåmann" blir til sommeren,jeg syntes jo den er flott som den er nå også.
Kunne ikke dy meg. Måtte bare demontere topplokket, da jeg mistenkte ventilene for å gå litt tregt.
Og hva fant jeg? Vippearmene "hang", var trege, så det kan forklare klakkelyden ved litt høye hastigheter (80-90). I tillegg har jeg reagert på at jeg har hatt veldig høyt oljetrykk ved tomgang. Det var vipparmbrygga som var nesten tett, selv etter to innvendige motorvasker. Det sier litt om hvor elendig Shell olje er! Fyttikatta. Kjørte "røret" 20 minutter i ultralydvaskeren og 10 min i delevaskeren før rensevæska rant nogenlunde greit..
Setter nå på et lokk hvor det er montert hetter over ventilstyringene, så da bør avleiringer på ventilstammene være en saga blott. Og med større oljeflyt under toppdekselet kan det være en fordel! Håper jeg blir ferdig i kveld (Altids noe som må justeres når en har satt på et nytt lokk, pluss at en må justere ventiler og trekke til toppen to ganger (Før og etter varmkjøring)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Jepp, samt at jeg kanskje får bukt med eksoslekkasjen som stadig vender tilbake. Kan være at det skyldes festet på clutch-huset. Har tatt det vekk nå. Lekker på to steder. Bakre eksosutløp på topplokket og i flensen for eksosrøret.
Manifolden er slipt plan, men så var det vinkelen da...
Da var ting på plass igjen. Trukket til topplokket to runder med fullt moment, justert ventiler til ca åpning, varmkjørt på tomgang uten belastning, avkjølt, ettertrukket topplokket, justert ventiler og ettertrukket eksosmanifold. Nå går den silke som den skal, men synes fortsatt det kommer lite olje ut av vippearmene, men det skal kanskje være sånn. Har nå ihvertfall oljefukt på innsiden av toppdekselet, noe jeg ikke hadde før. Fortsatt høyt oljetrykk på tomgang (3kg), men dette er ikke dobbeltkontrollert. Bilen går på lageret på søndag, så forhåpentligvis blir det en problemfri oppstart neste vår.
3 kg på tomgang er bra og mer enn på de fleste biler. På min sønns pv er det også 3 kg på tomgang, så da er det vel som det skal være. Det er egentlig høyt i forhold til andre bilmotorer. Bra du en nøye med ettertrekking, da de ha en tendens til å sige de tykke pakningene. Og da kan det lett bli lekkasje i trykkanalen mellom blokk og topp.
Det er ferske erfaringer på det.... også på PV....
Må bare nevne at jeg hadde en tynn "skjærepakning" av stål på min Amazon B22, og den forandret seg ikke. Ved ettertrekking var det minimalt å ettertrekke. kunne sikkert droppet det?
Olje fra vippearmbrygga kan tyde på slitasje på akslingen og vippene, men så lenge trykket er bra, så bør det går bra.
Uten ventiltetninger ville det kanskje ikke gått like bra, da det pøses på med olje der.
Det høres ut som du får en fin motor.
Kommer bare ut olje i hullene på toppen av vippearmene, men trodde det skulle komme mer. Fyller liksom ikke på så mye, men da vet jeg at det er OK. Ingen slakk i vippearmene forøvrig. De kan kun flyttes aksialt langs akslingen.
Tenkte jeg skulle være flink i dag og fikse et par kingbolter som jeg har hatt liggende en stund. Men den gang ei. Har fått en king boligene maskin i hus, og den skulle prøves. Det tok nøyaktig ett sekund fra den dro i lang til det smalt og kom røyk ut av motoren. Forsøkte igjen etter en stund, men da bare duret den.. Enda en ting som må repareres... Ble derfor ikke honing av kingbolter i dag..
Da er jeg snart i mål med maling av garasjen. To strøk til på gulvet, så kan en begynne å tenke på innredningen. Som det var går jo ikke. Det er for enkelt...
Nesten klar
Hva slags hyller skal du montere?
Et tips er alltid å se om man virkelig trenger å spare på alt som skal inn i hyllene.
Har du 14 snøbørster og 2 biler, så kanskje du ikke trenger å ta vare på de 12 ekstra.....?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen