444
-
jangu1@hotmail.com
Re: 444
Ja det er bare og komme innom. Det hadde vært kjempe koselig om det kom noen innom. Jeg skulle gjerne hatt sveiseapparatet snart men det kommer når det kommer. Jeg har nok gjort en del siden du var her sist Torbo. Skal se om jeg kan få gjort litt med 58 modellen i morgen etter at jeg har vært hos legen igjen. Så skal jeg til Jørgenrud og høre om de har noen deler jeg trenger. For jeg mangler noen foringer til bakakselen. 
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
-
jangu1@hotmail.com
Det er litt dårlig utvalg i deler hos Jørgenrud om dagen. Jeg får sjelden det jeg skal ha samme dag. Må bestille det fra Svergie mesteparten. Men det kommer en uke eller to etterpå. Så i morgen tror jeg at jeg skal ta meg en tur ett sted og få sveiset traversen. Så jeg kan komme meg ett steg videre med bilen. Det er noe med det når man kommer ett steg videre. Da går ting lettere igjen en stund.
Mulig jeg henger litt etter, men hva skal du sveise på traversen din???
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... 
-
jangu1@hotmail.com
Det ene tårnet på traversen. Den siden som står inn mot rammevangen eller hva det heter. Der er det ett par små hull. Men jeg bytter hele den plata så slipper jeg og tenke på det på lenge. Hadde jeg hatt sveiseapparat så kunne jeg jo gjort det selv. 
-
jangu1@hotmail.com
Jeg snakket med han ene på Jørgenrud i dag og han sa de skulle begynne og ta inn mere deler nå snart. Så vet de jo hva som går mye og hva som går litt mindre av.
Så da blir det ett litt bedre utvalg der etterhvert.
Så da blir det ett litt bedre utvalg der etterhvert.
I går ble det et lite besøk hos den iherdige jangu. Mye bra jobbing der gitt. Og mye klargjort for montering, og grundig nedsliping for videre behandling. Det ble mye diskusjon om prosjektene og litt diskusjon om enkelte problemstillinger. Noe vi var i tvil om av overlappskjøter på de framre rammevangene, hvor det var noe rust mellom skjøten i området ved innfesting av bærebrua.
Rusten lå å sprengte i falsen, og hva gjør man med slikt?
Siden det andre er så bra burde jo dette "usynlige" også bli tatt, var vi enige om, men hvordan? Det skulle kanskje vært illustrert?
Det er litt kronglete skjære ut litt av falsen for å få rusten vekk.
Ellers så så det hele helt og fint ut. Bunn av batterikassa var noe tynn i godset, så her kommer det vel en ny fin bunn. Men kan det være nødvendig å lage profiler i bunn? Jeg tror jeg ville bare brukt flat plate og evt. et par trefliser mot batteriet, om man absolutt vil ha litt luft under batteriet. Er dette en godkjent snarvei?
Denne platebunnen (i batterikassa) bør vel sveises butt i butt?
Vi snakket også om bunnplater i bilen, og det kan vel tenkes at Veng har universial som kan settes inn for å unngå småsveising og masse pussing av de eksisterende.
Her anbefalte jeg falsing i stedet for å sveis butt i butt, da jeg har gjort begge deler og brukt en tindel av tiden på falsing kontra sveis butt i butt. Noen protester her?
Vell vell jeg fikk littinspirasjon til mine prosjekter, og det blir spennende å se videre framdrift.
Det mest frustrerende er er vel fortsatt venting på sveiseapparat. Tror nok jeg hadde gitt opp den ventingen, og heller handlet noe annet? Men jeg er nok ikke like tålmodig som "energiske" jangu....
Lykke tl videre!
Rusten lå å sprengte i falsen, og hva gjør man med slikt?
Siden det andre er så bra burde jo dette "usynlige" også bli tatt, var vi enige om, men hvordan? Det skulle kanskje vært illustrert?
Ellers så så det hele helt og fint ut. Bunn av batterikassa var noe tynn i godset, så her kommer det vel en ny fin bunn. Men kan det være nødvendig å lage profiler i bunn? Jeg tror jeg ville bare brukt flat plate og evt. et par trefliser mot batteriet, om man absolutt vil ha litt luft under batteriet. Er dette en godkjent snarvei?
Denne platebunnen (i batterikassa) bør vel sveises butt i butt?
Vi snakket også om bunnplater i bilen, og det kan vel tenkes at Veng har universial som kan settes inn for å unngå småsveising og masse pussing av de eksisterende.
Her anbefalte jeg falsing i stedet for å sveis butt i butt, da jeg har gjort begge deler og brukt en tindel av tiden på falsing kontra sveis butt i butt. Noen protester her?
Vell vell jeg fikk littinspirasjon til mine prosjekter, og det blir spennende å se videre framdrift.
Det mest frustrerende er er vel fortsatt venting på sveiseapparat. Tror nok jeg hadde gitt opp den ventingen, og heller handlet noe annet? Men jeg er nok ikke like tålmodig som "energiske" jangu....
Lykke tl videre!
-
jangu1@hotmail.com
Takk for alle råd og tips Torbo. Det kom mye nyttig ut av det synes jeg. Jeg er litt i tvil om hva jeg skal gjøre med sveiseapparat problematikken. Jeg tror jeg skal høre med Veng om de har universal plater til bunnen i bilen. Jeg kan jo sette sammen forstillinga i dag til jeg kommer til der det skal monteres på traversen. For den må jo sveises først. Men jeg kan jo sette på hjullageret på den ene siden. Så blir den nesten ferdig. Jeg skal se om jeg får satt fast stabilisatorstaget på 544,n i dag. Om det ikke er for kaldt da. Den står inne den også men det er ikke tett der. For jeg har ikke fått satt opp garasjedører der enda. Men det kommer snart det også. Jeg rekkker ikke alt på ikke noe tid jeg heller desverre. 
Litt vanskelig å uttale seg uten å ha sett illustrasjon/bilder.Torbo2 wrote:Rusten lå å sprengte i falsen, og hva gjør man med slikt?
Kan det være godt nok å bade disse delene i Owatrol? Dette trenger jo godt inn i sprekker og falser og forsegler mot videre rustangrep.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Hvorfor bør denne sveises butt i butt?Torbo2 wrote:Bunn av batterikassa var noe tynn i godset, så her kommer det vel en ny fin bunn. Men kan det være nødvendig å lage profiler i bunn? Jeg tror jeg ville bare brukt flat plate og evt. et par trefliser mot batteriet, om man absolutt vil ha litt luft under batteriet. Er dette en godkjent snarvei? Denne platebunnen (i batterikassa) bør vel sveises butt i butt?
Kan det ikke gå an å la det stå igjen en cm rundt hele som falses?
Hvis du først punkter og så helsveiser en ny plate oppi denne falsen så må da det være mer enn bra nok?
Snarvei med trefliser eller kanskje noen pålimte gummiknotter bør absolutt være godkjent.
Jeg synes det er godt med litt luft under batteriet.
Overhode ingen!Torbo2 wrote:Vi snakket også om bunnplater i bilen, og det kan vel tenkes at Veng har universal som kan settes inn for å unngå småsveising og masse pussing av de eksisterende. Her anbefalte jeg falsing i stedet for å sveis butt i butt, da jeg har gjort begge deler og brukt en tiendel av tiden på falsing kontra sveis butt i butt. Noen protester her?
Hvorfor kjøpe universal på Veng, når VP selger ferdige profilerte gulvplåt til SEK 330 - 390 pr stykk?
Du rekker i alle fall MYE mer enn mange av oss andre.jangu1@hotmail.com wrote:Jeg rekkker ikke alt på ikke noe tid jeg heller desverre.
Din innsats er rett og slett imponerende!
Henger meg litt på det dere skriver om batterikassa, jeg. Jeg har nettopp lakkert opp igjen bunnen fordi batteriet har stått og gnissa på lakken. Min plan har vært å legge under en liten gummimatte med riller som går fra bak batteriet og fram over kanten mot motorrommet. I tillegg kommer jeg til å montere braketten med vingemuttere slik at batteriet enkelt kan tas ut når jeg har kjørt i regnvær eller vaska bilen. Men så ser jeg 445 nevner gummiknotter... Mannen er jo genial! Selvfølgelig! Gummiknotter vil jo sørge for at batteriet fortsatt står stødig, men samtidig vil jo luft kunne strømme fritt under mesteparten av bunnen. Ingen gnissing og god tørk! Supert! Er det noen som har noen forslag til knotter som egner seg? Hvilket lim er best til formålet? Tenkte kanskje å bruke kontaktlim, men er usikker på om det holder...
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... 
Takk for hyggelige ord.
Synes gummiknottene til Clas Ohlson virker lovende. Bør kanskje sjekke om de er syrefaste?
Artikkel 21-46.
Synes gummiknottene til Clas Ohlson virker lovende. Bør kanskje sjekke om de er syrefaste?
Artikkel 21-46.
Grunnen til at jeg tenkte butt i butt for ny bunn av batterikassa var at det er synlig der og med en pen sveis er det helt stykke igjen som originalt. Men jeg personlig ville ikke reagert på at bunnen er lagt nedi med fals og noen punktsveiser rundt. Med karosserikitt og godt lag med grunning og lakk kan det bli like pent og holdbart.
Det er bare noen ideer jeg har, at jeg sveiser butt i butt på synlige steder. men dette er jo i motorrommet, og nedimellom så det kanskje bare en smak sak?
Grunnen til at jeg nevnte trefliser under batteriet er at de en en indikator på syresøl. Og ser man endringen i fargen så er det trolig en grunn til å sjekke ladekretsen o.a. som kan medføre syresøl. Dessuten er de nesten gratis om det har betydning. Men gummi virker også smart, og ikke minst holdbart.
Det er bare noen ideer jeg har, at jeg sveiser butt i butt på synlige steder. men dette er jo i motorrommet, og nedimellom så det kanskje bare en smak sak?
Grunnen til at jeg nevnte trefliser under batteriet er at de en en indikator på syresøl. Og ser man endringen i fargen så er det trolig en grunn til å sjekke ladekretsen o.a. som kan medføre syresøl. Dessuten er de nesten gratis om det har betydning. Men gummi virker også smart, og ikke minst holdbart.
Hmm... Da blir det hvertfall en tur på Clas'ern for å kartlegge knottene deres. Da jeg slipte ned kassa mi i helga tenkte jeg at det egentlig er en ganske snodig patent de har laget der. Brønnen sitter fast på innsiden av torpedoveggen. I forkant er det en langsgående grop og en ca halv cm høy kant. Jeg lurer på om jeg ikke kanskje ville bygd det om litt hvis jeg skulle lakkere hele motorrommet. Jeg kan tenke meg å løfte hele kassa en halv cm, og lage litt fall på den midterste delen slik at vannet forsvinner ned i motorrommet i steden for at alt blir liggende til det har fordampet.
Men, dette er tråden til jangu, og det er på ingen måte meningen å kuppe den. Hvordan går det med prosjektene? Har du fått montert stab.stag i dag?
Men, dette er tråden til jangu, og det er på ingen måte meningen å kuppe den. Hvordan går det med prosjektene? Har du fått montert stab.stag i dag?