544
-
jangu1@hotmail.com
Re: 544
I morgen regner jeg med at det blir satt inn motor og girkasse. Men jeg mangleren bolt som skal holde motor og girkasse sammen. Noen som har en til overs. 
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Du får lete litt til, så skal du mest se at du finner den.jangu1@hotmail.com wrote:Men jeg mangler en bolt som skal holde motor og girkasse sammen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Det er sjelden man får slike bolter til overs! Det er vel en dimensjon over de du har i Biltemasettet?
Jeg kan se i roteskuffen om jeg har av type Massey Ferguson, som jeg fikk fra en gammel kamerat fra 60- og 70-tallet. Han var MF-mekaniker, men havnet i oljeinsdustrien og dobla lønna samme år! Så han vil neppe spørre om å få noe tilbake!
Men har nyere Volvo og VW og skrur fortsatt! - selv om han ikke har et øre i gjeld på hus og hytte!...
Da kona krasjet folkevogna, tok han ut kontakterstatning og fikset bilen i garasjen og byttet alle forstillingsendelene og registerreim pluss litt til for overskuddet.
Og han hoppet (trolig fortsatt) gjerne ombord i en båt for å mekke motor.
Det ville tatt noen dager å fortelle om "eventyrene" sammen med ham i ungdommen... Bilene han kjøpte osv.
Han og jeg kjørte/krasja engang i en stikkenede hekk med i Olabil, med Tysk motorsykkelmotor (fra krigen) i og drift på det ene bakhjulet og "minibremser".... Tenningsanlegget funterte med to firkanata flate lommelyktsbatterier! han hadde ingen grenser for fantasi og virkelighet!
Beklager nostalgien her! kan stryke senere.... men det var bare for å illustrere at noen er verre enn oss andre....
Jeg kan se i roteskuffen om jeg har av type Massey Ferguson, som jeg fikk fra en gammel kamerat fra 60- og 70-tallet. Han var MF-mekaniker, men havnet i oljeinsdustrien og dobla lønna samme år! Så han vil neppe spørre om å få noe tilbake!
Men har nyere Volvo og VW og skrur fortsatt! - selv om han ikke har et øre i gjeld på hus og hytte!...
Da kona krasjet folkevogna, tok han ut kontakterstatning og fikset bilen i garasjen og byttet alle forstillingsendelene og registerreim pluss litt til for overskuddet.
Og han hoppet (trolig fortsatt) gjerne ombord i en båt for å mekke motor.
Det ville tatt noen dager å fortelle om "eventyrene" sammen med ham i ungdommen... Bilene han kjøpte osv.
Han og jeg kjørte/krasja engang i en stikkenede hekk med i Olabil, med Tysk motorsykkelmotor (fra krigen) i og drift på det ene bakhjulet og "minibremser".... Tenningsanlegget funterte med to firkanata flate lommelyktsbatterier! han hadde ingen grenser for fantasi og virkelighet!
Beklager nostalgien her! kan stryke senere.... men det var bare for å illustrere at noen er verre enn oss andre....
-
jangu1@hotmail.com
He he han hørtes ut som en jeg vokste opp sammen med. Men han satte gressklippper motor på olabilene våre. Men så kjøpte jeg gocart og da ble det hostet fram en kawasaki 350 motor og montert på den. Så jeg kjørte fra politiet med den. Jeg fant i grunn ikke de små skruene til girkasseopphenget heller men kanskje Jørgenrud har dem. Men jeg fant en bolt til eksos/innsug i skruene mine da så da mangler jeg bare en til. Men det får jeg vel hos Lars tenker jeg. Så skulle jeg vært oppe ved Elverum og hentet noen deler. Men jeg vet ikke om jeg rekker alt. Hente blant annet en frontkassett.
Last edited by jangu1@hotmail.com on Thu 09 Aug 2012 11:14, edited 1 time in total.
Det var nostalgien, og mye moro.
Men nå har jeg samme problem som deg, de boltene skal ligge i en boks, og så var det å finne den?
Jeg kan ta en titt senere i dag, jeg har jo ferie, men må ordne opp i en en EU-kontrollsak, hvor en eier har fått pålegg om forstillingsontroll med måelbrev, uten at det er påvist skjevheter eller at forstillingen er målt, kun et avvik på en millimeter slitasje på dekk som har gått 40 000 km.
"Man lurer ikke pus med en tremus"!
Dette er en dame jeg kjenner, og hun fortjener ikke å bli lurt og få ekstrautgifter!
Hvor er da logikken for å forlange dyr frostillingskontroll med målebrev til tusenlapper, når nye dekk trolig kan gå 40 000 km til, om det ikke oppstår ekstra slitasje, belastninger eller skader?
Kan man forlange mer levetid av dekkene?
Snakket med NAF i Oslo om det, og de satte ikke slike krav så lengde de kke kunne påvise synlige/åpebare feil eller skader!
Men det hendte at de anbefalte frostillingskontroll.
Så da er det bare å sette i gang "mølla"?!
Men nå har jeg samme problem som deg, de boltene skal ligge i en boks, og så var det å finne den?
Jeg kan ta en titt senere i dag, jeg har jo ferie, men må ordne opp i en en EU-kontrollsak, hvor en eier har fått pålegg om forstillingsontroll med måelbrev, uten at det er påvist skjevheter eller at forstillingen er målt, kun et avvik på en millimeter slitasje på dekk som har gått 40 000 km.
"Man lurer ikke pus med en tremus"!
Dette er en dame jeg kjenner, og hun fortjener ikke å bli lurt og få ekstrautgifter!
Hvor er da logikken for å forlange dyr frostillingskontroll med målebrev til tusenlapper, når nye dekk trolig kan gå 40 000 km til, om det ikke oppstår ekstra slitasje, belastninger eller skader?
Kan man forlange mer levetid av dekkene?
Snakket med NAF i Oslo om det, og de satte ikke slike krav så lengde de kke kunne påvise synlige/åpebare feil eller skader!
Men det hendte at de anbefalte frostillingskontroll.
Så da er det bare å sette i gang "mølla"?!
-
jangu1@hotmail.com
Damer er litt utsatt i denen bransjen, så vi må passe litt på dem!
Snakket med EU-kontrollanten i dag og la fram noen logiske framstillinger og han ble spak osv.
Han spurte om jeg skulle snakke med Vegdirektoratet om saken, og jeg sa bare at jeg håper jeg slipper det....
Så da tror jeg denne saken ordner seg.
Men det blir ikek mer om dette på forumet, da dette er litt utenfor våre biler og en stakkaslig VW.....
Men de som vil kan få føljetongen på PM.....
Snakket med EU-kontrollanten i dag og la fram noen logiske framstillinger og han ble spak osv.
Han spurte om jeg skulle snakke med Vegdirektoratet om saken, og jeg sa bare at jeg håper jeg slipper det....
Så da tror jeg denne saken ordner seg.
Men det blir ikek mer om dette på forumet, da dette er litt utenfor våre biler og en stakkaslig VW.....
Men de som vil kan få føljetongen på PM.....
Dekkspak kanskje?Torbo2 wrote:han ble spak osv.![]()
Tipper at dette ordner seg bra.
-
jangu1@hotmail.com
Da er motoren heist opp i bilen men da fant jeg ut den ikke passet på motorfestene. De jerna på blokka er ikke riktige. Men denne har jo stått i en duett. Så jeg skjønner ikke at ikke det skal passe heller. Er det noen som har erfaringer med dette problemet?
-
jangu1@hotmail.com

Dette kan ikke jeg skjønne at skal gå uten og bytte de jerna på blokka som motorfestene skal opp i. Noen som har tips?
Har det vært B16 eller B18 i denne bilen fra før?
Vet ikke om de motorene går om hverandre direkte på festene.
Vet ikke om de motorene går om hverandre direkte på festene.
Det er jo noen som har gjort dette,så kan du håpe på at de melder seg?
Vet ikke om jeg skal gi råd her, da jeg er litt pirkete, men jeg ville målt ut nøyaktig avstand mellom motorfelestene. her kan man bruke et armeringsjern som en hestesko slipt spiss i begge ender.
Så kan du lørte ut motoren igjen (sorry, men for at du ikke skal komme i klemma nedi der) og merke på traversen og se om det er greit å borre to nye hull.
Jeg vil anta at det kan gå? Om ikke må du lage en brakett i minst 3 mm stålplate for å få passende vinkel mot motorfestene. Men det kan hende det går bra uten? Blir vinkelen feil mot festene, ryker de i vulkaniserinen etter en viss tid.
Jeg kunne laget en teging, men papir og blyant fungerer ikke her...
Du kunne jo også vurdert de gamle B16-festene, om de kan passe bedre på avstand og vinkel?
Andre forslag?
Vet ikke om jeg skal gi råd her, da jeg er litt pirkete, men jeg ville målt ut nøyaktig avstand mellom motorfelestene. her kan man bruke et armeringsjern som en hestesko slipt spiss i begge ender.
Så kan du lørte ut motoren igjen (sorry, men for at du ikke skal komme i klemma nedi der) og merke på traversen og se om det er greit å borre to nye hull.
Jeg vil anta at det kan gå? Om ikke må du lage en brakett i minst 3 mm stålplate for å få passende vinkel mot motorfestene. Men det kan hende det går bra uten? Blir vinkelen feil mot festene, ryker de i vulkaniserinen etter en viss tid.
Jeg kunne laget en teging, men papir og blyant fungerer ikke her...
Du kunne jo også vurdert de gamle B16-festene, om de kan passe bedre på avstand og vinkel?
Andre forslag?
-
jangu1@hotmail.com
Takk for tips og råd Torbo. Jeg setter veldig pris på det. Jeg kan jo prøve meg på en tlfrunde og spørre om noen har sånne fester og selge meg. De var ikke og få kjøpt hos Jørgenrud for de ble ikke lagd mere. Så hvis jeg skal få tak i noe uten og lage noe så må det bli brukt. 
Sjekk nå først om det kan gå med 2 nye hull. I så fall er dette en rask jobb, og du kan bruke de festene du har.Torbo2 wrote:....og merke på traversen og se om det er greit å borre to nye hull.