"Ny" Favoritt på gang..
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Jeg måtte til med vinkelsliper for å få litt plass til hjulene bak. Men mine dekk og felger er ikke så fete, så det var ikke så mye som skulle til.
Last edited by Torbo2 on Sun 30 Jun 2019 08:52, edited 1 time in total.
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Lar felgen sitte på en stund så jeg venner meg til synet. Skjermene ser ut til å ha fått en knekk før også.
Skulle skifte foringer på panhardstaget, men da måtte eksosanlegget ned. Det er tildels helsveiset og rustent, så kappet det ned i sin helhet. Har nytt rustfritt anlegg liggende, men det er ikke likt i manifolden, så da måtte den byttes også. Og da ble det en annen innsugsmanifold. Den innsugsmanifolden jeg hadde var for to SU forgassere. Det hadde jeg ikke, men jeg hadde to Stromberg som ikke så pene ut. De ble demontert og gitt en runde i ultralydvaskeren, og da ble det noe annet. Ble supert med K&N filter til og med. Laget ny gassoverføring, så nå er det bare å skifte foringene som jeg egentlig skulle gjøre og montere resten av eksosanlegget igjen. Ser at jeg trenger nye motorfester også. Etter det blir det vel sete og sikkerhetsseler kanskje.
Skulle skifte foringer på panhardstaget, men da måtte eksosanlegget ned. Det er tildels helsveiset og rustent, så kappet det ned i sin helhet. Har nytt rustfritt anlegg liggende, men det er ikke likt i manifolden, så da måtte den byttes også. Og da ble det en annen innsugsmanifold. Den innsugsmanifolden jeg hadde var for to SU forgassere. Det hadde jeg ikke, men jeg hadde to Stromberg som ikke så pene ut. De ble demontert og gitt en runde i ultralydvaskeren, og da ble det noe annet. Ble supert med K&N filter til og med. Laget ny gassoverføring, så nå er det bare å skifte foringene som jeg egentlig skulle gjøre og montere resten av eksosanlegget igjen. Ser at jeg trenger nye motorfester også. Etter det blir det vel sete og sikkerhetsseler kanskje.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Men det var vel på duetten? Der var det også løsningen for meg når de ombygde 5,5 tommerne jeg har på min duett var laget feil. Der var innerkanten flyttet 1 cm ut. Normalt går 5,5 tommere greit på alle våre biler. Men dette er en PV, så da sliter jeg mer med bakhjula da skjermen svinger etter at en har passert 2/3 av skjermen.Torbo2 wrote:Jeg måtte til med vinkelsliper for å få litt plass til hjulene bak.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Da var første prøvestart etter montering av foringer på bakaksel og nytt eksosanlegg foretatt. Begge forgasserne lakk bensin. Ser ut som gjennomføringen i flottørhuset er en akilleshel. Fant frem et repsett og skiftet O ring på den ene. På den andre måtte jeg bruke en O-ring fra Biltema da jeg ikke hadde flere repsett. Det paradoksale nå er at den originale O-ringen ikke er tett mens Biltema er. Uansdtt ble den merkbart kvikkere, selv om den ikke er helt optimalt justert ennå.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Litt utfordringer med ene forgasseren. Det er ulempen ved å ha to . Flottørventilen ser ut til å ikke holde helt tett, noe som er et problem selv med nye dyser av denne typen Zenith vn 34 og 36 har samme. Men det får jeg se på i morgen. Rakk å sveise om seterammen på Recarostolen jeg har fra 80 tallet også. Synd jeg ikke har to like. 445 oppfordret meg til å legge inn bilder av det nye rustfrie eksosanlegget også. Litt lavt i front, men det skyldes nok slitne motorfester. Ellers passet anlegget 100%.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Anlegget ser bra ut!
De flottørdysene er følsomme. Som du sier så henger de nye også. Kanskje de hadde hatt godt av å bli ristet litt i en ultralydvasker før bruk?
De flottørdysene er følsomme. Som du sier så henger de nye også. Kanskje de hadde hatt godt av å bli ristet litt i en ultralydvasker før bruk?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Ble ristet i en ultralydvasker i 20 minutter, så tror ikke det har noen som helst virkning enn å fjærne møkk. Ultralydvask er såkalt "non destructive". Eneste som kan ha noe for seg er med mothold å gi den et hammerslag på toppen. Er bare en stålstift iten kule på toppen som går mot et messing mothold. Det kan vi forske på til vinteren. Dritt når nesten 50% av nye dyser ikke er tette. Uansett så er dette enkle forgassere å ha med å gjøre. Svært få deler i dem, men det finnes et utall av varianter som gjør at en må ha helt riktig repsett.445 wrote: De flottørdysene er følsomme. Som du sier så henger de nye også. Kanskje de hadde hatt godt av å bli ristet litt i en ultralydvasker før bruk?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Ny" Favoritt på gang..
En tanke: Hva med å lage spacere til bakskjermene? Det var på Duetten jeg brukte vinkelsliper ja, og der er det en stiv skjøt mellom inner- og ytterskjerm. PV har jo stiv skjerm i seg selv, iten innerskjermer. Så da er det verre. Noen "Spacer" med plate, men jeg teknte om det kunne gått an å skru på en U-list på skjermen for ikke å ødelegge skjermen? Det var ver og bli vel med tanken? Kanskje bedre med Tiger på tanken?
Re: "Ny" Favoritt på gang..
En kabelkanal i plast kunne jo gjøre nytten som bred "spacer"?Torbo2 wrote:....men jeg teknte om det kunne gått an å skru på en U-list på skjermen for ikke å ødelegge skjermen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Takker for innspill, men plast... Nå eer ikke skjermene pene i utgangspunktet, og det har tydeligvis stått brede hjul på den før en gang for øvre del er dratt en del ut. Blir nok til at jeg valser ut skjermen. Må bare finne ut hvordan den er å kjøre med brede hjul foran. Får slenge på et par dekk med dimensjonen jeg skal ha på disse felgene. Gidder ikke kaste bort mye tid og krefter på noe som viser seg å være helt feil.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Fant feilen på forgasseren som lakk. Noen har brukt en vannpumpetang eller liknende til å skru ut "koppen" med (Disse forgasserne har faste dyser, så ingen justeringsskrue under) Det har medført noen hakk som er forsøkt fjernet med smergel. Da blir koppen for liten.
Da var det løst, men så gikk den ikke på lav tomgang. Rart da det nesten ikke er deler på disse. Fant ut at det manglet pakninger på enheten med bimetall innmat og plastlokk som sitter på siden av forgasseren. Det hjalp litt å få på plass pakninger, men fortsatt gikk den ujamnt. Plukket ut stempler og målte innpress på dyser og målte nåler. alt ok. Da oppdaget jeg at innerste pakning på enheten nevnt ovenfor hadde forvillet seg inn i hullet den skulle tette. Dvs den originale pakningen (Derfor jeg ikke fant den) Fikk denne løs, og da ble alt så mye bedre . Da jeg konstaterte dett var det over leggetid, så null prøvekjøring. Det får bli i kveld om jeg rekker. Må bytte dyser på SU forgasserne på Gråbein også før landstreffet da de lekker og går tregt. Har kjøpt ny "superdry" innmat til dem. Uheldigvis er SU langt mer kilne å ha med å gjøre så det vil ta noe mer tid enn å plukke ned en Stromberg. Skal forsøke å ta biler underveis og legge ut på forumet.
Da var det løst, men så gikk den ikke på lav tomgang. Rart da det nesten ikke er deler på disse. Fant ut at det manglet pakninger på enheten med bimetall innmat og plastlokk som sitter på siden av forgasseren. Det hjalp litt å få på plass pakninger, men fortsatt gikk den ujamnt. Plukket ut stempler og målte innpress på dyser og målte nåler. alt ok. Da oppdaget jeg at innerste pakning på enheten nevnt ovenfor hadde forvillet seg inn i hullet den skulle tette. Dvs den originale pakningen (Derfor jeg ikke fant den) Fikk denne løs, og da ble alt så mye bedre . Da jeg konstaterte dett var det over leggetid, så null prøvekjøring. Det får bli i kveld om jeg rekker. Må bytte dyser på SU forgasserne på Gråbein også før landstreffet da de lekker og går tregt. Har kjøpt ny "superdry" innmat til dem. Uheldigvis er SU langt mer kilne å ha med å gjøre så det vil ta noe mer tid enn å plukke ned en Stromberg. Skal forsøke å ta biler underveis og legge ut på forumet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Godt at du fant feilen!
SU-forgasserne er som du sier litt mer kilne. Her må nål og "dyserør" stå helt rett i forhold til hverandre. Måtte justere en del før jeg fikk stemplene til å gå lett og fint da jeg gjorde den jobben for et drøyt år siden.
Legg gjerne ut bilder
SU-forgasserne er som du sier litt mer kilne. Her må nål og "dyserør" stå helt rett i forhold til hverandre. Måtte justere en del før jeg fikk stemplene til å gå lett og fint da jeg gjorde den jobben for et drøyt år siden.
Legg gjerne ut bilder
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: "Ny" Favoritt på gang..
obs! Bimetallfjæren skal justeres slik at den akkurat lukker/åpner ved 20 grader. Utetemperatur er ok på denne tiden.
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Bimetallfjær... på SU?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Nei da dette er Stromberg. Men, det hjelper ikke. Får ikke justert disse til å gå fint uansett. Målte de i dag med vacuummeter, men fikk lite utslag på den ene forgasseren. Tenkte kanskje det var membranproblemer så bare byttet over toppen på de selv om dette ikke er etter boka. Samme resultat. Bakre forgasser ga lite utslag selv når jeg ga gass. Plukket ut pluggene som viste seg å være av feil type. Dvs langgjenget!!! Heldigvis ingen skader på dem som indikerer at stemplene har truffet pluggene. Videre undersøkelser viser at de to bakre sylinderne har en kompresjonstrykk på 8.5 og 8.2bar mens de to fremre har 10.2 og 10.5 som er hva det skal være. Da blir det overhaling til vinteren. . Så, som jeg sier, alt jeg tar i på denne bilen er gjennomgående defekt. Det gjør på den annen side at jeg kan forme den som jeg vil uten å ha respekt for hva tidligere eiere har lagt ned av arbeid i den. Denne må ha vært donorbil for flere enn ėn annen PV.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").