Restaurering av PV 544 1959
Re: Restaurering av PV 544 1959
Nydelig arbeid!
Hvordan gikk du frem for å lage profilen til fjernlysbryteren?
Malingen du bruker på gulvet virker "feit og fin". Hvilken type er det? Benga med Owatrol?
Hvordan gikk du frem for å lage profilen til fjernlysbryteren?
Malingen du bruker på gulvet virker "feit og fin". Hvilken type er det? Benga med Owatrol?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Restaurering av PV 544 1959
Jeg brukte en ring under og en passende rund plate oppå som illustrert på bildet under. Plasserte den litt eksentrisk slik at veggen ble litt rettere på ene siden som skulle være ut mot siden av bilen, da passet det med profilen på platen.445 wrote:Nydelig arbeid!
Hvordan gikk du frem for å lage profilen til fjernlysbryteren?
Malingen du bruker på gulvet virker "feit og fin". Hvilken type er det? Benga med Owatrol?
Malingen som viser på de siste bildene i forrige innlegg er Arcanol med Owatrol. Bruker ca 40% på første strøk og mindre etterhvert. Minst to strøk med Arcanol og deretter to strøk med Bengalack med 10% Owatrol.
God Jul til alle
Last edited by Siffen on Sun 03 Nov 2019 23:03, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Flott illustrert!Siffen wrote: Jeg brukte en ring under og en passende rund plate oppå som illustrert på bildet under. Plasserte den litt eksentrisk slik at veggen ble litt rettere på ene siden som skulle være ut mot siden av bilen, da passet det med profilen på platen.
Gøy å se det fine arbeidet går fremover.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Restaurering av PV 544 1959
Da var den andre døren ferdig sveist. Det gikk greit med samme metode som den første, lime i falsen med epoxy og sveis butt i butt.
Neste trinn blir antagelig å lakkere innvendige detaljer som er synlig. Tenker å bestille lakk fra JL Trading (HB Body). Har allerede kjøpt div. produkter der, 2K grunning og sparkel, ser ut til at det er bra produkter.
Det er noe overflaterust på noen flater, her vil jeg etter sliping og stålbørsting bruke Brunox som slipes etter herding slik at denne kun ligger igjen i de små rustgropene og deretter sparkle og grunn med 2K. Dette skal ifølge flere kilder på nett være en god løsning der en ikke er helt sikker på at all rust er fjernet.
Neste trinn blir antagelig å lakkere innvendige detaljer som er synlig. Tenker å bestille lakk fra JL Trading (HB Body). Har allerede kjøpt div. produkter der, 2K grunning og sparkel, ser ut til at det er bra produkter.
Det er noe overflaterust på noen flater, her vil jeg etter sliping og stålbørsting bruke Brunox som slipes etter herding slik at denne kun ligger igjen i de små rustgropene og deretter sparkle og grunn med 2K. Dette skal ifølge flere kilder på nett være en god løsning der en ikke er helt sikker på at all rust er fjernet.
Last edited by Siffen on Sun 03 Nov 2019 23:06, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Dette ser lovende ut!
Obs. Om Brunox er whitespirit-løselig, så kan det koke med sterke grnninger og lakker.
Arkanol o.l. - rolig Brunox også, da det ikke matcher kjemisk med lakk. Det vil dessuten ikke herde på samme måte som lakk. Malingsprudukter bør holdes unna lakkerte flater. Under og bak, hel ok...
Det er flere konkurrenter til Brunox, men samme greia der! Det stabiliserer, men gir dårlig vedheft mot lakk!
Epoxy er bra, selv o mdet skulel være mikroskopiske rustporer. Den er dessuten vanntett prktisk talt, og da er mye gjort.
Lakkfirmaer, proffe sådanne, har nok fine produkter. Men vanlige malerbutikker uten fagkunnskap, bør man holde seg langt unna. Har noen erfaringer.. En var at lakken ikek stempte med grunningen, og ingen ville ta ansvar. Butikken skulte på lakken og "den blærete" lakkprodusenten som det ikek gikk å prate med, skylte på butikken.
Selv rester av Ferrobet kan være litt risky, men bli Ferrobet helt tørr og overskuddspulver børstet godt bort, kan det stbilisere. Det bruker jeg mye...
Fordel å kjøpe alt på samme sted, og ikke tenke på prissforskjeller her! Ingen ting er verre enn å omlakkere fordi man bomma på feil grunning/lakk!
Obs. Om Brunox er whitespirit-løselig, så kan det koke med sterke grnninger og lakker.
Arkanol o.l. - rolig Brunox også, da det ikke matcher kjemisk med lakk. Det vil dessuten ikke herde på samme måte som lakk. Malingsprudukter bør holdes unna lakkerte flater. Under og bak, hel ok...
Det er flere konkurrenter til Brunox, men samme greia der! Det stabiliserer, men gir dårlig vedheft mot lakk!
Epoxy er bra, selv o mdet skulel være mikroskopiske rustporer. Den er dessuten vanntett prktisk talt, og da er mye gjort.
Lakkfirmaer, proffe sådanne, har nok fine produkter. Men vanlige malerbutikker uten fagkunnskap, bør man holde seg langt unna. Har noen erfaringer.. En var at lakken ikek stempte med grunningen, og ingen ville ta ansvar. Butikken skulte på lakken og "den blærete" lakkprodusenten som det ikek gikk å prate med, skylte på butikken.
Selv rester av Ferrobet kan være litt risky, men bli Ferrobet helt tørr og overskuddspulver børstet godt bort, kan det stbilisere. Det bruker jeg mye...
Fordel å kjøpe alt på samme sted, og ikke tenke på prissforskjeller her! Ingen ting er verre enn å omlakkere fordi man bomma på feil grunning/lakk!
Re: Restaurering av PV 544 1959
Brunox er ikke White Spirit løselig slik jeg oppfatter det, men skal f.eks blandes ut med Aceton og en skal kun bruke bruke Aceton til å vaske med før påføring. Det står også at den er kompatibel med de fleste 2K systemer på markedet. Har opplevd at Brunox ikke sitter perfekt på blankt stål, men det kan være forbehandlingen. Brunox anbefaler å slipe ned igjen til blankt stål før påføring av grunning eller sparkel hvis en er usikker på kompabiliteten slik at det bare er den mettede rusten som er dekket av produktet. Link til datablad/bruksanvisning:
https://www.brunox.com/website/daten-br ... oxy-en.pdf
Står på Norsk side 36.
Har også sett anbefaling med denne metoden fra profesjonell lakkerer. Ellers bruker jeg Owatrol der det ikke skal lakkes med 2K, denne er enklere å forholde seg til enn Brunox som krever en noe mer nøye forbehandling.
Det er flott at dere kommer med anbefalinger og betraktninger, jeg trenger jo ikke nødvendigvis gjøre de samme feilene som kanskje andre har gjort
https://www.brunox.com/website/daten-br ... oxy-en.pdf
Står på Norsk side 36.
Har også sett anbefaling med denne metoden fra profesjonell lakkerer. Ellers bruker jeg Owatrol der det ikke skal lakkes med 2K, denne er enklere å forholde seg til enn Brunox som krever en noe mer nøye forbehandling.
Det er flott at dere kommer med anbefalinger og betraktninger, jeg trenger jo ikke nødvendigvis gjøre de samme feilene som kanskje andre har gjort
Last edited by Siffen on Sun 03 Nov 2019 23:07, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Da blir det en liten pause i karosseriarbeidet mens jeg venter på tinn fra Gasolin. Jeg har slipt ned bakluken, men den må også tinnes litt rundt hullet for håndtaket, er litt vanskelig å rette der.
Det er litt overflaterust på baksiden slik at jeg sliper den rein der også før behandling.
Nå er det jo nok av andre ting som også må gjøres slik at da har jeg funnet fram noen komponenter som må repareres litt. Clutch overføringer og antagelig feste for eksosrøret.
Da blir dette nesten som nytt
Etterpå var det sandblåsing og lakkering av diverse deler, pedaler blant annet.
Mens dette tørker finner jeg fram igjen girboksen som er demontert for en tid tilbake og nye deler er kjøpt inn. Det er igrunnen bare monteringsarbeid som gjenstår på denne. Laget en "dummy" aksel for kubbeakselen siden denne må senkes ned i bunnen mens hovedakselen monteres og deretter løftes på plass og stikkakselen skyves i mens "dummy" akselen går ut.
Dette er en H6 girkasse, hvorfor heter den H6 når den bare har 3 gir
Klar for montering.
Kubbeaksel med "dummy".
Denne er laget av en gammel 1/2" forlenger som er kappet slik at den passer akkurat nedi girkassehuset, dermed vil bronseskivene også henge på under monteringen.
Opplagringen for kubbeakselen var bemerkelsesverdig lite slitt, kan nesten ikke måles med micrometer. I gamle dager når jeg skrudde på Amazon kunne vi snu stikkakselen 180 grader slik at nålene fikk nytt anlegg som ikke var slitt, det kan vi ikke her uten å lage nytt spor for låsingen.
Løftearrangement for kubbeakselen.
Nytt kulelager presses på.
Legg merke til den gamle innerringen som jeg bruker til mothold når jeg presser. Det var ikke rart at girkassen støyet en del når den ble kjørt hjem. Støyen kom nok også fra mellomaksellageret som også "romler" en del.
Girkassen er generelt lite slitt og synkroniseringsringer ser ut til å være helt ok, tar godt på konen. Drevet for førstegiret (og revers) er litt slitt på kontaktsiden for første gir, men dette ser helt symmetrisk ut slik at jeg har snudd det slik at førstegiret får litt bedre inngrep. Reversdrevet var ikke nevneverdig slitt,
Det er litt overflaterust på baksiden slik at jeg sliper den rein der også før behandling.
Nå er det jo nok av andre ting som også må gjøres slik at da har jeg funnet fram noen komponenter som må repareres litt. Clutch overføringer og antagelig feste for eksosrøret.
Da blir dette nesten som nytt
Etterpå var det sandblåsing og lakkering av diverse deler, pedaler blant annet.
Mens dette tørker finner jeg fram igjen girboksen som er demontert for en tid tilbake og nye deler er kjøpt inn. Det er igrunnen bare monteringsarbeid som gjenstår på denne. Laget en "dummy" aksel for kubbeakselen siden denne må senkes ned i bunnen mens hovedakselen monteres og deretter løftes på plass og stikkakselen skyves i mens "dummy" akselen går ut.
Dette er en H6 girkasse, hvorfor heter den H6 når den bare har 3 gir
Klar for montering.
Kubbeaksel med "dummy".
Denne er laget av en gammel 1/2" forlenger som er kappet slik at den passer akkurat nedi girkassehuset, dermed vil bronseskivene også henge på under monteringen.
Opplagringen for kubbeakselen var bemerkelsesverdig lite slitt, kan nesten ikke måles med micrometer. I gamle dager når jeg skrudde på Amazon kunne vi snu stikkakselen 180 grader slik at nålene fikk nytt anlegg som ikke var slitt, det kan vi ikke her uten å lage nytt spor for låsingen.
Løftearrangement for kubbeakselen.
Nytt kulelager presses på.
Legg merke til den gamle innerringen som jeg bruker til mothold når jeg presser. Det var ikke rart at girkassen støyet en del når den ble kjørt hjem. Støyen kom nok også fra mellomaksellageret som også "romler" en del.
Girkassen er generelt lite slitt og synkroniseringsringer ser ut til å være helt ok, tar godt på konen. Drevet for førstegiret (og revers) er litt slitt på kontaktsiden for første gir, men dette ser helt symmetrisk ut slik at jeg har snudd det slik at førstegiret får litt bedre inngrep. Reversdrevet var ikke nevneverdig slitt,
Last edited by Siffen on Mon 04 Nov 2019 00:36, edited 2 times in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Flott gjennomgang av girkasseoverhaling!. Gjorde nesten tilsvarende jobb på H6 girkassen på PVn vår. Den hadde bare gått 73000 km så var thight og fin foruten lagerne. Det har imidlertid vist seg at ved hard motorbremsing så hopper den også ut av 2 gir som den gamle utslitte. Mulig svakhet på girkassen? Navnet H6 har den nok fra at dette er versjon 6 av samme girkasse. På Duetten satte jeg inn en M4 kasse som passer den bilen godt. Den har høyere utveksling i bakakselen og større hjul. H6 på PVn fungerer helt utmerket da 2.giret er veldig fleksibelt med 4.56:1 bakakselen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Restaurering av PV 544 1959
Ja det vil vise seg, det er imidlertid ennå en stund til jeg får sjekket det utReodor57 wrote:Det har imidlertid vist seg at ved hard motorbremsing så hopper den også ut av 2 gir som den gamle utslitte. Mulig svakhet på girkassen?
Girkassen er klar, godt med alt som er gjort.
Jeg har dratt fram forstillingen(e). Jeg har en ekstra forstilling som tilsynelatende har hatt en gjennomgang uten å vært på veien etter det. Iallefall har bremsetromlene gjennomgått en sandblåsing innvendig uten at de har vært brukt etterpå.
"Overhalt" (overmalt) forstilling som var skaffet tilveie for over 30 år siden.
Den originale forstillingen er veldig dårlig med rust i bærebroer og stor slakk i kingbolter. Rusthull i bærebro. Den øvre er likedann.
Jeg satser derfor på den som er delvis renovert. Det kan se ut til at kingbolter er byttet før den ble satt vekk, kan ikke kjenne slakk i disse.
Jeg hadde tenkt i bytte kingbolter siden jeg har komplett sett med nye, men slik dette ser ut tenker jeg at jeg lar det være.
Øvre indre bærearmsforinger og bolter har noe slakk, men når jeg leser spesifikasjonene så kan det være opp til 0,8 mm slakk, det er mye slakk. Jeg måler 0,3 til 0,4 mm og det skal være innenfor, men kjennes også mye ut.
Bærebroer generelt ser grei ut uten mye rust og etter litt sandblåsing er de helt ok.
Disse får også behandling med Arcanol/Owatrol og Bengalakk tilslutt.
Selve traversen ser jeg har noe rust på baksiden av "tårnet" for øvre bærebro, mens den ellers ser ganske bra ut.
Rusthull i travers. Flaten mot underside ramme er helt ok.
Jeg tenker å sveise i en 2 mm plate i dette området, noen som har erfaring med sveising her?
Resten av traversen ser ut til å være ok.
Jeg ser at jeg har noen store deler som skulle vært sandblåst, slikt som travers, felger, frontstykke og lignende. Mulig at en sandvaskeløsning kunne fungere, har noen prøvd med slikt utstyr for å rengjøre litt større ting?
Sandvasker for Kärcher.
Last edited by Siffen on Fri 22 Nov 2019 22:33, edited 4 times in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Da ble det litt endring i planene. Jeg bytter kingbolter allikevel. Det viste seg at ene trustlageret var dårlig og endekoppene var ikke satt ordentlig på. Så da ble det litt spekulasjon på hvordan jeg skulle få bolten ut, i manualen bruker de en spesial dor ser det ut til. Denne har jeg selvfølgelig ikke så da ble det en annen løsning som viste seg å fungere fint.
Endekoppen sto halvveis ute.
Jeg brukte først en kort 3/8 pipe mot kongbolten og en stor pipe som hylse oppe slik at bolten kunne komme opp. Bolten kom da ut så mye som pipen bygger, men dette var ikke nok slik at jeg måtte ta det i to omganger med en lenger pipe mot bolten nede. Den lange var det ikke plass til i utgangspunktet, men når bolten var kommet et stykke ut kunne denne smettes inni.
Bolten er kommet litt ut.
Lenger piper måtte til for å få bolten nok ut.
Da var dette nok til at bolten kunne dras ut resten.
KIngbolten er kommet ut og det viste seg at shimmene ikke var bra heller, så da var det bra at de ble demontert.
"Nytt" kingbolt sett (ca 30 år).
Jeg bytter ikke foringene, disse er som ny, noen hundredeler klaring. Boltene var slitt 2-3 hundredeler i ene enden slik at den må ha vært brukt noe etter overhalingen.
Da var delene rengjort og nesten klar for maling.
Ferdig malt og på tide å gi seg for idag.
Ha en fin helg!
Endekoppen sto halvveis ute.
Jeg brukte først en kort 3/8 pipe mot kongbolten og en stor pipe som hylse oppe slik at bolten kunne komme opp. Bolten kom da ut så mye som pipen bygger, men dette var ikke nok slik at jeg måtte ta det i to omganger med en lenger pipe mot bolten nede. Den lange var det ikke plass til i utgangspunktet, men når bolten var kommet et stykke ut kunne denne smettes inni.
Bolten er kommet litt ut.
Lenger piper måtte til for å få bolten nok ut.
Da var dette nok til at bolten kunne dras ut resten.
KIngbolten er kommet ut og det viste seg at shimmene ikke var bra heller, så da var det bra at de ble demontert.
"Nytt" kingbolt sett (ca 30 år).
Jeg bytter ikke foringene, disse er som ny, noen hundredeler klaring. Boltene var slitt 2-3 hundredeler i ene enden slik at den må ha vært brukt noe etter overhalingen.
Da var delene rengjort og nesten klar for maling.
Ferdig malt og på tide å gi seg for idag.
Ha en fin helg!
Last edited by Siffen on Fri 22 Nov 2019 22:31, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Klaring på 0.3mm er fint. Du skal jo ha plass til fett også. Går fint å sveise inn en 2mm plate på innsiden av tårnet. Sandvasker fungerer bra. Har brukt det på en Jøtul ovn og parkbenk. Går mye sand, men støver ikke . Dysa i tuppen blir imidlertid veldig fort slitt. På min må jeg bytte for hver 25kg sand. Det tar ca 15 min. Kjører da 150 bars trykk.
Står foringene til kingboltene riktig vei? En ofte feil her. Sporet innvendig fra fettnippel skal gå opp. Om du har messingshims så må du ha skikkelig mothold når du slår på lokkene. Messing lar seg lett deformere og da blir klaringen for stor. Bruk den gamle kingbolten som styring og verktøy når du skal ha det sammen igjen. En trer et ca 30mm langt stykke av den ned i øvre foring og trer shims utenpå den. Deretter må en nesten slå inn trustelageret for å få det trangt nok. Skal være tregt å svinge. Øvre "styrepinne" som en laget av kingbolten slår en opp når en setter inn ny kingbolt.
Ellers supert arbeid .
Står foringene til kingboltene riktig vei? En ofte feil her. Sporet innvendig fra fettnippel skal gå opp. Om du har messingshims så må du ha skikkelig mothold når du slår på lokkene. Messing lar seg lett deformere og da blir klaringen for stor. Bruk den gamle kingbolten som styring og verktøy når du skal ha det sammen igjen. En trer et ca 30mm langt stykke av den ned i øvre foring og trer shims utenpå den. Deretter må en nesten slå inn trustelageret for å få det trangt nok. Skal være tregt å svinge. Øvre "styrepinne" som en laget av kingbolten slår en opp når en setter inn ny kingbolt.
Ellers supert arbeid .
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Restaurering av PV 544 1959
Siffen wrote:
Rusthull i travers. Flaten mot underside ramme er helt ok.
Jeg tenker å sveise i en 2 mm plate i dette området, noen som har erfaring med sveising her?
Nydelig arbeid!
Jeg har sveiset inn en 2 mm plate på min travers. En lett jobb i forhold til kunstverket du ellers gjør.
Lagde en mal i papp, skar ut i metall og sveiset på.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Restaurering av PV 544 1959
Det er vel også en viss fare for at "rammen" har tilsvarende rustskade.
Jeg måtte i alle fall felle inn en bit der også.
Jeg måtte i alle fall felle inn en bit der også.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Restaurering av PV 544 1959
Har sjekket foringene de står riktig vei, takk for tipset. Ellers er det stålshims i det "nye" settet, ser for meg at det øvre lokket kan være litt vanskelig å stuke nok slik at den sitter godt nok. Det kan se ut til at det er fettet som har løftet lokket her slik at det stod delvis åpent.Reodor57 wrote:Står foringene til kingboltene riktig vei? En ofte feil her. Sporet innvendig fra fettnippel skal gå opp. Om du har messingshims så må du ha skikkelig mothold når du slår på lokkene. Messing lar seg lett deformere og da blir klaringen for stor.
Det ser ut til at det kun er veggen i tårnet på traversen som er gåent. Flaten mot rammen ser ganske bra ut, men det ser jeg bedre når det er gjort rent. Rammevangen er allerede "ny" med ny bunnplate445 wrote:Det er vel også en viss fare for at "rammen" har tilsvarende rustskade.
Jeg måtte i alle fall felle inn en bit der også.
Denne traversen som jeg nå holder på med er ikke den som stod på bilen, den er veldig dårlig og hadde nok trengt noen nye plater både her og der hvis den skulle brukes. Det var samlet inn en del nye og brukte deler på 80 tallet når bilen ble demontert, blant annet forstilling. Jeg har også samlet litt deler, blant annet en bedre bakaksel og "nye" skjermer, disse var 25 år gamle, men ubrukt og godt behandlet både utvendig og innvendig.
Last edited by Siffen on Fri 22 Nov 2019 22:36, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048