Page 5 of 8
Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king
Posted: Thu 24 Jan 2013 12:56
by 445
Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king
Posted: Thu 24 Jan 2013 12:57
by 445
Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king
Posted: Thu 24 Jan 2013 13:01
by 445
Høyre side.
Helsveiset langs kantene.
Punktsveiset sammen med bunnplaten.
Grovslipt.
Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king
Posted: Thu 24 Jan 2013 13:04
by 445
Venstre side.
Sett fra siden:
Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king
Posted: Thu 24 Jan 2013 13:05
by 445
Venstre side sett fra undersiden:
Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king
Posted: Thu 24 Jan 2013 16:18
by Torbo2
Dette ser bra ut! Var det lett å sveise oppover?
Jeg har slitt litt med det, og har derfer punktsveiset tett it tett, men med god flyt......
Jeg har vel et apparat i nedre prisklasse, så det har vel også noe å si?
Dette blir i alle fall bra, og at du fikk klarhet i boltene var jo også fint, så ikke andre durer inn noe tilfeldig...
Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king
Posted: Fri 25 Jan 2013 08:41
by 445
Torbo2 wrote:Dette ser bra ut! Var det lett å sveise oppover?
Jeg gruet meg litt til det, men med riktig innstilling på apparatet gikk det veldig fint.
Tror det var en fordel med ca 1 mm åpning mellom plate og ramme, for da brant sveisen seg dypt og godt inn. Den fylte bra helt fra bunnen, og det overskytende slipte jeg bort med vinkelsliperen.
Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king
Posted: Fri 25 Jan 2013 11:43
by Torbo2
Det høres bra ut. Jeg har opplevd noen glødende jerndråper som som mot meg og ville inn kjeledressen, som om de var redd for å bli kalde?
Men med litt spalte henger vel den flytende sveisen seg bedre på plass, og så er du sikker på at det blir gjennomsveist.
Selv om det trolig har vært glede hele veien her, så øker vel både spenning og glede nå alt bli fornyet i fronten?
Så har det gått fort! Dette er jo noe de fleste bruker en vinter på... Det er jo alltid mer enn det man ser.
Som "regelen om isfjellet" - ti prosent.
Men nå ser det ut til å bli 100!
Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king
Posted: Fri 25 Jan 2013 11:53
by 445
Torbo2 wrote:Det høres bra ut. Jeg har opplevd noen glødende jerndråper som som mot meg og ville inn kjeledressen, som om de var redd for å bli kalde?
For noen år siden fikk jeg en skikkelig stor dråpe ned i skoen. Kjente lukten av brent ullsokk først. Deretter kom smerten. Denne gangen ble det bare et par hull på genseroverarmen
Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king
Posted: Fri 25 Jan 2013 11:57
by 445
Torbo2 wrote:Selv om det trolig har vært glede hele veien her, så øker vel både spenning og glede nå alt bli fornyet i fronten?
Blir litt spenning til helgen. Har tatt av bunnpanna, slått ut noen bulker og lakkert den pent.
Den ekstra spenningen er å måle lagerslitasjen når alt nå ligger åpent og fint. Kanskje det blir mer jobb?
Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king
Posted: Fri 25 Jan 2013 12:15
by Torbo2
Du har vel bra oljetrykk, så faren er vel liten for at det er noe alvorlig.
Men er lagrene på grensen, er det jo ekstremt lettvint å bytte dem nå. Bunnpanna er ganske vrang å få av med rammevangen på plass.
Prisen på ramme. og veivlagre er vel snaut en tusing til sammen, så det er i alle fall ikke noe å tenke på.
Toleransene står jo i boka, men jeg ville byttet dem om klaringen var over 0,4 mm. Toleransen er vel 0,05, - 0,07 ovalitet, men så slipper du å tenke på det senere?
Er klaringen 0,03 er det nok bare å skru sammen igjen. Det gjorde jeg på PV- og Duetten, der var klaringen 0,03, altså godt under toleransen.
Mindre klaring gir mykere gange, som tykk olje...
Vet ikke hva du mener selv her? Men jeg slang nå bare fram noen ideer, om de kan brukes til noe?
Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king
Posted: Fri 25 Jan 2013 12:27
by 445
Torbo2 wrote:Vet ikke hva du mener selv her?
Er det behov for å bytte, så bytter jeg nå.
Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king
Posted: Fri 25 Jan 2013 14:04
by Torbo2
Kremgreier!
Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king
Posted: Thu 31 Jan 2013 12:19
by 445
Har kommet vesentlig lenger, men rekker ikke å oppdatere tråden fortløpende.
Begge kingboltene er byttet. Her fra den første:
Lett møkkete objekt:
Plopp, oppi parafin-delevaskeren med den.
Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king
Posted: Thu 31 Jan 2013 12:21
by 445
Etter litt skrubbing med oppvaskbørste i parafin: