544
-
jangu1@hotmail.com
Re: 544
Nei det ble ikke noe makrell fordi det blåste for mye. Jeg prøvde noen kast med stanga men sluken akkurat dit den ville og ikke dit jeg ville. Vinden som førte den dit.
Da tror jeg at jeg skal til Oslo en dag og kjøpe lakk og sprøyte tror jeg.
Da tror jeg at jeg skal til Oslo en dag og kjøpe lakk og sprøyte tror jeg.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
-
jangu1@hotmail.com
Da har jeg isolert deler av taket. Jeg hadde ikke mere asfaltplater igjen så jeg fikk ikke gjort meg ferdig. Men jeg er nesten ferdig med gulvet, bare der jeg har det hullet igjen som må sveises først. Så skal det isoleres der også. Så har jeg begynt og trekke nye ledninger framover. Men jeg tror jeg må sette bort bilen og få ett firma til og sparkle den ferdig for meg. For der må jeg bare se mine begrensninger det fikser jeg virkelig ikke. Så skal jeg få den bilen fin så bør jeg la noen andre gjøre det for meg. Ellers for jeg dra i gang en dugnad på sparklinga tror jeg. 
Sparkling og pussing er jo moro, men det tar tid. Det fins litteratur på dette, "Biloppretting", så det kan jo kanskje være noe?
Da vil du se hva du trenger også. En vanskelig ting er å få rette "skutesider", og da er det lange pusseklosser som gjelder. Samtidig er det smart å pusse i kryss med langsgående bevegelser men hele tiden i beveglese så det ikke blir søkk og bølger.
Er du god med maskiner går jo det også, men jeg, på min amatørmessige måte, gjør alt slikt manuelt. Så får jeg mosjon og muskler!
Men nå har jeg nå bare tatt mindre ujevnheter, maks dører, så jeg skal ikke uttale meg for mye. Kan jo tenke meg at det blir slitsomt å pusse store vertikale deler med mye sparkel.
Det går jo an å spørre en billakkerer om ting og tang også?
Å ta en dør på denne måten er bedre, da det er lettere å jobbe på horisontale deler. På denne brukte jeg en planke og pusepapir papir, etter noen omganger med Hagmans grunning og Toppfiller av beste kvalitet. Etter det var det bare å pusse gradvis med finere korn, og endte opp med kornstørrelse på 800 på papiret.
Det samme ble gjort med store deler av resten av bilen, og lakkeren ble forhøyd. Men jeg hadde mistanke om noen tynne soner, og jeg ba ham om å legge på et ekstra lag med grunning for å slippe å gjøre jobben om igjen om 50 år.
Da vil du se hva du trenger også. En vanskelig ting er å få rette "skutesider", og da er det lange pusseklosser som gjelder. Samtidig er det smart å pusse i kryss med langsgående bevegelser men hele tiden i beveglese så det ikke blir søkk og bølger.
Er du god med maskiner går jo det også, men jeg, på min amatørmessige måte, gjør alt slikt manuelt. Så får jeg mosjon og muskler!
Men nå har jeg nå bare tatt mindre ujevnheter, maks dører, så jeg skal ikke uttale meg for mye. Kan jo tenke meg at det blir slitsomt å pusse store vertikale deler med mye sparkel.
Det går jo an å spørre en billakkerer om ting og tang også?
Å ta en dør på denne måten er bedre, da det er lettere å jobbe på horisontale deler. På denne brukte jeg en planke og pusepapir papir, etter noen omganger med Hagmans grunning og Toppfiller av beste kvalitet. Etter det var det bare å pusse gradvis med finere korn, og endte opp med kornstørrelse på 800 på papiret.
Det samme ble gjort med store deler av resten av bilen, og lakkeren ble forhøyd. Men jeg hadde mistanke om noen tynne soner, og jeg ba ham om å legge på et ekstra lag med grunning for å slippe å gjøre jobben om igjen om 50 år.
Du kan da ikke gi opp nå? Dette fikser du bra. Ta en del av bilen ad gangen. Start med noe lett, en skjerm for eksempel. Plukk den av, legg den på et par bukker i riktig arbeidshøyde og bland LITT sparkel. Legg på tynne lag, la det tørke, slip. Jeg vet at dette ikke passer din tålmodighet, men PRØV!jangu1@hotmail.com wrote:Men jeg tror jeg må sette bort bilen og få ett firma til og sparkle den ferdig for meg. For der må jeg bare se mine begrensninger det fikser jeg virkelig ikke. Så skal jeg få den bilen fin så bør jeg la noen andre gjøre det for meg. Ellers for jeg dra i gang en dugnad på sparklinga tror jeg.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Gjør noen søk på nettet og finn en oppskrift du "tror på".
Det er nok flere "religioner" der ute.
Her er en lang tråd fra bilforumet:
http://www.bilforumet.no/andre_forum/la ... -lakk.html
Det er nok flere "religioner" der ute.
Her er en lang tråd fra bilforumet:
http://www.bilforumet.no/andre_forum/la ... -lakk.html
-
jangu1@hotmail.com
Takk for tipsene. <jeg skal prøve litt til. Så skal jeg lese på de linkene. 
Det var fine linker!
I den føste likte jeg presisering av silikonfjerner! Men der er du jangu på passelig.
I den andre ble det nevnt navnet på det jeg ikke hadde navn på:
4.Bruke langkloss for å avgrense bulker.
Her har jeg vært nede i 40-80 papir for å spare tid på de førse pusseomgangene på sparkel. Men det er avhengig av hvor mye sparkel og bulker det er snakk om.
Så er det mange lag med sparkel og finere og finere papir, og så begynner det plutselig å bli interessant, da du kan se at det bli "vakkert", og selvtilliten kommer på plass.
Et spørsmål er om man skal pusse vått eller tørt?
Det som er farlig er å pusse vått (våtslipe) på områder som er sparklet! Her kan det ta lang tid og mye varme for å få ut fuktigheten av sparkelet, som prinsipp er "minkroskopisk svamp" i strukturen.
Grøvsliping tørt går greit, men områder i sluttfasen med tørt papir - 400 - 800 kan gå tregt og det går også med mye papir. me nehr er det stor forskjel på papiret man bruker. Noen pakker seg med det samme og andre slipper støvet lettere.
De fleste billakerere pusser bare tørt i dag, da det trolig har sett at det kan oppstå bobler i lakken ved utålmodig framdrift med våtsliping.
Det skal jo ikek være lett, men når de gode resultatene kommer er det verdt hver svettedråpe! Og så er det god mosjon.
I den føste likte jeg presisering av silikonfjerner! Men der er du jangu på passelig.
I den andre ble det nevnt navnet på det jeg ikke hadde navn på:
4.Bruke langkloss for å avgrense bulker.
Her har jeg vært nede i 40-80 papir for å spare tid på de førse pusseomgangene på sparkel. Men det er avhengig av hvor mye sparkel og bulker det er snakk om.
Så er det mange lag med sparkel og finere og finere papir, og så begynner det plutselig å bli interessant, da du kan se at det bli "vakkert", og selvtilliten kommer på plass.
Et spørsmål er om man skal pusse vått eller tørt?
Det som er farlig er å pusse vått (våtslipe) på områder som er sparklet! Her kan det ta lang tid og mye varme for å få ut fuktigheten av sparkelet, som prinsipp er "minkroskopisk svamp" i strukturen.
Grøvsliping tørt går greit, men områder i sluttfasen med tørt papir - 400 - 800 kan gå tregt og det går også med mye papir. me nehr er det stor forskjel på papiret man bruker. Noen pakker seg med det samme og andre slipper støvet lettere.
De fleste billakerere pusser bare tørt i dag, da det trolig har sett at det kan oppstå bobler i lakken ved utålmodig framdrift med våtsliping.
Det skal jo ikek være lett, men når de gode resultatene kommer er det verdt hver svettedråpe! Og så er det god mosjon.
-
jangu1@hotmail.com
Ja de var skikkeilig fine. I dag har jeg slipt av all den gamle sparkelen. Begynne på nytt og legge på sparkel. Har hatt på ferrobet enda en gang. Også er det silikonfjerner etter det. Så er det sparkel igjen da. Så har jeg bestemt for bare og pusse tørt. Bil og vann er en dårlig kombinasjon i stort sett alle sammenhenger. Så det blir ikke mere vann på denne enn nødvendig. Så har jeg isolert ferdig gulvene og isolert litt i sidene så er det dørene som skal isoleres også er det og gjøre ferdig taket. Så har jeg kjøpt mere ledninger. Så jeg kan få lagt opp ledninger bakfra og framover. Så borret jeg hull til ei radioantenne i taket bak på bilen. Når jeg var ferdig med det så fant jeg ut at det var ett hull til radioantenne foran ved vinduspusserene. Så da måtte jeg sette på 2 antenner da. Det for gå men det var ikke planen. 
-
jangu1@hotmail.com
Da for jeg ned og ha på litt silikonfjerner. Så for jeg la den stå litt og tørke før jeg begynner og sparkle igjen. Så bør jeg vel støvsuge litt for det støva veldig i går da jeg fjernet all sparkelen. Så skal jeg pusse ned taket utvendig tenkte jeg. Og koffertlokket skulle jeg ha pusset ferdig også. Det er litt igjen både utvendig og innvendig.
Så dukker det vel opp noe jeg har glemt og gjøre også sikkert. Jeg skulle så gjerne hatt tak i ett ganske pent speedometer så jeg kan få begynt og montere dashbordet med cd spiller.
Så dukker det vel opp noe jeg har glemt og gjøre også sikkert. Jeg skulle så gjerne hatt tak i ett ganske pent speedometer så jeg kan få begynt og montere dashbordet med cd spiller.
-
jangu1@hotmail.com
Har sparklet litt med assistanse av madammen. Tror ikke det ble så aller værst. Vente og se til det har tørket og jeg har fått pusset litt. Så har jeg pusset begge dørene og holder på med koffertlokket utvendig og innvendig.
Jeg må snart få tak i noe lakk så jeg kan få begynt og lakket smådeler og innvendig i døråpninger og sånt.
Jeg må snart få tak i noe lakk så jeg kan få begynt og lakket smådeler og innvendig i døråpninger og sånt.
Har sagt det før: Du har en snill Madam!jangu1@hotmail.com wrote:Har sparklet litt med assistanse av madammen. Tror ikke det ble så aller værst.
Gikk sparklingen bra?
Det er vel sagt før her, men jeg vilel startet med en skjerm, vekk med småbulker, så epoxygrunning, sprarkle evt. småbulker og så går videre med fullsparkling elelr filler for å bygge opp mot sluttskiktene. helst mange tynne lag, da man ellers kan miste kontrollen.
Lang sparkel, f.esk. er helt rett plankebit på ca. 40 cm med pussepapit kan hindre bølger langs sidene.
Og mens man holde på så ser man resultater, og så blir man både svett og fornøyd. Garantert! - om man har litt tålmodighet?
Men slikt tar tid! (beklager at jeg sa det).... i alle fall når jeg skal gjøre slikt!
Dette har i alle fall fungert for meg, så kan evt. andre forbedre mine utsagn.
obs: Husk å blande sparkel og stålplast godt med herderen, for å unngå seige områder som ikke vil tørke!
Slikt (for dårlig og feil innblanding av herder) kan utsette prosessen med timer....
Lang sparkel, f.esk. er helt rett plankebit på ca. 40 cm med pussepapit kan hindre bølger langs sidene.
Og mens man holde på så ser man resultater, og så blir man både svett og fornøyd. Garantert! - om man har litt tålmodighet?
Men slikt tar tid! (beklager at jeg sa det).... i alle fall når jeg skal gjøre slikt!
Dette har i alle fall fungert for meg, så kan evt. andre forbedre mine utsagn.
obs: Husk å blande sparkel og stålplast godt med herderen, for å unngå seige områder som ikke vil tørke!
Slikt (for dårlig og feil innblanding av herder) kan utsette prosessen med timer....
-
jangu1@hotmail.com
Jeg skal prøve det. Det gikk ikke så aller værst med sparklingen. Må nok små justere litt men jeg tar med meg madammen og sparker.
skal prøve de tipsene jeg får her inne.