Denne blandeskruen fungerer som en gammeldags kran. Hvis du skal gi fetere blanding må du åpne krana og slippe mer bensin gjennom. Du skal altså skru ut, dvs mot klokka.G.Larson wrote:Inn eller ut?445 wrote: Har du forsøkt å gi den en halv omdreiing på blandeskruen?
G.Larson's '54 PV 444H
Re: G.Larson's '54 PV 444H
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Da har jeg skrudd på litt på tomgangsskruen samt åpnet litt på blandeskruen.
Motoren går ihvertfall på tomgang uten choke nå og ved pådrag så hører jeg ikke fjusking eller putring.
Gjenstår å ta en prøvekjøring for å se hvordan den oppfører seg med belastning.
Motoren går ihvertfall på tomgang uten choke nå og ved pådrag så hører jeg ikke fjusking eller putring.
Gjenstår å ta en prøvekjøring for å se hvordan den oppfører seg med belastning.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Lykke til på prøvetur!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Fikk kjørt noen mil i dag og nå går motoren på tomgang uten choke. Muligens en anelse raskt. Har ikke målt enda.
Har bedre drag i motoren også og kan kjøre uten choken, mens under trilling i unnabakke er det fortsatt antydning til skyting.
Men bare en brøkdel av hva det var. Kanskje prøve en anelse til på blandingsskruen.
Tok ut pluggene når jeg kom hjem og de så like ut alle sammen fargemessig. Kom på før jeg satte inn den siste pluggen at
jeg skulle ta ett bilde.
Muligens litt lys i fargen enda?
Har bedre drag i motoren også og kan kjøre uten choken, mens under trilling i unnabakke er det fortsatt antydning til skyting.
Men bare en brøkdel av hva det var. Kanskje prøve en anelse til på blandingsskruen.
Tok ut pluggene når jeg kom hjem og de så like ut alle sammen fargemessig. Kom på før jeg satte inn den siste pluggen at
jeg skulle ta ett bilde.
Muligens litt lys i fargen enda?
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Skyting minner om for sen tenning. Sjekk om vakumreguleringen er ok ved å suge i røret og se om stifteplata dreier seg 20-25 grader.
Overslag i overgangen i fordeleren er også et sjekkpunkt.
Grunninnstillingen kan også være feil, Tennpluggene ser meget bra ut.
Overslag i overgangen i fordeleren er også et sjekkpunkt.
Grunninnstillingen kan også være feil, Tennpluggene ser meget bra ut.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Inspirert av esk1ld så smurte jeg fordeleren i dag da jeg kom på at jeg hadde drøssevis av sånne pipetter liggende. Ble lett å få i litt olje med de uten å søle.
Testet også å suge i vakuumrøret til regulatoren og den ser ut til å virke. Holdt på vakuumet og tunga sugde seg fast i røret.
Stifteplata beveget også på seg, om enn tregt og langt ifra de 20-25 gradene Torbo2 snakker om.
I den forbindelse så lurer jeg på om det skal smøres med noen dråper olje eller 5-56/Servisol nedi der stifteplata sitter?
Bildet er lånt fra esk1ld's sin tråd da jeg ikke hadde fotoapparat tilgjengelig i dag når jeg holdt på. Håper det er i orden.
Testet også å suge i vakuumrøret til regulatoren og den ser ut til å virke. Holdt på vakuumet og tunga sugde seg fast i røret.
Stifteplata beveget også på seg, om enn tregt og langt ifra de 20-25 gradene Torbo2 snakker om.
I den forbindelse så lurer jeg på om det skal smøres med noen dråper olje eller 5-56/Servisol nedi der stifteplata sitter?
Bildet er lånt fra esk1ld's sin tråd da jeg ikke hadde fotoapparat tilgjengelig i dag når jeg holdt på. Håper det er i orden.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
G.Larson wrote: I den forbindelse så lurer jeg på om det skal smøres med noen dråper olje eller 5-56/Servisol nedi der stifteplata sitter?
Ingen som har formeninger om dette?
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Hei. Joda har formening om dette.
5-56 er stort sett for å fjerne fukt. Har en motorolje på filten under rotoren så er det smøring nok. I tillegg bør en ha en liten fettklatt (Ikke MoS2 type) på knasten på stiftene. For mye fett nede i fordeleren har lett for å legge seg på avbryterkontaktene og lage dårlig gnist.
20 grader på fordeleren er 40 grader på veiva, så Torbo2 mener nok 10 grader som tilsvarer 20 grader.
5-56 er stort sett for å fjerne fukt. Har en motorolje på filten under rotoren så er det smøring nok. I tillegg bør en ha en liten fettklatt (Ikke MoS2 type) på knasten på stiftene. For mye fett nede i fordeleren har lett for å legge seg på avbryterkontaktene og lage dårlig gnist.
20 grader på fordeleren er 40 grader på veiva, så Torbo2 mener nok 10 grader som tilsvarer 20 grader.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Beklager sent svar men jeg sliter med kroppens termostat om dagen. Kona sitter ute i bikini, og jeg sitter ved siden av i langbukse, genser og hals, og synes det er kjølig. En paracet er god fyring..... Jeg har dessverre ikke satt mine ben i så mange fordelere, men jeg kan ikke forstå annet enn at noen oljedråper må være bra. Skal se om jeg kan finne mer info.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Der var Reodor akkurat litt raskere.....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Blandet litt 5-56 og olje i en kopp. Olje for smøringen og 5-56 for å løse opp litt gammel stivnet grease. Hadde i ett par dråper med pipette, så får vi se om det beveger seg lettere etterhvert.
Er litt redd for å plukke den fra hverandre for rengjøring da jeg aldri har gjort det før.
Men når jeg tenker meg om så har jeg en gammal fordeler liggende som jeg kan øve meg på.
Er litt redd for å plukke den fra hverandre for rengjøring da jeg aldri har gjort det før.
Men når jeg tenker meg om så har jeg en gammal fordeler liggende som jeg kan øve meg på.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Selve stifteplata sitter i to skruer. Samt at det er en på vakuumregulator en. Når det er sagt, så må en også fjerne skruen som går igjennom fordeleren og forbinder ledningen fra stiftene med kondensator og ledningen på coilen på yttersiden. Da er det bare å fjerne låsen til armen på vakuumregulatoren og løfte hele plata ut med stifter og alt. Pass på så den lille ledningen til regulatoren ikke ryker (skjer sjelden men har opplevd at den gjør det). Plata har begrenset bevegelse av en kule som sitter klemt mot et spor som begrenser.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Sitter og sjekker litt på sprengskisser av fordeleren.
Tror jeg ville passet på at smørekoppen var "full" og deretter sugd og sugd og sugd ........ og sugd i vakuumrøret for å få opp bevegelsen.
Fare for at du kan bli litt hulkinnet, men hva gjør man ikke for sin gamle PV.
Tror jeg ville passet på at smørekoppen var "full" og deretter sugd og sugd og sugd ........ og sugd i vakuumrøret for å få opp bevegelsen.
Fare for at du kan bli litt hulkinnet, men hva gjør man ikke for sin gamle PV.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: G.Larson's '54 PV 444H
445 wrote:Sitter og sjekker litt på sprengskisser av fordeleren.
Tror jeg ville passet på at smørekoppen var "full" og deretter sugd og sugd og sugd ........ og sugd i vakuumrøret for å få opp bevegelsen.
Fare for at du kan bli litt hulkinnet, men hva gjør man ikke for sin gamle PV.
Kanskje en skrutrekker ned i der kan gjøre nytten - ved å skru eller dytte plata fram og tilbake.. med- og moturs?
Last edited by Torbo2 on Mon 29 May 2017 18:26, edited 1 time in total.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
En liten kjøretur i dag da det var oppholds og brukbart vær.
Hitra, Trondheimsleia, Tjeldbergodden og Kjørsvikbugen i bakgrunnen. I den rekkefølge fra lengst unna til nærmest.
Litlfonna
Hitra, Trondheimsleia, Tjeldbergodden og Kjørsvikbugen i bakgrunnen. I den rekkefølge fra lengst unna til nærmest.
Litlfonna
Ståle B.