G.Larson's '54 PV 444H
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Blåse i tanken metoden har jeg forsøkt noen ganger med hell. Gjelder å slippe trykket sakte har jeg erfart.
Litt uggen dimensjon dette i forhold til bil. Har du f.eks forsøkt et båtmotorverksted som overhaler gamle motorer? FM-motor i Fredrikstad eller Marna i Mandal? Tror noen av de motorene er i nærheten av de dimensjonen du opererer med her. Skulle ha tak i ca 80mm til en totakt FM, men de hadde bare større, så da kan det bære håp for deg kanskje?
Litt uggen dimensjon dette i forhold til bil. Har du f.eks forsøkt et båtmotorverksted som overhaler gamle motorer? FM-motor i Fredrikstad eller Marna i Mandal? Tror noen av de motorene er i nærheten av de dimensjonen du opererer med her. Skulle ha tak i ca 80mm til en totakt FM, men de hadde bare større, så da kan det bære håp for deg kanskje?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Nu måste jag fika lite! Förstyrr mej inte nu!Reodor57 wrote:Torbo2 er mye i Sverige og der "Fiker" de stadig vekk . Wikipedia sier følgende:
Fika er en svensk sosial og kulinarisk tradisjon. Den består av en kaffepause med venner, familie eller kolleger, og ved siden av kaffe er det også vanlig å innta enten kake eller boller under en fika.
Hvordan har det gått med stasjonærmotorprosjektet? Skulle være et vinterprosjekt, men du sa jo ikke hvor mange vintere .
En slik ring kan jo dreies, men man skal jo ha tak i riktig stål. Støpejern er nok tingen.
Rustritt kan gå, emn da må de dreies ned til halve diemeteren på halvparten av den ytre delen ca 1 mm inn. Ellers vil den neppe slite seg til.
- Obs dette var teoretisk, jeg har ikke dreid ringer. Men jeg ville ikke vært bekymret for å gjøre det.
Som materiale kan man bruke en gammel bremseskive, men det må være såkalt "high carbon"- utgave og ikke de moderne skrapstålskivene som leveres i dag.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Før og til tider så suger jeg til jeg kjennen bensinen på tunga, og så må jeg skylle og spytte ti ganger etterpå.G.Larson wrote:Da er avtale om tilbakeslagsventil gjort med Torbo2. Da slipper jeg forhåpentligvis at pumpa drenerer seg over tid i fremtiden.
Ved oppstart nå etter vinteren så var det tørt, selv etter en del kinning.
Endte med å legge kjeften rundt tankpåfylling og blåse trykk på tanken. Da kom det bensin frem til pumpa.
Problemet var at ved nesten full tank så slo det tilbake og jeg var ikke rask nok med å snu bort trynet før bensinspruten kom.
Men ikke på min bil, da jeg har ventil. Litt vil jo fordampe uansett, i forgasseren, men man sparer slitasje på starter og batteri!
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Endelig ei helg med finvær, og her sitter en og skal jobbe 12-t skift i hele helga.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Ja da er det jo bare å glede seg da:-). Stoler en på YR kan deg like gjerne bli regn hehe.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: G.Larson's '54 PV 444H
I dag var det skikkelig finvær kombinert med frihelg. Da ble det en liten luftetur.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
En pen bil på et pent sted.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Black and beauty!
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Flott bil i flotte omgivelser Hvor er dette?
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Det er på Brekka, på toppen innerst i Årvågsfjorden i Aure. Så og si på grensa til ST. Utsikt mot Årvågsfjorden.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Så foresten en flott pick-up her https://www.ksu.no/artikler/ksu-no/9222 ... -i-sunndal
Kunne tenkt meg å vært der selv om jeg bare hadde kommet på det.
Kunne tenkt meg å vært der selv om jeg bare hadde kommet på det.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Ok, den plassen har jeg ikke vært klar over. Så fint ut, så får se om man ikke får tatt seg en tur dit ved anledning.G.Larson wrote:Det er på Brekka, på toppen innerst i Årvågsfjorden i Aure. Så og si på grensa til ST. Utsikt mot Årvågsfjorden.
Ja det var mye flott bil der, og enda flottere vær! Fotograf og artikkelforfatter var passasjer i pickup'n, og hadde for anledningen en kombinertstilling som kartleser, assistent og fotografG.Larson wrote:Så foresten en flott pick-up her https://www.ksu.no/artikler/ksu-no/9222 ... -i-sunndal
Kunne tenkt meg å vært der selv om jeg bare hadde kommet på det.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Ble en luftetur i dag også og noen kilometer på telleren
Men er noe småplukk enda. Stiften er justert på 0,45. Tenninga justert til 19-20 grader ved 1500 rpm uten vakuumregulatoren innkoblet.
Gått over manifold, innsug, forgasser og diverse med startgass uten å finne noen plasser den trekker falskluft.
Tomgang justert til ca 500 rpm.
Allikevel får jeg den ikke til å gå rent og pent uten en del choke. Uten choke så skyter eksosen en del. Spesielt når jeg triller på gearet i unnabakke.
Jeg klarer ikke helt å finne ut av dette. For mager blanding?
Men er noe småplukk enda. Stiften er justert på 0,45. Tenninga justert til 19-20 grader ved 1500 rpm uten vakuumregulatoren innkoblet.
Gått over manifold, innsug, forgasser og diverse med startgass uten å finne noen plasser den trekker falskluft.
Tomgang justert til ca 500 rpm.
Allikevel får jeg den ikke til å gå rent og pent uten en del choke. Uten choke så skyter eksosen en del. Spesielt når jeg triller på gearet i unnabakke.
Jeg klarer ikke helt å finne ut av dette. For mager blanding?
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Flott natur på dette bildet også.
For min del synes jeg at 500 i tomgang er for lavt. Jeg liker meg best når motoren surrer på ca 800, men det er vel smak og behag.
Det er Reodor57 og Torbo2 som er ringrever på forgassere, men jeg synes det høres ut som om den går for magert.
Enten får den da for lite bensin eller for mye luft
Har du forsøkt å gi den en halv omdreiing på blandeskruen?
For min del synes jeg at 500 i tomgang er for lavt. Jeg liker meg best når motoren surrer på ca 800, men det er vel smak og behag.
Det er Reodor57 og Torbo2 som er ringrever på forgassere, men jeg synes det høres ut som om den går for magert.
Enten får den da for lite bensin eller for mye luft
Har du forsøkt å gi den en halv omdreiing på blandeskruen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Inn eller ut?445 wrote: Har du forsøkt å gi den en halv omdreiing på blandeskruen?
Ståle B.