Page 4 of 5
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Posted: Tue 22 Jun 2021 21:06
by Duett
Lenge siden sist, og langt over tiden for en oppdatering!
Problemet med tanken er løst. Tok den ut og høytrykksvasket den med varmtvann, sandblåste og leverte til dyktig og hjelpsom nabo. Tanken ble etterpå grunnet to strøk og lakket to strøk og til slutt smurt inn med karrosseribeskyttelsesmasse. Holder tett enn så lenge. Fylt opp med 95 oktan og startet på andre forsøk! Etter mye småplukk med lister, vinduer og finjustering av motor ble den booket inn til PKK på mandag. Telefon samme dag, du kan komme å hente. Godkjent uten feil! For en lettelse
De nye skiltene fra Lator kom i posten neste dag og ble montert. Det gjenstår fortsatt litt, blant annet panel inni og noe ute. Mangler lister til skjermene, så om noen har noen de vil bli kvitt så gi en lyd. Det gledes til mange fine turer i sommer. Er allerede kjørt noen turer
Vil osgå benytte anledningen til å takke for all hjelp jeg har fått inne på forumet ! Dere er fantastiske! Dere hører nok fra meg
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Posted: Tue 22 Jun 2021 21:19
by Reodor57
Hei og gratulerer med godkjent PKK. Da har du nok gjort en bra jobb. Vedr lister på skjermer, så har ikke duetten det originalt. Det er det bare de oppgraderte utstyrsvariantene av PV som har i din årsmodell. Så det er ikke feil å ikke ha det. Mindre rustfeller blir det også..
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Posted: Tue 07 Mar 2023 12:57
by Duett
Har funnet noen rusthull som må gjøres noe med. Hva tenker folk om bruk av vinkelsliper og sveiseapparat her. Er i fremkant av bensinpåfyllinga?
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Posted: Tue 07 Mar 2023 13:50
by 445
Det er i karrosseriet og ikke i tanken?
I så fall bør det gå bra, men jeg hadde fjernet tanken først.
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Posted: Tue 07 Mar 2023 14:51
by Reodor57
Det går fint, bare dekke til slik at ikke gnister brenner seg inn i gummien. Kan evt delke til med et vått håndkle. En annen ting, er vel at du bør ta av innerpanelet inne i bilen. Luftinga til tanker er der, og den kan være lekk. En gnist er nok til at det smeller. En hånddusj flaske med vann bør en også ha i umiddelbar nærhet da dette slukker brann i maling og tektyl umiddelbart.
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Posted: Tue 07 Mar 2023 20:52
by Duett
445 wrote: ↑Tue 07 Mar 2023 13:50
Det er i karrosseriet og ikke i tanken?
I så fall bør det gå bra, men jeg hadde fjernet tanken først.
Nei det er ikke i selve tanken. Blir vell i innerknalen?
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Posted: Tue 07 Mar 2023 20:53
by Duett
Takker!
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Posted: Thu 19 Oct 2023 10:20
by Duett
Hei! Duetten fikk motorstopp under kjøring, den begynte å hoste og harke før den stoppet. Den starter etter mye kinning og går pent på tomgang. Men ved den minste berøring av gasspedalen, begynner den å hoste og fuske før den dauer. Har byttet drivstoffilter, gått over tenningen, membran i forgasser er hel og det er nok olje på forgasseren. Noen forslag?
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Posted: Thu 19 Oct 2023 11:20
by 445
Hvordan så drivstoffilteret ut? Var det veldig møkkete? Sitter filteret før bensinpumpa eller mellom pumpa og forgasser?
Umiddelbart høres det ut som om den ikke får nok bensin og at det er en dyse i forgasseren som er tett, altså "rusk i forgasseren".
Alternativt kan bensinpumpa suge falsk luft hvis slangen før pumpa er sprø, men da burde du hatt nok bensin i flottørkammeret til å kunne gasse noen ganger først.
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Posted: Thu 19 Oct 2023 11:57
by Duett
Filteret var ikke spesielt møkkete, og det sitter mellom pumpe og forgasseren.
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Posted: Fri 01 Dec 2023 16:12
by Reodor57
Fant du ut av det? Vakuumlekkasje? Dvs at en vakuumslange har hoppet av? Evt tenning?
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Posted: Sun 31 Dec 2023 01:59
by Duett
Nei, har ikke funnet ut av det enda. Vakuumslange mellom innsug og fordeler er ok. Hva kan være lurt å tenke på mtp. tenning?
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Posted: Sun 14 Jan 2024 18:49
by Reodor57
Beklager sent svar, men når en til daglig holder på med snøfresere, så er det ikke mye tid til overs om dagen.
Vedr tenningen så er det to ting: Stiftåpning (0,45mm) og kondensator. Sistnevnte kan gi en del host og hark.
Etter hva jeg skjønner har du en Strombergforgasser. Husk at den ikke skal fylles helt opp. Kun det innerste røret skal fylles til 10mm under kanten. Dvs at om en tar av luftfilter og løfter opp stempelet til topps så kommer det røret som skal fylles til syne. Det er dette røret som skal fylles nesten opp og ikke det med gjenger som toppen skrues fast i. Ikke alle vet dette, så derfor skriver jeg det. Her skal det også kun være ATF olje eller egnet forgasserolje. Har en i for tykk olje vil blandingsforholdet bli feil.
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Posted: Thu 25 Jan 2024 16:59
by Duett
Stiftåpningen er justert til 0,45 mm og kondensatoren ble byttet for et år og to siden. Den går fortsatt greit på tomgang, men svært til hosting og harking med mer gass, før den stopper tvert. Er korrekt nivå av ATF olje på forgasseren.
Og så til et annet tema. Ser linolje er nevnt flere ganger inne på forumet, som rustbehandling. Er det slik at denne stopper rust som er begynt i det små?
Takker for all svar og hjelp en får her inne!
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Posted: Thu 25 Jan 2024 20:37
by 445
Kort svar vedr. (lin)-olje og rust. For at noe skal ruste så trengs (i tillegg til stål) fukt og luft. Linolje, owatrol, og lanolinolje holder metallet nokså fukt og lufttett. Begynnende rust blir derfor ganske bra isolert/stoppet. Reodor har lenge snakket varmt om linolje, jeg er godt fornøyd med lanolinolje (sauefett/Fluidfilm). Ulempen med sistnevnte er at det er grisete å skru på, men alle bolter løsner lett når du forsøker, fordi lanolinen trenger seg inn over alt. Stopper "aldri" å krype.
Jeg kan lite om Stromberg, men synes det høres ut som om det kan være noe som tetter for hoveddyse slik at den ikke får nok bensin.