Page 4 of 8
Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king
Posted: Mon 21 Jan 2013 09:56
by 445
Påbegynt punkting.
Har latt platebiten "gape" litt i toppen. Enklere å massere den inn med en hammer enn å prøve å fiske ut noe som har kommet for langt inn:
Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king
Posted: Mon 21 Jan 2013 10:00
by 445
Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king
Posted: Mon 21 Jan 2013 10:02
by 445
Tilsvarende jobb ble gjort på andre siden av traversen.
Her fikk jeg heldigvis hjelp av husets 12-åring:
Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king
Posted: Mon 21 Jan 2013 11:24
by Torbo2
Dette må da være perfekt! Nye deler rett inn uten lappverk!
Jeg vil anta at det er mindre jobb også å sette inn større hele deler enn å lappe inn småbiiter?
Hva gjør du under ved ansslagene for forfjærene?
Du har grunn til å være stolt av dette!
Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king
Posted: Mon 21 Jan 2013 11:39
by 445
Torbo2 wrote:Hva gjør du under ved ansslagene for forfjærene?
Der sveiset jeg inn en "ring" i form av en bøyd platebit.
Den holder styringen på fjæren.
Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king
Posted: Mon 21 Jan 2013 11:42
by 445
Torbo2 wrote:Du har grunn til å være stolt av dette!
Takk!
Kunne gjort jobben mye raskere, men tar meg god tid og gjør en grundig jobb.
Koser meg med å få det gjort skikkelig.
Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king
Posted: Mon 21 Jan 2013 14:32
by Torbo2
Det er vel ingen hastverk, og så er jo gleden der når man gjør det!
Som å dra på tur med snekka, eller PV/Duett, halve gleden er turen når man kjører, eller her lager og sveiser..
Tror nesten jeg må ta en tur å sjekke opp dette. Syntes faktisk det gikk unna jeg da?
Jeg skal ikke si at min er finere enn din, men min er hvit
Jeg har registrert en liten fordel med det - at delene rundt er lette å se og kontrollere, da hvit farge reflekterer lys!
Det kan jo forsvares med at den da står i forhold til mellomakslingen?
Svart er kanskje originalt?
neimen om jeg husker ...
Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king
Posted: Mon 21 Jan 2013 14:50
by 445
Torbo2 wrote:Tror nesten jeg må ta en tur å sjekke opp dette. Syntes faktisk det gikk unna jeg da?
Velkommen skal du være!
Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king
Posted: Mon 21 Jan 2013 15:45
by 445
Skal kjøpe nye M10 skruer til travers etc.
Er disse blanke fra Biltema OK, eller skal jeg forsøke å finne noen galvaniserte?
http://www.biltema.no/no/Bygg/Festeelem ... rue-19546/
Antar at det ikke er smart å blande inn rustfrie skruer, selv om bilen ikke skal gå i saltlake.
Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king
Posted: Tue 22 Jan 2013 00:09
by Torbo2
De skruene er fine. De som er mer galvanisert har trolig mindre dimensjon med styrke under sinken? Men god rustbeskyttelse bør dette går bra.
Jeg stiller meg fortsatt undrende til at det skal være mm-gjenger mellom travers og ramme, men siden det passer fint hos deg or Reodor, må det være ok der.
Hvordan det stiller seg på andre biler må man nok sjekke opp i hvert enkelt tilfelle, da det er noe forskjellig her. Men det vikitgste er å være klar over dette, tror jeg.... På mine var det garantert tommegjenger....
Ellers var det mye fint å se hos 445 i dag, godsaker som "vil smake godt" til våren med gode rustrie og velsmurte følelser...
Hadde jeg ikke gjort dette selv nylig, hadde jeg "hoppa på lasset" med renorvering. Og nå vet jeg trippelt at dette er nyttige ting på våre biler.
Rustfelle nummer en er ute ved øvre bærebru mot ramma!
Tror jeg har flere med meg her om at man i det minste må rustbeskytte godt her! (om man ikke våger seg på ingående kontroll og utbedring akkurat nå)...
Jeg har hørt fra store utland Sverige at bremserøret fra hovedpumpa og bakover kan være rustutsatt i kardangtunellen. Dette er noe jeg skal underske nærmere på mine biler, jeg har grovsjekka dette før, men ikke funnet noe. Spørsmålet er om man rett og slett ta av røret og sjekke med lupe?
Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king
Posted: Thu 24 Jan 2013 12:40
by 445
Torbo2 wrote:Jeg stiller meg fortsatt undrende til at det skal være mm-gjenger mellom travers og ramme, men siden det passer fint hos deg or Reodor, må det være ok der. Hvordan det stiller seg på andre biler må man nok sjekke opp i hvert enkelt tilfelle, da det er noe forskjellig her. Men det vikitgste er å være klar over dette, tror jeg.... På mine var det garantert tommegjenger....
Har snakket med Jørgenrud om dette. Han kunne bekrefte at det var 2 ulike artikkenummer avhengig av hvilket chassisnummer man har, så her har vi nok rett alle sammen.
Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king
Posted: Thu 24 Jan 2013 12:44
by 445
Så var det tid for å utbedre ramme.
Den så ikke helt pen ut:
Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king
Posted: Thu 24 Jan 2013 12:46
by 445
Vinkelsliper gjør vei i vellinga:
Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king
Posted: Thu 24 Jan 2013 12:48
by 445
Ser at det blir litt blanding av bilder fra høyre og venstre side av bilen, men jobben var stort sett den samme.
Her er resultatet av vinkelslipingen på høyre side:
Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king
Posted: Thu 24 Jan 2013 12:49
by 445
Og på venstre side:
Den "leopardmønstrede" platen har tidligere vært under en ved-ovn, men er satt opp for å fange sprut fra vinkelsliper og sveis.