Page 4 of 9

Re: Min volvo PV544

Posted: Tue 21 Aug 2012 22:59
by xthomas20056
Torbo2 wrote:Bra jobba! Tok du av panseret og annet?
Nei, gikk fint å ta den ut når jeg satte løftebukken ( elefanten ) på siden av bilen :)
Så i morgen skal jeg hente meg bukk for å sette fast motoren i :)

Re: Min volvo PV544

Posted: Tue 21 Aug 2012 23:09
by Torbo2
Det er luksus med elefant. Men da skjønner jeg at du også har stor takhøyde?
Lykke til videre...
Har du vurdert å bytte lagrene i motoren mens den er ute? Det koster ikke mange kronene, og da har du mer å gå på etter litt bruk av bilen.
Man kan gjøre dette enkelt eller vanskelig med målinger osv. Men var oljetrykket bra fra før blir det en sikekrhet med nye lagre.

Sjekk også kamaklingen - løftehøyden på kammene - den/de er dessverre en svahket på disse motorene.

Nye ventilstyringer ville jeg også hatt i kikkerten, og helt kalrt satt på venntildeflektorer for å unngå ojeforbruk. Men da må den dreies noe ned på toppen for å tre tetinger på. Dessuten må lengden/høyden reduseres for å få plass under ventillåsene. Men det kommer jo litt an på bruken, og med bar litt småkjøring p sommerstid er det kanskje litt mye av det gode?

Men jeg er klar for en lik jobb på min 66-modell m. B18, så snart det blr tid til det....
Kløtsj/plate har du vel også med i bestillingen?

Re: Min volvo PV544

Posted: Tue 21 Aug 2012 23:47
by xthomas20056
Torbo2 wrote:Det er luksus med elefant. Men da skjønner jeg at du også har stor takhøyde?
Lykke til videre...
Har du vurdert å bytte lagrene i motoren mens den er ute? Det koster ikke mange kronene, og da har du mer å gå på etter litt bruk av bilen.
Man kan gjøre dette enkelt eller vanskelig med målinger osv. Men var oljetrykket bra fra før blir det en sikekrhet med nye lagre.

Sjekk også kamaklingen - løftehøyden på kammene - den/de er dessverre en svahket på disse motorene.

Nye ventilstyringer ville jeg også hatt i kikkerten, og helt kalrt satt på venntildeflektorer for å unngå ojeforbruk. Men da må den dreies noe ned på toppen for å tre tetinger på. Dessuten må lengden/høyden reduseres for å få plass under ventillåsene. Men det kommer jo litt an på bruken, og med bar litt småkjøring p sommerstid er det kanskje litt mye av det gode?

Men jeg er klar for en lik jobb på min 66-modell m. B18, så snart det blr tid til det....
Kløtsj/plate har du vel også med i bestillingen?
Takk.
Jeg har ikke så gale stor takhøyde i garasjen.
Jeg har ikke vurdert nye ventilstyringer.
clutch er ny når jeg kjøpte bilen så jeg har ikke brukt bilen så mye i det siste, så det bryr jeg meg ikke så mye om

Re: Min volvo PV544

Posted: Wed 22 Aug 2012 08:03
by 445
xthomas20056 wrote:ja, da er motoren ute
Tok du den ut med girkassa på?

Re: Min volvo PV544

Posted: Wed 22 Aug 2012 11:37
by xthomas20056
445 wrote:
xthomas20056 wrote:ja, da er motoren ute
Tok du den ut med girkassa på?
Nei, jeg slapp heldigvis det
Det gikk helt fin å ta ut uten den :)

Re: Min volvo PV544

Posted: Wed 22 Aug 2012 14:43
by 445
xthomas20056 wrote:Det gikk helt fin å ta ut uten den
Dette er aktuelt for en annen pågående renovering også, så jeg stiller et spørsmål til for å bil helt sikker:
Demonterte du girkassen først, eller sitter girkassen igjen i bilen?

Re: Min volvo PV544

Posted: Wed 22 Aug 2012 22:37
by xthomas20056
Da er økta i garasjen ferdig for idag.
Fikk lakkert bunnpannen og noen deler til og det ser ganske bra ut.
Fikk av vannpumpen og dekslet til registret, så nå er det vasket og strax klar til lakkering i morgen :)

Re: Min volvo PV544

Posted: Wed 22 Aug 2012 22:54
by Torbo2
Registerdekslet er jo pen når det er polert eller stålbørstet. Men skal du lakke det?

Re: Min volvo PV544

Posted: Wed 22 Aug 2012 22:56
by xthomas20056
Torbo2 wrote:Registerdekslet er jo pen når det er polert eller stålbørstet. Men skal du lakke det?
Ja, det blir svart, så blir reimhjulet rødt.
Jeg tror det blir ganske fint
Ellers så blir alt rødt og svart av det som er motor deler

Re: Min volvo PV544

Posted: Thu 23 Aug 2012 07:38
by 445
xthomas20056 wrote:Ellers så blir alt rødt og svart av det som er motor deler
Hvilken type lakk bruker du?
Hva gjør du av forarbeid før lakkering?

Re: Min volvo PV544

Posted: Thu 23 Aug 2012 12:29
by xthomas20056
445 wrote:
xthomas20056 wrote:Ellers så blir alt rødt og svart av det som er motor deler
Hvilken type lakk bruker du?
Hva gjør du av forarbeid før lakkering?
Jeg bruker biltema lakk på det som skal være rødt, så bruker jeg helt vanlig svart lakk på det andre.
så blir eksosmanifolden også svart

Re: Min volvo PV544

Posted: Fri 07 Sep 2012 09:23
by xthomas20056
Da er motoren strax komplett igjenn etter lang tid

Re: Min volvo PV544

Posted: Fri 07 Sep 2012 09:52
by 445
Håper du har tatt en del bilder av arbeidet, og at du deler dem med oss.

Re: Min volvo PV544

Posted: Fri 07 Sep 2012 10:11
by Torbo2
Det var da ikke så lang tid! Har vel erfaring for både grubling og ventetid på deler. Så da blir nok "pipa en annen lyd"?
Så får vi avvente ny youtubevideo? - med gromlyd...

Re: Min volvo PV544

Posted: Fri 07 Sep 2012 11:03
by xthomas20056
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Disse bildene er fra før jeg vasket motoren og lakkerte.
Skal ta mere bilder når jeg skal ut i garasjen om ikke så lenge