"Blåmann skal ha ny lakk"
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Ingen grunn til å dvele ved hver arbeidsoperasjon, når alt er klart. Har en en plan på tingenes rekkefølge i monteringen, glemmer en færre ting og sånn sett går det relativt raskt fremover selv om formen ikke har vært helt på topp i dag. Gjelder å ikke jobbe alle steder samtidig også. Det tar mye tid. Men nå er det køya for denne karen...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Denne sommeren har ihvertfall lært meg at stagene til gassoverføringen på disse gamle bilene (PVn har et stag som er festet i motoren) har en svakhet i overføringen mellom det staget som går fra pedalen til det som går på tvers bak motoren. På PVn var dette nesten tvers av og det var ikke mulig å se før jeg demonterte det.
Ellers er clutchoverføringsarmene et problemområde. Her er det små anleggsflater slik at stag og armer sliter seg ned i hverandre. Ble mye sveising av disse overføringene i sommer, så ikke glem å smøre. På B18 er det noen forbedringer med plastforinger, men disse kan ryke da de blir gamle og sprø. På den ene bilen jeg reparerte i sommer ble det oppdaget at det bare var fragmenter igjen av begge foringene. De kunne ha falt ut når som helst, og da ville det ikke vært mulig å clutche ut..
Ellers er clutchoverføringsarmene et problemområde. Her er det små anleggsflater slik at stag og armer sliter seg ned i hverandre. Ble mye sveising av disse overføringene i sommer, så ikke glem å smøre. På B18 er det noen forbedringer med plastforinger, men disse kan ryke da de blir gamle og sprø. På den ene bilen jeg reparerte i sommer ble det oppdaget at det bare var fragmenter igjen av begge foringene. De kunne ha falt ut når som helst, og da ville det ikke vært mulig å clutche ut..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Første kjøretur i dag til jobb. Alt virket som det skulle foruten litt lav tomgang, smålugging og det faktum at speedometerdrevet på wiren har tatt kvelden.
Jeg satte nemlig inn Duett girkassen da den var mye mindre slitt enn den i PVn. Det jeg ikke tenkte på var at drevet til speedometeret i duettkassa hadde en annen utveksling enn den i PV kassa. Drivlinjen har samme utveksling, men hjuldiameteren på Duetten er vesentlig større enn på PVn. Eller at girkassen kommer fra en annen Duett med annen utveksling i girkassen. Problemet er at disse drevene nå ikke er å få tak i lenger. Jeg byttet nå drevet i kassa tilbake til PV drevet som er litt grovere i tanningen, og som det gamle drevet har gått mot, men det viser seg at det har vært for skadet til å fungere. Tror det jeg hadde hadde 17 eller 18 tenner. (Brunt drev). M30 og 40 kassene har motsatt skjæring av tennene så det fungerer ikke.
Ingen som har et H1-6, M4 drev til speedometerwiren på lager?
Jeg satte nemlig inn Duett girkassen da den var mye mindre slitt enn den i PVn. Det jeg ikke tenkte på var at drevet til speedometeret i duettkassa hadde en annen utveksling enn den i PV kassa. Drivlinjen har samme utveksling, men hjuldiameteren på Duetten er vesentlig større enn på PVn. Eller at girkassen kommer fra en annen Duett med annen utveksling i girkassen. Problemet er at disse drevene nå ikke er å få tak i lenger. Jeg byttet nå drevet i kassa tilbake til PV drevet som er litt grovere i tanningen, og som det gamle drevet har gått mot, men det viser seg at det har vært for skadet til å fungere. Tror det jeg hadde hadde 17 eller 18 tenner. (Brunt drev). M30 og 40 kassene har motsatt skjæring av tennene så det fungerer ikke.
Ingen som har et H1-6, M4 drev til speedometerwiren på lager?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Du liker jo lav tomgang! Synes du ofte ligger på ca 600, og jeg liker meg best på 8-900Reodor57 wrote:Alt virket som det skulle foruten litt lav tomgang
Kanskje du kan legge ut et bilde av det aktuelle drevet?Reodor57 wrote:Ingen som har et H1-6, M4 drev til speedometerwiren på lager?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Drevet ble funnet på vestlandet . De fleste forhandlerne av Volvo deler verden over gikk tomme for dette drevet i 2013-2014... Skal ta bilde av det når det kommer. Det gamle er ikke veldig presentabel...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Da ønsker jeg at drevet skal dokumenteres grundig.Reodor57 wrote:De fleste forhandlerne av Volvo deler verden over gikk tomme for dette drevet i 2013-2014... Skal ta bilde av det når det kommer. Det gamle er ikke veldig presentabel...
Den Svenske Volvo PV Klubben er flinke på å få satt utgåtte deler i produksjon igjen.
Vi kan oppfordre dem til å gjøre det med dette drevet også.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Tenkte på det samme. Trenger jo bare plastdelen egentlig da det lar seg presse av akselen. Akselen har vridde splines utvendig som skjærer seg inn i plasten. Kan lage nye i det man kalte for nylon. I dag heter vel det polyuretan, eller kort "poly" som i polyforinger.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Har du fått drevet? Du snakket om noen bilder.....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Drevet mottatt, men ikke fått montert det ennå. En del på reise i jobb om dagen og har ferdigstillt en annen bil som jeg har brukt sommeren på ånsamle deler. Ikke hver dag det kommer inn en 544 med 2,2liters motor, automat og skivebremser. Ikke lett å få tak i spesialdeler, så den har okupert løftebukker en tid... Men, nå er det straks tid for bilder og montering..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Hvordan går det med bilde av drevet?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Ja det var den ja..
[atta chment=1]IMG_20171122_085820.jpg[/attachment]
[atta chment=1]IMG_20171122_085820.jpg[/attachment]
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
18 tenner?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Jepp. Passer PV ikke Duettkasse. Annen dreving på Duett
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Kan du fortelle meg forskjell på en girkasse til PV og til Duett?Reodor57 wrote:Jepp. Passer PV ikke Duettkasse. Annen dreving på Duett
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Det er kun spiraldrevet til speedometeret som er forskjellig. På min Duett var H6 kassa rød, mens på PVn vår samme kasse grønn. Vet ikke om det er forskjellen. Begge kassene så ikke ut til å være lakkert om.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").