Re: Erfaringer med Ctek XC800 lader?
Posted: Fri 26 Aug 2011 18:09
Vipper du av en batteriklemme og setter du en prøvelampe mellom pol og polsko skal den ikke lyse. Det skal ikke går noe strøm der, kun milliampere til radio, hvilestørm til stereoanlegg - også milliampere..
Strøm over 0,01 ampere er for mye tror jeg....
I tillegg til det som er nevnt over er det kanskje en ide å sette inn en bryter (skjult tyveriskiring) under dashbordet som stømtilførselen går innom før fordeleren?
Ellers har jeg anskaffet meg tre slike til to av bilene mine.. (den ene har to batterier og derved to strømkuttere).
Det er kanskje ikke noen god forklaring på at Ctek-laderen ikke klarer å vedlikeholde batteriet, men man må jo ta et skritt om gangen...
Mulig at den ikke trivs med strømforbrukere innkoplet?
En gammeldags god lader av billigste slaget ville guffa på uansett.....
Tillegg - OBS: Om det står strøm på fordeleren, kan motoren tenne faktisk også starte, om forholdene er til stede, og om du av en eller annen grunn skulle finne på å snurre motoren rundt med håndkraft. Og gjør du det med hendene på vifta kan en eller to hender følge med rundt og lage noen stygge merker i hendene i heldigste fall ...
Skremte jeg deg nå?
Det er ikke mange årene siden jeg rota nedi motorrommet på en Renault 18 jeg hadde og skulle finstille tenningen med en rar stiftepakke. Etter å ha montert sammen så skulle jeg sjekken tenningshøyden med prøvelampe og kom til å vri rundt motoren over øvre dødpunkt på syl 2.
Så tente gutten (motoren) og gikk på tomgang uten at jeg hadde vært i nærheten av start på nøkkelen ...
Heldigvis hadde jeg elektrisk kjølevifte på motoren...
Samme med gamle båtmotorer, det var bare å vippen motoren til topp på tenning og så gikk den ...
På min gamle Renault 4 på 70-tallet kunne jeg starte den med sveiv. Ses når motoren var varm, var det bare å rotere motoren litt så gikk den ...
Husker ikke om jeg hadde bruk for sveiva, men det var jo morosamt å gjøre det av og til, ikke minst for å få de som sto rundt til å klø seg litt i hodet ...
Strøm over 0,01 ampere er for mye tror jeg....
I tillegg til det som er nevnt over er det kanskje en ide å sette inn en bryter (skjult tyveriskiring) under dashbordet som stømtilførselen går innom før fordeleren?
Ellers har jeg anskaffet meg tre slike til to av bilene mine.. (den ene har to batterier og derved to strømkuttere).
Det er kanskje ikke noen god forklaring på at Ctek-laderen ikke klarer å vedlikeholde batteriet, men man må jo ta et skritt om gangen...
Mulig at den ikke trivs med strømforbrukere innkoplet?
En gammeldags god lader av billigste slaget ville guffa på uansett.....
Tillegg - OBS: Om det står strøm på fordeleren, kan motoren tenne faktisk også starte, om forholdene er til stede, og om du av en eller annen grunn skulle finne på å snurre motoren rundt med håndkraft. Og gjør du det med hendene på vifta kan en eller to hender følge med rundt og lage noen stygge merker i hendene i heldigste fall ...
Skremte jeg deg nå?
Det er ikke mange årene siden jeg rota nedi motorrommet på en Renault 18 jeg hadde og skulle finstille tenningen med en rar stiftepakke. Etter å ha montert sammen så skulle jeg sjekken tenningshøyden med prøvelampe og kom til å vri rundt motoren over øvre dødpunkt på syl 2.
Så tente gutten (motoren) og gikk på tomgang uten at jeg hadde vært i nærheten av start på nøkkelen ...
Heldigvis hadde jeg elektrisk kjølevifte på motoren...
Samme med gamle båtmotorer, det var bare å vippen motoren til topp på tenning og så gikk den ...
På min gamle Renault 4 på 70-tallet kunne jeg starte den med sveiv. Ses når motoren var varm, var det bare å rotere motoren litt så gikk den ...
Husker ikke om jeg hadde bruk for sveiva, men det var jo morosamt å gjøre det av og til, ikke minst for å få de som sto rundt til å klø seg litt i hodet ...