Dette rimer... Den halve millimeteren i forskjell kan være en grei gevinst, men jeg ville nok valgt litt til, da makseffekten ikke er viktig på denne motoren.... Og det vil mye ekstra effekt uansett på grunn av stor løftehøyde på vetilene. Bedre enn på B16 B....hlyshaug wrote:Jeg tillater meg å gjengi svaret fra RS motor, men må medgi at dette går en smule over hodet på meg (godt å ikke være utlært )
Sitat:
1: Har du sjekket hvor mye feil ev den B kammen blir stående i forhold til tider den er slipt for?
2: Sett in veiv og kam inkl løftere på sylinder 1. monter dette med et sett gamle lager, så slipper du og ripe opp de nye.
3: Monter inns og ex ventil på syl 1 med noen myke fjærer feks fra vippearmene på B 20 samt lås og retainere.
4: Juster riktig ventilklaring på inns og ex ventil.
5: Turn motor tilbake så innsug ventilen ikke åpner, mål så hvor langt det er fra retainer og ned til et fast punkt på toppen/ må gjøres med måleur ev digit skyvelære.
6: Turn motor i riktig rettning til den er på nøyaktig TDC, sjekk da hvor mye inns ventil er åpen, og nullstill ev skyvelære og mål på ex ventil og null still skyvelære.... fortsett og turne motor i samme rettning til ex vent er lukket. og mål da på nytt på ex ventil.
7: Differansen skal da være ca 0,4 -0, 5 som innsug ventil er mere åpen /v TDC, hvis dette ikke stemmer må du finne ut feilmargin i anntall grader på veiv, deretter kan vi lage en kile til deg.
8: Hvis inns eksempelvis er 2mm åpen@TDC/ skal ex være ca 1,5 mm åpen.
Sitat slutt...
Det er litt tidlig i prosessen for å måle ut kammen i millimeter åpning på ventilene, da topplokket er av.
Men det vi/du kan gjøre er å måle grader differanse før og etter Ø.D. (øvre dødpunkt) på inn- og eksosventil.
Først og fremst sjekke at det stemmer med spesifikasjoenene som RS er inne på.
Sa kan vel RS bestemme kile ut fra det, men også ut fra hvor du hlyshaug vil ha makseffekten? F.eks. på ca. 5200-5400 o/min.
Skal kke gjette for mye her, men jeg vil anta at ca. 3 grader puss på innsugsventil og det samme på eksos kan være bra...?
Det er ikke noen rå forskyvning, men det vil nok bli merkbart.... Og fine saker i bakker....
RS kan vel si mer om dette, som driver med det... Kanskje han foreslår mer, kanskje fem grader, da det er god plass mellom ventiler og stempler på denne motoren. Men det må uansett sjekkes med modellkitt/karosserikitt...
Dette har ikke noe gjøre med kammens durasjon eller forandring av løftehøyde o.s.v. å gjøre...
Så derfor gjelder ikke kurvene rett over her....
Så tilbake til kilen, så er dette et supertriks som ikke er så lett å forstå uten å ha drevet med slikt....
Det bør heller ikke sammenblandes med forgaservarianter og annet, men det kan være bra finpuss på toppen om man vil gå videre.
Så skal dette forklares i dybden, så må grunnprisnippene for kamprofiler være på plass.
Dette virker uansett! Men det er ikke derved sagt at alle vil ha eller trenger en slik løsning?
Som sagt er dise tingene mindre elelr ikke viktig med standard kam....
Jeg er en av de som vil ha mer i den nedre registret, da jeg er lei av å jage på turtall, og konkurrerende skrytetall fra fabrikken...
Jeg kunne fortalt om andre fordeler her, minst tre, men det vl jeg ikke gå inn på her, da det vil kreve for mange lange forklaringer. Og det som er forkalrt hittil er ille vanskelig nok og kanskje alftort "sært" i et forum..
men det er bare å hopper over om det ikke passer...