Page 3 of 9

Re: Min volvo PV544

Posted: Sun 05 Aug 2012 16:47
by hlyshaug
Kanskje noen tips til demontering her: viewtopic.php?f=4&t=783&start=180

Re: Min volvo PV544

Posted: Sun 05 Aug 2012 19:16
by jangu1@hotmail.com
Tror tempraturen på manifolden blir ca 500 grader. Jeg mener og ha hørt det en gang. :D

Re: Min volvo PV544

Posted: Sun 05 Aug 2012 19:27
by xthomas20056
jeg kommer uansett til og kjøpe denne http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... cts_id=213 lakken.

Re: Min volvo PV544

Posted: Sun 05 Aug 2012 19:33
by xthomas20056
Holder nå på å pusler litt med motoren
Har tatt ut radiaroten for å vaske den innvendig
Skal av med forgasseren og vaske den. Noen som har tips om hvordan jeg kan få av den siste mutteren, den har blitt rund så jeg får ikke tak på den med noen nøkkler?
Lakkere manifold svart matt. Noen som vet om det er orginalt?
Skal også av med reimskiva til veivakselen, Noen som har en helt enkelt grep om hvordan jeg kan få den av uten mye strev og bannskap?
Så blir det kansje planing av topp og bytte toppakkning i samma slengen.
Så skal jeg bytte simmringer på veivakselen samtidig.
Skal også bytte pakkningen på bunnpannen.

Bilder av jobben blir tatt selvfølgelig :D

Re: Min volvo PV544

Posted: Mon 06 Aug 2012 10:04
by Torbo2
xthomas20056 wrote:Holder nå på å pusler litt med motoren
Har tatt ut radiaroten for å vaske den innvendig
Skal av med forgasseren og vaske den. Noen som har tips om hvordan jeg kan få av den siste mutteren, den har blitt rund så jeg får ikke tak på den med noen nøkkler?
Lakkere manifold svart matt. Noen som vet om det er orginalt?
Skal også av med reimskiva til veivakselen, Noen som har en helt enkelt grep om hvordan jeg kan få den av uten mye strev og bannskap?
Så blir det kansje planing av topp og bytte toppakkning i samma slengen.
Så skal jeg bytte simmringer på veivakselen samtidig.
:D
Festemutrene til forgasseren kan løsnes med hammer og en liten meisel. Et par unkter med MIG-apparat kan også løsne.
Ellers er WiseGriptang tingen, me nher er det vel ikke plass?

Lakkere svart? Ovnsvarte er kanskje løsningen. ogiginalt er det vel kun støpejernet i seg selv som beskytter. På ettermarkedet er det svarte tror jeg?
Zinkspray holder ogs en stund..

REimskivehjulet: år du av mutteren, er det bare å vippe hjulet ut med to kraftige skrutrekkere. - jevnt ut for å unngå at det blir skjevt.

Simmering i bakkant er viktigst. Her må d kjøpe nytt deksel.. Framme er luksus, så lenge veihusventilasjonen er ok.

Re: Min volvo PV544

Posted: Thu 09 Aug 2012 10:53
by 445
xthomas20056 wrote:Noen som vet tempraturen på manifolden i vanlig driftskjøring blir?
Etter en kort tur i går var temperaturen bakerst på manifolden (mot flensen) 375 grader.
Kan måle når jeg har kjørt hjem fra jobb i dag også. Da har motoren gått relativt hardt i 15-20 min.

Re: Min volvo PV544

Posted: Thu 09 Aug 2012 15:39
by 445
445 wrote:
xthomas20056 wrote:Noen som vet tempraturen på manifolden i vanlig driftskjøring blir?
Etter en kort tur i går var temperaturen bakerst på manifolden (mot flensen) 375 grader.
Kan måle når jeg har kjørt hjem fra jobb i dag også. Da har motoren gått relativt hardt i 15-20 min.
Har foretatt ny måling som beskrevet over. Temperaturen var da på 420 grader.

Re: Min volvo PV544

Posted: Mon 13 Aug 2012 12:56
by xthomas20056
Da er toppen på motoren av
jeg venter nå på deler som jeg bestilte som jeg håper kommer idag eller i morgen

Re: Min volvo PV544

Posted: Tue 14 Aug 2012 14:00
by xthomas20056
noen som har oversikt over kor mange nm toppen skal settes fast med?
og i hvilken rekkefølge de skal settes fast?

Re: Min volvo PV544

Posted: Tue 14 Aug 2012 17:40
by Torbo2
Image Sjekk verkstedshåndbok som du kan laste ned på hovedsiden under manualer.

Bruk ikke for mye moment på gamle bolter
f.eks. 8,5
Etter en god varmkjøring med liten belastning, skal toppen ettertrekkes. Du kan evt ta en ny runde etter 200 - 400 mil.

Bruk ikke det hardeste tiltrekningsmomenten på gamle bolter, da de kan strekke seg unødig. Føler du at de gir etter, må du stoppe, da er du over strekkfatsthestgrensen og elastisiteten/spennet kan bli borte. De skal helst byttes....

B20 motor:
Image
momenter

Re: Min volvo PV544

Posted: Mon 20 Aug 2012 21:35
by xthomas20056
jeg holder nå på å vurdere å ta ut motoren nå.
skal se i morgen om det er mye jobb.
men går det ant å ta ut motoren uten å ta av gear kassa først?

Re: Min volvo PV544

Posted: Mon 20 Aug 2012 23:34
by jangu1@hotmail.com
Ja det går fint og ikke ta av girkassa først. Jeg holder på og sette i motoren. Men jeg sliter med og få motorfstene til og passe fra B16 til B18. Motoren og girkasssa henger og dingler i talja nå. Mens jeg tilpasser hullene.

Re: Min volvo PV544

Posted: Tue 21 Aug 2012 12:27
by xthomas20056
ok, trudde det var samme motor feste på alle slike motorer jeg

Re: Min volvo PV544

Posted: Tue 21 Aug 2012 22:07
by xthomas20056
ja, da er motoren ute.
har tatt av bunnpannen og der var det mye vann i olja når jeg tappet av.
i morgen blir det rengjøring av motor deler med whitesprit.
så skal jeg se om jeg får spennt opp motoren i bukk og se om det blir noe bedre stilling og jobbe med.

glemte å ta bilder når tok ut motoren :(
men skal huske å ta bilder i morgen når jeg holder på :D

Re: Min volvo PV544

Posted: Tue 21 Aug 2012 22:43
by Torbo2
Bra jobba! Tok du av panseret og annet?