Min volvo PV544
Re: Min volvo PV544
Kanskje noen tips til demontering her: viewtopic.php?f=4&t=783&start=180
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: Min volvo PV544
Tror tempraturen på manifolden blir ca 500 grader. Jeg mener og ha hørt det en gang.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
-
- Posts: 74
- Joined: Sat 23 Jun 2012 11:10
- Location: Grøa
Re: Min volvo PV544
jeg kommer uansett til og kjøpe denne http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... cts_id=213 lakken.
-
- Posts: 74
- Joined: Sat 23 Jun 2012 11:10
- Location: Grøa
Re: Min volvo PV544
Holder nå på å pusler litt med motoren
Har tatt ut radiaroten for å vaske den innvendig
Skal av med forgasseren og vaske den. Noen som har tips om hvordan jeg kan få av den siste mutteren, den har blitt rund så jeg får ikke tak på den med noen nøkkler?
Lakkere manifold svart matt. Noen som vet om det er orginalt?
Skal også av med reimskiva til veivakselen, Noen som har en helt enkelt grep om hvordan jeg kan få den av uten mye strev og bannskap?
Så blir det kansje planing av topp og bytte toppakkning i samma slengen.
Så skal jeg bytte simmringer på veivakselen samtidig.
Skal også bytte pakkningen på bunnpannen.
Bilder av jobben blir tatt selvfølgelig
Har tatt ut radiaroten for å vaske den innvendig
Skal av med forgasseren og vaske den. Noen som har tips om hvordan jeg kan få av den siste mutteren, den har blitt rund så jeg får ikke tak på den med noen nøkkler?
Lakkere manifold svart matt. Noen som vet om det er orginalt?
Skal også av med reimskiva til veivakselen, Noen som har en helt enkelt grep om hvordan jeg kan få den av uten mye strev og bannskap?
Så blir det kansje planing av topp og bytte toppakkning i samma slengen.
Så skal jeg bytte simmringer på veivakselen samtidig.
Skal også bytte pakkningen på bunnpannen.
Bilder av jobben blir tatt selvfølgelig
Re: Min volvo PV544
Festemutrene til forgasseren kan løsnes med hammer og en liten meisel. Et par unkter med MIG-apparat kan også løsne.xthomas20056 wrote:Holder nå på å pusler litt med motoren
Har tatt ut radiaroten for å vaske den innvendig
Skal av med forgasseren og vaske den. Noen som har tips om hvordan jeg kan få av den siste mutteren, den har blitt rund så jeg får ikke tak på den med noen nøkkler?
Lakkere manifold svart matt. Noen som vet om det er orginalt?
Skal også av med reimskiva til veivakselen, Noen som har en helt enkelt grep om hvordan jeg kan få den av uten mye strev og bannskap?
Så blir det kansje planing av topp og bytte toppakkning i samma slengen.
Så skal jeg bytte simmringer på veivakselen samtidig.
Ellers er WiseGriptang tingen, me nher er det vel ikke plass?
Lakkere svart? Ovnsvarte er kanskje løsningen. ogiginalt er det vel kun støpejernet i seg selv som beskytter. På ettermarkedet er det svarte tror jeg?
Zinkspray holder ogs en stund..
REimskivehjulet: år du av mutteren, er det bare å vippe hjulet ut med to kraftige skrutrekkere. - jevnt ut for å unngå at det blir skjevt.
Simmering i bakkant er viktigst. Her må d kjøpe nytt deksel.. Framme er luksus, så lenge veihusventilasjonen er ok.
Re: Min volvo PV544
Etter en kort tur i går var temperaturen bakerst på manifolden (mot flensen) 375 grader.xthomas20056 wrote:Noen som vet tempraturen på manifolden i vanlig driftskjøring blir?
Kan måle når jeg har kjørt hjem fra jobb i dag også. Da har motoren gått relativt hardt i 15-20 min.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Min volvo PV544
Har foretatt ny måling som beskrevet over. Temperaturen var da på 420 grader.445 wrote:Etter en kort tur i går var temperaturen bakerst på manifolden (mot flensen) 375 grader.xthomas20056 wrote:Noen som vet tempraturen på manifolden i vanlig driftskjøring blir?
Kan måle når jeg har kjørt hjem fra jobb i dag også. Da har motoren gått relativt hardt i 15-20 min.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
-
- Posts: 74
- Joined: Sat 23 Jun 2012 11:10
- Location: Grøa
Re: Min volvo PV544
Da er toppen på motoren av
jeg venter nå på deler som jeg bestilte som jeg håper kommer idag eller i morgen
jeg venter nå på deler som jeg bestilte som jeg håper kommer idag eller i morgen
-
- Posts: 74
- Joined: Sat 23 Jun 2012 11:10
- Location: Grøa
Re: Min volvo PV544
noen som har oversikt over kor mange nm toppen skal settes fast med?
og i hvilken rekkefølge de skal settes fast?
og i hvilken rekkefølge de skal settes fast?
Re: Min volvo PV544
Sjekk verkstedshåndbok som du kan laste ned på hovedsiden under manualer.
Bruk ikke for mye moment på gamle bolter
f.eks. 8,5
Etter en god varmkjøring med liten belastning, skal toppen ettertrekkes. Du kan evt ta en ny runde etter 200 - 400 mil.
Bruk ikke det hardeste tiltrekningsmomenten på gamle bolter, da de kan strekke seg unødig. Føler du at de gir etter, må du stoppe, da er du over strekkfatsthestgrensen og elastisiteten/spennet kan bli borte. De skal helst byttes....
B20 motor:
momenter
Bruk ikke for mye moment på gamle bolter
f.eks. 8,5
Etter en god varmkjøring med liten belastning, skal toppen ettertrekkes. Du kan evt ta en ny runde etter 200 - 400 mil.
Bruk ikke det hardeste tiltrekningsmomenten på gamle bolter, da de kan strekke seg unødig. Føler du at de gir etter, må du stoppe, da er du over strekkfatsthestgrensen og elastisiteten/spennet kan bli borte. De skal helst byttes....
B20 motor:
momenter
-
- Posts: 74
- Joined: Sat 23 Jun 2012 11:10
- Location: Grøa
Re: Min volvo PV544
jeg holder nå på å vurdere å ta ut motoren nå.
skal se i morgen om det er mye jobb.
men går det ant å ta ut motoren uten å ta av gear kassa først?
skal se i morgen om det er mye jobb.
men går det ant å ta ut motoren uten å ta av gear kassa først?
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: Min volvo PV544
Ja det går fint og ikke ta av girkassa først. Jeg holder på og sette i motoren. Men jeg sliter med og få motorfstene til og passe fra B16 til B18. Motoren og girkasssa henger og dingler i talja nå. Mens jeg tilpasser hullene.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
-
- Posts: 74
- Joined: Sat 23 Jun 2012 11:10
- Location: Grøa
Re: Min volvo PV544
ok, trudde det var samme motor feste på alle slike motorer jeg
-
- Posts: 74
- Joined: Sat 23 Jun 2012 11:10
- Location: Grøa
Re: Min volvo PV544
ja, da er motoren ute.
har tatt av bunnpannen og der var det mye vann i olja når jeg tappet av.
i morgen blir det rengjøring av motor deler med whitesprit.
så skal jeg se om jeg får spennt opp motoren i bukk og se om det blir noe bedre stilling og jobbe med.
glemte å ta bilder når tok ut motoren
men skal huske å ta bilder i morgen når jeg holder på
har tatt av bunnpannen og der var det mye vann i olja når jeg tappet av.
i morgen blir det rengjøring av motor deler med whitesprit.
så skal jeg se om jeg får spennt opp motoren i bukk og se om det blir noe bedre stilling og jobbe med.
glemte å ta bilder når tok ut motoren
men skal huske å ta bilder i morgen når jeg holder på
Re: Min volvo PV544
Bra jobba! Tok du av panseret og annet?