Så kom gutten ut i sola, og i medvind...
Prøvde å polere litt på sjermene, både med Turtle Vax Nano og Biltemas Metalic voks.
Det var det jeg hadde for hånd.
Turtelen var ikke særlig samarbeidsvillig, og virket vanndig og den perlet seg som om det skulle være feil kjemi. Jeg ristet boksen godt til ingen nytte. Voksen prella bare utenpå og hadde lite nytte følte jeg. Prøvde også på noen flekker, man den fløyt bare utenpå og fikk liksom ikke kontakt med lakken!?
Så stoppet jeg å bruke den, i redsel for at det er silikon eller andre lugubre stofffer i den. jeg vil ikke risikere skjolder, som jeg fikk en gang på 80-tallet hvor jeg skulel prøve et nytt produkt. Det inneholdt silikon og panseret mitt ble ikke brafør etter fem år og ti poleringen og diverse rubbinger..
Så hvis noen vil ha Turtle-boksen gratis så vær så god, ellers går den i søpla... Det er 90 % igjen av den...
Kanksje noen flinke polerere kan få noe ut av den?
Nå har jeg prøvd to produkter av det merket med uheldig resultat, og jeg vil helst ikke ha importøren på besøk igjen for å rette opp skader...
Jeg la inn noen følere om det merket på VW bussforumet, og da fikk jeg bekreftet diverse negativt om Turtleprodukter som jeg ikke tør å fortelle om her, da jeg har kranglet nok med importøren, og blitt fortalt hvor gammel og dårlig lakk jeg har på VW Camperen, dårlig vedlikehold osv... Det burde han nok ikke ha sagt!
Det ble rast avkreftet, og representanten la seg langflat og var helt stille i to timer til han ble ferdig med å polere bilen min…
Biltemas voks var fyldig og fløyt fint utover og det kom fram en fin overflate etter at voksen hadde blitt gnidd litt inn i overflaten. Kanskje hakket bedre enn Biltemas vanlige poleringsvoks? Den fungerer også bra... Så det stemmer med en test i et noksk motortidskrift for få år siden..
Det ble en superfinish:
Det virket som den var av den gammeldagse typen som gikk inn i lakken og derved gir lengre beskyttelse.
Det med metallic er jo bare noen salgsgreier, tror jeg. Så jeg har ingen bekymringer med på bruke den på vanlig lakk.
Metallik lakk er jo også lakk, bare at det ytteste skiktet er klarlakk, men med samme kjemi som den akryllakken jeg har tror jeg.
Dessuten renset den bedre på de stedene hvor det var rester av antirustbehandling (flekker)...
En erfaring rikere.
Emblemene bak ble festet med Hagmans kraosserikitt, trolig det samme du 445 snakker om. I tillegg brukte jeg litt kontaktlim på noen punkter bak emblemene, så de skulle sitte godt...
Kamera: Pentax Optio I-10, nesten på høyde med Ixus...