Eiriks PV 60-modell
Re: Eiriks PV 60-modell
Det ville vært en drøm! jeg (pirken) vil jo ikke ha en rustflekk der som virker like uheldig som kobber (i spenningsrekka) for å danne ny rust!
Da nå ser jeg ser jeg åssen de ser ut i morgen etter tre omganger med Ferrobet! I alle fall er det lite som skal til ekstra, da de etter mine øynde ser ganske blanke ut, men det er trolig noen porer som kanskje ikke Ferrobeten kan klare å spise opp?
Så vidt jeg har registrert er du nøye på ting du også, og så ser du bedre enn meg! Og uten briller... Hmm hmmm, det kan vel ikke være alderen min vel?
Svaret mitt er nei, uansett hva du seier til det!
Tilelgg: Mellom støfangerfestene og støfangeren skal jeg legge sinkskiver imellom!
(måtte bare si de mens jeg husket på det, selv om noen kunne mistenke meg for å gjøre det)...
Da nå ser jeg ser jeg åssen de ser ut i morgen etter tre omganger med Ferrobet! I alle fall er det lite som skal til ekstra, da de etter mine øynde ser ganske blanke ut, men det er trolig noen porer som kanskje ikke Ferrobeten kan klare å spise opp?
Så vidt jeg har registrert er du nøye på ting du også, og så ser du bedre enn meg! Og uten briller... Hmm hmmm, det kan vel ikke være alderen min vel?
Svaret mitt er nei, uansett hva du seier til det!
Tilelgg: Mellom støfangerfestene og støfangeren skal jeg legge sinkskiver imellom!
(måtte bare si de mens jeg husket på det, selv om noen kunne mistenke meg for å gjøre det)...
Når bilen er godt polert sitter ikke møkka særlig fast, men man må fram med svampen og flere lete bevegelser! Høytrykkspyler alene fngerer dårlig, elelr rettere sagt så blir det et grått belegg, som du er inne på!445 wrote:Hvordan får du bilene rene da?Torbo2 wrote:Appropo vask: Jeg vasker bilene nesten aldri med såpe, sterke avfettingsmidler osv. på karosseriet! Det tar voksen!
Synes det blir igjen et grått lag, selv om bilen er ganske ny-vokset.
Av og til bruker jeg såpe med voks, som ikke tørrer ut lakken som de sterke løsemidlene noen bruker!
Hvor mye den lille voksbehandlingen hjelper er vel et stort spørsmål, men det virker som at den erstatter noe av det tapte.. Ikke teipte altså...
Det er folk i NRK som sier: "Evig eies det teipte".... Og de tar vare på alt, også ubetalte regninger!
"Evig eies kun det lånte", er hva jeg har hørt 
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Og det lånte er det mest etterspurte! - Når man vil ha det tilbake igjen!
I vaskehallen på jobben så har vi en såpepålegger og høyttrykksspyler.Torbo2 wrote:Når bilen er godt polert sitter ikke møkka særlig fast, men man må fram med svampen og flere lete bevegelser! Høytrykkspyler alene fngerer dårlig, elelr rettere sagt så blir det et grått belegg, som du er inne på!
Av og til bruker jeg såpe med voks, som ikke tørrer ut lakken som de sterke løsemidlene noen bruker!
Rengjøringsmidlet er både til bilvask og til motorvask.
Da er det jo ikke noe rart at jeg synes at selv en nyvokset bil fort blir matt.
Blir nesten matt av å tenke på det...
Jeg må begynne å ha med egen såpe, som er av en mildere type.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Jeg har litt info fra en som kjenner vaskekjemi (godt kurset i den slags pluss innen annen gift-kjemi) og han kunne fortelle at han hadde forkastet mange produkter/vaskemidler eller avfettingsprodukter til en vaskehall han har ansvar for, som var altfor strerke!
Ved et frosøk ble bilen hans skikkelig matt!
Det tolker jeg som at det kan være mye rart ute på markedet!
Det er en av grunnene til at jeg vasker med bøtte og svamp og egen såpe, for tden fra Bt. Men helst bare med vann..!
Ved et frosøk ble bilen hans skikkelig matt!
Det tolker jeg som at det kan være mye rart ute på markedet!
Det er en av grunnene til at jeg vasker med bøtte og svamp og egen såpe, for tden fra Bt. Men helst bare med vann..!
Så dukket det opp et tilbud om å låne sandblåser og så tok jeg litt over så langt jeg kunne se. Og så tok 445 et siste strøk og så ble hornet sånn innvendig:Torbo2 wrote:Før jeg grunner og beskytter videre, måtte det jo gjøres rent for smårust. Her brukte jeg roterende fres, og siden deng gjorde jobben gikk jeg ikke videre med stein. Så fikk de litt Ferrobet på innsiden. Så blir det stålbørste og så sinkgrunning og fett ….
Så rent så rent porene med rustprikker ble borte eller rettere sagt uten rustprikker...
På nææært hold. Nå tenker jeg sinkgrunningen får rolige dager med det er en god følelse å få fjernet rust og få små bekymringer for ny rust.
noen sinkbrikker kommer nok også på plass...
DEt andre hornet trengte bare en liten finpuss!
Sikkert bare en innbilling, men jeg synes det bli færre riper om det er såpe i vannet. Kan ikke gi noen kjemisk forklaring, kun et inntrykk.Torbo2 wrote:Det er en av grunnene til at jeg vasker med bøtte og svamp og egen såpe, for tden fra Bt. Men helst bare med vann..!
Morsomt å se nærbilde. Resultatet ble jo helt fint.Torbo2 wrote:På nææært hold. Nå tenker jeg sinkgrunningen får rolige dager med det er en god følelse å få fjernet rust og få små bekymringer for ny rust. noen sinkbrikker kommer nok også på plass...
DEt andre hornet trengte bare en liten finpuss!
Dette står det repekt av 445. Jeg vil anta at du ser bedre enn mer, men jeg bruker kameraet til å se med, så moderne som jeg er, og her var det ingenting å avsløre! Merkelig, skulle tro du var like pirkete som meg?
Men det ene drar det andre med seg, og så måtte hornene av, siden grillen var av. Der blir det vel roterende oppspisbar rundell og slipe ned, og ikke lur meg til å ta den i foniklingsbøtta, da kommer jeg ikke videre! Må jo snart gjøre det jeg skulle gjøre!
Men det ene drar det andre med seg, og så måtte hornene av, siden grillen var av. Der blir det vel roterende oppspisbar rundell og slipe ned, og ikke lur meg til å ta den i foniklingsbøtta, da kommer jeg ikke videre! Må jo snart gjøre det jeg skulle gjøre!
Hyggelig at du tror det. Vær så snill å ikke spør hlyshaug om dette. Med 43 års vennskap kan det jo tenkes at han kan komme på episoder som kan forringe dette inntrykket.Torbo2 wrote:Merkelig, skulle tro du var like pirkete som meg?
Forøvrig har jeg nok blitt mer pirkete etter at jeg ble kjent med deg.
Jeg er ikke like flink å holde orden på verktøyet som deg, men nå er jeg inspirert av ditt system på laboratoriet! Tenker at man kan spare tid på å slippe å lete etter verktøy. Så i morgen blir det en tur til Biltema for å handle inn verktøytavler og opphengskroker, da jeg er lei av å grave i verktøykasser, som jeg ikke klarer å holde ajour. Større ting kan jo henge på veggen!?
Riktig verktøy?
Så forresten to av de rikitge platesakene i kveld til en rimelig pris. Sakser som klipper igjennom karosseriplater uten å lage bulker på platene. De pleier å koste over 500-600 kroner.
Disse kostet ca. 160 kroner... - høyre- og venstre-utgaver... Kanskje de holder til mindre bruk? Litt for svaker til tykke plater, men opp til en/0,9 mm går vel?
link: http://www.sloyd-detaljer.no/product.as ... deptid=108
Litt annet der også, om noen skulle få fritidsproblemer...?
Riktig verktøy?
Så forresten to av de rikitge platesakene i kveld til en rimelig pris. Sakser som klipper igjennom karosseriplater uten å lage bulker på platene. De pleier å koste over 500-600 kroner.
Disse kostet ca. 160 kroner... - høyre- og venstre-utgaver... Kanskje de holder til mindre bruk? Litt for svaker til tykke plater, men opp til en/0,9 mm går vel?
link: http://www.sloyd-detaljer.no/product.as ... deptid=108
Litt annet der også, om noen skulle få fritidsproblemer...?
Hvordan gikk det på Biltema? Fikk du tavlene?Torbo2 wrote:Så i morgen blir det en tur til Biltema for å handle inn verktøytavler og opphengskroker, da jeg er lei av å grave i verktøykasser, som jeg ikke klarer å holde ajour. Større ting kan jo henge på veggen!?
Har du startet monteringen?
Bilder?
Fikk tak i fin tavle i går med mange kroker og div. Sjekket ikke priser på alt, bare slengte det jeg ville ha i kurven og da jeg kom til kassa ble det over 800 kroner!
Men det er det nok vedt!
I dag ble det fotosafari på Bogstad, kaffe og kake på Bogstad gård og masse mosjon, så da ble det ikke gjort noe i garasjen..
Måtte jo ut i sola og det gjorde godt på kropp og sjel! Fint lys var det også, men det manglet bare et element, men det kan bli til våren...

Men det er det nok vedt!
I dag ble det fotosafari på Bogstad, kaffe og kake på Bogstad gård og masse mosjon, så da ble det ikke gjort noe i garasjen..
Måtte jo ut i sola og det gjorde godt på kropp og sjel! Fint lys var det også, men det manglet bare et element, men det kan bli til våren...

Da kom tavla opp på veggen, men vil nok bruke litt tid på logistikken på tavla.?
- Litt "sjakkspill" med på finne riktig plassering på alle de fine holderne, har flyttet to alelrede og kjøpt flere deler som skal på, men så ble det litt kaldt på fingre og føtter så da måtte jeg inn. Kuldegradene har forandrest seg de siste årene tror jeg. Før var de ikke like plagsomme...
Er det saltet som legger seg rundt skoene og suger fuktighet? Salt sammen med snø senker jo temperaturen vesentlig!
Trikset før "fryseboksen"...
Noe hunder uten vintersko misliker dette så lite at den nesten ikke er nedpå med med mer enn to til tre labber, eller holder en og en fot i lufta..?
Så jeg tenker - det er jo alltid noen som har det (og er) verre enn oss! Om det er en trøst? Feks. til dem som sitter med foten på en krakk og spiser smertestillende?
- Litt "sjakkspill" med på finne riktig plassering på alle de fine holderne, har flyttet to alelrede og kjøpt flere deler som skal på, men så ble det litt kaldt på fingre og føtter så da måtte jeg inn. Kuldegradene har forandrest seg de siste årene tror jeg. Før var de ikke like plagsomme...
Er det saltet som legger seg rundt skoene og suger fuktighet? Salt sammen med snø senker jo temperaturen vesentlig!
Trikset før "fryseboksen"...
Noe hunder uten vintersko misliker dette så lite at den nesten ikke er nedpå med med mer enn to til tre labber, eller holder en og en fot i lufta..?
Så jeg tenker - det er jo alltid noen som har det (og er) verre enn oss! Om det er en trøst? Feks. til dem som sitter med foten på en krakk og spiser smertestillende?