Eiriks PV 60-modell
Re: Eiriks PV 60-modell
Fantastisk. Er dette i prinsippet likt karosserisparkling med tinn? Dersomatte du skulle lakkert dette, kunne du lakkert direkte på tinnet, eller må ytterligere arbeidsoperasjoner til?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
TAkk for kommentar!
I prinsippet er dt dt smme. Men jeg har liten eller ingen praktisk erfaring med tinning på karosseri, men jeg har stått over en kjent læremester og observert mange ganger. Har kun latt meg imponere, der han formet tinnet med en "tresleiv" og bygget opp søkk og sprekker. Karosseikunstner!
Men han grunnet alltid alt før lakkering, men det kan jo ha sammenheng med at det var stål i overgangene og at alt skulle lakekres likevel.
Om lakken sitter godt rett på tinnet er jeg usikker på, men jeg når man kan lakkere plast og mye annet rart, er det trolig ikke noe problem. men OBS, det er forskjell på lakk!
En moderne vannbasert lakk ville jeg ikke kastet bort tid med å lakke rett på metall. De moderne "skvalperørene" jeg ha prøvd er så skjøre at det blir merker etter negler etter lang tørketid osv. og noen blir sprøe, rett og slett. Så det er vel derfor lakkererne bruker 2.k. klarlakk på toppen av de nye lakkene..
(som jeg skal holde meg langt unna i framtida)....
Før jeg lakkerte PV-en måtte jeg vaske bort lakken av moderne type på en dør før jeg turte å gå på med de rette sakene....
Og det var ikke noe jeg fant på! Både en kjent lakkbutikk og en flink lakkerer i Østfold sa det samme. At "dr..... " måtte vekk!
I prinsippet er dt dt smme. Men jeg har liten eller ingen praktisk erfaring med tinning på karosseri, men jeg har stått over en kjent læremester og observert mange ganger. Har kun latt meg imponere, der han formet tinnet med en "tresleiv" og bygget opp søkk og sprekker. Karosseikunstner!
Men han grunnet alltid alt før lakkering, men det kan jo ha sammenheng med at det var stål i overgangene og at alt skulle lakekres likevel.
Om lakken sitter godt rett på tinnet er jeg usikker på, men jeg når man kan lakkere plast og mye annet rart, er det trolig ikke noe problem. men OBS, det er forskjell på lakk!
En moderne vannbasert lakk ville jeg ikke kastet bort tid med å lakke rett på metall. De moderne "skvalperørene" jeg ha prøvd er så skjøre at det blir merker etter negler etter lang tørketid osv. og noen blir sprøe, rett og slett. Så det er vel derfor lakkererne bruker 2.k. klarlakk på toppen av de nye lakkene..
(som jeg skal holde meg langt unna i framtida)....
Før jeg lakkerte PV-en måtte jeg vaske bort lakken av moderne type på en dør før jeg turte å gå på med de rette sakene....
Og det var ikke noe jeg fant på! Både en kjent lakkbutikk og en flink lakkerer i Østfold sa det samme. At "dr..... " måtte vekk!
Last edited by Torbo2 on Sun 01 Jan 2012 16:16, edited 1 time in total.
Utrolig pent resultat!Torbo2 wrote:så det må være bra nok...?![]()
![]()
Dette må prøves!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
moro å lodde, jeg fikk min første bolt da jeg var 12 år ca... Da var det loddesyre som gjalt, men jeg oppdaget fort at underlaget måtte være rent, altså RENT! Når har jeg sagt det noen ganger..... Aceton fungerer bra som rens før man setter i gang...
Og her om dagen fant jeg ut at det selges i litervis til en grei pris.. Tror det var på BT..
Men loddevann er tingen! Da "sveiser" tinnet seg til overflaten og man slipper småbobling og gnikking av tinnet mot overflaten... - Som å bruke Zalo på fettflekker på talerkener (Jeg har ikke aksjer i Lilleborg altså), men de er så ærlige å sier at "en dråpe er nok"! De kunne nok solgt akkurat like mye ved å blande 50% vann i flaskene med oppvaskmiddel!
Mitt loddevann er i garasjen, men ... (der er det mye annet også).. Nå må jeg ta meg sammen.... Skrive på hver eneste boks og eske... Og kanskje ha en loggbok (kartotek) i garasjen? Det er vel en grunn til at kartotek er oppfunnet?
Og her om dagen fant jeg ut at det selges i litervis til en grei pris.. Tror det var på BT..
Men loddevann er tingen! Da "sveiser" tinnet seg til overflaten og man slipper småbobling og gnikking av tinnet mot overflaten... - Som å bruke Zalo på fettflekker på talerkener (Jeg har ikke aksjer i Lilleborg altså), men de er så ærlige å sier at "en dråpe er nok"! De kunne nok solgt akkurat like mye ved å blande 50% vann i flaskene med oppvaskmiddel!
Mitt loddevann er i garasjen, men ... (der er det mye annet også).. Nå må jeg ta meg sammen.... Skrive på hver eneste boks og eske... Og kanskje ha en loggbok (kartotek) i garasjen? Det er vel en grunn til at kartotek er oppfunnet?
Er loddevann å få kjøpt fortsatt?
Hva inneholder det?
Må vel være en form for syre?
Hva inneholder det?
Må vel være en form for syre?
Det er nokl litt syre i det, men bortimot miljøvennlig i forhold til før i tiden...
Tror jeg kjøpte på Bt. sist, men nåe er det lenge siden. Det er sjelden jeg lodde vansklige ting. Til ledninger o.a. er det ikke spes. heldig, da syre kan gi krypstrømmer om man ikke skyller etterpå...
Tror jeg kjøpte på Bt. sist, men nåe er det lenge siden. Det er sjelden jeg lodde vansklige ting. Til ledninger o.a. er det ikke spes. heldig, da syre kan gi krypstrømmer om man ikke skyller etterpå...
Ser ikke ut som om de har dette på Biltema.
Loddevann er forresten en sinkkloridløsning i følge et datablad jeg fant på nett.
Ikke uventet er det etsende.
Loddevann er forresten en sinkkloridløsning i følge et datablad jeg fant på nett.
Noen har vel også saltsyre i seg fortsatt, men det er ikke noen problem, så lenge man oppbevarer det trygt.445 wrote:Ser ikke ut som om de har dette på Biltema.
Würth har tror jeg, men der lønner det seg å ringe føst, da noen butikken ikke har så veldig mye på lager.
Men det firmaet på Alna som jeg ikke klarer å huske navnet på, hvor vi kjøpte justrbar brotsj har sikkert.
Var det Indudstrifokus tro? jo, det var det, fant det nå... Alf Bjerkesvei 14, men de kaller seg også TOOLs Industrifokus, for sikkerhets skyld.
Tror ikke de blir mer i fokus av den grunn....
Så kom rullegardinen på plass:
Skruene passet som om de skulle har vært der før!
Så nå kan endelig grillen komme på plass....
Og støtfangerhornet ble godkjent av "Veritas!", han kritiske naboen min. "Dette kommer til å holde i hundre år", sa han... , samtidig som ha sa at jeg måtte ha på rustbeskyttelse på baksiden!
Selvfølgelig, sa jeg. Her skal det sinkgrunnes og på med fett... - sa jeg. Det var bra, sa han, så da ble det ikek mer diskusjon rundt det...
Skruene passet som om de skulle har vært der før!
Så nå kan endelig grillen komme på plass....
Og støtfangerhornet ble godkjent av "Veritas!", han kritiske naboen min. "Dette kommer til å holde i hundre år", sa han... , samtidig som ha sa at jeg måtte ha på rustbeskyttelse på baksiden!
Selvfølgelig, sa jeg. Her skal det sinkgrunnes og på med fett... - sa jeg. Det var bra, sa han, så da ble det ikek mer diskusjon rundt det...
Sånn rent praktisk: sprayer du sinkgrunning inni støtfangerhornene, og deretter smører på fett?Torbo2 wrote: Her skal det sinkgrunnes og på med fett
Hvilken type fett?
Inni der skal det på fire lag med sinkgrunning. Siden jeg bruker spray, må jeg ha så mye for å sikre at det sitter igjen over 150 my tykkelse. På grunn av løsemidler i spraylakk krymper lakken ned til ca 20-25% av det som ble sprøyet på, så derfor mange lag...
Ut fra resultatene hittil fra labben, kan det bli vaselin eller hjullagerfett. Her trenger jeg ikke flytende vaselin, da jeg kan varme opp hornene noe og få god flyt og bedre holdbarhet, siden dette er utvendig på bilen som er utsatt for sprut fra veien, vask osv.
Appropo vask: Jeg vasker bilene nesten aldri med såpe, sterke avfettingsmidler osv. på karosseriet! Det tar voksen!
Noen ganger må man jo, men da er det jo polering som gjelder.
Det er bare å tenke seg at lakken er en mikroskopisk svamp som kan súge futighet! Så kan man velge hva man vil ha i porene, voks eller vann?
Jamfør tørr hud! Bruke man håndkrem før evt. mekking er det lettere å vaske seg ren etterpå... Noen bruker hansker, men noen ganger trenger man feelingen uten.. Måtte bare ta dette med for ordens skyld...
Ut fra resultatene hittil fra labben, kan det bli vaselin eller hjullagerfett. Her trenger jeg ikke flytende vaselin, da jeg kan varme opp hornene noe og få god flyt og bedre holdbarhet, siden dette er utvendig på bilen som er utsatt for sprut fra veien, vask osv.
Appropo vask: Jeg vasker bilene nesten aldri med såpe, sterke avfettingsmidler osv. på karosseriet! Det tar voksen!
Noen ganger må man jo, men da er det jo polering som gjelder.
Det er bare å tenke seg at lakken er en mikroskopisk svamp som kan súge futighet! Så kan man velge hva man vil ha i porene, voks eller vann?
Jamfør tørr hud! Bruke man håndkrem før evt. mekking er det lettere å vaske seg ren etterpå... Noen bruker hansker, men noen ganger trenger man feelingen uten.. Måtte bare ta dette med for ordens skyld...
Før jeg grunner og beskytter videre, måtte det jo gjøres rent for smårust. Her brukte jeg roterende fres, og siden deng gjorde jobben gikk jeg ikke videre med stein. Så fikk de litt Ferrobet på innsiden. Så blir det stålbørste og så sinkgrunning og fett ….

Og om det kommer klager fra 445, kan jo han gi meg gode sandblåseråd? Lyktebrønnene ble jo "dønn strøkne"!
Så er det med de som ser godt....
Så er det med de som ser godt....
Hvordan får du bilene rene da?Torbo2 wrote:Appropo vask: Jeg vasker bilene nesten aldri med såpe, sterke avfettingsmidler osv. på karosseriet! Det tar voksen!
Synes det blir igjen et grått lag, selv om bilen er ganske ny-vokset.
Klager kommer ikke, men du vet at det bare er å komme med smådelene til sandblåsing hvis du behøver.Torbo2 wrote:Og om det kommer klager fra 445, kan jo han gi meg gode sandblåseråd? Lyktebrønnene ble jo "dønn strøkne"!