544
Re: 544
Og mens en venter kan en gjøre småting ferdig som skal på bilen. Utrolig mange detaljer som skal på plass. Greit å ha de klare slik at det kun er å montere dem. En rekker ikke det når en står der og så blir resultatet ikke seende ut så bra som en hadde tenkt.. Tenker da på vinduer og gummilister som må tilpasses, dørtrekk som skal monteres med klips. Disse bør lakkes først så de ikke ruster. En skal ha plast mellom sidepanel og dørtrekk. Dette må tilpasses. Innmaten i døra skal på plass. Her er det detaljer som kanskje må fikses. Dørlåser som skal ha tettinger på baksiden mellom låsesylinderen og døra, samme for baklokket... Lykter som skal på plass. Har en alle pakninger, er lyktebrønnene klare til montering.. Har en alle releer og fungerer de. Ser hjulkapslene ut slik en ønsker... Her er det bare fantasien som setter begrensninger. Skal bilen kunne settes sammen på kort tid må en ha alle tingene på plass så ikke arbeidet stopper opp..
Dvs en må tenke seg rekkefølgen på prosessen ned til minste skrue og sørge for at alt er på plass i merkede bokser. Brukte en uke på å finne riktig rute tett fra Sika. En som ikke stivner. Bare å lage seg en liste for alle arbeidsprosessene om en ønsker å ha hjelp, i tillegg er de til hjelp for en selv for da slipper en å tenke flere ganger på hva som en skal gjøre når tiden er der..
Bare noen tips av erfaringer jeg har gjort meg de siste månedene, Går utrolig mye tid til å lete etter ting, men jeg surrer jo stort sett rundt alene da hehe
Hilsen Reodor
Dvs en må tenke seg rekkefølgen på prosessen ned til minste skrue og sørge for at alt er på plass i merkede bokser. Brukte en uke på å finne riktig rute tett fra Sika. En som ikke stivner. Bare å lage seg en liste for alle arbeidsprosessene om en ønsker å ha hjelp, i tillegg er de til hjelp for en selv for da slipper en å tenke flere ganger på hva som en skal gjøre når tiden er der..
Bare noen tips av erfaringer jeg har gjort meg de siste månedene, Går utrolig mye tid til å lete etter ting, men jeg surrer jo stort sett rundt alene da hehe
Hilsen Reodor
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: 544
"Bit for bit" er nok smart. Og som det sies er det mange deler som skal på plass.
Like viktig er arbeidsliste i rikitg rekkefølge.
På samme skriveblokk kan man notere opp hvor man legger ting. Høres banalt ut, men jeg og flere han nok brukt mye tid på å lete etter deler, ferdige og uferdige.
Det kan halvere tiden for prosjektet totalt.
Jeg hjelper noen nå for tiden med en Duett, og jeg tør nesten ikke fortelle hvor mye tid som går med på å lete etter ting!
Skru-/rep.tiden kan ganges med fire! Han som startet prosjektet har trukket seg ut, og delene ligger usystematisk i kroker, hyller og skap!
Nye og brukte deler må skaffes og lages. Og i mange tilfelle dukker delene opp nå vi har fått tak i andre deler og montert. Ganske frustrerende, for ikke å si irriterende!
Liste over ting som mangler er jo også smart. Så kan man handle flere ting på en gang.
Lett å snakkke her, men håper slike erfaringer kan være til hjelp? De fleste har nok "gått i dette baret"...
Man stoler på husken, men alle kan glemme! Tror jeg glemte noen i fjor? Men det har jeg glemt!
Jeg har akkurat klargjort noen stag til klutsjen, "fort gjort", vil nok noen si.
Denne gang brukte jeg messinglodd for å få lav friksjon i foringene.
Men jeg vil si at alt tar tid, også detaljer. Men blir jo også nøye med tingene man liker. Det skal jo ikke bli dårligere enn originalt!
Siden du gidder å høre på andre, vil jeg anbefale å sette opp eller rydde en hylle og legge ferdige deler på i rekke følge...
Skal prøve å huske på det selv ved neste prosjekt. Lykke til videre!
Like viktig er arbeidsliste i rikitg rekkefølge.
På samme skriveblokk kan man notere opp hvor man legger ting. Høres banalt ut, men jeg og flere han nok brukt mye tid på å lete etter deler, ferdige og uferdige.
Det kan halvere tiden for prosjektet totalt.
Jeg hjelper noen nå for tiden med en Duett, og jeg tør nesten ikke fortelle hvor mye tid som går med på å lete etter ting!
Skru-/rep.tiden kan ganges med fire! Han som startet prosjektet har trukket seg ut, og delene ligger usystematisk i kroker, hyller og skap!
Nye og brukte deler må skaffes og lages. Og i mange tilfelle dukker delene opp nå vi har fått tak i andre deler og montert. Ganske frustrerende, for ikke å si irriterende!
Liste over ting som mangler er jo også smart. Så kan man handle flere ting på en gang.
Lett å snakkke her, men håper slike erfaringer kan være til hjelp? De fleste har nok "gått i dette baret"...
Man stoler på husken, men alle kan glemme! Tror jeg glemte noen i fjor? Men det har jeg glemt!
Jeg har akkurat klargjort noen stag til klutsjen, "fort gjort", vil nok noen si.
Denne gang brukte jeg messinglodd for å få lav friksjon i foringene.
Men jeg vil si at alt tar tid, også detaljer. Men blir jo også nøye med tingene man liker. Det skal jo ikke bli dårligere enn originalt!
Siden du gidder å høre på andre, vil jeg anbefale å sette opp eller rydde en hylle og legge ferdige deler på i rekke følge...
Skal prøve å huske på det selv ved neste prosjekt. Lykke til videre!
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: 544
Takk for gode tips og råd. Jeg har faktisk gjort ferdig masse smådeler. Men noe er igjen da. Men jeg har ikke tilpasset plast til innsiden av døren og sånt enda.
Men jeg har gummien rundt dørlåsene og sånt.
Men jeg har gummien rundt dørlåsene og sånt.
Last edited by jangu1@hotmail.com on Thu 19 Feb 2015 22:27, edited 1 time in total.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: 544
Takk for gode tips og råd. Jeg har faktisk gjort ferdig masse smådeler. Men noe er igjen da. Men jeg har ikke tilpasset plast til innsiden av døren og sånt enda.
Men jeg har gummien rundt dørlåsene og sånt. Dørtrekka er ferdig satt på. Innmaten i dørene er på plass. Vindusheisene er fikset og smørt opp. Vinduer er sotet og klare. Alt av gummilister til dører og vinduer har jeg liggende de må bare tilpasses men det tenkte jeg og vente med til det skal monteres. Taktrekket er jeg ferdig med og sy. Det er ferdig tilpasset. Alt av lister inne i bilen er ferdig lakkert. Dørhåndtakene er ferdig lakkert.
Jeg setter utrolig pris på råd og tips altså. Så takk igjen.
Men jeg har gummien rundt dørlåsene og sånt. Dørtrekka er ferdig satt på. Innmaten i dørene er på plass. Vindusheisene er fikset og smørt opp. Vinduer er sotet og klare. Alt av gummilister til dører og vinduer har jeg liggende de må bare tilpasses men det tenkte jeg og vente med til det skal monteres. Taktrekket er jeg ferdig med og sy. Det er ferdig tilpasset. Alt av lister inne i bilen er ferdig lakkert. Dørhåndtakene er ferdig lakkert.
Jeg setter utrolig pris på råd og tips altså. Så takk igjen.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: 544
Da er det bare og vente på at snøen skal forsvinne så jeg kan få rullet bilen ut og blåst litt støv av den.
Også skal jeg fjerne litt støv der bilen står. For det har blitt litt av det der nå.
Jeg har noen seter som har spjæra litt i sømmene. Om jeg syr sammen det og legger litt skumgummi
under og tilpasser og syr ett setetrekk selv. Kan det bli bra og sitte på tror dere?
Dette hadde jeg tenkt og gjøre på forsetene og baksetet.
Det som jeg kommer på nå som bare er og montere når tiden er der er:
Taktrekket, dørtrekkene, hatthylla, dørhåndtak, støtfangere er ferdig lakket, vinduene er ferdig sotet. Også kommer jeg ikke på mer.
Men det er masse smådeler som er klare til og monteres. Men når den er ferdig lakkert og begynner og bli klar så må jeg få den avgårde ett
sted jeg kan stå under den og pussse og lakke undersiden for jeg har ikke rygg og skuldre til og ligge på gulvet og gjøre det.
Men det er ett problem jeg får ta etter hvert. Er det mange av dere som har bygd om til elektronisk tenning ? Og hva er deres erfaring med det?
Også skal jeg fjerne litt støv der bilen står. For det har blitt litt av det der nå.
Jeg har noen seter som har spjæra litt i sømmene. Om jeg syr sammen det og legger litt skumgummi
under og tilpasser og syr ett setetrekk selv. Kan det bli bra og sitte på tror dere?
Dette hadde jeg tenkt og gjøre på forsetene og baksetet.
Det som jeg kommer på nå som bare er og montere når tiden er der er:
Taktrekket, dørtrekkene, hatthylla, dørhåndtak, støtfangere er ferdig lakket, vinduene er ferdig sotet. Også kommer jeg ikke på mer.
Men det er masse smådeler som er klare til og monteres. Men når den er ferdig lakkert og begynner og bli klar så må jeg få den avgårde ett
sted jeg kan stå under den og pussse og lakke undersiden for jeg har ikke rygg og skuldre til og ligge på gulvet og gjøre det.
Men det er ett problem jeg får ta etter hvert. Er det mange av dere som har bygd om til elektronisk tenning ? Og hva er deres erfaring med det?
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Re: 544
Jeg har elektronisk tenning på min 445. Er godt tilfreds.jangu1@hotmail.com wrote:Er det mange av dere som har bygd om til elektronisk tenning ? Og hva er deres erfaring med det?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 544
Tiltredes! Har samme fordeler som 445, og den fungerer fint!445 wrote:Jeg har elektronisk tenning på min 445. Er godt tilfreds.jangu1@hotmail.com wrote:Er det mange av dere som har bygd om til elektronisk tenning ? Og hva er deres erfaring med det?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: 544
Det er altså mange fordeler med en slik fordeler, kanskje flere enn med mange ford-deler.hlyshaug wrote:Tiltredes! Har samme fordeler som 445, og den fungerer fint!
(Sorry!)
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 544
Bare pass på at ingen blir forfordelt, så...445 wrote:Det er altså mange fordeler med en slik fordeler, kanskje flere enn med mange ford-deler.hlyshaug wrote:Tiltredes! Har samme fordeler som 445, og den fungerer fint!
(Sorry!)
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: 544
Bare ved høye turtall når fortenningen øker....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 544
Litt motargumenter er vel også på sin plass..
På biler som f.eks går i løp fungerer ikke 123 fordeleren optimalt, så de som har forsøkt, går ofte tilbake til den originale fordeleren. På PVn har vi endelig klart å få justert fordeleren (123) nogenlunde riktig så den går greit. Om den går bedre enn da den hadde stifter vites ikke, da den fordeleren var utslitt. Hadde bygget den om til elektroniske stifter på forhånd. Den fordeleren fikk seg en liten "overhaling"(De beste delene av to fordelere) og sitter nå i Duetten med de elektroniske stiftene. Mulig den går noe roligere på tomgang med dette oppsettet enn med originalt oppsett, men det er det eneste. Originalfordeleren var temmelig møkkete inni så kan ha hatt litt å si. Tenkte å sette originalfordeleren i stand igjen og bruke denne, da den virker thightere enn den gamle. Innbiller meg at den regulerer mer riktig enn f.eks 123 tenning. 123 tenningen er ikke lett programerbar, mens originalfordeleren er satt opp med riktige fjærer i forhold til benkeforsøk av aktuell motor. Er fordeleren du har i god stand, er det bare å bruke denne. Bare husk å smøre den, også filten under rotoren. Stifter er å få kjøpt og holder rundt 20000km uten nevneverdig justering.
Mens vi er inne på fordeler, så ikke fall for fristelsen å kjøpe støydempede tenningskabler. Det kan by på MYE start trøbbel. Samme gjelder støydempede tennplugger.
På biler som f.eks går i løp fungerer ikke 123 fordeleren optimalt, så de som har forsøkt, går ofte tilbake til den originale fordeleren. På PVn har vi endelig klart å få justert fordeleren (123) nogenlunde riktig så den går greit. Om den går bedre enn da den hadde stifter vites ikke, da den fordeleren var utslitt. Hadde bygget den om til elektroniske stifter på forhånd. Den fordeleren fikk seg en liten "overhaling"(De beste delene av to fordelere) og sitter nå i Duetten med de elektroniske stiftene. Mulig den går noe roligere på tomgang med dette oppsettet enn med originalt oppsett, men det er det eneste. Originalfordeleren var temmelig møkkete inni så kan ha hatt litt å si. Tenkte å sette originalfordeleren i stand igjen og bruke denne, da den virker thightere enn den gamle. Innbiller meg at den regulerer mer riktig enn f.eks 123 tenning. 123 tenningen er ikke lett programerbar, mens originalfordeleren er satt opp med riktige fjærer i forhold til benkeforsøk av aktuell motor. Er fordeleren du har i god stand, er det bare å bruke denne. Bare husk å smøre den, også filten under rotoren. Stifter er å få kjøpt og holder rundt 20000km uten nevneverdig justering.
Mens vi er inne på fordeler, så ikke fall for fristelsen å kjøpe støydempede tenningskabler. Det kan by på MYE start trøbbel. Samme gjelder støydempede tennplugger.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: 544
Det er kjekt og vite Reodor. Takk for tipset igjen. Nå er jeg snart der at jeg kan montere eksosanlegget. Bensinrøret må jeg få tak i snart.
Det skal jo tilpasses også. Er det 8 mm kobber rør som er brukt der? Noen som husker det.
For jeg er ikke sikker på det da ikke var noe på bilen da jeg kjøpte den.
Det skal jo tilpasses også. Er det 8 mm kobber rør som er brukt der? Noen som husker det.
For jeg er ikke sikker på det da ikke var noe på bilen da jeg kjøpte den.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Re: 544
8mm kobber stemmer nok bra, om det ikke er tommer da.. Ellers er det jo også en del armert slange. Rør frem til "torpedoveggen" (Dvs ved clutchpedalen-bremsepumpa), for så å gå med armert slange til bensinpumpa. Derfra kan en velge om en skal bruke rør opp til forgasser(ne). Jeg ville nok valgt slange her for å få plass til et filter. Bare legg inn et isolert klammer der slangen passerer over motoren.
Ellers går det fint å legge på litt skumgummi og legge trekk over dette på setene.
God helg.
Ellers går det fint å legge på litt skumgummi og legge trekk over dette på setene.
God helg.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: 544
Jeg vet ikke helt hva jeg skulle gjort uten dere her inne. Takker for tips igjen jeg. Det er verdt hver eneste krone og være medlem i denne klubben.
Jeg tror jeg drar av det som er mest løst av det gamle stoffet til setene og limer fast resten av det løse. Også limer jeg fast skumgummien jeg bruker
så den blir sittende der. Så tar jeg trekket på utsiden der igjen. Eller jeg kan ta ett annet stoff på utsiden av skumgummien. Også det oransje stoffet jeg skal
på utsiden der. Noe som ikke har med volvo og gjøre men jeg trenger ett tips.
Jeg har en passat 2000 mod. som jeg skal skifte skiver og klosser på. Men for og få av skivene må jeg ha av alt til bremsene.
Calipperen har jeg fått av. Men den som holder fast calipperen den har jeg ikke fått løsna. Det er to unbracko bolter som sitter som f.....
Jeg prøvde med unbracko nøkkel i riktig dimensjon mn den var det visst noen som hadde prøvd seg på før meg for den var nesten rund innvendig.
Jeg har prøvd med litt større unbracko nøkkel men det gikk ikke. Så prøvde jeg med rørtang som låser seg jo mer du drar til. Det gikk heller ikke.
Kan dette varmes opp ? Og skal det da skrues på mens det er varmt eller kaldt ?
Jeg tror jeg drar av det som er mest løst av det gamle stoffet til setene og limer fast resten av det løse. Også limer jeg fast skumgummien jeg bruker
så den blir sittende der. Så tar jeg trekket på utsiden der igjen. Eller jeg kan ta ett annet stoff på utsiden av skumgummien. Også det oransje stoffet jeg skal
på utsiden der. Noe som ikke har med volvo og gjøre men jeg trenger ett tips.
Jeg har en passat 2000 mod. som jeg skal skifte skiver og klosser på. Men for og få av skivene må jeg ha av alt til bremsene.
Calipperen har jeg fått av. Men den som holder fast calipperen den har jeg ikke fått løsna. Det er to unbracko bolter som sitter som f.....
Jeg prøvde med unbracko nøkkel i riktig dimensjon mn den var det visst noen som hadde prøvd seg på før meg for den var nesten rund innvendig.
Jeg har prøvd med litt større unbracko nøkkel men det gikk ikke. Så prøvde jeg med rørtang som låser seg jo mer du drar til. Det gikk heller ikke.
Kan dette varmes opp ? Og skal det da skrues på mens det er varmt eller kaldt ?
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Re: 544
Det er kanskje torx der. Seks kanter, men med spor. Det må du nok få tak i, så løser det seg nok.
VW kan også ha en kombinasjon av unbrako og utvendig sekskant. Så kan man velge etter hva man har av verktøy.
Sjekk med godt rlys, rens og et skyvelære.
VW kan også ha en kombinasjon av unbrako og utvendig sekskant. Så kan man velge etter hva man har av verktøy.
Sjekk med godt rlys, rens og et skyvelære.