esk1ld's AKF Kambo pickup
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Da har jeg ikke lest godt nok dessverre. Vanlig motorolje. I nøden har jeg brukt peilepinnen noen ganger til den og filten under rotoren. Den er også viktig slik at sentrifugalregulatoren virker og ikke setter seg fast.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Alle plugger tatt ut igjen og målt, de fleste lå opp mot 0,7 mm åpning. Dette er nå justert til 0,6 mm på alle fire. Ohm'et også pluggene, og resultater der er som det skal være (har for øvrig kjøpt 4 nye plugger i reserve også).Reodor57 wrote:Åpningen måles helst med trådsøker, men bladsøker fungerer også. 0,6mm åpning. Er den for stor går det greit å dunke den lett mot noe hardt. Blir den for liten kan en bende opp forsiktig med en skrutrekker. Det var tyvtriksene om en ikke har eget verktøy for slik justering, men det fungerer helt utmerket.
Åpningen på pluggene ser litt stor ut på bildet, men øyemålet kan være litt feil. Ta også å ohm pluggene. Det skal være full kontakt mellom elektroden i midten (Den med porselen rundt) og toppen på pluggen, og ikke kontakt mellom godset og toppen. Ellers ser de greie ut i fargen. Dvs at blandingsforholdet i forgasseren er riktig.
Men hvordan skal det være med pluggledningene? Målte de også, og fikk full kontakt mellom endene på tilførselsledning (coil -> fordelerlokk), på de fire andre målte jeg en motstand på mellom 960 og 1030 (3 av 4 opp mot sistnevnte).
Ellers ble det byttet olje og filter på motor i dag. Det var litt grums i oljefilterhus, så det var på tide med et bytte tror jeg. Alt ble skikkelig rengjort, og alle pakninger smurt inn med olje, før montering.

Bilen har brukt litt bremsevæske hele tiden, det har sakte men sikkert minket i beholder. I dag oppdaget jeg at det renner bremsevæske når jeg kom borti avbildede gummimansjett, så det er nok mye sannsynlig at det er her bremsevæsken tar veien, og det må planlegges for en utbedring også her. Det renner kun når jeg berører gummimansjetten, ellers "svetter" det bare ut en dråpe i ny og ne.

Bilen har brukt litt bremsevæske hele tiden, det har sakte men sikkert minket i beholder. I dag oppdaget jeg at det renner bremsevæske når jeg kom borti avbildede gummimansjett, så det er nok mye sannsynlig at det er her bremsevæsken tar veien, og det må planlegges for en utbedring også her. Det renner kun når jeg berører gummimansjetten, ellers "svetter" det bare ut en dråpe i ny og ne.

Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 12:58, edited 1 time in total.
Fikk også foretatt oljebyttet på girkassen i kveld. Det er med spenning man tar ut plugg når man vet hvordan girkassen har oppført seg... Bekymringen var kanskje ikke helt uten grunn, for når pluggen ble tatt ut så såg det slik ut 

Flere, og til dels store, metallbiter fulgte med ut. Så her er det ikke alt som er like bra som det bør være

Flere, og til dels store, metallbiter fulgte med ut. Så her er det ikke alt som er like bra som det bør være

Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 12:58, edited 1 time in total.
Og sist men ikke minst så valgte Ctek-laderen min å ta kvelden i kveld. Fylte opp nybatteriet med batterivann og skulle sette det på lading, hva skjer, ingenting. Det er helt dødt i den temmelig nye Ctek-laderen...Dette ser meg ut til å bli en flott sesong 
Kan du utbrodere litt om hvordan girkassen har oppført seg?esk1ld wrote:Fikk også foretatt oljebyttet på girkassen i kveld. Det er med spenning man tar ut plugg når man vet hvordan girkassen har oppført seg... Bekymringen var kanskje ikke helt uten grunn, for når pluggen ble tatt ut så såg det slik ut
![]()
Hvilken type kasse har du? H6 (3-trinns usynkronisert 1. gir), M30 (3-trinns synkronisert) eller M4/M40 (4-trinns synkronisert)?
Torbo2 og jeg har noen kasser vi skal renovere. Har kjøpt inn deler, men foreløpig har vi prioritert et par motorer. Hvis det skulle være behov/ønske så kan vi sikkert få satt i stand en kasse i løpet av 2-3 uker.
Ser det er en som selger girkasse på finn. Er dessverre ikke imponert over bildeteksten, og ville nok undersøkt andre alternativer før jeg hadde kjøpt den.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Dette er en eller troligvis to av "medbringerne" som sitter i nærheten av synkroniseringsringene.esk1ld wrote:Flere, og til dels store, metallbiter fulgte med ut. Så her er det ikke alt som er like bra som det bør være
![]()
Bildet er fra operasjon av en M4-kasse. Du ser enden på denne medbringeren ved øverste pil.
Hvis din girkasse synkroniserer bra, så er spørsmålet om dette er rester av gammel moro som ingen har giddet å fjerne, eller om det faktisk er deler som nå har ramlet ut.
Det er en M4-kasse som sitter i bilen.
Den "raper" i 3. og 4. gir, altså når det skal gires opp/ned til disse to girene. Dette har den gjort så lenge jeg har hatt bilen, så dette er ikke noe som har skjedd over natten. Den har ikke blitt noe verre mens jeg har hatt bilen, men oppført seg temmelig likt hele veien. Av og til går det meget bra å gire, å man unngår "raping", ved å en form for dobbeltclutche, gi litt mellomgass og/eller ta det meget rolig mellom girskiftene hvor dette er mulig. Andre ganger høres det ut som man skal ta livet av både det ene og andre.
Årsaken til hele oljebyttet på girkassen denne gangen er jo at man etter tidligere spørsmål rundt dette ble anbefalt å gjøre et forsøk med spesifikke oljer, f.eks. den Castrol-typen jeg nå brukte, for å se om girkassen "oppfører" seg litt bedre da
Vet ikke om dere husker at jeg i fjor kjøpte inn en B16 jeg tenkte å ha som reservemotor, der fulgte det også med et par girkasser. På Amazonen jeg kjøpte fulgte det også med noen girkasser, så jeg har flere M4- og M40-kasser stående. Man får vel satse på å renovere en av disse.
Den "raper" i 3. og 4. gir, altså når det skal gires opp/ned til disse to girene. Dette har den gjort så lenge jeg har hatt bilen, så dette er ikke noe som har skjedd over natten. Den har ikke blitt noe verre mens jeg har hatt bilen, men oppført seg temmelig likt hele veien. Av og til går det meget bra å gire, å man unngår "raping", ved å en form for dobbeltclutche, gi litt mellomgass og/eller ta det meget rolig mellom girskiftene hvor dette er mulig. Andre ganger høres det ut som man skal ta livet av både det ene og andre.
Årsaken til hele oljebyttet på girkassen denne gangen er jo at man etter tidligere spørsmål rundt dette ble anbefalt å gjøre et forsøk med spesifikke oljer, f.eks. den Castrol-typen jeg nå brukte, for å se om girkassen "oppfører" seg litt bedre da
Vet ikke om dere husker at jeg i fjor kjøpte inn en B16 jeg tenkte å ha som reservemotor, der fulgte det også med et par girkasser. På Amazonen jeg kjøpte fulgte det også med noen girkasser, så jeg har flere M4- og M40-kasser stående. Man får vel satse på å renovere en av disse.
Gjorde forsøk med startgass i går kveld, men fant ingen lekkasjer.445 wrote:Kjøp en flaske med startspray. Start bilen og spray litt målbevisst der forgasser kan suge falsk luft.Reodor57 wrote:Sjekk også tiltrekning av muttere på manifolden og forgasseren slik at den ikke trekker falsk luft.
Anleggsflaten mellom manifold og forgasser er et sted å starte. Deretter mellom manifold og topplokk. Har sett mange skjeve manifolder - dessverre.
Sånn var det.Årsaken til hele oljebyttet på girkassen denne gangen er jo at man etter tidligere spørsmål rundt dette ble anbefalt å gjøre et forsøk med spesifikke oljer, f.eks. den Castrol-typen jeg nå brukte, for å se om girkassen "oppfører" seg litt bedre da
Jeg kan nok si at din girkasse ikke vil bli bedre med Castrol når vi nå vet at medbringerne har brukket.
Det er ikke all verdens jobb å bytte girkasse, så kanskje du skal sette inn den beste av de du har?
Det er nok fort det som blir løsningen.
Da har vi eliminert falsk luft. Om nå åpningen på pluggene er ok og den oppfører seg likedan, så er det et par ting en kan se på. Ledningen fra stiftene må ikke ligge for nær godset i fordeleren. Se spesielt på gjennomføringen til utsiden. Der skal/bør det være en foring i hullet. Neste er å bytte kondensator. Det kan være overslag i denne. Stiftåpningen regner jeg med at du har sjekket. Skal være ca 0.45mm. Sjekk også at kontaktene er rene og uten krater/pyramide (et kjennetegn på dårlig kondensator har jeg latt meg fortelle i tidens løp). Fett på stiftene er ikke bra. Kan fjernes enkelt med startgass.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Det er jo ett triks til - som jeg har lært av Torbo2:
(Håper jeg gjengir det riktig)
Sjekk at ikke peilepinnen er vridd slik at "håndtaksbøylen" ligger an mot fordeleren. Da kan det bli overslag med tilhørende fusking.
(Håper jeg gjengir det riktig)
Sjekk at ikke peilepinnen er vridd slik at "håndtaksbøylen" ligger an mot fordeleren. Da kan det bli overslag med tilhørende fusking.
Det er lett gjort på en B16. Rensket en tunell for støv en gang pga dette
. Det smalt skikkelig!!
Takk for gode tips. Få unna full smørerunde nå mens bilen står på bukker, så får man prøve å feilsøke videre på "fuske-problematikken".