Urolig bensinmåler?
Re: Urolig bensinmåler?
Og så finnes det vulketape og krympestrømpe for å nevne andre muligheter... hehe. Skulle drevet med dette på heltid for det er jo så morsomt... Men, da hadde det kanskje ikke vært det lenger...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Urolig bensinmåler?
En ledningsskjøt er jo ikke store greiene. Når du bruker epoxy på dette, er det da epoxylim du mener? Av den typen som finnes på "dobbeltsprøyte"? Hvis ikke så blir det mye blanding og styr for en liten ledningsskjøt.Torbo2 wrote:enda bedre er å bruke epoxy som isolator, det gjør jeg med ledingssskøter
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Urolig bensinmåler?
Vulketape er helt utrolig bra. Brukte det på noen grove kabler her i sommer, og resultatet var som dyppet i flytende gummi. Helt tett!Reodor57 wrote:Og så finnes det vulketape og krympestrømpe for å nevne andre muligheter
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Urolig bensinmåler?
Ja, det er det jeg mener. De fem minuttene som går med til jobben gir trolig 50 års levetid på skjøten... 0 korrosjon og elektrisk tett - ikke ledende og mer enn sterkt nok til formålet. Det er vel derfor mange elektronokkprodusenter støper inn hele sulamitten i epoxy. Men da blir det ikke reparerbart etterpå...445 wrote:En ledningsskjøt er jo ikke store greiene. Når du bruker epoxy på dette, er det da epoxylim du mener? Av den typen som finnes på "dobbeltsprøyte"? Hvis ikke så blir det mye blanding og styr for en liten ledningsskjøt.Torbo2 wrote:enda bedre er å bruke epoxy som isolator, det gjør jeg med ledingssskøter
Re: Urolig bensinmåler?
Smart, spesielt det med krympestrømpe.Reodor57 wrote:Og så finnes det vulketape og krympestrømpe for å nevne andre muligheter... hehe. Skulle drevet med dette på heltid for det er jo så morsomt... Men, da hadde det kanskje ikke vært det lenger...
Brukte vulketape på en skjøtekabel som naboen kjørte over med plenklipperen. Men først skjøtet jeg med å lodding med forskjøvne loddepunkter. Det er egen patent, ved å klippe skjøtestumpene med ulik lengde slik at loddepunktene kommer en cm fra heverandre. Så slir skjøten slankere også.
Lodde sammen, på med epoxy på loddepunktene - lot det tørke brukte vulketape over. Det ble ok, men det bygget litt mye, så den ble litt tykkere der. Biteevnen var ikke helt på høyde med mitt ønske, men tror det holder...
Å ja dette kunne vært heltidsjobb, men det finnes vel ikke penger i dette?. Så hva skulle man gjort med ale lappene som flagrer inn i postkassen? Er ikke sikker på om jeg hadde blitt lei, da bil er så altomfattende?
Men jeg må tilstå at jeg var lei på slutten av 70-tallet fikk meg jobb i Televerket, på den sentrale kraftstasjonen i Oslo. Hadde ansvar for reservestrømforsyningsanleddet med 40 000 x 30 000 amperetimers batterier og store dieselagregat (skipsmototorer) som skulle sørge for at telefonen alltid skulel virke, selv om lysverket sviktet - strømbrudd forøvrig.
Med den nye elektronikken som kom ble dette utrolig avansert. Det var ikek bare å koble over fra den ene strømmen til den andre, men man skulle treffe riktig på suínuskurven til vekselstrømsanlegget til lysverket for at datamaskinene ikke sklle komme i ufase... Dette krevde avansert elektronikk. Men dette gikk stort sett av seg selv, og det ble litt "tomgang" for meg, og jeg følte meg som "inpektør snusen", og jeg svnet bil. Dessuten prata vil bil på jobben nesten hele tiden.. Så ble det bilbransjen igjen...
Re: Urolig bensinmåler?
Er det Dip du mener, det som selges av er firma i Stavanger? Det har jeg brukt siden tidlig 80-tallet, på håndtak på verktøy, utsatte kabelsko osv. Ulempen er at dette er en komponent og tåler ikke whitespirit, bare i små mengder. Men normalt er ikke dette noe problem.445 wrote:Vulketape er helt utrolig bra. Brukte det på noen grove kabler her i sommer, og resultatet var som dyppet i flytende gummi. Helt tett!Reodor57 wrote:Og så finnes det vulketape og krympestrømpe for å nevne andre muligheter
Brukte det nylig på PV-en, på en påloddet diode i serie med vindusviskeren. Også som isolering på coilledningen under dashbordet på en skjøt. (loddet). Kjekt å ha dette på lur. Det er sikkert mange bruksmuligheter, men den har noen timers tørketid. Epoxy er bedre sånn sett, men den sterkeste epoxyen er den langsomme... Tror det holder fra 150 ti 200 kg/cm2? Derfor lager jeg fuger før liming om mulig.
Dioden ble satt inn for å redusere hastigheten noe, síden jeg kjører med høy ladespenning. Det fine med diode, kontra motstand, er at den kun reduserer spenningen og hastigheten og ikke strømmen og moment på vindusviskermotoren. Med vanlig motstand ville motren gått ujevnt av flere grunner...
Re: Urolig bensinmåler?
Det er flere av oss som gjør det på denne måten. Deilig å slippe å tenke på at det kan bli kortslutning.Torbo2 wrote:Men først skjøtet jeg med å lodding med forskjøvne loddepunkter. Det er egen patent, ved å klippe skjøtestumpene med ulik lengde slik at loddepunktene kommer en cm fra heverandre. Så slir skjøten slankere også.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Urolig bensinmåler?
Nei, jeg mente selvvulkaniserende tape.Torbo2 wrote:Er det Dip du mener, det som selges av er firma i Stavanger?
Strammes denne litt hardt rundt seg selv, så smelter den sammen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Urolig bensinmåler?
Det hjelper kanskje med varmepistolen?
Re: Urolig bensinmåler?
Nei, det tror jeg ikke.
Strekk tapen til den blir nesten dobbelt så lang og surr stramt. Da er den selvvulkaniserende.
Strekk tapen til den blir nesten dobbelt så lang og surr stramt. Da er den selvvulkaniserende.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Urolig bensinmåler?
Da skal jeg prøve det neste gang, har mer igjen på rullen...
Jeg strakk vel ikek hardt nok, siden den ble for tykk?
Jeg strakk vel ikek hardt nok, siden den ble for tykk?
Re: Urolig bensinmåler?
Her min metode for å skjøte. Kanskje den kan hete "slank-skjøt"? Med stor avstand mellom loddepunktene, blir forbindelsen slank – uten at skjøten buler ut. Bruker epoxy over loddingene og evt. med krympestrømpe eller vulketeip på til slutt, skulle det bli ganske hermetisk?
Jeg bruker en anelse mer herder enn base, ofte 60/40%, når jeg blander epoxy. Da tørker det fortere, blir sterkere og mer elastisk..
Fikk erfaring med liming da jeg hadde små barn, og jeg måtte lime noe nesten hver dag!
Jeg bruker en anelse mer herder enn base, ofte 60/40%, når jeg blander epoxy. Da tørker det fortere, blir sterkere og mer elastisk..
Fikk erfaring med liming da jeg hadde små barn, og jeg måtte lime noe nesten hver dag!
Re: Urolig bensinmåler?
Lekkert! Mer solid enn dette blir det ikke.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Urolig bensinmåler?
Med krympestrømpe over blir det omtrent usynlig! Glemte å si det, men siden mange er innom denne lille saken, er det jo greit å få med det....
Selges i små mengde på Bt. som er helt ok....
Selges i små mengde på Bt. som er helt ok....
Re: Urolig bensinmåler?
Krympestrømpe er bra greier.
Pleier du å bruke lighter eller varmluftspistol?
Pleier du å bruke lighter eller varmluftspistol?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen