Hvilke bremser jeg har, vet jeg virkelig ikke. Har jo bare hatt bilene i ett år nå
Når det blir noe varmere i lufta, skal jeg få bilen opp på bukker og få meg en oversikt.
B18 i en 444 57 modell
-
- Posts: 18
- Joined: Mon 27 Apr 2020 18:16
Re: B18 i en 444 57 modell
Volvo PV-444k 56-mod og PV-444 57-mod.
-
- Posts: 1
- Joined: Sun 30 Oct 2022 22:28
Re: B18 i en 444 57 modell
Hei alle sammen, jeg lurte også på hva som skal til for å bytte motor på en B18
Re: B18 i en 444 57 modell
Hei. Mener du å bytte fra en b18 til en annen B18?carinalillyy wrote: ↑Sun 30 Oct 2022 22:41 Hei alle sammen, jeg lurte også på hva som skal til for å bytte motor på en B18
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: B18 i en 444 57 modell
Det samme lurte jeg på også, men regner med det, Vi har vel svart på dette før, men her er kortversjonen,
Bytte fra B4B til B16 = Bytte komplett motor med forgasser, manifold, eksosanlegg og dynamo.
Bytte fra B16 til B18 er "litt" mer omfattende:
Her må det byttes følgende:
Komplett motor med alle tilhørende deler (inkl eksosanlegg, clutch, clutchhus osv)
Girkasse og mellomaksel. (Girkasse fra B16 passer ikke, og girkasse til B18 er lengre enn for B16. Da må en også bytte speedometerwire med drev.
Forstilling komplett med styresnekke og hjelpesnekke. Mange gjør ikke dette, men kan få vansker på en kontroll senere. Da denne løsningen er listet opp i reglene.
Frontstykke og panser bør byttes for å få på plass den større radiatoren til B18
Om en ikke har, bør en da også bytte bremser til Duoservo.
Med en kraftigere motor bør en også bytte bakaksel til en med høyere utveksling.
Alt 6 volt utstyr må byttes til 12 volt.
Alt dette for å få 12-13 hk mer, noen en rimelig enkelt også kan få ut av en B16 også med litt modifisering av topplokket, og evt toforgasserløsning (Vriene forgassere, så anbefales ikke om en ikke er god til å justere og synkronisere forgasserne.)
Jeg har alle tre variatene. B16 standard, B16 trimmet med høyere utveksling bak og en med original B18 som er litt trimmet. På langtur er den standard B16 den mest behagelige å kjøre, men jeg merker jo at det er mer futt i den med B18. Det er tross alt rundt 50% mer hk, men med standard B18 og standard B16 er det liten forskjell da B16 er lavere giret. Og forstillingen på B18 trengs om en snakker om høyere effekt.
'
Bytte fra B4B til B16 = Bytte komplett motor med forgasser, manifold, eksosanlegg og dynamo.
Bytte fra B16 til B18 er "litt" mer omfattende:
Her må det byttes følgende:
Komplett motor med alle tilhørende deler (inkl eksosanlegg, clutch, clutchhus osv)
Girkasse og mellomaksel. (Girkasse fra B16 passer ikke, og girkasse til B18 er lengre enn for B16. Da må en også bytte speedometerwire med drev.
Forstilling komplett med styresnekke og hjelpesnekke. Mange gjør ikke dette, men kan få vansker på en kontroll senere. Da denne løsningen er listet opp i reglene.
Frontstykke og panser bør byttes for å få på plass den større radiatoren til B18
Om en ikke har, bør en da også bytte bremser til Duoservo.
Med en kraftigere motor bør en også bytte bakaksel til en med høyere utveksling.
Alt 6 volt utstyr må byttes til 12 volt.
Alt dette for å få 12-13 hk mer, noen en rimelig enkelt også kan få ut av en B16 også med litt modifisering av topplokket, og evt toforgasserløsning (Vriene forgassere, så anbefales ikke om en ikke er god til å justere og synkronisere forgasserne.)
Jeg har alle tre variatene. B16 standard, B16 trimmet med høyere utveksling bak og en med original B18 som er litt trimmet. På langtur er den standard B16 den mest behagelige å kjøre, men jeg merker jo at det er mer futt i den med B18. Det er tross alt rundt 50% mer hk, men med standard B18 og standard B16 er det liten forskjell da B16 er lavere giret. Og forstillingen på B18 trengs om en snakker om høyere effekt.
'
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").