Luft i bensinpumpe B16 (Økonomimembran)

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Torbo2

Re: Luft i bensinpumpe B16 (Økonomimembran)

Post by Torbo2 »

Det med 70? Er det fordi den ikke går så bra for tiden?
Ansgar445

Post by Ansgar445 »

Ja, den har ikke så mye power. Lugger når jeg ønsker pådrag. Dessuten høres det ikke sunt ut (høyt turtall og mye lyd) når jeg kjører fort. Den kunne også vært tightere i styringa. Foreløpig liker den seg best på småveier rundt om på Nøtterøy.
Her er et eksempel på en slik tur: :lol: (Måtte tune litt på radioen for å få den rette stemninga..)
http://www.youtube.com/watch?v=dPcFrbYZwaI
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Ansgar445

Post by Ansgar445 »

Torbo2 wrote:Sjekk også at det ikke mangler filterelement i luftfiltret, om det av en eller annen grunn blitt for åpent, kan motoren bli "dau"...I
Tok et bilde inne i luftfilteret igår da jeg er litt usikker på hva som menes med filterelement. Er det noe som mangler i mitt luftfilter?
Så at det er endel sot inne i filteret, noen som vet hvordan dette effektivt kan vaskes ut?
Image
Volvo 445 Skåpvagn 1957
445

Post by 445 »

Filterelementet er den netting-saken som ligger til høyre i bildet.
Vaskes i bensin, og settes inn med olje.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Ansgar445

Post by Ansgar445 »

Selve filteret har jeg vasket, men jeg la merke til masse sot og skitt inne i selve "det ovale røret" som jeg er redd kan komme til å løsne og komme inn i forgasseren. Ikke så lett å komme til inne i røret.. Vaske i bensin her også? Eller fins det sterkere lut?
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

"brakeclean" eller forgasserrens på boks fungerer det også. Tror faktisk ovnsrensen til Biltema for rensing av vedovnsglass skal fungere fint :-). Kan skylle etter med varmt vann og la det tørke. Husk tykk olje på "Nettingfilteret" da det er oljen forurensningen fester seg i.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2

Post by Torbo2 »

Sot innvendig er ikke noe problem, men det kan indikere eller være et resultat av ujevn tomgang, tilbakeslag o.a. uyddig. Det kan være at ventilene er nedsotet eller på annen måte er utette. Slitt kamaksling er vel ikke så vanlig her?, men på B18 og B20 er det mer vanlig.
Men det er å ta det for langt i første omgang....

Tar du litt poleringsvoks langs kanten på luftfiltertilkoblengen, spretter den nesten på av seg selv. Ellers har gummitetningen lett for å forskyve seg...
En tøyfille i oljepåfyllingslokket kan også være greit så du slipper å miste en skrue oppi....
Jeg bruker whitespirit (mindre farlig) og lett trykkluft for å rense filterert med. Men jeg har ikke gjort det mange ganger, da bilen kjøres lite.
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Det var egentlig mitt neste spørsmål!!! Hvordan står det til med gummiringen på toppen av forgasseren som tetter mot luftfilteret. B16 motoren "Blåmann" går dårlig uten luftfilter. Får til helt utrolige nøkk ;-P, og går som en "dass".. Tydeligvis en del motstand i filteret.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Ansgar445

Post by Ansgar445 »

Gummiringen virker tett. Antar at Transmisjonsolja til Biltema er tykk nok for filteret. Jeg skal rense det ovale røret siden dette antakelig ikke har vært gjort de siste 30 åra, så får jeg se om det sotes til igjen. Har ikke sjekket ventiler da jeg ikke har nok kunnskap foreløpig til å vurdere noe i den ene aller andre retning av den slags.. Trenger bistand på det punktet :)
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Torbo2

Post by Torbo2 »

Den grove gjør det selv testen er å nappe av en og en tennpluggledning og lytte om motoren synker like mye ved hvert avbrudd til de enkelte tennpluggene. Her må man bruke en isolert tang, da det er minst 10 000 volt som bygger seg opp i ledningen som kan være farlig for enkelte. Spesielt om den andre hånda holdes på motoren.
Ikke jobb forfok med pacemakere!
Faller ikke turtallet på en av sylindrene, er det utett(e) ventiler på den aktuelle sylinderen. Men om dette er aktuelt for deg er et helt annet spørmål?

Nå er det vel viktigst å få motoren til å trekke bra uten større eller videre problemstillinger.

Så blir det jo spennende å se og høre om hva som kommer ut av forgassersaken først og fremst...

Tenningsinnstilling og stifter er vel også noe man bør se på?
Ansgar445

Post by Ansgar445 »

Da har jeg byttet økonomimembran (kostet 150 hos Jørgenrud) og det ble faktisk bedre. Føler at motoren har mer drag nå. Men jeg må fremdeles kjøre med choke... Jeg dro ut pluggledningene, en og en og merket at turtallet falt på samtlige dvs at ventilene er ok. Jeg har sjekket for falsk luft med startgass, men dette er på tomgang. Kan problemet med falsk luft komme først på litt høyere turtall?
En annen feilkilde kan være at jeg har justert tenningen på ukjent turtall? Stift er byttet, samme med pluggledninger og plugger. Coilen har jeg ikke byttet, men har denne noen innvirkning på feilen jeg opplever? Ble mange spørsmål her... :)
Dersom jeg ikke finner ut av det og må fortsette å kjøre med choke, er dette skadelig for motoren?
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Torbo2

Post by Torbo2 »

Bra jobba med feilsøking og utbedring!
Og bra at den nye ventilen bedret situasjonen noe….
Det kan virke som motoren i tillegg bør ha noe mer å leve av. Flere har hatt det samme problemet som deg, og mange har løst det ved å bruke større dyser.
Bensinen er visstnok av mindre bra kvalitet nå i forhold til tidligere, og du kan med fordel brotsje opp hoveddysa til for eksempel 1,05-1,10 etter behov. (org. 0,97).
Siden det ikke er noen vei tilbake, vill jeg prøvd 1,05 millimeter først …
Skal prøve å huske på bratsjer i morgen, om du kommer ….

Coilen lever sitt eget liv, spesielt om den er svekket og/eller er i ferd med å ryke. Jeg ha ”sprengt” to i løpet av to–tre år, noe jeg undres over.
En ny coil kan derfor kanskje bedre situasjonen, da en mager blanding krever mer gnist.
Så om du prøver å bytte til ny av et eller annet merke, og får bedring, kan vi alle få mer i erfaringsboksen?

Ang. Falsk luft er mest problematisk på tomgang/overgang før hoveddysa gir bensin, så det problemet har du nok allerede sjekket ut, om motoren går fint på tomgang.

Så lenge du bruker choken forsiktig, og bilen går bedre med choke, det er det ingen problemer med å bruke den. Skulle det bli svart røyk, kan tennpluggene sote, men det tror jeg ikke er noe problem, da du trolig tilpasser choken etter behov..
Så lenge den går magert fra før er dette ikke noe problem i det hele tatt.
Ved mager blanding og dagens oktan, også 95, kan du sette opp tenningen litt, for eksempel til 8-10 grader, og da går den som regel bedre.
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Jeg fikk problemer med at forgasseren fløyt over på PVn igjen. Gikk fint i hele sommer med større dyser. Byttet flottørkammer og ventil med Duetten som allikevel ikke skal kjøres på en stund (Uskrudd forgasser fra 1958). Nå går den som en klokke!! Med originale dyser! Eneste forskjell er at Duettforgasseren har plastflottør mens den originale på PVn har messing. Siden messingflottøren har en annen utforming enn plastutgaven ligger nok problemet her tenker jeg selv om nivået er det samme blir volumet i flottørkammeret mindre. Messingflottøren påvirkes også mer av varmen enn plastflottøren gjør om det har noe å si. Om en er helt sikker på at alle dysene er åpne som de skal kan en forsøke å heve nivået om en har messingflottør. Armen skal være tilnærmet rett mellom opphengsaksel og buen som går ned på toppen av flottøren. (Husk å ha denne med riktig side opp..)
Ansgar445

Post by Ansgar445 »

Jeg tar med dysene imorgen! :D Jeg har plastflottør, men tar med hele flottørkammeret til treffet imorgen.
Last edited by Ansgar445 on Fri 12 Oct 2012 18:41, edited 1 time in total.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Ta gjerne med hele forgasseren :-) :-). Kan ta en ultralydvask på den. :-)
Post Reply