Ny motor

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
terjehva

Re: Ny motor

Post by terjehva »

Image
Har funnet fram et grenrør jeg hadde liggende. Vurderer å prøve dette i bilen, men er litt usikker på om det er plass? Synes det bygger mye utover.
Er det noen her inne som har prøvd dette før og vet om det går?
Røber'n

Post by Røber'n »

Dette ser vanvittig bra ut, terjehva... Denne blir frisk og fin.
Er det grenrør til pv/duett du har funnet fram??? Det lønner seg jo definitivt med grenrør, siden du slipper varmeforbindelsen mellom innsug-/eksosdelen, men jeg tror det er lurt med et varmeskjold, eller aller helst litt eksosbandasje i tillegg.
Jeg holder på med et lite ombyggingsprosjekt selv nå, og jeg bruker manifold til b20 for 2 su'er. Dette har dobbelflens, og jeg må bygge om et dobbelflens frontrør til 140 for å få det til å passe på 2" Simons til pv. Det er veldig kort avstand fra manifold til travers, og det kan nok også bli trangt mot innerskjermen hvis det bygger mye ut...
Vet du noe om hvilke tall et slikt motoroppsett gir? Har du kjørt amazon med sånn motor på rulle?
Håper å få se denne i bil på treff i løpet av sommeren! Denne motoren kommer til å gå pent. Utrolig hva man kan få til med en gammel motor ved hjelp av dagens teknologi...
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
terjehva

Post by terjehva »

Grenrøret er til PV'en. PV'en er min gamle ungdombil, som trenger en liten oppgradering motormessig. Kommer til å prøve grenrøret på den gamle motoren, før jeg løfter den ut av bilen. Så da får vi håpe det går. Har aldri testet hvor mye et sånt motoroppsett vil gi, men vil tippe på en 110-120HK. Vi kommer helt sikkert til å sees på et treff i sommer :)
Røber'n

Post by Røber'n »

Morro at du fortsatt har ungdomsbilen din fortsatt, da. Trur det er mange som har hatt mye morsomt før, som de i dag angrer på at de solgte.
Grenrøret passer nok hvis det er til pv. Det er ikke SÅ veldig trangt nedi der, det viktigste er nok at det knekker så mye bakover tidlig slik at det går klar av traversen og fortsetter mellom den og torpedoveggen.
Uansett koster det ikke mange hundrelappene å få bygd det om slik at det passer. Fordelen med grenrøret er så stor at det nok lønner seg. Hva slags eksos skal du bruke? Er det en dobbelflens jeg skimter på bildet? Med en såpass godt optimalisert (ikke trimmet :D ) motor er vel det den neste proppen? Jeg fikk litt sjokk da jeg så forskjellen på det anlegget som satt på pv'n min og det nye 2" simonsanlegget. Klart at motoren lettere blir kvitt avgassene med større anlegg... Litt grommere lyd er vel heller ikke å forakte??? 8)
120hk i den dråpeformede blir topp! Skikkelig kjørbart!
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
terjehva

Post by terjehva »

Har dobbelflens på bilen fra før av. Har også 2toms hele veien, med to effekt potter som jeg fikk laget en gang på på 80-tallet. Venter bare på å få ut bilen fra vinterlagering. Skal bli moro å komme i gang :D
445

Post by 445 »

Er det alltid en fordel med større dimensjon på eksosanlegget?
Hvis jeg skulle bytte anlegg nå på min urørte B16, burde jeg da sette inn en større dimensjon?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Røber'n

Post by Røber'n »

Så lenge du kjører urørt b16, har du nok ikke mye å hente på større eksosanlegg. Noen få % vil du kanskje kunne få, men det er neppe verdt prisen. Man vil jo også få litt grommere lyd med grovere rør (for de som ønsker det 8) )
Men, hvis man bytter til andre forgassere, kam med mer løft og kanskje høvler litt på toppen, slik terjehva har gjort vil det lønne seg. Man øker mengden luft motoren får inn, og derfor lønner det seg å sørge for at den også lettere blir kvitt avgassene...
445

Post by 445 »

Høres logisk ut, for det originale er jo tynt som et sugerør.
445

Post by 445 »

Ser at grenrøret er hvitt. Er det varmebestandig lakk? I så fall hvilken?
Torbo2

Post by Torbo2 »

Litt teori på formiddagen.
Eksosanlegget må ha litt mottrykk ved moderat trim, da fyllingen i sylindrene ellers kan bli redusert, og bensinforbruket øker til liten eller ingen nytte.
Noen velger "feil" 2,5 tommers anlegg på 1,8 og 2,0 liters motor og få for lite mottrykk.
Ved moderat trim er to tommers perfekt/passende for f.eks D-kam doble forgassere grenør osv., eller tilsvarende.
Det kan sikkert være mange andre erfaringer her og det er jo også avhengig av hvilket turtallsområde man vil ha best effekt. Så her råder sannheter med modifikasjoner ut fra hvordan motoren er satt opp..
Men det er i alle fall sikkkert at originale anlegg er i trangeste laget, nettopp for å ha et konkurransedyktig bensinforbruk.
Da jeg trimmet min Amazon moderat og "usynlig", gikk den bra, men da totommers-anlegget kom på så økte effekten ubeskrivelig.
Jeg kunne som alternativ bygget om det gamle med større dimensjon hele veien, men Lyden fra et Simons-anlegg var også fristende...
Konklusjon: Ingen kjede er sterkere enn det svakeste ledd!
Jeg vurderer å gjøre det på Duetten, men den går jo bra som den gjør nå med litt feitere potte på midten og rør nesten helt bak...
terjehva

Post by terjehva »

445 synes du skal beholde orginal annlegget på din duett. Jeg syntes plystre lyden som duetten avgir er noe helt for seg selv. Vet ikke hva slags lakk det er på grenrøret, det var sånn når jeg fikk tak i det.
terjehva

Post by terjehva »

Image

Har fått prøvemontert den nye vifta, og satt inn nye plugger.
445

Post by 445 »

Rene kunstverket!
Når skal den på plass i bilen?
terjehva

Post by terjehva »

Det blir vel ikke noe motor bytte før ute i mai en gang. Vi driver med en gammel Mercedes som må bli ferdig først..
Torbo2

Post by Torbo2 »

Det høres ut som feil rekkefølge!? :lol:
Tenk på hvor mange som gleder seg til å høre om oppstart og "fine-tuning" her inne!
Men de som venter på noe godt osv.....
Post Reply