Torbo2 wrote:Etter en time i bøtta og stålbørsting snudde jeg prosessen og satte minus på sinkplata.
Etter en ny time så den sånn ut:
Ser ikke så mye til sinklaget, men etter noen timer håper jeg på et mikroskikt med sink på overflaten....
Må følge md litt her da jeg er litt usikker på strømretningen her?
Den andre brønnen på nært hold, der det var mest rust:
Som jeg var inne på var jeg litt usikker på strømretningen!
Dette var jo et eksperiment og ikke en fasit! Etter å ha lest litt om elektrolyse i det siste, så skal den delen som skal har sinkkbelegg kobles til minus! Dette er egenlig litt rart?, da det i praksis er det svakeste metallet i spenningrekka (sink) som er offeranode uten strøm? Men det er sikkert ikke så mye å gruble på?
Men i dette eksperimetent kjørte jeg i hovedsak strømmen motsatt, og det medføret at rusten ble porørs og gikk i vannet og som røstgørr til overflaten i bøtta. Og lyktebrønnene ble ganske rustfrie... Så sånn sett virket eksperimentet...
De var bare noe småtterier igjen som 445 sandblåste bort!
Dessuten brukte jeg saltvann og ikke kaustikkspda eller sitronsyre, som skal være bedre...
Hadde jeg snudd strømretningen til slutt, med minus til lyktebrønnene (ifølge "læreboka"), hadde det trolig blitt et sinkbelegg på brønnene? Men jeg kunne jo ikke si nei til et sandblåsetilbud heller?
Men jeg skal se mer på dette en gang jeg har god tid....
Eller kanskje andre prøver seg her? I så fall er jeg, sikekrt flere også, interessert i å høre om det?
- Prøv selv da vell! - er det ikke det det heter?