444

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
jangu1@hotmail.com

Re: 444

Post by jangu1@hotmail.com »

Ja det kan vel det. Men jeg tror jeg skal sette den ute når jeg holder på med sånt som jeg gjorde i dag.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
jangu1@hotmail.com

Nå begynner jeg og bli gradvis bedre. Så da er det snart pv jobbing igjen. Og da kan jeg snart synge for hønekyllingene mine igjen :D
Nei da hadde de vel vært døde alle sammen nå tror jeg. Jeg for heller gjøre noe jeg innbiller meg at jeg kan. Tror det er bedre. Vet ikke helt hva jeg skal prøve meg på i dag men jeg har nok å gjøre så det blir nok ikke noe problem.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Vil du ha et amatørtips"?
1. spørsmål? Spiser di pizza? I så fall kan du ta vare på pappen den ligger i! Den er passe tykk til å lage maler av for å tilpasse platebiter du skal sette inn for å erstatte karosseribiter som må erstattes på grunn av rust.
Du bøyer og klippet til i riktig fasong justerer og sette på en pil med tusj hva som er opp og fram på pappen så du ikke kommer ut av kurs.
Når den er ferdig er det bare å legge den oppå stålplate/karosseriplate og tegne av med tusj eller rissepenn og så kan du klippe ut platebiten du skal sveise inn og bøye til og finjustere.
Om det ikke dukker opp mer proff måte å gjøre det på så kan jeg i alle fall love at det fungerer. Har gjort det myyyyyye. Og selv om jeg ikke er på pals-nivå her så har jeg i alle fall fått fine resultater.
pals kan kanskje si noe mer her, f.eks. ang. kutting på bilen og markinger, innskjøting osv. Det kan hende du bør sveise inn noen deler under bilen med overlapp, da sveising "butt i butt" tar mye tid for tilpasning?
Her vil ikke jeg gi råd, da vi snakker om å jobbe med verdisaker ... Og du selv må jo bestemme deg om du i ettertid vil stille ut bilen med speil under?
Dette vil vi nok få høre om på veisekurset på lørdag, men her må vi spørre så det rekker, helt opp til det plagsomme! Så får vi nok mye matnyttig i klubben.
445, som er "klarsynt" med god hukommelse, kan kanskje sette opp notater i stikkord, så kan vi lage en liten "kokebok" i sveisetips?
Dette forumet kan bli en bildatabase uten like om vi ikke faller av lasset. Jeg er i alle fall med fortsatt, om jeg ikke blir arrestert på for mye masing her inne ...?
Last edited by Torbo2 on Thu 27 Oct 2011 11:20, edited 1 time in total.
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Når den er ferdig er det bare å legge den oppå stålplate/karosseriplate og tegne av med tusj eller rissepenn og så kan du klippe ut platebiten du skal sveise inn og bøye til og finjustere.
Ikke ofte jeg får leke politi, men nå skal jeg forsøke meg på 2 arrestasjoner:
1) Mener bestemt at Lakkrekvisita sa at vi IKKE måtte bruke sprittusj på stålplatene, da dette vil synes gjennom lakken senere
Torbo2 wrote:Dette vil vi nok få høre om på sveisekurset på lørdag, men her må vi spørre så det rekker, helt opp til det plagsomme! Så får vi nok mye matnyttig i klubben.
2) Sveisekurset avholdes Tirsdag 29 Nov-2011 Kl 1630-2030, ikke lørdag 29. oktober
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
jangu1@hotmail.com

Da blir det hvertfall bare positiv masing synes jeg da. Og jeg tror ikke man blir arresetert for positivt mas. Takk for tipset det skal jeg ta med meg videre. Det var jammen smart det med pizzaeskene. Ja jeg spiser sånn pizza som du mener til tider. Ikke hver dag altså men innimellom. Jeg tror jeg skal notere ned det jeg lurer på til sveisekurset. For hvis ikke så har jeg glemt alt innen vi skal dit.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Novenber var det visst, lenge siden jeg sjekket forsiden. Skal sette tynneren litt lengre unna nå jeg mekker.... :)
Sprittusj ja!?, men etter sveising og sliping er det nok ikke så mye verken sprit eller farge igjen.
Hvorfor husker du så godt forresten? Du må jo spise mye annet sundt og fælt, enn pizza, for å vedlikeholde "harddisken" uten datalitter?
Vell, det er i alle fall ufarlig å bruke tusj på pizzapappen.
Tror forresten den tusjen ble nevnt i forbindelse med markering av områder som skulle rettes, slipes på grunning og lakk? Her er man jo helt i bunn mot stålet.
Men for all del --- man kan jo ikke være nøye nok, og er man usikker så kan man jo risse og ta på briller, det må i alle fal ljeg for å se riss i stålplater ... Men så var det å huske det da ... Utfordringer, utfordringer ... Og av en eller annen grunn er det ikke alltid så lett å finne brillene, det kan vel ikke være så enkelt at de er gjennomsikitge? :D
Håvard E Johansen

Post by Håvard E Johansen »

Hei. Har et amatørtips til. Når en skal kappe ut, så har jeg lagt den nye platen på der den skal, satt den fast. punktet\skrud\poppet. så har jeg kappet igjenom begge platene. så har hullet blitt likt som den nye platen . selv om en ikke klarer å kappe rett helt rett.
Gjorde det på en hjulbue engang, en volvo 142.
vet ikke om det er fagmessig riktig men. :shock:
Torbo2

Post by Torbo2 »

Det høres bra og riktig ut! Det er vel slik man setter inn store deler i moderne karosseriarbeid på nyere biler. Da har de jo ferdige platebiter som bare smakkes rett inn, evt med falsing.
Jeg gjør begge deler, avhengig hvor det er og hva som skal gjøres. Og hvor store deler det er snakk om.

Men når det er et lite "musehull" klipper jeg vekk rust til solid plate rundt og vel så det, og så legger pizzapapp oppå og trykker på pappen rund kanten av hullet, så blir det avtengning under pappen som er lett å klippe etter. Så får jeg en mal som jeg legger på stålplata, risser av og klipper ut platebiten med en god platesaks...
Den blir som regel litt for stor ved innsveising, men med litt tilpasning gå den inn for sveising butt i butt.
jangu1@hotmail.com

Det høres så enkelt ut når andre forklarer det. Men når jeg skal prøve det selv er det ett h... synes jeg. Men jeg gir meg ikke jeg skal prøve helt til jeg klarer det jeg. For den som gir seg er en dritt har jeg lært :D Jeg har kanskje fått tak i en enda billigere motor enn 1000kr. Er det noen som er kjent på vollen i asker?
Torbo2

Post by Torbo2 »

Jo da har vært på Vollen ja, drukket kaffe ned epå kafeen og sett på kunst og der hvor Maud eller en tilsvarende sak ble bygd ned på slippen. Den er rasert/revet nå, kommunen kan jo ikke bruke penger til slikt noe... :shock:
Og så har jeg vært innom en "PV/Amazonfrik" noen ganger, en som er karosserimaker og har kingset med motorbytter på PV og andre Volvoer. Bruker han som rådgiver av og til, har til og med brukt ham som fotomodell en gang. Etternavnet starter på B.... men mer kan jeg ikke si, da han sikkert vil ha litt fri om kveldene? Bare ring meg en dag, så kanskje jeg kan bli med til Vollen og drikke kaffe om ikke annet... Men se på motor er også givende....
jangu1@hotmail.com

Kjempe koselig om du blir med altså. Kan få være med og se på motoren også du vettu. Så kan vi drikke kaffe etterpå. Er ikke sikker på hva han heter. Har bare tlfnummeret hans jeg. Jeg ringer deg en dag jeg så ser vi hva det blir til. :D
445

Post by 445 »

Det er flere av oss som kunne tenke oss et studiebesøk til mr. B.
Mener han hadde planer om å sette inn en 850-femmer i en PV?
Torbo2

Post by Torbo2 »

Det høres spennende ut! Og det skulle absolutt ikke forundre meg! :) Han dukker stadig opp med en lekker "ny" Amazon. Han nevnte vel sist at han ikke satseet så mye på PV for tiden, men den mannen kan overraske, om vi snakker om samme person?
Det kan vel ikke være noen andre?
445

Post by 445 »

Er sikker på at vi snakker om samme B.
Det er et par år siden jeg hørte om disse 850-planene.
Men, dette er vel utenfor denne tråden.
jangu1@hotmail.com

Han heter visst Lasse Lager han her.
Post Reply