Farlig stoff!

Karosseri, lakk, vinduer gummilister osv osv
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Farlig stoff!

Post by Torbo2 »

Skummel antirustbehandling:
Etter å har testet linljebasert antirustmiddel, kan jeg bare konkludere med at den kan være litt lumsk. jeg brukte den som beskyttelse på baksiden av støtfangerne på PV-en for en tid siden, og der gjør den sikkert ern bra jobb. Men det jeg ikke tenkte på, var at det kom en støvsky i luften, som jeg var mest opptatt av å ikke puste inn. Men jeg tenkte ikke på andre konsekvenser.
Det må ha skjedd er at de små støvpartiklene i lufta fra antirustmidlet til dels landet på bilen på grunn av tyngdekraften. Og lakken var i påvente av voks, tørr og tiltrekkende, så den tok tok imot det den fikk, tydeligvis. :shock:

Så i går og i dag strevde jeg fælt med å polere bilen og få bort de små, nesten usynlige, prikkene som hadde bitt seg fast i lakken. Så her måtte jeg bruke dobbelt så lang tid som normalt ved polering.

Heldigvis er boksen brukt opp i hjørner og kroker under, så slipper jeg falle for fristelsen å bruke den slags mer.
(Hadde bilen vært polert på forhånd, hadde det trolig vært et mindre problem?)
Men det ahr jeg bestemt meg for å ikke prøve, og helelr bruke tiden til noen fornuftig. Det fins da andre antirustprodukter!
Derfor konklusjonen: Farlig å ha i garasjen!
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Farlig stoff!

Post by Reodor57 »

poenget med antirustbehandling er vel at det ikke skal løsne? Eller har jeg misforstått helt?
En kan jo bruke silikonfjerner før en polerer også. Det løsner det meste :-), men ikke lakken da selvsagt hehe

Mao Farlig stoff = bra stoff...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Farlig stoff!

Post by Torbo2 »

Det var ikke meningen å skremme, men min erfaring, og det har skremt meg fra å bruke linoljebaserte produkter til bilen.
Det er mange produkter i handelen som ikke løsner, som er ufarlige for lakken. Så jeg kommer nok til å holde meg til dem.
jeg har også erfaring med at mer eller mindre tørkende produkter kan i større grad løsne enn ikke-tørkende produkter.
Motsatt vil linoljeprodukter heller ikke være bra som underlag for lakk, som noen har vært inne på.
Men som sakt ting hadde trolig vært annerledes om bilen hadde vært polert på forhånd.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Farlig stoff!

Post by Reodor57 »

Leste en test en gang hvor linoljebasert understellsbehandling ble sagt å ikke krype nok, men at den når det ble varmt om sommeren fortsatte å krype. Husker også dette fra trebåten jeg en gang hadde at den var seig på sommeren og hard om vinteren. Linolje er heller ikke giftig. Underlag for lakk er det vel få som egner seg til uansett om de ikke tørker helt ut. Det skal helst være motsatt (Understellsbehandling utenpå lakk) hehe. Men, Torbo2 da vet vi at vi må holde linoljen langt unna deg for ikke å skremme deg for mye :-D.
Uansett fint at du tar det opp så folk ikke går i samme fella, men kan gjøre "åtgjerder" for å unngå de samme problemene. Takker for det
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Farlig stoff!

Post by Torbo2 »

Du var inne på silikonfjerner, og det hadde kanskje vært løsningen, men det hadde jeg ikke tilgjengelig, så det ble gnikking i stedet. Lakken er jo nå gjennomherdet, så nå skal den tåle mye... Finner jeg flere mikroskopiske prikker skal jeg prøve silkonfjerner, noe lakken skal tåle. I alle fall lakken på PVen som er av beste kvalitet.
Noen ganger lar jeg meg skremme og noen ganger er jeg pirkete. Men det å "blande drops", eller bruke produkter med ulik kjemi, er riskikofyllt etter min mening.
Men linolje på trebåter, også på jernnagler i skroget fungerte, kan jeg huske, så dårlig beskyttelse er det jo ikke. Men på bil kan det være noen bivirkninger som nå ble registrert.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Farlig stoff!

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Etter å har testet linljebasert antirustmiddel, kan jeg bare konkludere med at den kan være litt lumsk. jeg brukte den som beskyttelse på baksiden av støtfangerne på PV-en for en tid siden, og der gjør den sikkert ern bra jobb. Men det jeg ikke tenkte på, var at det kom en støvsky i luften, som jeg var mest opptatt av å ikke puste inn. Men jeg tenkte ikke på andre konsekvenser.
Det er vel med linoljespray som med andre spray-produkter: Det blir en partikkel-sky i luften, og denne skyen har man ikke kontroll på hvor svever hen.
hlyshaug gjorde litt av samme erfaring da han lå under bilen og sprayet den grundig med Owatrol. Rommet var ikke spesielt godt ventilert (mitt verksted) og tåka la seg ganske tett. Bilen fikk et fint lag av Owatrol på undersiden - og oversiden. Tror han brukte en del timer på å polere bilen etterpå....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Farlig stoff!

Post by 445 »

Et interessant spørsmål er hvilket løsemiddel som er riktig for linoljeprodukter.
Et nettsøk avslører følgende:
"Det er kun kaustisk soda som løser opp herdet linolje."

Personlig ville jeg være livredd for å bruke kaustisk soda på bilen....
Kunne være interessant å sjekke om silikonfjerner også kan fungere.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Farlig stoff!

Post by Torbo2 »

Det kan hende silikonfjerner er løsningen?
Men ved henvendelse til Lakkrekvisita i Oslo, spurte jeg konkret om lynol kunne brukes.
Svar: I små mender og i små doser med forsiktighet. Men lakken kunen bli noe midre blank, men det kan poleres opp igjen.
lakken på end aktuelle bilen er tokomponent Akryllakk, og sterk. Men hvordan dette er ang. moderne vannbasert lakk er jeg virkelig usikker på?
Da jeg skulle rense en slik overflate i fjor en gang løste lakken seg opp med silikonfjerner og så var det bare å gå på med lynol så forsvant alt av lakk over grunningen.
Her var eet ikke noe problem, da jeg skulle omlakkere uansett, men det var sjokkerende nok! Nok til at jeg søker ekspertisen hver gang jeg skal gjøre noe jeg ikke har gjort før på dette feltet.. Nå er vi tilbake til kjemien: Den lever sitt eget liv.... (en måte å si det på)? andre? Ikke alltid lett å forstå seg på....
Post Reply