Hjelp! Bremsekraftforsterker til Pv

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
User avatar
Halvorsen
Posts: 35
Joined: Mon 16 Oct 2006 22:15
Location: Dovre

Hjelp! Bremsekraftforsterker til Pv

Post by Halvorsen »

Trenger hjelp til å finne en god løsning på bremsekraftforsterker til Pv'n
Noen tips?
pv 544 og p-210:)
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Hjelp! Bremsekraftforsterker til Pv

Post by 445 »

Er litt sommertreg.
Skal du ha bremsekraftforsterker på PV'en?
Sammen med trommelbremser?
Eller bygger du om til skiver?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Hjelp! Bremsekraftforsterker til Pv

Post by Torbo2 »

Her kan man bruke en fra Amazon som går på en krets.

Jeg har muligens en ekstra overhalt med nye pakninger som kan selges billig?... Ellers fins det brukte å få tak i billigere, men de fleste har en svakhet ved at de kan dra seg på om stempler og pakninger er gamle og om det er korrosjon innvendig.

Det fins gode beskrivelser på nett og på hjemmesiden ang. overhaling om du vurderer det...

Rettet:
Den monteres rett og slett i serie med bremserøret fra hovedsylinderen? Vakuum tar du fra innsugningsmanifolden på et vis. På en av bilene, en Renault 4, gjenget jeg opp en rørstuss til manifolden og monterte en slange til forsterkeren.
Litt avhengig av motor, så kan det være en originaltilkobling.

Systemet er forholdsvis lett å lufte etterpå, men det går med ekstra mye væske til lufting. Men samler du opp i en flaske, er ikke det noe økonomisk problem.

Enkelt og greit prosjekt...
Men det må noen nipler og overganger til. Det har de på Mekonomen og Biltema.
Last edited by Torbo2 on Thu 19 Jul 2012 21:05, edited 1 time in total.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Hjelp! Bremsekraftforsterker til Pv

Post by Torbo2 »

Ang. skivebremser, om du har det, blir bremsene svært tunge uten forsterker. Da er det vel et must!?
Også for å få bedre bremsefordeling mellom fram- og bakhjul.
Uten kan det bli overbremsing bak, ikke særlig på glatt føre....

Ved tromler er det ikke like viktig, men det er jo komfortabelt å få lettere pedal.
User avatar
Halvorsen
Posts: 35
Joined: Mon 16 Oct 2006 22:15
Location: Dovre

Re: Hjelp! Bremsekraftforsterker til Pv

Post by Halvorsen »

skal sitte på en pv med skiver forran og trommler ja :)
Torbo2 wrote:Her kan man bruke en fra Amazon som går på en krets.

Jeg har muligens en ekstra overhalt med nye pakninger som kan selges billig?... Ellers fins det brukte å få tak i billigere, men de fleste har en svakhet ved at de kan dra seg på om stempler og pakninger er gamle og om det er korrosjon innvendig.

Det fins gode beskrivelser på nett og på hjemmesiden ang. overhaling om du vurderer det...

Den monteres rett og slett i serie med bremserøret fra hovedsylinderen? Vakuum tar du fra innsugningsmanifolden på et vis. På en av bilene, en Renault 4, gjenget jeg opp en rørstuss og monterte en slange til forsterkeren.
Litt avhengig av motor, så kan det være en originaltilkobleing.

Systemet er forholdsvis lett å lufte etterpå, men det går med ekstra mye væske til lufting. Men samler du opp i en flaske, er ikke det noe økonomisk problem.

Enkelt og greit prosjekt...
dette høres meget interessant ut, for dette er en sånn av den typen der du slipper å bytte bremsepedal?
pv 544 og p-210:)
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Hjelp! Bremsekraftforsterker til Pv

Post by 445 »

Ikke så mange PV'er med skivebremser.
Hva slags bil har vært "donor" for disse?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Hjelp! Bremsekraftforsterker til Pv

Post by Torbo2 »

Hvis du har skiver framme, ville jeg latt den den originale kretsen gå bakover som før uten servoeffekt. Da blir det bare å blokkere et uttak fra hovedpumpa.
Så går man videre en et rør til servoen som fordeles til to etter servoen.

På denen måten får du bedre bremsekraftfordeling mellom bremsen framme og bak.

Tar du ut alt etter forserkeren, kan det bli overbremsing bak, og det er ikke noen å trakte etter!
På vår vei og vinterføre er dette ganske farlig. Som ungdom som senker bilen, uten å regulere ned bremsetrykekt bak!
Men det er noen annet, da det er lastregulatore på nyere biler.

Men dette har du nok tenkt på, da du er innstilt på å gjøre dette selv?
Last edited by Torbo2 on Sun 22 Jul 2012 22:57, edited 1 time in total.
User avatar
Halvorsen
Posts: 35
Joined: Mon 16 Oct 2006 22:15
Location: Dovre

Re: Hjelp! Bremsekraftforsterker til Pv

Post by Halvorsen »

Hadde egentlig tengt til å ha en justerbar ventil til bakbremsene, men likte metoden du nevner.
Funnet ut om du har en å selge eller?
pv 544 og p-210:)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Hjelp! Bremsekraftforsterker til Pv

Post by Torbo2 »

Jeg kan kanskje selge den ene? Jeg har vel nok i reserve, når jeg tenker meg om?
Skal se på hva den har kostet meg? Så blir prisen rundet av litt.
Sender den en PM, ellers så kan du oppgi din mail, så har vi dir. kontakt.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Hjelp! Bremsekraftforsterker til Pv

Post by Torbo2 »

Ang. bremsekraftfordeling kan du få målt bremsekraften framme og bak på bremseruller og pedaltrykkmåler og lese av forskjellen på rullene med samme pedaltrykk.

jeg vil anta at en fordeling på 70/30 kan være bra, men det kan kontrolleres i praksis ved dette under:

En enklere form er å bremse på en svingete grusvei (evt. på vinterføre/vått føre) opptil mange ganger for å sjekke at bremsene låser framme først. Og da skal den gå rett fram....
Er det tendens til overbremsing bak, kan du i første omgang gå over til bremsebånd med full lengde, lange bremsebelegg på begge båndene på hver side.
Jeg vil tro det er bra nok, men om ikke kan du tenke bremsekraftbegrenser/regulator....
Kanskje en reduksjonsventil fra en Amazon kan gjøre jobben? Men det har jeg ikke sjekket... Det er nok noen flere som kan tilpasses også om nødvendig?
Jeg har ikke satt inn på PV/Duett ennå så jeg har ikke "formelen" på dette.

Tillegg:
Det kan jo hende at fordelingen bør være 75/25 ?, for å ta litt høyde for motorbrems? På min Amazon ha jeg registrert at baken kan slå ut ved motorbrems sammen med bremsing på glatt føre. Om kløtsjen er inne er fordelingen fin. Men som sagt dette må prøves og ting lar seg finjustere.
Last edited by Torbo2 on Mon 23 Jul 2012 10:28, edited 2 times in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Hjelp! Bremsekraftforsterker til Pv

Post by 445 »

Det er et medlem i Oslo/Akershus som nylig har kjøpt seg en 544 med skivebremser foran.
Hvis noe fortsatt er uklart når vi kjører neste kjøretur i august, så kan jeg knipse noen bilder.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Hjelp! Bremsekraftforsterker til Pv

Post by hlyshaug »

Dette er også et medlem med skivebremser i aktiv bruk:

Image
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
knut-larsen
Posts: 1
Joined: Thu 20 Sep 2012 23:01

Re: Hjelp! Bremsekraftforsterker til Pv

Post by knut-larsen »

Hei! Som eier av den avbildede bilen, kan jeg opplyse at den har fått skivebremser foran fra en tidlig Amazon. Den har ingen servo, og det går helt fint om du ikke er helt pudding i høyrebeinet 8) Jeg mener å ha en viss bakgrunn for å påstå dette, etter 7 gangers kjøring i Rallye Monte-Carlo Historique med PV. Her får den kjørt seg i fjellene nord for Middelhavet på et helt annet nivå enn på norsk landevei. Man får også bedre føling med bremsene uten servo, enn med. Skivebremser er bra, men kan gi dårligere svingradius, avhengig av hvordan de monteres. Det ser ut for at det beste er å sette caliperen foran og over styrestaget. Man får da full sving, i motsetning til montasje bak, som er det mest vanlige.
En bremsereguleringsventil kan dog være lurt, så fordelingen foran/bak kan justeres.
Har imidlertid vært litt plaget med at bremsene har gått såpass varme at pedalen gikk i bunn. Bremsevæsken kokte. Dette skjer ikke brått, så man får tid til å justere ned farta. Å bruke god bremsevæske av anerkjent merke (som Castrol eller Ate) kan være lurt. La deg ikke lure av at det står Racing på flaska. Dette er ofte vare reklamevås. I år fyller jeg på Castrol Racingvæske, som er dyrere enn dyr Cognac, men tåler opptil 340 grader eller noe sånt.
Altså:
Jeg tror en bremseforsterker er unødvendig, koster penger, fyller opp i motorrummet og er en komponent ekstra som kan gå i stykker. Keep it simple!
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Hjelp! Bremsekraftforsterker til Pv

Post by 445 »

Halvorsen wrote:Trenger hjelp til å finne en god løsning på bremsekraftforsterker til Pv'n
Noen tips?
Hvordan har det gått med dette prosjektet?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Halvorsen
Posts: 35
Joined: Mon 16 Oct 2006 22:15
Location: Dovre

Re: Hjelp! Bremsekraftforsterker til Pv

Post by Halvorsen »

Har desverre hatt litt dårlig tid i det sisste, så bremsekraft forsterkeren har blitt montert men ikke tilkoblet.
Men håper jeg skal få tid til det nå snart.
Image
pv 544 og p-210:)
Post Reply