Roger sin PV Sport!
Har friuke fra jobben, og regnet øser ned... sørgelige greier
Når været ikke tillater veteranbilkjøring, så får man fikle litt isteden!
Var ute i garasjen og undersøkte litt rundt det lille lade-problemet mitt:
Målte spenningen på batteriklemmene:
Før start: 12,5V
Motor på tomgang med full choke og nærlys på: 14,1V
Motor på tomgang med full choke og fjernlys/varmapparat på fullt: 11,9V
Varm motor på tomgang med nærlys på: 11,9V
Ser at dynamoen gir grei ladespenning ved liten belastning (kun nærlys og baklys). Og siden det er slik jeg kjører mesteparten av tiden, så burde batteriet få den ladingen det trenger. Skal ikke mye opp i turtall heller før jeg har 14 volt ladespenning.
Med mer belastning (varmeapparatvifte og fjernlys/ekstralys) blir det en annen sak... disse dynamoene leverer vel bare 30A, og da blir det lite til overs til lading av batteriet. I dette tilfellet klarer den ikke mer en rundt 12 volt.
Konklusjonen min er at et nytt batteri nok gjør susen!
Når været ikke tillater veteranbilkjøring, så får man fikle litt isteden!
Var ute i garasjen og undersøkte litt rundt det lille lade-problemet mitt:
Målte spenningen på batteriklemmene:
Før start: 12,5V
Motor på tomgang med full choke og nærlys på: 14,1V
Motor på tomgang med full choke og fjernlys/varmapparat på fullt: 11,9V
Varm motor på tomgang med nærlys på: 11,9V
Ser at dynamoen gir grei ladespenning ved liten belastning (kun nærlys og baklys). Og siden det er slik jeg kjører mesteparten av tiden, så burde batteriet få den ladingen det trenger. Skal ikke mye opp i turtall heller før jeg har 14 volt ladespenning.
Med mer belastning (varmeapparatvifte og fjernlys/ekstralys) blir det en annen sak... disse dynamoene leverer vel bare 30A, og da blir det lite til overs til lading av batteriet. I dette tilfellet klarer den ikke mer en rundt 12 volt.
Konklusjonen min er at et nytt batteri nok gjør susen!
Kjøpte en smart liten hovedstømbryter på Biltema her om dagen.
Det grønne hjulet skrur man til for å koble inn, så skrur man et par omdreininger ut for å bryte. Billig og smart løsning!
Det grønne hjulet skrur man til for å koble inn, så skrur man et par omdreininger ut for å bryte. Billig og smart løsning!
Last edited by PV-Sport on Tue 12 Jul 2011 16:29, edited 1 time in total.
Ja sant det!
Du må slenge ut noen bilder av prosjektet ditt her på forumet! Artig å følge med på hvordan det går!
Jeg kjøpte min PV i fjorsommer hos en kar i Bleikvassli. Du har sikkert sett bilen før...
Begynner å dukke opp noen PV'er på Helgeland etterhvert... burde vært mulig å fått til et treff...
Du må slenge ut noen bilder av prosjektet ditt her på forumet! Artig å følge med på hvordan det går!
Jeg kjøpte min PV i fjorsommer hos en kar i Bleikvassli. Du har sikkert sett bilen før...
Begynner å dukke opp noen PV'er på Helgeland etterhvert... burde vært mulig å fått til et treff...
-
- Posts: 3
- Joined: Tue 10 Jun 2008 23:04
- Location: Sørli,opsal
lading
Hei gutta - dettt er o gammel t stoff , MEN tiden går og alle kan ikke få med seg alt. men ang. lading gjør 2 ting!
1) sjekk opp selve børstene på dynamoen din og at den ikke har fullt av dritt i "kollektoren" delen som børsten hviler på og at børstene ikke henger i holderen og altså har for lite trykk på kollektoren. her blir det fort borte mye strøm !!!
2) først som sist få tak i hvilke at de 3 evt. 2 ) spolene inne i regulatoren som kan justere ladespenningen- fordi det kan kan de absolutt . huk på så voltmeteret - la bilen gå på tom gang og bøy på fjærspenningen til du har i alle fall 14 volt, da bør det gå greit.
Ang. at den leverer max 30 A og noen forteller meg at det er altfor lite - det skjønner jeg ingenting av- så mye strøm bruker du ikke !! i hvertfall ikke hvis bilen går på ca 1500 omdr. da kan du omtrent lesse på hva du vil. og det fortsatt lader. Men hvis ladespeningen er gal allerede på tom- gang eller like rundt 1000 omdr. da blir alt galt. Det kan nok være en fordel å bruke diss spenningsstabilatoren som Ctek etc, det vil kompensere for mye hvis bilen bruks i mye "kort" kjøring
Det med å kortslutte amp. meteret har ingen hensikt i utgangspunkt da denn bruker mikroskopisk med strøm og har et spenningsfall som ikke er omtrent målbart- det måles strøm omtrent usynlig altså, for å uttrykke det slik. Føler du frtsatt at dette er forlite -bytt til en vekselstrømsdynamo
men da mu finne fester eller få laget slik for å den til å passe på motoren . Du må også huske på drivreima i den hensikt at fest må bli slik at du om trent havner det det gamle reimhjulet satt . slik at du kan både bruke og stramme den original drivreim - husk diameteren på reimhjulen er ikke like. håper dett hjelper
hilsen
PV Jack
1) sjekk opp selve børstene på dynamoen din og at den ikke har fullt av dritt i "kollektoren" delen som børsten hviler på og at børstene ikke henger i holderen og altså har for lite trykk på kollektoren. her blir det fort borte mye strøm !!!
2) først som sist få tak i hvilke at de 3 evt. 2 ) spolene inne i regulatoren som kan justere ladespenningen- fordi det kan kan de absolutt . huk på så voltmeteret - la bilen gå på tom gang og bøy på fjærspenningen til du har i alle fall 14 volt, da bør det gå greit.
Ang. at den leverer max 30 A og noen forteller meg at det er altfor lite - det skjønner jeg ingenting av- så mye strøm bruker du ikke !! i hvertfall ikke hvis bilen går på ca 1500 omdr. da kan du omtrent lesse på hva du vil. og det fortsatt lader. Men hvis ladespeningen er gal allerede på tom- gang eller like rundt 1000 omdr. da blir alt galt. Det kan nok være en fordel å bruke diss spenningsstabilatoren som Ctek etc, det vil kompensere for mye hvis bilen bruks i mye "kort" kjøring
Det med å kortslutte amp. meteret har ingen hensikt i utgangspunkt da denn bruker mikroskopisk med strøm og har et spenningsfall som ikke er omtrent målbart- det måles strøm omtrent usynlig altså, for å uttrykke det slik. Føler du frtsatt at dette er forlite -bytt til en vekselstrømsdynamo
men da mu finne fester eller få laget slik for å den til å passe på motoren . Du må også huske på drivreima i den hensikt at fest må bli slik at du om trent havner det det gamle reimhjulet satt . slik at du kan både bruke og stramme den original drivreim - husk diameteren på reimhjulen er ikke like. håper dett hjelper
hilsen
PV Jack
PVJack