instrumentbelysning
instrumentbelysning
Nå trenger jeg noen gode råd.
Insrumentbelysningen virker ikke. Trodde først det var pærene, men nei
de er hele. Sjekket da om det var strøm ut fra lysbryteren og det var det ikke
Defekt bryter tenkte jeg da. Prøvde en annen med samme resultat
Er det noe grunnleggende jeg ikke har forstått tro eller har jeg faktisk 2 defekte
lysbrytere. Har nok et par til liggende som jeg ikke har prøvd ennå, men er det noen
som kjenner seg igjen i problemstillingen.
For ordens skyld 1960 modell 6V
Tilkoblet på 58b
Insrumentbelysningen virker ikke. Trodde først det var pærene, men nei
de er hele. Sjekket da om det var strøm ut fra lysbryteren og det var det ikke
Defekt bryter tenkte jeg da. Prøvde en annen med samme resultat
Er det noe grunnleggende jeg ikke har forstått tro eller har jeg faktisk 2 defekte
lysbrytere. Har nok et par til liggende som jeg ikke har prøvd ennå, men er det noen
som kjenner seg igjen i problemstillingen.
For ordens skyld 1960 modell 6V
Tilkoblet på 58b
-60 544A Special 2
Re: instrumentbelysning
Går det strøm inn til bryteren?
Ofte er det dårlig kontakt i sikringsboksen.
Ofte er det dårlig kontakt i sikringsboksen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: instrumentbelysning
Ja strøm inn og ut på de andre koblingene
Alt lys ellers virker som det skal
Alt lys ellers virker som det skal
-60 544A Special 2
Re: instrumentbelysning
Du har selvfølgelig prøvd å vri på "potensiometeret"?, den variable motstanden på bryteren? Mange som har bomma på den...
Den kan ha dårlig kontakt, så man må vri litt fram og tilbake noen ganger for å få liv i den...
Den kan ha dårlig kontakt, så man må vri litt fram og tilbake noen ganger for å få liv i den...
Last edited by Torbo2 on Fri 18 May 2012 23:30, edited 1 time in total.
Re: instrumentbelysning
Der lærte jeg noe nytt. Trodde det bare var en ren 2-trinns bryter jeg
Da skal jeg teste det i morgen
Takk for tipset.
Da skal jeg teste det i morgen
Takk for tipset.
-60 544A Special 2
Re: instrumentbelysning
Den fungerer jo som en god gammeldags dimmer.Torbo2 wrote:Du har selvfølgelig prøvd å vri på "potensiometeret"?, den variable motstanden på bryteren? Mange som har bomma på den...
Den kan ha dårlig kontakt, så man må vri litt fram og tilbake noen ganger for å få liv i den...
En gang jeg får god tid, så skal jeg få tak i en ekstra bryter, plukke den i biter og dokumentere med bilder hvordan den ser ut. Men, det blir ikke i år...
Er det noen mulighet for å rense denne dimmeren uten å plukke bryteren i biter?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: instrumentbelysning
Motstanden sitter i bunn av bryteren, og med et lokk med to nagler.
Under og nederst her:
Se bort fra pilene og blåfarget... Det har ikke noen med denne saken å gjøre..
Men for å få ut den midtre delen av bryteren, den som vris og trekkes ut for å få på lysene, må trolig alle naglene borres vekk? Om motstanden inni der er brent, er det kanskje ikke stort håp om å fikse den, om man ikke absolutt har bestemt seg for det. I slike tilfelle skal jo de meste gå...
Jeg vil anta at den beste metoden til å bedre kontaktforholdene inni den bryteren er å legge den i vaseslinolje en natt. Evt. lunke olja litt først...
Bryteren er vel ikke tettere enn at olja vil trekke inn og smøre opp og trolig også skape bedre kontakt, da den vil løse opp gammelt inntørket fett som kan virke mot sin hensikt... Slik som fettet i dynamolageret ditt 445, som var så tørket at da hadde mistet kontakten med kulene inni der...
Rar sammenlikning, men ”allikkavell”...
Det må vi snart få høre mer om forresten, for å presse på litt...
Under og nederst her:
Se bort fra pilene og blåfarget... Det har ikke noen med denne saken å gjøre..
Men for å få ut den midtre delen av bryteren, den som vris og trekkes ut for å få på lysene, må trolig alle naglene borres vekk? Om motstanden inni der er brent, er det kanskje ikke stort håp om å fikse den, om man ikke absolutt har bestemt seg for det. I slike tilfelle skal jo de meste gå...
Jeg vil anta at den beste metoden til å bedre kontaktforholdene inni den bryteren er å legge den i vaseslinolje en natt. Evt. lunke olja litt først...
Bryteren er vel ikke tettere enn at olja vil trekke inn og smøre opp og trolig også skape bedre kontakt, da den vil løse opp gammelt inntørket fett som kan virke mot sin hensikt... Slik som fettet i dynamolageret ditt 445, som var så tørket at da hadde mistet kontakten med kulene inni der...
Rar sammenlikning, men ”allikkavell”...
Det må vi snart få høre mer om forresten, for å presse på litt...
Re: instrumentbelysning
Dette har vært lærerikt.
Det var som du sa Torbo2, etter en god del vridninger så
ble det lys i pæra gitt. Men virket bare på et bestemt punkt
en liten anelse vridning mot høyre eller ventre så slukket den
og jeg syntes bryteren ble veldig varm, selv om du sier den skal bli noe varm
Jeg hadde ikke multimeteret for hånd når jeg testet dette, men mulig jeg har spenningstap
i bryteren jeg også, så kanskje det er flere brytere som må dissekeres
Eller kjenner jeg meg selv rett så ender det vel med en ny bryter.
Det var som du sa Torbo2, etter en god del vridninger så
ble det lys i pæra gitt. Men virket bare på et bestemt punkt
en liten anelse vridning mot høyre eller ventre så slukket den
og jeg syntes bryteren ble veldig varm, selv om du sier den skal bli noe varm
Jeg hadde ikke multimeteret for hånd når jeg testet dette, men mulig jeg har spenningstap
i bryteren jeg også, så kanskje det er flere brytere som må dissekeres
Eller kjenner jeg meg selv rett så ender det vel med en ny bryter.
-60 544A Special 2
Re: instrumentbelysning
Så bra. Men siden du har flere kan du jo bruke den som gir minst motstand. (minst varme med lysene på).
Måler du et spenningsfall på over 0,2 volt over bryterkontaktene 30 og 56, er det grunn til å sette på rele eller overhale, om spenningsfallet er oppe i 0,5 volt.
Som regel er det bra nok med et rele på nærlysene, i alel fall som en god start, da det er dem man bruker i 95 prosent av kjøretiden...?
Måler du et spenningsfall på over 0,2 volt over bryterkontaktene 30 og 56, er det grunn til å sette på rele eller overhale, om spenningsfallet er oppe i 0,5 volt.
Som regel er det bra nok med et rele på nærlysene, i alel fall som en god start, da det er dem man bruker i 95 prosent av kjøretiden...?
Re: instrumentbelysning
Kan det det fungere med å "bade" bryteren i elektronikkrens først?Torbo2 wrote:Jeg vil anta at den beste metoden til å bedre kontaktforholdene inni den bryteren er å legge den i vaseslinolje en natt. Evt. lunke olja litt først...
Hvis resultatet da blir bra, så kan det "forsegles" i et bad med vaselinolje.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: instrumentbelysning
Til info så har jeg liggende en "gjeng" med 6V releer. Fikk tips av en i klubben om hvor dette kunne skaffes, og kjøpte 10 stk.guntor wrote:For ordens skyld 1960 modell 6V
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: instrumentbelysning
Det høres ut som det kan være enda bedre, men da går tiden... Så er det spørsmål om det vanlige: Tålmodighet, da det medgår noe mer tid...445 wrote:Kan det det fungere med å "bade" bryteren i elektronikkrens først?Torbo2 wrote:Jeg vil anta at den beste metoden til å bedre kontaktforholdene inni den bryteren er å legge den i vaseslinolje en natt. Evt. lunke olja litt først...
Hvis resultatet da blir bra, så kan det "forsegles" i et bad med vaselinolje.
Det spørs jo også hva slags rusk som er inni der? Tørket fett, brent oksid fra motstandsspiralen, korrosjon på endepunktene av spiralen inni der?
Det beste hadde nok vært å plukket den helt fra hverandre å sjekket den ut? Men det tar tid og det er lett å bytte om kontakter osv. Så en god fotoduokumentasjon ved demontering må da være et must...
Jeg har i alle fall registrert at bryteren er bunnsolid, men det kan altså bli korrosjon og overgangsmotstand på kontakter og i skjøtepunkter på koblingene. når tør jeg ikek skrive mer her, da guntor kan få fnatt av at noen engasjerer seg så mye her...
Jeg er bombesikker på at du guntor får skikk på bryteren!
Som nevnt et annet sted er det nok smart med relé uansett... Da holder den i 100 år....
Re: instrumentbelysning
Jeg tror ikke noen blir lei av engasjementet deres. Nå har det ihvertfall i mitt tilfelle ført til noe positivt
Fikk sjekket spenningstapet på bryteren i dag. den gikk fra 6,18V inn til 4,88V ut til instrumentbelysningen
Så den bryteren er ikke brukandes til annet enn utforsking av innsiden. (Man er da hannkjønn, det er moro å ta
ting i fra hverandre. )
Men en av bryterne mine viste seg å være perfekt, 6.18V inn og 6.18V ut.
Så da er det en utfordring mindre på bilen min.
Fikk sjekket spenningstapet på bryteren i dag. den gikk fra 6,18V inn til 4,88V ut til instrumentbelysningen
Så den bryteren er ikke brukandes til annet enn utforsking av innsiden. (Man er da hannkjønn, det er moro å ta
ting i fra hverandre. )
Men en av bryterne mine viste seg å være perfekt, 6.18V inn og 6.18V ut.
Så da er det en utfordring mindre på bilen min.
-60 544A Special 2
Re: instrumentbelysning
Det var litt av et funn! Det kan man kalle bra forskning!
Og null spenningsfall er jo som om det skulle være helt nytt og vel så det...
Så slipper du også månelys og varme under dashbordet.
Hint: De strømførende ledningene uten sikring, også til tenningsbryteren, bør beskyttes godt. I det minste se at de ikek ligger å gnisser inntil noe. Jeg brukte krympestrømpe på PV-en.
Mulig jeg legger dem inn i en plastslange, alá vindusspylerslange - litt tykkere enn vanlig?
Mulig jeg også setter inn en sikring i kretsen på 30-40 ampere, av tett og solid kvalitet. Da vil man i alle fall unngå brann under der...
Selv om det kan bli noen varmt før sikringen ryker, så vil den i alle fall ryke før ting smelter og brenner.
Litt på kanten det her, men hvorfor ikke? Om man vil kan man også sette er bryter i parallell med sikringen, som kan vippes på om skiringen skulle ryke uten "gyldig" grunn...
Og null spenningsfall er jo som om det skulle være helt nytt og vel så det...
Så slipper du også månelys og varme under dashbordet.
Hint: De strømførende ledningene uten sikring, også til tenningsbryteren, bør beskyttes godt. I det minste se at de ikek ligger å gnisser inntil noe. Jeg brukte krympestrømpe på PV-en.
Mulig jeg legger dem inn i en plastslange, alá vindusspylerslange - litt tykkere enn vanlig?
Mulig jeg også setter inn en sikring i kretsen på 30-40 ampere, av tett og solid kvalitet. Da vil man i alle fall unngå brann under der...
Selv om det kan bli noen varmt før sikringen ryker, så vil den i alle fall ryke før ting smelter og brenner.
Litt på kanten det her, men hvorfor ikke? Om man vil kan man også sette er bryter i parallell med sikringen, som kan vippes på om skiringen skulle ryke uten "gyldig" grunn...
Re: instrumentbelysning
Da kan du vel like gjerne ha en tilpasset "spiker" å sette inn i stedet for sikringen? Blir vel omtrent sammen effekt.Torbo2 wrote:Om man vil kan man også sette er bryter i parallell med sikringen, som kan vippes på om skiringen skulle ryke uten "gyldig" grunn...
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen