Bremser til en 544

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
Post Reply
Ruggen
Posts: 18
Joined: Wed 01 Apr 2009 19:17

Bremser til en 544

Post by Ruggen »

Har en 544 fra 1959 som trenger nye bremser, hvem selger disse?

Bilen har stått en stund, så jeg må nok ha band, tromler og hva mer bør byttes med en gang så lenge jeg har dette i deler?
Eivind Laag
Posts: 58
Joined: Mon 03 Mar 2008 20:44
Location: hokksund

Post by Eivind Laag »

Hei. Deler til din bil får du hos Jørgenrud og Engelsta. Adr. på forsiden til pv klubben. Det første jeg ville gjort er å ta av tromlene og se. gjør alt rent og smør så alt beveger seg lett. Di vanligste delene du trenger er br. band (sko) og br, pumper. Det er skjelden behov å bytte tromler.
Jeg ville tatt en sjekk av br. slanger og rør samtidig.

Tlf.90574845
Ruggen
Posts: 18
Joined: Wed 01 Apr 2009 19:17

Post by Ruggen »

Takker for svar.

Når jeg bremser så har jeg "kast" i bilen/bremsene ... så tipper at dette stammer i fra tromlene, da er det vel ikke noen vei utenom enn å bytte de.

Muligens at jeg kan klare meg med å kun bytte de foran?
Eivind Laag
Posts: 58
Joined: Mon 03 Mar 2008 20:44
Location: hokksund

Post by Eivind Laag »

Hei. Sett tromlene i en dreibenk / avbalangsmaskin og se hvem som har kast. Vibrasjon kan skyldes andre ting også.(dekker og ubalangse) En ny trommel koster ca. 1500,00. Kjør sakte fremover med foten på br. pedalen. Dersom pedalen går opp og ner rett før bilen stopper er det et tegn på urund trommel et sted.
Lykke til.
Ruggen
Posts: 18
Joined: Wed 01 Apr 2009 19:17

Post by Ruggen »

Skal teste ut den pedal metoden i morra, noe med bremsene må det vel være for "kastet" kommer ved nedbremsing.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Hei Bare kom på en ting. Hva mener du med "kast". Trekker den kraftig til en av sidene? Dette kan være forskjellig bremsevirkning på høyre og venstre side. Dette kan skyldes fett eller bremsevæske på båndene, forskjellig tillegging av bånd, forskjellig overflate på bånd og tromler. Ta en visuell sjekk først. Evt kjør til ett bremseverksted og få kjørt den på ruller. Da leser en veldig mye av disse instrumentene, både hva gjelder ujamne/runde tromler og forskjellig bremsevirkning. Uansett bør en demontere bremsene på så gamle biler bare for å få en oversikt over tilstanden. Bare se på hjemmesiden til Ståle www.volvopv.no Ikke alle er like nøye her i verden, men det skader ikke å se over "redskapen".
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 »

Eivind Laag wrote:Hei. Sett tromlene i en dreibenk / avbalangsmaskin og se hvem som har kast. Vibrasjon kan skyldes andre ting også.(dekker og ubalangse) En ny trommel koster ca. 1500,00. Kjør sakte fremover med foten på br. pedalen. Dersom pedalen går opp og ner rett før bilen stopper er det et tegn på urund trommel et sted.
Lykke til.
Hei Eivind!
Du var inne på å sjekke tromler...
Hei er det noen i ditt område som har dreiebenk?
skulle ha sjekket et par tromler...
Post Reply