Finish på bremseskjold og tromler

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
Post Reply
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Finish på bremseskjold og tromler

Post by Ansgar445 »

Hei, har fått tak i "nye" bremseskjold til Duetten og er i gang med å fjerne rust og løsne på deler.
Jeg pusser bort rust og drit med vinkelsliper med børste.
- Bør jeg behandle flatene jeg har pusset med noe spesielt? Eventuelt med hva? Planen var å smøre med kobberpasta på "kontaktflatene" mellom skjold og bremsesko.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Finish på bremseskjold og tromler

Post by Torbo2 »

Tokomponent grunning og lakk eller kun epoxygrunning kan være bra alternativ. Sinkgrunning og + motorlakk fra Biltema er også bra.
Rust i hjørner og kroker kan sandblåses først eller bruke stålbørste og Ferrobet.
Har du aetylensveiseapparat, kan du gløde rusten i hjørner og kroker til den brenenr opp av seg selv. Bruk overskudd med oksygen, så brenner det nesten selv uten acetylen. Ta små felt om gangnen so ikke bremseplata blir glødende. Og ikke ta alt på en gang. Så vips med stålbørsten så er den gullende ren.

Kobberpasta, eller helst alu.pasta/fett er greit på de punktene båndene ligger an på. Men kun et tynt lag, så det ikke kommer noe på båndene. Rene fingrer er et nøkkelord her, da fettflekker fra fingrene på båndene kan gi bremseavvik. Skulle du være uheldig kan det pusses vekk med slipepapir på ca. 120-240.
Er det komemt mye fett på ved et uhell er det verre...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Finish på bremseskjold og tromler

Post by 445 »

Torbo2 nevner epoxy.
Jeg har gode erfaringer med denne:
http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalie ... mer-30623/
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Finish på bremseskjold og tromler

Post by Torbo2 »

Jeg har også tro på den! Og prisen er det ingenting å si på...
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: Finish på bremseskjold og tromler

Post by Ansgar445 »

Det er jo fristende å bare kjøpe et par Biltema-spraybokser også.. :)
Men først må jeg få løsnet delene som sitter på bremseskjoldene. Sentreringsblokka (den eksentriske) som sitter på ankerbolten mellom bremseskoa sitter spesielt fast..
Skal prøve med rustløser og eventuelt varme.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Finish på bremseskjold og tromler

Post by Torbo2 »

Jeg kan si at det meste fra Biltema er bra, men lakken hr jeg varierende erfaring med... Jeg er ikke ekspert, så jeg kan ike si for mye om det.
Men Biltema har en motorlakk som er "feit" og fin og bygger litt tykkelse og har trolig god beskyttende effekt...

Den vanlige lakken har så mye løsemidler i seg (andre merker også), men det kan virke som den har mer enn 80 prosent løsemidler i seg, og da er det ikke tikt det som blir igjen.
la oss si at man sprøter på 150 my (0,15 mm) tykt lag og så blir det igjen 15-20 prosent av det... 20% (optimistisk): = 30 my eller 0,03 mm. Hva er det?
Ikke noen god beskyttelse i alle fall... Er man heldig og sprøyter på mange tynne lag og venter imellom lagene så kan man kasjke klare å bygge opp et greit lakklag, men den lakken har jeg brent meg på så mange ganger at jeg kjøper heller til dobbel pris andre steder fra et velkjent merke.

Mulig mitt regnestykke er feil eller overdrevet, men dette gir i alle fall en indikasjon på hvordan det er å bruke spraylakk, også generelt.
Man få liksom aldri nok, har jeg på følelse av....
Jeg er ikke lakkerer så jeg kan ikke si at dette er en fasit, men absolutt noe å tenke på!
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: Finish på bremseskjold og tromler

Post by Ansgar445 »

Hva med bare å bruke sinkgrunning? Jeg er kun ute etter å bremse litt på rusta ikke å få en flott finish.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Finish på bremseskjold og tromler

Post by Torbo2 »

Sinkgrunning har jeg brukt på bærebruer med godt resultat. så det må jo være fint. Tar du klarlakk på toppen så blir det lettere/glattere å holde rent...
Men så var det å få nok på - fire gode lag anberales (minst, jeg mener) hvis det er snakk om spraybokser...
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: Finish på bremseskjold og tromler

Post by Ansgar445 »

Litt sent, men tenkte det kunne være greit å komme med resten av bremseskjoldhistorien: Bremseskjoldene ble sandblåst og satt inn med Arcanol fra Jotun.
De ble fine å se på, men vet ikke hvordan det går med rusta.. Inspeksjon kommer til våren :D
Volvo 445 Skåpvagn 1957
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Finish på bremseskjold og tromler

Post by 445 »

Ansgar445 wrote:Bremseskjoldene ble sandblåst og satt inn med Arcanol fra Jotun.
De ble fine å se på, men vet ikke hvordan det går med rusta.
Brukte du Ferrobet først, eller Arcanol rett på metallet?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: Finish på bremseskjold og tromler

Post by Ansgar445 »

Jeg gikk rett på med Arcanol..
Volvo 445 Skåpvagn 1957
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Finish på bremseskjold og tromler

Post by 445 »

Tipper at det holder ganske lenge. Du kjører vel ikke ute i saltsørpa om vinteren?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: Finish på bremseskjold og tromler

Post by guntor »

Arcanol er tøffe greier, jeg har en portstolpe mot naboen som jeg pusset (ikke så bra som sandblåst)
og smørte på Arcanol. Er ikke noe mer enn det. annen maling ble det aldri noe av.
Dette er hvis jeg husker riktig ca 5 år siden. Den klarer seg bra ennå den. :D
-60 544A Special 2
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Finish på bremseskjold og tromler

Post by Torbo2 »

Jeg har brukt sinkgrunning og klarlakk på mine, og de har holdt ca fem år og de er like fine uten en fnugg av en rust. Tror det ble bare sinkgrunning bak?

En erfaring her er at jeg, etter ca. fem år, måtte ettertrekke skjoldene både framme og bak, da lakken hadde "satt seg" og boltene hadde løsnet noe. Bak fikk jeg et klikk i ny og ned ved bremsng. Så det var da jeg oppdaget det.
Arcanol bygger vel ennå mer så da kan tipset går videre...
Post Reply