Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Torbo2s Duett

Post by jangu1@hotmail.com »

Ja den skulle jeg nok gitt litt og jobbe med. Kanskje en vassere kam og litt sånt som du har gjort ja. Det har jeg litt lyst til for det kan bli ganske grom lyd i amazonene. For jeg hadde en amazon for ca 25 år siden og den gikk ganske bra og det var litt grom lyd i den også. Jeg kjøpte den sånn så jeg vet ikke helt hva som var gjort med den men at noe var gjort det er helt sikkert. Men først skal jeg hvertfall bli ferdig med pv,ene. Kan hende jeg må trimme litt på 544,n. Det får jeg se på når jeg kommer så langt. Den blir det en B18 motor i har jeg bestemt meg for. For det kan jeg få tak i til ca 2000 kr. Så skal jeg kjøre litt med de to pv,ene før jeg kjøper meg noen flere biler. Og amazonen har jeg lyst til og lage helt orginal helt til det kommer til motoren.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Ja, man må jo ta litt om gangen. Og du har jo to grombiler. En kan du jo, som du selv er inne på, gjøre det det passer med. Og så har du den andre som kan bli gullbilen i origial stand. Evt. med usynlige modifiseringer, om det skule være behov.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Amazonen var aldeles praktfull. Håper jeg får se den i virkeligheten en dag!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Den står for tiden trygt på Oppsal. Tror det har kommet støv på den, men når den blir vasket blir den nok synlig på veien igjen. Den må jo luftes av og til.
Og så må jo tennpluggene renses med litt kjøring, bremsene må aktiveres osv. så ting ikke stivner.....
Den dukker nok opp før du aner...
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Det skjedde for tor ca år siden:
Image
Telleren gikk rundt, men hvor mange ganger det har skjedd vet jeg ikke, heller ikke tidligere eier. Det kan være to eller tre, men hva vel gjørt det? Ut fra normalslitasjen på bilen vil jeg anta over 300 000 km i dag.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Merkelig!
Noen ganger kan kan lure på om det er spøkelser ute og går?
I går gjorde jeg noe som kanskje ikke var så smart? Jeg fylte 50/50 prosent med Bietanol og Bensin som en test.
Motoren mistet litt av futten, men gikk greit på høye turtall og på langtur. Men den hadde noe nykking på tomgang.

Etter et vellykket Renaulttreff tidligere på dagen, skulle jeg bytte bil og kjøre fra ende til annen av byen. Men etter to km hostet og harket bilen så mye at jeg måtte holde turtall på den for å få den til å gå, og så stoppet den opp helt! Ventet litt og kinnet igjen og den startet, men stoppet raskt igjen..
Må si at jeg klødde meg i hodet, selv om jeg ikke hadde tid til dette surret, og angret bittert på at jeg hadde fylt på dette skvipet!

Jeg regnet med at det skulle gå, da bensinpumpa er av gammeldags type med fiberventiler, og antok at ikke annet kunne ta skade.
Jeg mistenkte membranen på Stromberg-forgasseren, men den kunne jo ikke ha tatt skade etter et døgn?

Så var det bare å trille nedover igjen til Esso på Ramstadsletta og fylle rein bensin og kople til en slange fra den nye bensinkanna og rett på forgasseren.
Man har je med plastslange, ståltråd og noen ledninger på tur ... :)
Så gikk den opp bakkene ca. 150 meter og så stoppet den igjen. Så var det å trille ned igjen og utvide øvelsen ved å tilkople slangen rett på bensinpumpa, da jeg regnet med at det var for lite fall fra høyre setet til forgasseren. Så gikk den fint igjen og jeg kom en km lengre men i den siste bakken stoppet motoren igjen!? :(
Det var mørkt og det regnet og jeg hold på å sette bilen igjen. Nå var det ingen bensinstasjoner i nærheten, så jeg tok meg en tenkepause i stresset.
: roll: Jeg hadde multimeter i bagasjerommet, men det var jo nesten umulig å verken kople eller lese av i mørket.

Tilbake i tid:
Da jeg kjøpte bilen var den utstyrt med uoriginal Biltema-coil. I fjor fikk jeg tak i original/Bosch som passet i hullet i torpedoveggen og den hadde riktige verdier ved måling og den har gått fint i et år ...! Men her må jeg tilstå at jeg lot Biltemacoilen sitte på den og for sikkerhets skyld.
Litt i overkant, men jeg hadde coilproblemer på det andre bilmerket i fjor, så tenkte å la den stå en stund, men så har jeg glemt å fjerne den, da den sitter lengre ned og synes nesten ikke. Heldigvis!

Men i går:
Som et siste forsøk koplet jeg over til Biltemacoilen og motoren gikk plutselig helt rent!? Kunne nesten ikke se hva jeg gjorde, og brukte lighter for å lyse nedi der ... Litt farlig, men ...
Så var det bare å kjøre hjem og bytte til annen bil og foreta turen jeg skulle hatt minst en time tidligere ...
Så da la jeg meg forundret med mange spørsmålstegn??????

I dag måtte jeg "forske" videre, og fyrte opp Duetten og den gikk som en klokke, både med bensin og "blandinsgssuppa" ...
Var dette en tilfeldighet? Er det mulig?
Måtte bare sette på den gamle original-coilen for å prøve, men da ville ikke motoren gå!

Vell, da er det et innvendig brudd, tenkte jeg og tok den inn for å måle. Sammenliknet direkte med en annen tilsvarende coil og begge hadde ca. 4 Ohm på primærkretsen og ca. 10 kOhm i sekundærkretsen! Altså måleresultater som kunne friskmeldt coilen! ???
Ble jeg klokere? nei!
Bortsett fra at jeg kan slå fast at den har periodisk feil/brudd! Men den skulle jo likevel starte med den mens den er kald?
Mistenkte også de elektroniske tenningsanlegget, og hadde vel gått videre med å koble tilbake det originale anlegget som neste forsøk?

Jeg legger fram en tørr eller fuktig teori: Bioetanol er vanskeligere å tenne og setter større krav til coilen og den må yte mer og er derfor blitt overbelastet og fått delvis brudd innvendig på grunn av høyere varmeutvikling? Jeg skal sjekke dette nærmere ... Her skal jeg gå i dybden om jeg så må skjære coilen i biter ...
Det kan være rein og skjær tilfeldighet?

Finner meg ikke i å bli behandlet slik av Bosch, som skulle være det beste som er av el. utstyr. :x

Nå har jeg altså opplevd to defekte coiler på en år på to forskjellige bilmerker. Så når drar jeg ikke på lengre turer uten ekstra coil, som virker i bilen, vel å merke ... Og de andre tingene og litt småverktøy er også greit å ha med på tur ...
Jeg har minst en rødcoil fra Bosch, som skulle tåle det meste, men den må gå med formotstand, da den er lav-Ohmig ... (ca. 2 Ohm). Kaldstart-kopling av den trenger jeg ikke ...
Men jeg skal prøve en reservecoil også som matcher helt med bilen…

Midt oppi det halvsprøe eksperimentet, må jeg vel si at det kom det noen godt ut av det til slutt etter slitet…
Så slipper jeg i gjøre tilsvarende jobb kl ti på Haukelifjell eller andre ubebodde steder... :roll:
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Spøkelser eller ikke, mystisk var det.
Godt du hadde ferdigmontert reserveløsning.
Jeg legger fram en tørr eller fuktig teori: Bioetanol er vanskeligere å tenne og setter større krav til coilen og den må yte mer og er derfor blitt overbelastet og fått delvis brudd innvendig på grunn av høyere varmeutvikling?
Her trenger jeg litt voksenopplæring! Vil coilen merke forskjell på hvilken type drivstoff den prøver å tenne?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

I utgangspunktet:
Høy kompresjon, stor elektrodeavstand på tennpluggene, høye turtall, feil kamvinkel og høy motstand i høyspentledningene setter store krav til coilen. Men stor motstand i ledningene gir ikke større effektbelastning (varmebelastning), men større krav for å få effekten fram til pluggen, f.eks. større krav til stifter og annen tenningsinnstilling.

Spørsmålet er om coilen må yte mer for å slå gnisten over tennpluggens plug-gap (åpning) med bioetanol? Lengre gnistvarighet? Større motstand i gnistgapet?
Skal sjekke dette nærmere….. Må bare finne ut av dette?

Kan det kan ha en sammenheng med feil bensin at coilen røk?
”Overteoretiske tanker” (overtro/"spøkelser")? Eller er dette bare en tilfeldighet?

Før i tiden var det omtrent aldri problemer med coiler? Men nå er det gamle ting vi snakker om på våre biler. Kan det være noe av forklaringen på to coilbrudd på to gamle biler på litt over et år?
Det skjer visst også på nyere biler a coilen ryker, og da koster det tusenlapper, da det ofte er en coil til hver sylinder, og alle blir som regel byttet samtidig!
Og det er vel også litt jobb med feilsøking, montering og testing?
Så vi ligger bra til økonomisk, da våre biler går på de vanligste coilmerker og modeller. (uten periodisk feil).. :roll:

Dette over er kanskje noe spesielt, men det hele kan vinkles over til andre ting fro å unngå motorstopp.....
Hvilke erfaringer har andre her ang. tenningsfeil, bensin, plutselig stopp, feil som kommer og går osv.?
Evt. hva kan skje på langtur?
Hva bør vi ha med på tur?
Deler?
Verktøy?
Enkle grep ved startproblemer?
Feilsøkerliste?
Her kan vi lage en oversikt?
Kom med forslag/bidrag…?

Med noen småsaker i bilen tror jeg vi alltid kan komme fram til bestemmelsesstedet!
Om man ikke klarer det selv, er man langt på vei om man har med slitasjedeler som kan redde en situasjon.
Men akkurat her kan vi kanskje samle inn erfaringer og lage en "handleliste"?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Oljetørr? :
Slike coiler er jo oljefyllte. Kan det tenkes at den er tørket ut innvendig og har overslag på høyspentspolen?
Har noen åpnet en slik sak som er gammel?
- foreløpige tanker...
Den må nok åpnes, for å finne ut av mysteriet.....
Synd fordi den er nyoppusset ( i fjor) utvendig...
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 »

Hællæ

Tror ikke drivstoffet har noen innvirkninger på coilen som sådan, men det kan oppstå andre problemer med E85. Den blir bla kaldere når den fordamper enn bensin, og den har høyere oktan (102) har jeg latt meg fortelle. Derfor kan kanskje problemet være ising i forgasseren om en ikke har forvarming. E85 er jo hygroskopisk... Coilen kan jo ha blitt overbelstet med den elektroniske tenningen, da denne gir høyere spenning ut, og coilen er som du sier gammel. Er forresten ledningsopplegget det samme til begge coilene? Tenkte at feilen kanskje kunne sitte i tenningsbryteren, og oppstå om bilen stopper flere ganger da den da får mer belastning pga mange starter rett etter hverandre...
Bare en teori før sengehalmen kaller....zzzzzzzzzzzzzzz
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Saken er at den går bra med Biltemacoilen, bortsett fra redusert effekt fra motoren grunnet for mager blanding. Da jeg satte inne den originale som test, var det ikke liv i motoren. Skiftet tilbake og motoren gikk (går)..

Kan i alle fall konstatere at OK måleverdier ikke stemmer med praksis. Så feilen er på en måte funnet.
Det er samme ledningsnett på begge coilmonteringene.
Ang. ising, er det riktig at jeg kjører uten forvarming, men innsuget er lagt inn i motorrommet for å bedre forholdet. Strombergforgasserne skal jo ikke ise så lett, da luftstrømmen igjennom er jevnere. Men det kan likevel forekomme her da det var ganske kjølig og rått ute.
Det kan hende det ikke er noen sammenheng i det hele tatt? Kun et sammentreff i tidspunkt?
Dette var jo bare en enkel test, så jeg alt var ikke optimalt, verken på dysestilling eller andre ting, men et enkelt eksperiment – trolig lite hensiktsmessig og bortkastet tid?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Snakket med Turboteknikk i dag, og Karlsen der kunne bekrefte at det var større krav til gnist, og større påkjenning (effekt) på coilen med E85 drivstoff. Men han fant rart om dette skulle ta knekken på coilen?
At måleresultatene som ga OK ved måling med multimeter, og ikke ga 100% svar på tilstanden, kunne skyldes delvis brudd i primærvklingene, antok han.
Men nærnere sannheten her var vanskelig å tenke seg, forstod jeg... Da må det bli vinkelsliperen som neste...
Coilen er jo ca. 40 år gammel, så man kan vel ikke forvente særlg mer?
(men normalt er det jo ikke noen direkte slitasjedel)... men men, menn er menn og coil er coil...)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Om noen fortsatt stusser på valg av bensin, kunne TorboKarlsen også bekrefte at 98 oktan var helt bortkastet på motorer som ikke trengte det (lav kompresjoen bl.a.). Det virktet fakktisk mot sin hensikt å bruke høyere oktantall enn nødvendig på motorer som ikke var konstruert for det.
Han bekreftet også at enegrimengden i bensinen var det samme, og at forbrenningshastigheten på 98 er seinere enn 95, noe som reduserer fortenningen og effekten.
I tillegg fikk jeg oppslyst, som vi har vært inne på, at tilssetninger i drivstoff er forkastelig. Men en skvett totaktsolje på i dieseldrivstoff ved fylling kan være smart, spesielt på eldre dieselmotorer, mente Karlsen.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Litt tilbake til Sverige.
Sikkert mer interessant enn manglende gnist?
Her er motormuset i Motala som vi var innom.. Godt at ting ikke var til salgs der?
Image
Legger mer av dette inn på Min Duett på tur nærmere 3000 km 2006
Fant forresten dette postkortet der...
Image
Last edited by Torbo2 on Sat 28 Apr 2012 22:57, edited 4 times in total.
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Torbo2s Duett

Post by jangu1@hotmail.com »

Det motormuseet kunne jeg tenkt meg og vært på. Fint postkort også.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Post Reply