444
Re: 444
Så bra!
Skal du spraye eller bruke kost/fordriver?
Skal du spraye eller bruke kost/fordriver?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
-
jangu1@hotmail.com
Spray blir jo jevnt og fint.
Tenker du sprayboks eller 2-K i sprøyte med trykkluft?
Tenker du sprayboks eller 2-K i sprøyte med trykkluft?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Ang. spray: Her bør du velge spray med rikige løsemidler, ikke moderne "vannbasert", som er både svak mot riper og sterke løsemidler.
Her er det forskjellig ute på markedet. Og skal du får blandet lakk til sprayboks, må du be om 2K Akryllakk som er godkjent på veteranbiler.
Punkt to er å få på tilstrekelig tykkelse! Når du tror du er ferdig kan du like goddt gjøre det en gang til, så er tykkelsen noenlunde på plass. Bruker du epoxygrunning i bunn, er tykkelsen mindre kritisk. men her kan man bare matte den gamle lakken og la den fungere som grunning.
Da får du også gjort en mellompussing om nødvendig for finere overflate på de siste lagene.
Og silikonfjerner er et must, ikke minst for å får underlaget fritt for usikre fettstoffer..
Dette er min oppskrift. Det er sikkert andre gode, men denne fungerer...
Her er det forskjellig ute på markedet. Og skal du får blandet lakk til sprayboks, må du be om 2K Akryllakk som er godkjent på veteranbiler.
Punkt to er å få på tilstrekelig tykkelse! Når du tror du er ferdig kan du like goddt gjøre det en gang til, så er tykkelsen noenlunde på plass. Bruker du epoxygrunning i bunn, er tykkelsen mindre kritisk. men her kan man bare matte den gamle lakken og la den fungere som grunning.
Da får du også gjort en mellompussing om nødvendig for finere overflate på de siste lagene.
Og silikonfjerner er et must, ikke minst for å får underlaget fritt for usikre fettstoffer..
Dette er min oppskrift. Det er sikkert andre gode, men denne fungerer...
-
jangu1@hotmail.com
Selve bilen skal jeg lakke med 2k men sånn som torpedoveggen og forstillinga tenkte jeg at jeg skulle lakke med sprayboks.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
-
jangu1@hotmail.com
Da skal jeg prøve det Torbo. For det høres veldig bra ut. Jeg skal ned og sette sammen forstillinga på 544,n nå. For jeg har ikke fått somla meg til Tønsberg enda og fått sveisa det. Så jeg må vente litt til med forstillinga på 444,n.
-
jangu1@hotmail.com
Så har jeg vært på Jørgenrud i dag men han snakket om at jeg kunne få kjøpt senkesett men at jeg ikke kom til og få det godkjent på biltilsynet. Så da ville han ikke annbefale det. Men jeg fikk noen gjennomføringer til torpedoveggen. 
Jeg banner muligens i kjerka nå, men jeg har altså aldri sett poenget med å senke bilen. Høy bakkeklaring er bare en fordel når man skal over fartshumper, fortauskanter og høl i veibanen. Funksjon fremfor form, men det er min mening.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
-
jangu1@hotmail.com
Ja jeg må si meg enig med deg der hlyshaug. For de lager jo mange fartsdempere. Så jeg tror jeg skal tenke meg om to ganger før jeg gjør noe sånt. 
-
jangu1@hotmail.com
Nå er det bare noen små flekker igjen og pusse på torpedovegggen. Så er den klar til og grunnes. Holder på og lage garasjeport også om dagen. Så holder jeg på og skjære litt ved om dagen også. Så jeg har litt og holde på med. Må bare lete litt etter noen skiver før jeg kan montere stabilisatorstaget igjen. Men når jeg finner de skivene så er forstillinga ferdig. 
Jeg er imponert over energien din i prosjektbilene dine. Hadde aldri turt å gå på dette. Flott at du forteller om fremdriften.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
-
jangu1@hotmail.com
Jeg synes bare det er morro derfor går det uten og tenke på om det er kjedelig eller gøy. Jeg skal ta noen bilder av torpedoveggen i dag før jeg grunner den. Så skal dere få se hvor blank den blir. Men hvis jeg lar den stå ubehandlet er den nok ikke så blank så lenge tenker jeg. Så jeg tenkte jeg skulle pusse ferdig også grunne i dag. Så får vi se åssen det blir. Da bruker jeg lakksprøyte for det blir jo så synlig at det må jeg få skikkelig. Om det er noen som har en stikkaksel til bakakselen så er jeg inntressert i det. Det er visst ikke så mange som har sånne. De er visst ikke like til pv og duett. Det er bare den akselen som går inn i bakakselen inn til klokka den med drev på som drar bilen framover og bakover. Det skjønte dere sikkert men jeg skrev det for det jeg. Takk for hyggelige ord hlyshaug.
Kunne du sendt over noen energipiller eller andre tips på å få "motoren" i gang? (må ta meg sammen). Det er blitt for mye halvbetalt jobbing fra grytidlig til sent i det siste, og da blir fritiden lite kvalitetsmessig.... Men sol og vår bør vel løse problemet?
Men jeg fikk skiftet registrerreim på min VW Camper forrige uke, så da er ikke den bilen noe hinder for PV-jobbing... Men i dag er det reiselivsmesse og fotomesse på Lillestrøm, så det kan vel også være litt inspirerende?
Men jeg fikk skiftet registrerreim på min VW Camper forrige uke, så da er ikke den bilen noe hinder for PV-jobbing... Men i dag er det reiselivsmesse og fotomesse på Lillestrøm, så det kan vel også være litt inspirerende?
-
jangu1@hotmail.com
Så bra da at du fikk skiftet reim på den. Det er faktisk bare gøy og skru pv synes jeg. Og derfor er det ikke noe slit synes jeg. Så når jeg ser at det hjelper så gir det meg energi til og fortsette. Så nå tror jeg at jeg skal få tatt siste finish på torpedoveggen før jeg grunner den. Så sandblåser jeg litt på dashbordet jeg kjøpte på baksiden for det var litt rust på det. Så da lakker jeg det med svart matt bak der. Så må jeg tenke på åssen farge jeg skal ha på hele bilen. Nå er så godt som hele torpedoveggen skikkelig blank. Skal gå ned og ta noen bilder til dere nå. Så kommer jeg tilbake med bilder litt senere i dag. 
Bilder gjør seg. Det gir inspirasjon også. Ang. farge, er det fristende å ta en med smell i, frisk medmasse utstråling. Da jeg var i samme situasjon med Amazonen, var jeg på nippet til å ta en sterkt rødfarge som ble brukt på nyere 240-modeller, men jeg blre frarådet det. Den bilen bør ha den originale rødfargen for å ike miste verdi, fikk jeg oplyst. Og da ble det det, og jeg angrer ikke!
Samme, nesten, med Duetten. Her hadde jeg tenkt å lakke om til en annen Volvofarge fra samme tidsperiode, men plutselig var det mange som sa at jeg hadde fin farge på bilen! Og når jeg sjekket med div. andre ting som selges i dag så er min lyseblå med et grønnskjær en moderne 60-tallsfarge som er kommet tilbake... Og da er ikke de noen mer å tenke på....
Men du har jo to biler så da bør vel minst en har originalfarge? Jeg ville hatt originalfarge på begge, men på den ene trenger du vel ikke ha en bestemt originalfarge? Det er faktisk none å velge mellom... Og da er verdien større! Men slikt er jo en smak sak også. Og originalfargene er jo tidløse og ekte.
Metallik er ikke noe godt valg uansett etter min mening og smak. helst rein farge uten klarlakk, var mitt valg med PV-en og det ble blankt nok, og i følge et par lakkerere er det best! Noen kaller det lastebillakk, som er svært sterk og har rikitg kjemi! Moderne vannbasert er "skrekk og gru" etter mine erfaringer!
Spennende å se på videre framdrift, og bilder og bilder og så noen bilder er jo fint!
Samme, nesten, med Duetten. Her hadde jeg tenkt å lakke om til en annen Volvofarge fra samme tidsperiode, men plutselig var det mange som sa at jeg hadde fin farge på bilen! Og når jeg sjekket med div. andre ting som selges i dag så er min lyseblå med et grønnskjær en moderne 60-tallsfarge som er kommet tilbake... Og da er ikke de noen mer å tenke på....
Men du har jo to biler så da bør vel minst en har originalfarge? Jeg ville hatt originalfarge på begge, men på den ene trenger du vel ikke ha en bestemt originalfarge? Det er faktisk none å velge mellom... Og da er verdien større! Men slikt er jo en smak sak også. Og originalfargene er jo tidløse og ekte.
Metallik er ikke noe godt valg uansett etter min mening og smak. helst rein farge uten klarlakk, var mitt valg med PV-en og det ble blankt nok, og i følge et par lakkerere er det best! Noen kaller det lastebillakk, som er svært sterk og har rikitg kjemi! Moderne vannbasert er "skrekk og gru" etter mine erfaringer!
Spennende å se på videre framdrift, og bilder og bilder og så noen bilder er jo fint!